چگونگی عملکرد داکت اسپلیت

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت
چگونگی عملکرد داکت اسپلیت
مطالب مرتبط

عملکرد داکت اسپلیت – عملکرد فرآیند سرمایش داکت اسپلیت نیز نظیر اسپلیت یا همان کولرهای گازی برمبنای سیکل تبرید تراکمی می باشد. اما تفاوتی که بین این دو وجود دارد این است که ارسال هوای سرد شده در داکت اسپلیت به واسطه یونیت داخلی تعبیه شده در سقف کاذب و به شکل مرکزی و از طریق کانال کشی به تمامی اتاق ها و بخش های مختلف ساختمان انجام می گردد این در حالی است که در اسپلیت ها به ازای هر اتاق یا هر بخش از خانه یک یونیت داخلی دیواری یا سقفی در نظر گرفته می شود.

در دستگاه داکت اسپلیت در واقع نصب یونیت بیرونی آن که متشکل از کمپرسور، کندانسور و… بوده در بیرون از ساختمان انجام شده و اتصال آن به یونیت داخلی تعبیه شده در سقف کاذب به کمک لوله کشی مسی انجام می گردد و توزیع هوا نیز بعد از سرد یا گرم شدن به واسطه کانال از طریق یونیت داخلی به بخش های گوناگون ساختمان صورت می گیرد.

دمپرهای برقی ( یونیت باکس ها)

به لحاظ کارکرد، تفاوت تکنولوژی ها به کار رفته منجر به تفاوت فرآیند سرمایش در داکت اسپلیت ها و اسپلیت ها شده است. به عنوان نمونه در سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت امکان تقسیم بندی فضای درون ساختمان به چندین بخش وجود خواهد داشت و به همین دلیل در صورتی که بخشی از ساختمان در زمانی خاص به تهویه نیازی نداشته باشد به راحتی می توان مانع از توزیع هوای سرد یا گرم در آن بخش شد. جهت منطقه بندی و تقسیم نمودن ساختمان در هر کانال نیاز به استفاده از تجهیزاتی نظیر یونیت باکس یا ترمینال باکس یا همان دمپر برقی ( شامل موتور الکتریکی و دریچه باز و بست شونده ) می باشد تا در صورتی که بخشی از ساختمان به هوای سرد یا گرم احتیاجی نداشته به راحتی اقدام به بستن مسیر عبور هوا از کانال در آن بخش شود.

در صورت عدم استفاده از دمپر برقی در کانال ها سرد یا گرم شدن تمامی بخش های خانه به صورت همزمان و با دمای یکسان انجام خواهد شد و نمی توان از ورود هوا به بخش خاصی از خانه جلوگیری نمود.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه چگونگی عملکرد داکت اسپلیت (گرمایش داکت اسپلیت یا سرمایش داکت اسپلیت) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  28425488-021

میزان ظرفیت سرمایش داکت اسپلیت

به لحاظ ظرفیت سرمایش، ظرفیت داکت اسپلیت ها در مقایسه با اسپلیت ها بیشتر بوده و با توجه به عدم کفاف نمودن برق تک فاز، برخی مدل ها نیازمند برق سه فاز خواهند بود. به طور کلی با توجه به آن که عملکرد داکت اسپلیت ها به صورت مرکزی و به منظور تهویه چند بخش بوده بدون شک نیاز است که دارای ظرفیت بیشتری به نسبت اسپلیت ها باشند. شما این امکان را داشته تا با استفاده از یک داکت اسپلیت مرکزی به جای نصب اسپلیت در هر اتاق و در هر بخش از خانه به راحتی در تمامی بخش ها از هوای سرد یا گرم برخوردار گردید.( عملکرد داکت اسپلیت ها تقریبا مشابه مولتی اسپلیت می باشد، با این تفاوت که دستگاه های مولتی اسپلیت می توان به چند یونیت داخلی متصل کرد  )

به عنوان نمونه چنانچه برای یک محیط نیاز به دو اسپلیت 9 هزار و یک اسپلیت 24 هزار که در مجموع 42 هزار بوده داشته باشید شما به راحتی توانسته با توجه به هم پوشانی فضاها با نصب یک داکت اسپلیت 36 هزار به شکل مرکزی هوای سرد و گرم مورد نیاز هر سه بخش را به راحتی تامین نمایید. این در حالی است که با نصب سه اسپلیت مجزا از آن جایی که هر مدار از یک کمپرسور برخوردار بوده و نیز به دلیل سه برابر بودن میزان قطع و وصلی کمپرسورها در مقایسه با داکت اسلپیت مصرف انرژی افزایش خواهد یافت. البته لازم به ذکر است که سرد یا گرم شدن این سه بخش با دمای یکسان و به صورت همزمان بوده و امکان تنظیم دمای مجزا برای هر بخش جز موارد استفاده از دمپر برقی در مسیر هر کانال، وجود نخواهد داشت.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت

انتخاب سیستم گرمایش داکت اسپلیت با کویل آبگرم یا برق

اجرای سیستم گرمایش داکت اسپلیت در ساختمان ها به دو شیوه صورت می گیرد. روش اول تجهیزات سیکل سرمایش به منظور گرمایش نیز مورد استفاده قرار گرفته و در حالت بعدی به منظور ایجاد گرمایش از کویل های دارای آبگرم کمک گرفته می شود. در ادامه در رابطه با هر دو حالت به توضیح خواهیم پرداخت:

ایجاد گرمایش به وسیله سیکل تبرید تراکمی و با برق

سیستم گرمایش داکت اسپلیت نیز همچون گرمای اسپلیت بوده و به منظور گرمایش تنها در مناطق گرمسیر بوده که استفاده از برق توصیه می شود و در غیر این صورت اصلا به صرفه نمی باشد. دستگاه داکت اسلیت در واقع متشکل از دو بخش یونیت خارجی و داخلی بوده که اتصال این دو به وسیله لوله کشی مسی انجام شده است.  در درون یونیت بیرونی که نصب آن در بیرون از ساختمان انجام شده اجزایی از قبیل کمپرسور، شیر منبسط کننده، کندانسور، شیر چهار طرفه مخصوص و موتور الکتریکی قرار گرفته و در یونیت داخلی که در زیر سقف کاذب قرار داشته نیز فن و اواپراتور تعبیه شده است. با جریان مداوم ماده مبرد یا گاز فریون در بین این اجزا انتقال حرارت بین یونیت ها انجام می شود. کندانسور و اواپراتور مبدل حرارتی فن دار بوده و متشکل از یک کویل (لوله های رفت و برگشت مسی) و فن بوده که جریان ماده مبرد درون لوله ها صورت می پذیرد.

در فصل گرما نیز اواپراتور یا همان کویل تعبیه شده در یونیت داخلی به وسیله مبرد به سرد شدن هوا کمک می نماید اما در زمستان شیر چهارطرفه مخصوص فعال شده و به همین دلیل اواپراتور و کندانسور به نوعی تغییر کاربری داده و به جای سرما، این بار هوا به وسیله کویل گرم خواهد شد. این را باید در نظر داشت که با توجه به یکی بودن سیکل کاری در تابستان و زمستان عملکرد موتور الکتریکی متصل به کمپرسور در تمامی فصول سال به کمک انرژی الکتریسته خواهد بود. از این رو در صورت عدم نصب داکت اسپلیت مخصوص آبگرم و استفاده از همان تجهیزات برای گرمایش مصرف برق در حالت گرمایش نیز وجود داشته و این روش تنها در بخش های گرمسیر کشور کاربردی می باشد.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه خدمات داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه چگونگی عملکرد داکت اسپلیت (گرمایش داکت اسپلیت یا سرمایش داکت اسپلیت) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  28425488-021

تامین گرمایش به واسطه لوله های آبگرم و فن

در این حالت یک کویل مخصوص آبگرم در یونیت داخلی تعبیه شده که از طریق رد شدن هوا به وسیله فن های چند سرعته از اطراف کویل، به درون محیط داخل هوای گرم وارد شده و هوا در زمستان گرم می گردد. ایجاد آب جاری در کویل بایستی به وسیله واحد دیگری مانند پکیج دیواری گازسوز یا بویلر موتورخانه مرکزی صورت گرفته و در نهایت با پمپ به کویل ها فرستاده شوند.

به منظور کنترل دمای هوا در حالت گرمایشی در کنار زیاد یا کم نمودن دور فن امکان تغییر مقدار جریان آبگرم ورودی به کویل دستگاه از طریق نصب شیر سه راهه الکترونیکی وجود خواهد داشت و این کار کمک زیادی به کاهش مصرف انرژی خواهد نمود. از طریق نصب داکت اسلیت دیگر احتیاجی به رادیاتور و لوله کشی های آن ها در ساختمان نبوده و با توجه به عبور اجباری هوا از اطراف کویل به وسیله فن، فضای درون در مقایسه با رادیاتور با سرعت بیشتر افزایش دما داشته و هوا زودتر گرم می شود. از این رو در صورت نیاز به نصب این دستگاه در مناطقی گرمسیر حالت اول انتخاب مناسب تری خواهد بود اما در محیط هایی سرد سیر و یا نیمه سرد نیاز بوده که به یونیت داخلی یک کویل مخصوص آبگرم اضافه شده و آبگرم آن به وسیله پکیج یا موتورخانه فراهم گردد.

در شکل زیر نیز می توانید یک کویل مخصوص آبگرم جاسازی شده در بخش جلویی یا پشت فن یونیت داخلی را مشاهده نمایید.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت

این نکته را باید در نظر داشت که با توجه به توزیع هوای سرد و گرم در این سیستم به وسیله کانال های متعدد به بخش های مختلف خانه در تمامی بخش ها دمای به صورت یکسان و همزمان توزیع شده و امکان تنظیم مجزای دما به غیر از موارد استفاده از دمپر یا دریچه برق وجود نخواهد داشت.

به منظور تنظیم مجزای دمای هوای هر اتاق نیاز به استفاده از سیستم فن کویل متصل به مینی چیلر و پکیج خواهد بود. در این روش در واقع به ازای هر اتاق به یک فن کویل نیاز بوده که اتصال این فن کویل ها به مینی چیلر و پکیج از طریق لوله کشی آب سرد و گرم انجام شده و از این طریق امکان دریافت سرما و گرما از آن ها وجود خواهد داشت.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه خدمات داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه چگونگی عملکرد داکت اسپلیت (گرمایش داکت اسپلیت یا سرمایش داکت اسپلیت) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  28425488-021

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.