چگونه داکت اسپلیت ها را عیب یابی کنیم؟

عیب یابی و تعمیر داکت اسپلیت در مجموعه خدمت نت
عیب یابی و تعمیر داکت اسپلیت در مجموعه خدمت نت
مطالب مرتبط

سوالی که تمام دارندگان داکت اسپلیت دارند این است که راه حل تعمیر داکت اسپلیت و عیب یابی داکت اسپلیت چیست ؟ از سیستم های سرمایش و گرمایش در صنعت تهویه (HVAC) می توان به سیستم های ایرکاندیشن کانالی اشاره نمود که یکی از ساده ترین نمونه ها در این زمینه می باشند. البته مشکلات بسیاری در شرایطی که طراحی و نصب به طور مناسب صورت نگیرد در انتظار کاربران خواهد بود.

طی سال های گذشته کمک گیری از مهندسین تاسیسات به منظور طراحی و نظارت بر پروژه های ساخت و ساز عمومی بسیار بیشتر از قبل شده است و این موضوع نتایج بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت. واقعیت آن است که نیاز بوده در کنار هر فناوری که به کشور وارد شده به همراه آن شیوه های طراحی، اجرا و استفاده از این فناوری نیز آورده شود تا از مشکلات بسیاری که بر سر راه وجود داشته ممانعت گردد.

در این مقاله مجموعه خدمت نت قصد داشته به عیب یابی داکت اسپلیت ها یا همان سیستم های ایرکاندیشن کانالی را مورد بررسی قرار داده و به منظور رفع آن ها نیز راهکارهایی عنوان نماییم. با ما همراه باشید.

چنانچه در خصوص تعمیر داکت اسپلیت ، سرویس داکت اسپلیت و نیز عیب یابی داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه تعمیر و سرویس داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

عیب یابی و تعمیر داکت اسپلیت در سامانه خدمت نت

عیب یابی داکت اسپلیت

در تابستان داکت اسپلیت به جای تولید باد سرد، باد گرم می دمد

  • با شروع فصل تابستان به دلیل عدم بسته شدن شیر رفت و برگشت آب گرم کویل آّب داغ و تداوم جریان آب موتورخانه در کویل، همچنان هوای خروجی دارای گرمای کویل می باشد. از این رو نیاز بوده که با آغاز فصل تابستان اقدام به بستن شیرهای کویل آب داغ از موتورخانه و خود دستگاه نموده تا از جریان آب گرم درون آن جلوگیری شود.
  • کویل اپراتور دچار یخ زدگی شدگی است.

دلایل بروز این مشکل

  • بسته بودن مسیر هوای رفت یا برگشت بنابر دلایل زیر:
  • کثیف بودن فیلتر هوا

با توجه به آن که تصفیه هوای واحد در سیستم های داکت اسپلیت به وسیله یک فیلتر انجام شده لذا بسیار مهم است همواره تمیز بمانند زیرا در صورت تجمع آلودگی در آن از عبور هوا ممانعت خواهد شد. فیلترها دارای انواع بسیار مختلفی بوده که در این جا از توضیح و معرفی آن ها خودداری خواهیم نمود.

  • بسته بودن دریچه برگشت
  • کوچک بودن سایز کانال برگشت
  • باریک یا بسته بودن مسیر لوله های مسی، این مشکل نیز می تواند بنابر دلایل زیر رخ دهد:
  • قرارگیری جسمی خارجی در لوله های مویی موجب انسداد آن ها شده است.
  • فیلتر درایر کثیف شده و دچار گرفتگی شده است.
  • بر اثر ضربه در طی مسسیر لوله مسی دو پهن می باشد.
  • در اوپراتور از اوبل ترپ استفاده نشده و روغن در آن مانده است.
  • گاز سیستم به دلایلی کاهش پیدا نموده است.
  • گاز مورد استفاده نامرغوب می باشد.

