دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش

شناخت انواع دودکش و کلاهک دودکش در سامانه خدمت نت
شناخت انواع دودکش و کلاهک دودکش در سامانه خدمت نت
مطالب مرتبط

 دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب آن‌ها از ضروری‌ترین مسائل در خصوص موارد ایمنی ساختمان است که لازم است هر شخصی از آن مطلع باشد. از این رو ما در مجموعه خدمت نت وظیفه خود می دانیم تا در راستای جلوگیری از خطرات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در نصب دودکش، عموم مردم را از اهمیت بسیار بالای آن آگاه نماییم.

تنها راه ارتباطی تمامی وسایل گازسوز با فضای خارج از ساختمان پس از اشتعال، از طریق دودکش انجام است. همين امر اهميت رعايت نکات ايمنی در نصب دودکش را دو چندان مي کند، زيرا گاز گرفتگی در اثر فقدان دودکش مناسب، عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی مي دهد که سبب مسموميت افرادی که در چنين فضايی تنفس می کنند می شود.

در ادامه‌ قصد داريم تا به بيان نکاتی در خصوص قوانين مرتبط با نصب اصولی دودکش‌ها بپردازيم.

 ضوابط مربوط به نصب دودکش 

1- تا حد ممکن باید به صورت عمود نصب شود و از ایجاد خم های تند جلوگیری شود.

2- حداقل ارتفاع دودکش باید 4 متر باشد.

3- هیچ مانعی در داخل دودکش نصب نشود.

4- قطر دودکش باید حداقل برابر قطر دهانه خروجی دستگاه گاز سوز باشد.

5- لولۀهای دودکش باید با بست مهار شود.

6- هر مصرف کننده درون سوز مانند بخاری، آب گرم کن ، پکیج و غیره باید دارای دودکش مناسب و لوله رابط مستقل باشد.

7- انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر بوده و از دیوارهای جانبی نیز حداقل یک متر فاصله داشته باشد.

8- قسمت عمودی دودکش باید روی پایه های مناسب قرار گیرد تا وزن آن به پایه منتقل شود.ضمنا طول عمودی دودکش توسط بست های مناسب به دیوار محکم گردد.

9- در صورت ضرورت استفاده از دودکش افقی ، باید مطابق استاندارد عمل گردد.

10- عبور دودکش از فضای داخلی و سقف کاذب حمام مجاز نمیباشد.

11- در مواقع استفاده از بخاری های دیواری در اماکن عمومی باید دهانه دودکش ها حداقل در ارتفاع  120سانتی متر تعبیه شده باشد.

نصب دودکش

12- دودکش مشترک حداکثر برای پنچ طبقه استفاده شود.

13- در صورتی که ساختمان بیش از ۵ طبقه باشد ، باید از دو دودکش مشترک براساس جداول مربوطه مطابق مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان استفاده گردد.

14- محل اتصال قطعات دودکش باید کاملا دودبند شود.

15- استفاده از قطعات لوله های سیمانی پیش ساخته سر صاف لب به لب ممنوع میباشد و باید از نوع نر و ماده (فنجانی) استفاده شود.

چنانچه در خصوص دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

روشهای جلوگیری از خطرات ناشی از سوختن ناقص وسایل گازسوز و گازگرفتگی

1- مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود و به دلیل برگشت این گازها به داخل فضای زندگی، باعث گازگرفتگی ومرگ افراد میشود.

2- هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز باید مورد بازرسی قرار گیرند تا در صورت افتادن کلاهک، در زمان مناسب نسبت به رفع عیب اقدام شود.

نکته : کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری میکند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.

3- انتهای دودکش های توی کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

4- هر وسیله گازسوز بایستی دارای دودکش مناسب و بدون اشکال جهت تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد.

5- در هنگام ساخت، خرید، و اجاره منزل، دودکش وسایل گازسوز باید کاملاً مورد بازرسی قرار گیرند.

6- تمام دودکش های وسایل گازسوز بایستی حتماً به بخش عمودی متناسب وکلاهک H مجهز باشند.

7- از قراردادن خروجی دودکش به صورت افقی با کلاهک و یا بدون کلاهک در زیر سقف و بالکن جداً خودداری فرمائید.

8- دودکش در داخل دیوار و خارج آن و محل اتصال به وسیلۀ گازسوز باید کاملا دودبند باشد.

9- حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری نمائید زیرا زانو مکش دودکش را کاهش می دهد.

