تفاوت فن کویل و رادیاتور

تفاوت فن کویل و رادیاتور
تفاوت فن کویل و رادیاتور
مطالب مرتبط

ارائه خدمات تخصصی تعمیر فن کویل و تعمیر رادیاتور – بررسی و بیان تفاوت فن کویل و رادیاتور می‌تواند به عنوان راهنمایی برای گزینش و انتخاب درست یکی از این دو سیستم مؤثر باشد. اما برخی مواقع صحبت از این به میان می‌آید که کدام‌یک بهتر است.

شاید بهتر یا مناسب‌تر دانستن هر یک از این دو سیستم، بدون در نظر گرفتن نیاز مصرف کننده، مقداری غیر اصولی باشد. زیرا ممکن است بر اساس نیاز یک فرد، فن کویل بهتر از رادیاتور باشد، اما از سوی دیگر، رادیاتور به مراتب ده‌ها برابر نسبت به فن کویل جوابگوی نیازها و مناسب فردی دیگر باشد. پس واقعاً نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نیازهای فرد، نسبت به بهتر یا بدتر بودن این دو سیستم اظهارنظر کرد.

ما در این مقاله قصد داریم تا به بیان تفاوت فن کویل و رادیاتور بپردازیم، تا هر فردی با مطالعه این تفاوت‌ها، بتواند بر اساس نیاز واقعی خود، نسبت به انتخاب گزینه درست اقدام نماید.

اما قبل از اینکه بخواهیم به بیان تفاوت فن کویل و رادیاتور بپردازیم، ابتدا نیاز است تا بدانیم که هر یک از این دستگاه ها چه هستند. بر همین اساس قبل از پرداختن به تفاوت‌ها، به صورت خیلی مختصر، به تعریف هر یک از دستگاه های فن کویل و رادیاتور می‌پردازیم.

چنانچه در خصوص تفاوت فن کویل و رادیاتور نياز به مشاوره و راهنمايي داريد، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

فن کویل

فن کویل وسیله‌ای چند عملکردی است که جهت تأمین گرمایش ، سرمایش و تهویه هوای محیط‌های مختلف، همراه با وسایلی دیگر مثل چیلر( برای تأمین آب سرد ) و پکیج ( برای تأمین آب گرم ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فن کویل که از دو قسمت فن و کویل تشکیل شده است، هم مصارف خانگی و تجاری دارد و هم مصارف صنعتی و کارخانه‌ای. کویل‌ها که متشکل از  لوله‌های مسی و پره‌های آلومینیومی هستند، آب گرم و سرد را در درون خود جابه‌جا کرده و فن موجود در دستگاه با مکش هوا و برخورد با این لوله های مسی تغییر دما داده و از طریق لوله های تعبیه شده به محیط مورد نظر ارسال می‌شود.

لازم به ذکر است که با توجه به عدم قابلیت کانال کشی برای فن کویل، توسط ترموستات درجه حرارت این دستگاه تنظیم می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر با فن کویل می‌توانید نگاهی به مقالات زیر در سایت مجموعه خدمت نت بیندازید.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیر فن کویل از تعرفه تعمیرات فن کویل آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

رادیاتور

رادیاتور بر خلاف فن کویل که چند عملکردی می‌باشد، تک عملکردی بوده و تنها به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می‌کند. به این صورت که با هدف گرمایش، کار انتقال انرژی را بر عهده دارد. کاربرد رادیاتورها عمدتاً برای منازل مسکونی و تجاری است. همچنین می‌تواند در سیستم موتورهای احتراق داخلی جهت خنک کردن آب برگشتی از موتور نیز مورد استفاده قرار گیرد. مثل خودرو، موتور پیستونی هواپیما، لوکوموتیو و موتور سیکلت ها و برخی از وسایل دیگر.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات رادیاتور از تعرفه تعمیر رادیاتور آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

سرویس و تعمیر فن کویل در خدمت نت

عمده‌ترین تفاوت فن کویل و رادیاتور

پس از آشنایی نسبی با فن کویل و رادیاتور، برای اینکه بتوانیم بر اساس نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنیم، می‌بایست تا حدودی با تفاوت های عمده میان این دستگاه ها آشنا باشیم، که ادامه قصد داریم تا عمده ترین تفاوت‌های میان فن کویل و رادیاتور را بیان و به تشریح آن‌ها بپردازیم.