صدای خروجی داکت اسپلیت زیاد است

  • فن دستگاه در زمان کارکرد خود صداهایی ایجاد می کند، از دلایل بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • کانال کشی به صورت استاندارد طراحی و اجرا نشده است.
  • کمتر بودن ضخامت ورق کانال از حد استاندارد
  • استفاده از دریچه با کیفیت نه چندان مطلوب و ساخته شده از ورق نازک و لرزش دمپرها بر اثر باد
  • نزدیکی دریچه برگشت به هواساز در دستگاه های با تناژ بالا و خروج صدای دستگاه از دریچه برگشت
  • ناهماهنگی سایز دستگاه و سایز کانال کشی های پیاده شده (به کارگیری دستگاه تناژ بالا (بالاتر بودن میزان حجم هوا) و کانال کشی های انجام شده برای دستگاه تناژ پایین تر (پایین تر بودن حجم هوا)
  • صدا از کانال و دستگاه هواساز می باشد؛ برخی مواقع استفاده نکردن از درزگیرها و نصب نکردن برزنت به صورت صحیح (در صورت زیاد بودن طول برزنت مابین کانال و دستگاه و نیز شل بسته شدن برزنت، برزنت بر اثر باد خارج شده از دستگاه به سمت داخل کشیده خواهد شد و در واقع مانند پرچم که در باد به حرکت در آمده آزاد می گردد) منجر به ایجاد سروصدای بالایی خواهد شد. (شما دوست عزیز چنانچه نیاز به خدمات تعمیر داکت اسپلیت دارید می توانید با ثبت درخواست خدمات از خدمات تخصصی خدمت نت بهرهمند شوید.)

در تابستان به جای باد سرد دستگاه باد گرم تولید می کند

وجود هوا در کویل از علل عدم گرم شدن دستگاه کویل آب داغ در زمستان خواهد بود. در واقع کویل به خوبی هواگیری نشده است. در بیشتر کویل های تولیدی یک شیر هواگیری قرار داشته که با شروع فصل زمستان نیاز بوده یک تکنسین اقدام به هواگیری آن ها نماید. این کار اگر چه زمان بر بوده اما به راحتی این مشکل را برطرف خواهد نمود.

کمپانی سفیر ارم با نصب شیر هواگیری اتومات در بخش بالایی کویل این مشکل را به راحتی حل می نماید در واقع با انجام این کار هواگیری کلیه کویل ها با آغاز سرما و آبگیری سیستم گرمایش به طور خودکار انجام می گیرد و در واقع با این کار از کمک تکنسین ها نیز بی نیاز خواهید شد. در این حالت هواگیری خودکار کویل تنها از طریق باز نمودن فلکه آب گرم انجام می شود.

کندانسور دچار لرزش شده است

با توجه به زیاد بودن تعداد کندانسورهای بالای پشت بام در برخی از موارد گاهی به واسطه چهارپایه لرزش حاصله به سقف طبقه آخر منتقل شده و افرادی که در طبقه آخر ساکن بوده دچار اذیت می گردند.

برای حل این مشکل تنها کافی است یک لرزه گیر نصب شود.

در کندانسور استارت اولیه انجام نمی شود:

فاصله ای که بین تولید تا نصب و راه اندازی وجود داشته گاهی منجر به عدم استارت اولیه در کمپرسور خواهد شد که این مشکل را می توان به کمک دستگاه هارد استارت حل نمود.

هوا ساز آبریزی دارد

در صورت نصب لوله خروجی درین در سطح بالاتر از دستگاه، آب درین به منظور خروج شیب لازم را در اختیار نداشته و به همین دلیل تشتک درین مملو از آب شده و این آب ریزش خواهد داشت. به منظور جلوگیری از این مشکل استفاده از پمپ درین توصیه می شود.

گاهی اوقات بنا بر دلایلی که در بخش اول از آن ها سخن گفتیم کویل اوپراتور یخ خواهد زد و با خاموش شدن دستگاه این یخ ها آب شده و با توجه به افزایش حجم آب تولیدی از حجم لوله درین آب از تشتک درین لبریز می گردد.

لوله های درین دچار گرفتگی شده اند (همانند زمانی که در لوله های درین مصالح ساختمانی گیر کرده باشد):

در برخی از نقاط کشور نظیر شمال و جنوب که شرجی زیاد بوده نصب کویل آب داغ برخی اوقات در بخش خروجی هوا انجام می گردد، این موضوع سبب خنک شدن کویل توسط هوای سرد دستگاه خواهد شد و با توجه به تقطیر صورت گرفته بر روی کویل، سبب چکه شدن آن می شود.

در برخی از دستگاه ها به طور کامل هواساز سیل خواهد بود و در واقع چنانچه به دلایلی چون کوچکتر بوده اندازه کانال از حد نرمال عواساز از درون دچار فشار منفی شده و در نتیجه آب از تشک تخلیه نمی شود و در هواساز آب ریزی رخ خواهد داد.

