همه چیز درباره لوله کشی آب ساختمان

همه چیز درباره لوله کشی آب ساختمان در خدمت نت
همه چیز درباره لوله کشی آب ساختمان در خدمت نت
مطالب مرتبط

در این مقاله آموزشی قصد داریم هر انچه در مورد لوله کشی آب ساختمان اعم از لوله کشی روکار و لوله کشی توکار (لوله کشی آب و شوفاژ) باید بدانید را شرح دهیم .بخش تاسیسات ساختمان یکی از مهمترین بخش های ساختمان است زیرا پس از اتمام کار ساختمان تغییر و بازسازی ان بسیار دشوار می باشد و به همین علت بسیار حائز اهمیت می باشد، که بخش لوله کشی یکی از قسمت های سیستم تاسیسات به حساب می اید . لوله کشی ساختمان به چند روش متفاوت انجام میشود ، که مجموعه خدمت نت به شرح آن می پردازد.

لوله کشی آب رایزرها

لوله کشی بیرون واحد، که مسئولیت انتقال آب از کنتور اصلی تا ورودی واحدهارا دارند را رایزر آب می نامند. که در مقاله مجزا به شرح کامل ان می پردازیم.

روشهای لوله کشی آب داخل واحد ساختمان

  1. لوله کشی آب به روش انشعابی
  2. لوله کشی آب به روش کلکتوری

چنانچه در خصوص لوله کشی آب ساختمان و به طور کلی خدمات لوله کشی آب و شوفاژ نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات لوله کشی آب ، گاز و فاضلاب از تعرفه لوله کشی آب و شوفاژ آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

1-لوله کشی آب به روش انشعابی

این روش به این صورت انجام می شود که از لوله رایز برای واحد یک انشعاب گرفته می شود که ان را لوله اصلی اب در داخل واحد می نامیم  و از لوله اصلی برای هر فضای که نیاز به اب دارد یک انشعاب گرفته می شود . در گذشته از این نوع روش برای اجرای لوله کشی ساختمان استفاده میشد،که امروزه دیگر منسوخ شده است زیرا احتمال نشتی در محل انشعاب بسیار زیاد است.

مزایا لوله کشی به روش انشعابی:

  • قیمت مناسبتر در اجرای لوله کشی به روش انشعابی
  • سرعت بالاتر در اجرای کار
  • صرف هزینه کمتری برای لوله و اتصالات
  • امکان اجرای لوله کشی روکار

معایب لوله کشی به روش انشعابی :

  • امکان نشتی زیاد در صورت اجرای ناصحیح
  • فشار اب کمتر نسبت به روش کلکتوری
  • عمر و بازدهی کمتر نسبت به روش کلکتوری

لوله کشی به روش انشعابی

2-لوله کشی به روش کلکتوری

این روش به این صورت انجام می شود که لوله اصلی داخل واحد به یک کلکتور وصل میشود که در داخل یک جعبه کلکتور قرار دارد.

و برای هر فضای که به اب نیاز دارد یک لوله اختصاصی از کلکتور برای آن فضا کشیده می شود برخلاف لوله کشی انشعابی که از لوله اصلی انشعاب می گیرد.

مزایا لوله کشی به روش کلکتوری:

  • امکان نشتی در این روش بسیار کم است زیرا در بین راه از اتصالات در لوله ها استفاده نشده است
  • افت فشار در لوله ها در این روش بسیار کم است
  • عمر و بازدهی زیاد نسبت به روش انشعابی
  • امکان جاسازی شیر برای باز و بسته کردن هر مسیر

معایب لوله کشی به روش کلکتوری :

  • هزینه اجرا بالاتر نسبت به روش انشعابی
  • هزینه اولیه بالاتر به دلیل استفاده از متراژ لوله های بیشتر
untitled 1

نکته : برای اجرای لوله کشی به روش کلکتوری به بازسازی کامل کف واحد نیاز می باشد و اگر در حال بازسازی واحد خود هستید این روش بهترین روش برای اجرای لوله کشی اب می باشد ، زیرا احتمال نشتی در صورت اجرای صحیح تغریبا به صفر می رسد و به این علت می باشد که در بین مسیر هیچ انشعابی از لوله گرفته نمی شود.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

لوله کشی روکار یا توکار

به هیچ عنوان نمی توان بدون بررسی و ارزیابی مکان مورد نظر جهت لوله کشی آب ساختمان گفت که برای این محیط لوله کشی توکار مناسب تر خواهد بود یا این که روکار، در واقع هر یک از این روش ها مزایای خاص خود را داشته و بایستی با توجه به شرایط، مناسب ترین روش جهت لوله کشی ساختمان انتخاب شود. و چنانچه لوله کشی بدون دیدن مکان مورد نظر در رابطه با این که روش توکار بهتر است یا این که روکار، نظر بدهد چندان تخصص او قابل اطمینان نخواهد بود.

دیگر مانند گذشته جهت لوله کشی آب خانه از لوله های گالوانیزه و روی کار و نیز برای لوله های فاضلاب از لوله پلیکا و یا چدنی استفاده نمی شود و حرفه لوله کشی بسیار وسیع تر از پیش شده است.