10- به هیچ عنوان دودکش وسایل گازسوز و هواکش فن را از یک لوله یا کانال مشترک عبور ندهید.

11- برای دودکش داخل و بیرون دیوار به هیچ عنوان از لوله های پلاستیکی و غیر مقاوم در برابر حرارت استفاده نشود.

12- دودکش رابط باید از ورق های ضد زنگ گالوانیزه و یا استیل با ضخامت مناسب انتخاب شود.

13- باید هر سال کلاهک دودکش ها از لحاظ پوسیدگی و خورندگی آن در مقابل شرایط جوی کنترل گردد.

14- آبگرمکن ، پکیج و بخاری باید مجهز به دودکش باشند. از نصب این وسیله ها بدون دودکش در محیط های بسته جدا خودداری نمائید.

15- از لوله های رابط اکاردونی به هیچ عنوان برای خروج محصولات احتراق استفاده نکنید.

Chimney safety tips 2

چنانچه در خصوص دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

16- از قراردادن قطعات لولۀ دودکش به صورت لب به لب خودداری نمائید و حتما از دودکش های نوع نر و ماده که باعث آب بندی در محل اتصال و عدم خروج گازهای حاصل از احتراق خواهد شد، استفاده نمائید.

17- ازاضافه نمودن به طول بخش افقی دودکش در قسمت های فوقانی ساختمان جهت ساخت اطاقک و انباری بر روی بام خودداری نمایید. در هنگام ساخت طبقه ای جدید دودکش های قدیمی را عمودی و استاندارد ادامه داده و در حین عملیات ساختمانی دودکش را در مقابل ریزش مصالح و نخاله ساختمانی و انسداد داخلی کاملا محفوظ نگهدارید.

Chimney safety tips 3

18- هنگام عبور دودکش از داخل دیوار و تقاطع آن باید قطر لولۀ فلزی کاملاً یکسان باشد. کم کردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان دیوار یا سقف مجاز نمی باشد.

19- از نصب کردن دودکش درحیاط خلوت رو بسته خودداری نمائید. داکت دودکش ها باید از بالا و پایین به هوای آزاد خروجی داشته باشد و به هیچ وجه هیچگاه بالای داکت مسدود نگردد.

20- اطراف لوله های دودکش موجود در موتورخانه باید کاملا آب بندی گردد تا از نفوذ گازمنواکسیدکربن به داخل بنا و یا موتورخانه جلوگیری شود.

21- در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشید مصالح ساختمانی به داخل دودکش ها ریخته نشود و راه ورودی دودکش را مسدود نکرده باشد.

Chimney safety tips 4

چنانچه در خصوص دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

22- هر سال قبل از روشن کردن وسایل گرمازا، مراقب باشید مسیر دودکش ها توسط پرنده ها لانه سازی و مسدود نشده باشد.

23- بخش عمودی خروجی دودکش حداقل بایستی سه برابر بخش افقی درنظر گرفته شود و حداقل ارتفاع بخش عمودی نبایستی از چهار متر کمتر باشد.

24- از تغییر قطر در خروجی دودکش و کم کردن سایز آن خودداری نمائید.

25- جهت جلوگیری از پدیده خطر ساز ” مکش معکوس ” در ساختمان ها، لازم است بر روی قسمت زیرین درب ورودی هر آپارتمان از دریچه تهویه کرکره ای یا آیفونی مناسب به طول 20*50  سانتی متر استفاده گردد

26- قسمت عمودی دودکش باید برروی پایه های مناسب قرارگیرد تا وزن آن به پایه منتقل شود و از کج شدن آن جلوگیری بعمل آید.

نکته : ضمنا بخش عمودی دودکش واقع برروی نماها باید توسط بست های مناسب به دیوار محکم گردد.

27- برای شومینه به دلیل امکان پس زدن گازهای حاصل از احتراق بهتر است از دودکش به قطر 15 سانتیمتر استفاده کرد.

28- حتی الامکان از دودکش هایی که از پنجره به بیرون هدایت میشوند باید اجتناب نمود. چنانچه ناچارا دودکش از پنجره به بیرون هدایت شود باید به روش صحیح و کاملا محکم در محل خروج از پنجره مهار و مجهز به کلاهک شود و حداقل دارای 4 متر ارتفاع از محل خروج باشد. در صورتی که هنگام بهره برداری و روشن بودن وسیله گازسوز با آزمایش قرار دادن دست بر روی دودکش مشاهده گردید که دودکش مذکور سرد میباشد این دودکش باید حذف شود و دودکش دیگری که تا بالای بام ادامه داشته باشد، تعبیه گردد.

