هر آنچه در مورد کولر گازی یا اسپلیت باید بدانید

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی
اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی
مطالب مرتبط

اسپلیت و یا در اصطلاحی عامیانه کولر گازی، یکی از وسایلی است که تقریباً جز لاینفک بسیاری از اماکن مسکونی و تجاری و به ویژه در مناطق گرم و حتی نیمه گرم دنیا گردیده است. ما در این مقاله از سری مقالات مرتبط با کولر گازیِ مجموعه خدمت نت، قصد داریم تا توضیحات مفصلی را در خصوص این سیستم تهویه مطبوع هوار با شما همراهان عزیز به اشتراک بگذاریم.

تاریخچه سیستم های تهویه هوا

اولین ابداع سیستم های تهویه مطبوع به کشور مصر برمیگردد، که نی ها را به وسیاه اب خیس کرده و در پشت پنجره ها اویزان می کردند و براثر تبخیر اب نی ها که به وسیله جریان هوا صورت می گرفت باد ایجاد باد خنک می شد.

در رم باستان نیز در خانه ها قنات های ایجاد می کردند که با گردش هوا در این قنات ها هوای خنک تشکیل می شد.

در کشور عزیزمان ایران نیز با ساخت بادگیر ها و حوضچه های اب جریان هوا ی خنک را برای خانه های خود ایجاد می کردند.

اما اولین سیستم های تهویه مطبوع مدرن در قرن 19 پدید امد و برای اولین بار در سال 1902 ویلیس کریر مخترع آمریکایی کولر گازی را اختراع نمود.

دستگاه ویلیس کریر بیشتر به کنترل رطوبت می پرداخت تا به کنترل دما . ویلیس کریر  گردش هوا را با عبور از دور کویل سرد که پر از آب سرد بود انجام داد که این امر باعث خنک شدن هوای خروجی می شد  و در نتیجه این کار باعث کنترل رطوبت اتاق نیز می گشت.

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی

ویلیس کریر توانست با اختراع خود باعث افزایش بهره وری در محل های کار شد و این امر دلیلی شد که او شرکت تهویه مطبوع کریر را در آمریکا افتتاح کند و این امر باعث رشد چشم گیر  استفاده از کولر گازی در منازل و اتومبیل گردید به طوری که در سال 1945 روبرت شرمن در ماسچوست امریکا موفق به اختراع اولین کولر گازی قابل حمل که در پشت پنجره نصب می شد و علاوه بر کنترل دما و رطوبت دارای فیلتر برای تصویه هوا بود شد.

نحوه عملکرد کولرگازی و یا اسپلیت چگونه است؟

اسپلیت معمولا از دو قسمت ،پنل داخلی و خارجی تشکیل می‌شوند. پرکاربدترین نوع اسپلیت، کولر اسپلیت با پنل داخلی نصب شده روی دیوار می باشد.

نحوه سرماش هوا در پنل داخلی

در قسمت داخلی ،پنل داخلی شبکه های فلزی وجود دارد که ماده خنک کننده (مبرد) که در حالت مایع و بسیار سرد است از درون آن ها عبور می‌کند. هوای محیط توسط موتور پنل داخلی از بین شبکه های دمیده و خنک می شود و در نهایت این هوا به فضای محیط  منتقل می گردد . لازم به ذکر است هوا برای ورود به شبکه ها  از یک فیلتر به جهت جلوگیری از ورود گرد وغبار به شبکه ها می گذرد و پس از خنک شدن هوا برای خروج از پنل داخلی کولر از دریچه مخصوصی (که به خروجی هوا نامیده میشود) عبور می کند.

نحوه کارکرد پنل خارجی

گاز مایع پس از آن که باعث خنک شدن هوای اطراف شبکه ها شد، تقطیر می شود و به گاز تبدیل می شود. این گاز به پنل خارجی منتقل می شود و پس از عبور از کمپرسور پر فشار شده و سپس با عبور از شبکه های پنل خارجی (کندانسور) و کارکرد فن پنل خارجی ،گاز پرفشار  دمای خود را از دست می‌دهد و مجددا به گاز مایع تبدیل می‌شود. و سپس گاز مایع ایجاد شده از لوله‌ مویی عبور کرده و با افت فشار، بشدت سرد می گردد و در نهایت به سمت پنل داخلی جهت خنک سازی هوای محیط انتقال می یابد.