در حال حاضر دست کم بر روی کاغذ نیز لوله کشی دارای روش های گوناگونی بوده ولی هر یک از این روش ها نظیر لوله کشی روکار و لوله کشی توکار وابسته به شرایط محیطی و نوع نقشه، ساختار ساختمان و نوع اجرای کار می باشند.

برای تشخیص بهترین روش لوله کشی شما بایستی به طور کلی شرایط خود را تعریف نمایید، به عنوان نمونه باید ببینید این لوله کشی را برای خانه نوساز خود خواسته و یا این که در فکر تعمیر لوله کشی های خانه خود را دارید و شاید هم بخواهید به طور کامل لوله ها را تعویض نمایید.

در صورتی که هنوز نوع کار لوله کشی مشخص نبوده و بررسی ابعاد لوله کشی و نوع درخواست انجام گرفته نشده به هیچ عنوان نمی توان گفت که کدام یک از این دو روش لوله کشی بر دیگری برتر می باشد.
به ویژه این که هنوز در رابطه با این موضوع که در شرایط گوناگون کدام روش لوله کشی بهتر بوده نیز بین مجریان و مهندسین نظر واحدی وجود ندارد.

چنانچه در خصوص لوله کشی آب ساختمان و به طور کلی خدمات لوله کشی آب و شوفاژ نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات لوله کشی آب ، گاز و فاضلاب از تعرفه لوله کشی آب و شوفاژ آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

نکات قابل توجه در زمان انتخاب روش لوله کشی (لوله کشی روکار یا لوله کشی توکار)

در رابطه با انتخاب نوع لوله کشی ساختمان عواملی چون شرایط محیطی، نوع ساختمان، نوع درخواست لوله کشی و حتی نوع لوله انتخابی برای لوله کشی نیز بسیار موثر خواهد بود.

برخی از صاحب نظران و نیز مدرسین حوزه تاسیسات معتقد بوده چنانچه انجام امور لوله کشی مطابق با طراحی و علم مهندسی تاسیسات شکل گیرد و لوله کشی نیز در خانه ای نوساز و برای اولین بار انجام شده بهترین کار استفاده از لوله کشی توکار می باشد.

اما به شرطی که لوله های انتخابی شما 5 لایه و یا پلیمری باشند؛ چرا که لوله های 5 لایه و پلیمر از موادی ساخته شده که در برابر پوسیدگی، ترکیدگی و تغییر شکل و نیز در مقابل رسوب گرفتگی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و از همین رو به غیر از مواقع خاص که به تغییر دکوراسیون و یا تعمیر لوله ها به دلایلی همچون ضربه و ترکیدگی و … احتیاج باشد به طور معمول تا چندین دهه این لوله های توکار دوام داشته و نیازی به تغییر آن ها نخواهد بود.

از دیگر مزایای لوله کشی های توکار می توان به مواردی چون عدم وجود نمای آن ها در ساختمان و نیز امکان محافظت از لوله ها به وسیله دیوار و بتن اشاره نمود. البته برخی از افراد نیز معتقد بوده که یکی از عوامل تخریب لوله ها به مرور زمان، همین سازه بتن و دیوار خواهد بود.

این در حالی است که لوله کشی روکار نیز مزایای خاص خود را داشته که نمی توان از آن ها غافل شد. این لوله کشی ها در صورت لزوم به شما امکان گرفتن انشعاب را داده و یا این که به راحتی می توان محل مورد نیاز برای تعمیر لوله ها و یا تعویض لوله ها را پیدا کرده و نسبت به تعمیر اقدام نمود.

علاوه بر آن از طریق یک داکت کشی اصولی به ویژه اگر لوله های مورد استفاده از نوع پلیمر یا 5 لایه بوده به راحتی می توان از نظر ظاهری نیز نمای بهتری به این لوله کشی ها بخشیده و از سوی دیگر فشار ناشی از بتن و سازه ساختمان بر روی لوله ها را نیز حذف نمود.

البته در این بین هر یک از این روش ها مزایا و معایب دیگری نیز داشته که در شرایط متفاوت خود را نشان خواهند داد. به عنوان نمونه در رابطه با لوله کشی پلیمری روکار که پیش از این در مقاله نحوه لوله کشی آب با استفاده از لوله های پلیمر نیز به توضیح در مورد آن پرداختیم یک مشکل بزرگ وجود داشته که نمی توان آن را کتمان نمود.

در واقع این نمونه از لوله ها در زمان استفاده به عنوان لوله آب گرم مصرفی و یا گرم گرمایش محتمل دمای بالایی بوده و پس از مدتی به هر حال شکل آن ها تغییر پیدا خواهد نمود.

شاید تغییر رویکرد و نیز به کارگیری نسل جدید لوله کشی های ساحتمان که همان لوله کشی زیر سقفی آب گرم و سرد بوده را بتوان بهترین رویکرد دانست، چرا که در این صورت هم لوله ها به صورت توکار و عدم بر هم خوردن نمای بیرونی به دلیل استفاده از لوله های روکار لوله ها نیز به راحتی قابل دسترس قرار خواهند گرفت.