مشکلات رایج در زمینه برق دستگاه

گاهی قطع و وصل شدن برق در دستگاه های سه فاز باعث شده که فازها جابجا شده و ترتیب آن ها در کمپرسورهای اسکرال برهم بخورد که در نتیجه این موارد، کمپرسور از بین خواهد رفت، به منظور جلوگیری از این مشکل تنها کافی است از دستگاه کنترل فاز استفاده شود.

چنانچه در خصوص تعمیر داکت اسپلیت ، سرویس داکت اسپلیت و نیز عیب یابی داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه تعمیر و سرویس داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

عیب یابی و تعمیر داکت اسپلیت در خدمت نت

نکات مهم در نصب و تعمیر داکت اسپلیت

ترموستات دچار آتش سوزی خواهد شد

در کابل کشی ترموستات بایستی بسته به این نکته توجه شود که برق مورد استفاده توسط ترموستات برق 24 ولت یا 220 ولت یا 110 ولت می باشد. در دستگاه هایی نظیر گودمن یا ریم های مدل SBHC   که از ترموستات 24 ولت استفاده شده نیاز به به کارگیری کابل آیفونی با تعداد زوج مورد نیاز به منظور کابل کشی از هواساز تا ترموستات خواهد بود. (این کابل ها به منظور انتقال اطلاعات دیتا مورد استفاده قرار می گیرند.)

در ترموستات های 220 ولت نیز همچون دستگاه ریم  مدل ( RILE ) به منظور کابل کشی از هواساز تا ترموستات کابلی با ضخامت بالاتر نظیر یک میلیمتری 7 رشته ای به کار برده خواهد شد. چنانچه در ترموستات 220 ولتی از کابل آیفونی استفاده شود ممکن بوده ترموستات درگیر اتصالی و آتش سوزی گردد. لازم به ذکر است که به منظور به کارگیری گرمایش دستگاه ترموستات نیاز بوده که دستگاه به حالت زمستانی برده شود و قرارُگیری آن در حال فن که به صورت مداوم در حال کارکرد باشد به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد. در پایان فصل نیز نیاز به تمیزکاری فیلتر هواساز به وسیله سرویس کاران باتجربه می باشد.

گاهی برای برخی واحدها که دارای متراژ بالایی بوده دو دستگاه تهویه مطبوع استفاده شده تا به نوعی صرفه جویی شود چرا که در زمان خواب عملکرد دستگاه درون اتاق خواب آغاز شده و روزها نیز از دستگاه دوم استفاده می شود.

در واقع در چنین حالتی دستگاه های با ظرفیت کمتر مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه مصرف برق به حداقل خواهد رسید. اما بی اطلاعی پیمانکار برق در این زمینه باعث شده که تغذیه هر دوی این دستگاه ها از یک فاز انجام شود. از این رو در یک فاز برق بسیار زیادی مصرف شده و گاهی این موضوع باعث شده که فیوز قطع گردد.

در صورت بالا بودن مصرف برق در یک فاز هزینه برق به صورت تصاعدی محاسبه شده و فیش برق نیز با مبلغ های نجومی به دست افراد خواهد رسید. به منظور جلوگیری از چنین مشکلی نیاز به برداشتن منبع تغذیه برق هر دستگاه سرمایش از روی یک فاز بوده تا به خوبی مصرف برق روی هر سه فاز موجود به مساوات تقسیم شود.

 نکاتی اجرایی در رابطه با نصب کندانسور (outdoor unit) 

مکش هوا در کندانسورهای بالا زن از چهار سو انجام شده و در نهایت به بالا فرستاده خواهند شد. از این رو به منظور مهیاسازی هوای مورد نیاز جهت خنک کردن کندانسورها فاصله استاندارد بین آن ها دست کم 60 سانتی متر می باشد.

به هیچ عنوان ساخت سقف نباید بر روی کندانسورهای بالازن تا ارتفاع دست کم سه متر انجام گردد. کندانسورهای گودمن و ریم به گونه ای طراحی شده که عملکرد آن ها توسط برف، باران و دیگر عوامل جوی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و احتیاجی نیست که بر روی آن ها سقف ساخته شود. راندمان و بازدهی کندانسور هر چه دور و اطراف کندانسور بازتر بوده بالاتر خواهد بوده و دما بهتر تبادل می گردد.