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

اجزایی تشکیل کننده کولر گازی یا اسپلیت

  • شبکه پنل داخلی ( اواپراتور)
  • فن پنل داخلی
  • برد کنترل
  • شبکه پنل خارجی (کندانسور)
  • فن پنل خارجی
  • کمپرسور
  • خارن کمپرسور
  • شیر انبساط
اجزایی تشکیل کننده کولر گازی یا اسپلیت

برندهای موجود کولرگازی

Toshiba (توشیبا) – LG (ال جی) – Samsung (سامسونگ) – OGENERAL (اجنرال) – GENERAL (جنرال) – GREE (گری) – Midea (مدیا) – Panasonic (پاناسونیک) – BEKO (بیکو) – BOSCH (بوش) – DAEWOO (دوو) – Haier (حایر) – Hisense (هاسنس) – اسنوا – Whirlpool (ویرپول) – HITACHI (هیتاچی) – RTC – (تراست) TRUST – (شارپ ) SHARP – (میتسوبیشی) MITSUBISHI – ایران رادیاتور – بوتان – TCL – GREEN

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی

انواع کولرگازی

به طور کلی کولرگازی ها به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  1. کولرگازی یک تکه
  2. کولرگازی دو تکه
  3. کولرگازی چند تکه یا مولتی پنل

کولرگازی یک تکه

کولرگازی پنجره ای یا اتاقی

این نوع کولرهای گازها عموما در منازل و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند. نصب ان اسان است و معمولا در محل پنجره ها نصب می شود . در موقع نصب باید ۳۰ درصد پشت دستگاه در فضای باز باشد تا هوای گرم تولید شده به بیرون انتقال یابد.

کولرگازی پرتابل یا قابل حمل

این مدل کولر گازی بیشتر مناسب مکان های کوچک می باشند.
و نحوه کارکرد آن مشابه کولرگازی پنجر ای می باشد با این تفاوت که کولر گازی پرتابل قابل حمل بوده و نیازی به نصب در مکان ثابت نخواهد داشت. هوای گرم تولید شده از کولر به وسیله لوله ای به خارج از محیط انتقال داده می شود تا هوای خنک و مطبوع در محیط انتقال یابد.

windowscg

کولرگازی دو تکه (اسپلیت ها)

کولرگازی های اسپیلیت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند.
محل نصب یونیت داخلی یا اواپراتور، داخل ساختمان و محل نصب یونیت خارجی یا کندانسور در فضای آزاد می باشد. این نوع کولر گازها عمومیت بیشتری دارند.

انواع کولرگازی اسپلیت

اسپلیت دیواری
اسپیلت دیوارب بدلیل طراحی مناسب و زیبا، همچنین قابلیت نصب بر روی دیوار، بیشتر در منازل مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از مزایا اسپلیت دیواری ، تنوع ظرفیت ان می باشد.

داکت اسپلیت
می توان گفت داکت اسپلیت همان اسپلیت است با این تفاوت ظاهر و نوع نصب یونیت داخلی با هم متفاوت می باشد.در اسپلیت دیواری یونیت داخلی به دیوار نصب می شود ولی در سیستم داکت اسپلیت یونیت داخلی بصورت توکار و داخل سقف کاذب نصب می شود و نیاز به یک کانال جهت توزیع هوای مطبوع خروجی دارد.می توانید از راهنمای اموزش راه اندازی سیستم های داکت اسپلیت و اشنایی با علایم ریموت کنترل را مشاهده نمایید.

اسپلیت ایستاده
یونیت داخلی اسپلیت ایستاده ظاهری شبیه به یخچال دارد . اسپلیت ایستاده، از نظر مکانیزم داخلی مشابه نوع اسپلیت دیواری می باشد با این تفاوت که دارای سیستم خنک کننده قوی تری به جهت استفاده در فضاهای بزرگ مثل ادارات، سالن ها، مساجدو…می باشد.

اسپلیت زمینی
اسپلیت زمینی  همانطور که از نامش مشخص است، یونیت داخلی آن هم بصورت  زمینی و کنار دیوار قابل نصب می شود.

اسپلیت کاستی
اسپلیت های کاستی عموما در فضا های اداری/تجاری نصب می شوند و مناسب فضا های با سقف بلند می باشند.
یونیت داخلی این نوع اسپلیت داخل سقف کاذب نصب می گردد.