تفاوت در عملکرد

اولین تفاوت فن کویل و رادیاتور که بیش از سایر تفاوت‌ها به چشم می‌آید، تفاوت در عملکردهاست. همان طور که در تعریف ارائه شده از فن کویل و رادیاتور هم اشاره کردیم، فن کویل وسیله‌ای چند عملکردی است که جهت تأمین گرمایش ، سرمایش و تهویه هوای محیط‌های مختلف، همراه با وسایلی دیگر مثل چیلر( برای تأمین آب سرد ) و پکیج ( برای تأمین آب گرم ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که رادیاتور بر خلاف فن کویل، تک عملکردی بوده و تنها به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می‌کند. به این صورت که با هدف گرمایش، کار انتقال انرژی را بر عهده دارد. بر این اساس، در رادیاتور حالت انتقال سرما وجود ندارد.

تفاوت در نحوه تنظیم و کنترل

از آنجایی که در رادیاتورها برای انتقال گرما آب گرم جریان دارد، جریان آب گرم ورودی در آن‌ها به صورت دستی و توسط شیر کنترل جریان، کنترل می‌گردد. این در حالی است که فن کویل ها دارای سیستم کنترل دستی و دیجیتال به صورت هم‌زمان هستند. در فن کویل ها این امکان وجود دارد سرعت فن، جریان ورودی آب و دمای هوای خروجی به وسیله کنترل دیجیتال تنظیم گردد.

تفاوت در میزان کنترل و تولید رطوبت

فن کویل ها به دلیل داشتن عملکرد سرمایشی، زمانی که در فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل برخورد هوا با لوله های آب سردِ فن کویل، موجب کاهش رطوبت محیط می‌شوند، این در حالی است که رادیاتور به دلیل تک عملکردی بودن (گرمایش)، چنین قابلیتی را ندارد.

تفاوت در میزان سرعت انتقال گرما

یکی دیگر از تفاوت‌های موجود میان فن کویل و رادیاتور، تفاوت در میزان سرعت انتقال گرما می‌باشد. این میزان سرعت در رادیاتورها به صورت تدریجی و ملایم صورت می‌گیرد، این در حالی است که به دلیل وجود فن در فن کویل ها، دمای محیط بسیار سریع‌تر گرم می‌شود. این میزان سرعت فن کویل، در حالت سرمایش نیز صدق می‌کند.

تفاوت در محل نصب

محل نصب، یکی دیگر از مواردی است که به عنوان تفاوت فن کویل و رادیاتور از آن یاد می‌شود.در خصوص محل نصب، فن کویل ها نسبت به رادیاتورها از قدرت مانور بیشتری برخوردار هستند. به این صورت که فن کویل ها را بر اساس نوع طراحی و تولید آن‌ها، می‌توان به صورت‌های سقفی، دیواری، کاستی و زمینی نصب نمود؛ این در حالی است که رادیاتورها را فقط می‌توان به صورت زمینی و در امتداد دیوارها نصب کرد.

تفاوت در مصرف انرژی

به طور خلاصه اگر بخواهیم تفاوت فن کویل و رادیاتور را از نظر میزان مصرف انرژی بررسی نماییم، می‌توان گفت که میزان مصرف انرژی در رادیاتور به دلیل عدم وجود فن، به مراتب کمتر از فن کویل است.

بررسی تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر میزان مصرف انرژی، به دلیل اینکه رادیاتور تک عملکردی است، می‌بایست در حالت گرمایش صورت بگیرد. بر این اساس فن کویل و رادیاتورها هر دو برای تولید آب گرم خود، از پکیج یا موتورخانه استفاده می‌کنند، پس تا اینجا تقریباً مصرف انرژی آن‌ها یکسان است. اما تفاوت فاحش آن‌ها، وجود فن در فن کویل است که میزان مصرف انرژی را در مقایسه با رادیاتورها افزایش می‌دهد.

چنانچه در خصوص تفاوت فن کویل و رادیاتور نياز به مشاوره و راهنمايي داريد، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.