به این شکل که با انتقال لوله های آب و حتی لوله کشی فاضلاب به زیر سقف کاذب، زیر کناف و داکت های از پیش معین شده، لوله ها در شرایطی بدون فشار ساختمان و بتن و سازه قرار گرفته و بدین شکل بدون داشتن استرس از بابت نیاز به خرابی و کندن و تعمیر لوله ها در شرایط بحرانی، هم شرایط محیطی و لوکس بودن محیط رعایت شده و هم این که دسترسی به لوله ها آسان خواهد بود.

اما باز هم لازم به ذکر است که نوع لوله کشی ساختمان را بایستی با توجه به شرایط ساختمان انتخاب نمود. در واقع چنانچه قصد تغییر لوله کشی در ساختمانی که از قبل لوله کشی در آن انجام شده را دارید، اگر خواهان اصلاح لوله کشی هستید و یا چنانچه مایل بوده در ساختمان خود تغییرات وسیعی را انجام دهید و در این رابطه هزینه ها برای شما بی اهمیت بوده شیوه لوله کشی فرق خواهد نمود.

نکات لوله کشی آب ساختمان

  • لوله کشی های باید طوری اجرا شود، که مانع باز و بسته شدن عادی در و پنجره ها نشوند.
  • جنس لوله های ابرسان باید مرغوب و دارای استاندارد باشند. توصیه ما استفاده از لوله های 5 لایه می باشد.
  • لوله هایی که در کف ساختمان یا داخل دیوار ساختمان عبور می کنند باید دربرابر شکستگی بر اثر ضربات احتمالی محفاظت شوند.
  • پس از لوله گشی در کف ساختمان باید اطراف لوله ها را با خاک نرم به طور یکنواخت و متعادل پر کرد تا لوله درراستای محور خود ساکن نگه داشته شود.
  • در اجرای لولکشی در بیرون ساختمان حتما باید لوله ها عایق بندی شوند، تا در اثر سرما دچار ترگیدگی نشوند.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آنچه گفته شد:

  • چنانچه خواهان طراحی داخلی به سبک خانه های شیک و لوکس هستید بهتر بوده به لوله کشی روکار فکر نکنید.
  • اگر هزینه لوله کشی برای شما مهم بوده و به دنبال یک لوله کشی مقرون به صرفه هستید بهتر بوده در زمانی که قصد اصلاح لوله کشی را داشته از روش لوله کشی توکار استفاده نکنید.
  • چنانچه از بابت دسترسی به لوله ها در هنگام لوله کشی نگران بوده نیز می توانید از لوله کشی زیر سقفی استفاده نمایید.
  • اگر کیفیت اجرای لوله کشی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار بوده لوله های گالوانیزه انتخاب مناسبی نبوده و بهتر است از لوله های پلیمر و یا 5 لایه استفاده نمایید.
  • در صورت داشتن نگرانی بابت زیبایی محیط و همچنین کمبود بودجه خود جهت لوله کشی، می توانید لوله کشی روکش دار با داکت کشی انجام دهید.
  • برای ایجاد تغییرات در خانه و نیز محیط های مصرفی گوناگون لوله کشی توکار انتخاب مناسب تری خواهد بود.
  • و …

در انتخاب لوله کشی شناخت شرایط محیطی و ساختمان مورد نظر بسیار حائر اهمیت بوده و به طور معمول در خانه های نوساز لوله های توکار انتخاب مناسب تری خواهند بود.

نتیجه گیری

از مطالب ذکر شده در این مقاله به راحتی می توان به این نکته پی برد که در صورت انتخاب هر یک از روش های لوله کشی توکار یا روکار هیچ تفاوتی در اصل موضوع نخواهد بود. یعنی در واقع نوع لوله کشی نه تاثیری بر روی فشار آب داشته، نه تغییری در انشعاب گیری به وجود آورده و نه حتی هیچ یک از این روش ها محدودیتی را برای شما و نیز لوله کش ایجاد خواهند کرد.

اما بدون شک در سرویس بهداشتی خانه های لوکس دیگر از لوله کشی های روکار استفاده نشده و جهت نصب تجهیزات بهداشتی وال هنگ به کارگیری لوله کشی روکار چندان جلوه زیبایی را به فضا نخواهد بخشید.

برای درک بهتر این موضوع خانه ای شیک و لوکس را در نظر بگیرید که در دکوراسیون داخلی آن بهترین مبلمان، فرش و پرده و دیوارپوش استفاده شده اما درب ورودی خانه رنگ نداشته و یا این که رنگ آن پوسیده یا ریخته شده است.

در لوله کشی روکار نیز به طور معمول چنین شرایطی خواهد بود. در واقع شما هر چقدر هم که به تجهیزات بهداشتی توالت و حمام خود توجه نموده اما برای لوله کشی از روش روکار استفاده نمایید به هیچ عنوان آن نمای دلخواه شما به وجود نخواهد آمد. 

چنانچه در خصوص لوله کشی آب ساختمان و به طور کلی خدمات لوله کشی آب و شوفاژ نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یازده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.