به منظور جلوگیری از انتقال یافتن صدا بر سقف طبقه آخر در چهارپایه ها از لرزه گیر استفاده می شود.
بعد از آن که واحد ها لوله کشی و مسی و کابل کشی شدند بایستی کلیه لوله کشی و کابل کشی ها براساس واحدها با علامتی مشخص گردند. در واقع باید مشخص شود که هر لوله و کابل مربوط به کدام واحد خواهد بود تا بدین شکل از نصب اشتباه و جا به جای لوله ها و کابل های واحدها در نصب نهایی کندانسور جلوگیری شود.

به منظور جلوگیری از خوردگی لوله ها به وسیله حیوانات موذی و پرندگان نیز نیاز به پیچ پرایمر کردن لوله ها در پشت بام خواهد بود.

قطع و وصلی برق در دستگاه های سه فاز احتمال داشته باعث جابجایی فازها و در نتیجه آسیب دیدگی کمپرسور دستگاه گردد.
از این رو نیاز به استفاده از دستگاه کنترل فاز در مسیر برق اصلی کندانسور خواهد بود. در زمستان از روشن شدن کمپرسور جلوگیری شود. وجود سرما باعث شده بر اثر ترکیب روغن با گاز غلظت زیادی به وجود آمده که کمپرسور را برای استارت به زحمت خواهد انداخت. اما محدودیت قدرت کمپرسور باعث شده کمپرسور بسوزد.

در هنگام قرارگیری کمپرسور در حالت گرمایش نیاز به قطع نمودن فیوز مرتبط با کمپرسور خواهد بود تا در صورت روشن شدن اشتباهی ترموستات در حالت سرمایش از روشن شدن کمپرسور جلوگیری شده و کمپرسور صدمه ای نبیند.

جلوگیری از سوختن کمپرسورها در اتاق سرور

گاهی در پروژه هایی نظیر اتاق های سرور در فصل زمستان نیز به سرما نیاز خواهد بود که به منظور جلوگیری از سوختگی کمپرسور در زمستان استفاده از این دستگاه تمهیدات خاصی را طلب می نماید.

کانال های هوا باید به چه طریقی طراحی و اجرا گردند

طراحی و اجرای مطلوب کانال ها در داکت اسپلیت ها را می توان از مهم ترین نکات قابل توجه اجرای به شمار آورد که بی توجهی به این موضوع مشکل آفرین خواهد بود. واقعیت آن است که در صورتی که اجرا صحیح نباشد پس از آن نیز به سختی می توان عیوب کانال را برطرف ساخت و حتی احتمال داشته ناچار به تخریب گردید. این در حالی است که اگر در همان اول کار طراحی و اجرا به خوبی انجام شود در آینده نیز مشکلی رخ نخواهد داد.

در مقالات آینده بیشتر در زمینه طراحی و اجرای صحیح کانال به توضیح خواهیم پرداخت. در ادامه به صورت اختصار با برخی از مشکلاتی که بر اثر عدم اجرای مطلوب کانال به وجود آمده آشنا خواهیم شد:

عدم اجرای صحیح تیک آف

تقسیم هوا در بخش دریچه ها و کانال ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. گاهی اجرای کانال تقسیم هوا توسط پیمانکار همچون شکل A صورت می گیرد که در چنین حالتی حجم هوای خروجی از کانال بیشتر بوده و نقطه آخر کانال که در واقع بسیار مهم تر بوده هوای کافی دریافت نخواهد کرد.

محل مناسب برای نصب ترموستات

ترموستات را می توان قلب این دسته از دستگاه ها دانست از این رو نصب آن ها بسیار حائز اهمیت بوده و بایستی در محل مناسبی قرار گرفته تا عملکرد ترموستات براساس عوامل طبیعی و غیرطبیعی دچار اختلال نگردد.

به منظور برقراری هوایی مطلوب و یکنواخت در تمامی بخش های ساختمان نیاز بوده که ترموستات در محل مناسبی نصب گردد. کارکرد ترموستات چنانچه در پشت دیوار ترموستات لوله آب گرم یا لوله دودکش قرار گرفته باشد اثر منفی خواهد دید.

این دسته از دستگاه ها که گرمایش آن ها با آب گرم بوده در زمستان مصرف برقی حداقلی داشته و کمترین تغییر را در مصرف ماهیانه به وجود خواهند آورد.

چنانچه در خصوص تعمیر داکت اسپلیت ، سرویس داکت اسپلیت و نیز عیب یابی داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.