اسپلیت های چند تکه یا مولتی پنل
اسپلیت های مولتی پنل طبق اصول اسپلیت کار می کنند ولی در ابعاد و قدرت بیشتر و بزرگتر می باشند.

در اسپلیت های مولتی تعدادی یونیت داخلی (بین ۲ تا ۱۰۰ دستگاه)  به یک یونیت خارجی متصل می گردد، همه ی یونیت های داخلی از نظر دما بصورت کاملا مجزا قابل کنترل می باشند و همچنین در صورت خاموش کردن یکی از یونیت های
داخلی بقیه یونیت ها می توانند به کارکرد خود ادامه دهند. و معمولا کمپرسورهای این نوع اسپلیت ها از نوع اینورتر می باشند.

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

ظرفیت های کولرگازی و تعیین مساحت تحت پوشش

ظرفیت 9 هزار = مناسب تا مساحت 12 متر مربع

ظرفیت 12 هزار = مناسب تا مساحت 20 متر مربع

ظرفیت 18 هزار = مناسب تا مساحت 45 متر مربع

ظرفیت 24 هزار = مناسب تا مساحت 65 متر مربع

ظرفیت 30 هزار = مناسب تا مساحت 90 متر مربع

ظرفیت 36 هزار = مناسب تا مساحت 110 متر مربع

ظرفیت 42 هزار = مناسب تا مساحت 130 متر مربع

ظرفیت 48 هزار = مناسب تا مساحت 150 متر مربع

ظرفیت 60 هزار = مناسب تا مساحت 180 متر مربع

چگونگی راه اندازی سیستم سرمایش کولرگازی در تابستان را از اینجا بخوانید

همه چیز درباره کولر گازی اینورتر

اینورتر (Inverter) یا به اصطلاح مبدل برق یک دستگاه الکترونیکی می باشد که وظیفه آن تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود اما این تنها وظیفه اینورتر نمی باشد و بحث بسیار گسترده تر از آن چیزی است که در ذهن شما وجود دارد اما به طور معمول از دیگر وظایف این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود!

 اینورتر چگونه مصرف برق را كاهش می دهد؟

ایا اطلاعاتی دارید که چگونه کولر های گازی کم مصرف و یا اینورتر باعث می شوند مصرف برق بسیار کمتر از حالت عادی آن شود؟ کمی صبور باشید زیرا در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

در واقع کولر های گازی کم مصرف یا اینورتر به صورت کاملا مدیریت شده و هوشمندانه میزان بار وارد شده به موتور را به خوبی تشخیص می دهند و متناسب با میزان همان بار، به موتور مصرفی جریان می دهند و اين جريان در بسياري از مواقع از جريان نامي موتور كمتر است اما اگر نمی دانید مزایای استفاده از کولر های گازی کم مصرف چیست حتما با ما در ادامه همراه باشید.

بررسی مزایا کولر گازی اینورتر

  • کاهش مصرف برق | استفاده از این مدل از کولر های گازی می تواند تا حدود 30 الی 60 درصد در مصرف برق صرفه جویی کند.
  • صدای بسیار کم دستگاه در مقایسه با مدل های قدیمی
  •  زیبایی پنل های دستگاه و هماهنگ شدن با سیستم های روز دنیا مانند WIFI و…

معایب کولر گازی اینورتر:

  • گران تر بودن این مدل ها از سایر مدل های قدیمی موجود در بازار، به طور میانگین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.
  • تمامی برنامه های صادر شده و نصب شده بر روی این سیستم کاملا دیجیتال بوده و توسط برد اصلی تهیه و صادر می شود در صورتی که برای برد مرکزی دستگاه مشکلی پیش بیاید به هیچ عنوان راه اندازی این سیستم امکان پذیر نمی باشد.
  • برای تعمیر مشکلات به وجود آمده در این دستگاه نیاز به تعمیر کار اختصاصی بوده و همچنین نیاز به دانش بسیار بالا دارد.
  •  

تفاوت بین کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر در چیست؟

همان طور که در موارد فوق به آن اشاره نمودیم کولر های گازی اینورتر تفاوت های بسیار زیادی با کولر های گازی معمولی دارند اما این تفاوت ها چیست؟

1- قیمت دستگاه: اولین موردی که می تواند به عنوان یک وجه تمایز میان این دو دستگاه حاکم شودف موضوع قیمت است. قیمت دستگاه اینورتر بسیار بالا بوده و همان طور که در مطالب فوق نیز بیان شد میان ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

2- انرژی مصرفی: دومین موردی که باعث ایجاد تفاوت میان کولر های گازی کم مصرف و پرمصرف شده است موضوع انرژی مصرفی می باشد. در واقع در اینورتر شما دیگر نیازی به خاموش و روشن کردن کمپرسور  برای ایجاد تعادل دمایی در محیط نخواهید بود و این موضوع نیز باعث کاهش بسیار شدید مصرف انرژی در کولر های گازی اینورتر می باشد.

3- تعمیرات و برطرف نمودن عیوب دستگاه: کولر گازی های اینورتر به دلیل آن که از یک سیستم بسیار پیچیده تشکیل شده اند موقع سرویس به طور معمول هزینه های بیشتری را در پی خواهند داشت اما در نظر داشته باشید که برای تعمیر دستگاه خود حتما از فردی متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

4- سرعت سرد سازی: یکی دیگر از این تفاوت ها در سرعت تولید هوای سرد است که در نوع اینورتر بیشتر از نوع معمولی است.

5- تولید صدای کمتر: به دلیل آن که در کولرگازی اینورتر کمپرسور به صورت مستمر در حال روشن و خاموش شدن نمی باشد، علاوه بر مصرف برق کمتر صدای کمتری نیز به گوش ما خواهد رسید، این بود نگاهی اجمالی به بحث کولر گازی اینورتر و تفاوت های آن در مقایسه با کولر های گازی معمولی.

همچنین برای اطلاع کامل از تفاوت های کولرهای گازی می توانید مطلب همه چیر درباره کولرهای اینورتردار را مطالعه کنید.

ایرادات شایع کولر گازی و راه حل رفع آن‌ها

باد گرم زدن کولر گازی

در صورت عدم خنک کنندگی یونیت داخلی باید موارد زیر را چک کرد و در صورت لزوم نقص پیش امده را برطرف کرد
1- شارژ گاز مبرد

2- کابل ارتباطی بین یونیت داخلی و خارجی

3- کمپرسور

4- خازن کمپرسور

5- کثیفی یونیت داخلی و یا خارجی

6- برد کنترل

پرتاپ باد کولر گازی کم شده 

عموما ای مورد مربوط به فیلتر ورودی یونیت داخلی کولر گازی می باشد. فیلتر ورودی یکی از قطعاتی است که در صورت عدم سرویس و تمیز نکردن به موقع باعث پایین امدن عملکرد کولر گازی می شود.

خرابی برد الکتریکی

یکی از مشکلات رایج خرابی برد کنترل یا مدار الکتریکی دستگاه می باشد. که در این صورت یا باید برد کنترل تعمیر و یا تعویض گردد.

قطعی کابل ها رابط 

اگر کولر گازی از نوع اسپلیت باشد و کمپرسور خاموش باشد و یا به صورت خودکار خاموش و روشن شود ممکن است که با مشکل سیم کشی مواجه باشید.

اطاعات جامع و کاربردی کولر گازی

آبریزی کولر گازی

یکی دیگر از مشکل رایج سرریز شدن آب از یونیت داخلی کولر گازی می باشد که این امر  نشانه مسدود شدن راه آب خروجی  کولر گازی می باشد.

برفک زدن لوله ها

برفک زدن لوله های کولر گازی یا کندانسور علامت کاهش میزان شارژ گاز مبرد کولر گازی یا شکستگی لوله و یا کثیف بودن فیلترها می باشد .

صدای زیاد یا لرزش یونیت خارجی یا داخلی 

این صدا های ناهنجار و غیر عادی می‌تواند به دلیل عدم بالانس بودن فن یونیت خارجی کولر گازی یا فن یونیت داخلی و حتی به دلیل نیاز کمپرسور به شارژ مجدد روغن و موارد متعدد دیگری باشد. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با این موارد، نگاهی به مقاله بررسی و معرفی 8 دلیل اصلی باد گرم زدن کولر گازی بیندازید.

چنانچه در خصوص اسپلیت و کولر گازی نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.