Chimney safety tips 5

29- اتصال خروجی دودکش به درز انبساط بین دو ساختمان میتواند باعث نفوذ گاز منواکسیدکربن از منافذ به هر کدام از این ساختمان ها گردد.

30- به منظور وجود هوای کافی و پرهیز از سوختن ناقص در وسایل گازسوز باید راه ورود هوا به داخل اتاق ها توسط روزنه های مناسب در زیر درب ها، دریچه های کرکره ای ایجاد شود.

31- مسدودشدن دودکش لوازم گازسوز حتی درحد جزیی باعث ناقص سوزی و پس زدن گازهای سمی به فضای اتاق میشود.

32- به منظور نصب دودکش وسایل گازسوز از کمترین تعداد زانو استفاده شود.

چنانچه در خصوص دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

33- قطر دودکش شوفاژ باید براساس ظرفیت مربوطه طراحی شود. ضمنا حداقل قطر برای کمترین مصرف دستگاه های شوفاژ ۲۰ سانتیمتر پیشنهاد میشود.

34- برای کلیۀ آبگرمکن ها و پکیج ها بدون فن دیواری دودکش به قطر 15 سانتیمتر به بالا پیشنهاد میشود.

35- دریچۀ دودکش باید بالاتر از وسیلۀ گازسوز قرار گیرد و نصب هرگونه دودکش از ارتفاع دستگاه به سمت ارتفاع پائین تر از وسیلۀ گازسوز به سمت زمین جدا خطرناک است و موجب پس زدن محصولات سمی احتراق می گردد.

36- به ازای هر زانو 90 (نود درجه) در دودکش، لازم است به ارتفاع بخش عمودی اضافه گردد.

37- حتی الامکان در آپارتمان های زیر 70 متر مربع سیستم گرمایش بوسیله موتورخانه انجام شود و از وسایل گرمایشی همچون بخاری یا آبگرمکن دیواری استفاده نشود.

38 – ساخت حمام در کنار شوفاژخانه خطرناک و حادثه سازمیباشد.

39- نصب دو وسیلۀ گاز سوز شومینه و بخاری در آپارتمان های کوچک و استفاده همزمان از آن ها میتواند آثار جبران ناپذیری را به بار آورد.

40- اگر در منزل دچار سردرد، سرگیجه، و تهوع میشوید علت میتواند در وسایل گازسوز نیز باشد.

معمولا در اثر نبودن هوای کافی و عیوب وسایل گازسوز عمل احتراق مختل می گردد و گازهای مضر و خطرناک تولید و در سطح خانه پخش میشودکه موجب عوارض بعدی می گردد.

41- استفاده از سطل آب و قراردادن دودکش در آن جهت تصفیۀ گازهای سمی به جای نصب دودکش استاندارد خطری جدی برای مصرف کنندگان گاز طبیعی حتی در فضاهای کوچک نظیر مغازه و فروشگاه می باشدکه متاسفانه حوادث مرگباری از این باور غلط تاکنون رخ داده است.

42- در منازل زیر 70 متر مربع باید از پکیج یا ابگرمکن با دودکش دوجداره استفاده شود.

 آزمایش دودکش

برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش مراحل زیر را انجام دهید:

1- ساده ترین آزمایش هر دودکش دست زدن و لمس آن است. سردی دودکش نشانۀ عدم عبور گازهای سمی حاصل از احتراق دستگاه گازسوز و زنگ خطر می باشد. وقتی دستگاه گازسوز کارمیکند باید دودکش آن داغ باشد و نوک انگشتان داغی آن را حس کند.

2- آزمایش بعدی استفاده از شمع و یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدأ دودکش در محل مصرف می باشد. با قرار دادن کبریت روشن درابتدای دریچه باید شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود. این موضوع نشانۀ کارکردن و مکش مناسب دودکش است و در صورتی که تغییری در شعله ایجاد نشود نشان دهنده عدم مکش مناسب دودکش میباشد.

3- هنگام خرید و یا اجاره خانه و قبل از وصل وسایل گازسوز به دودکش، مسیر دودکش ها را بایک وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدأ دودکش کنترل نمایید تا از باز بودن آن کاملا مطمئن شویم.

چنانچه در خصوص دودکش ها و نکات ایمنی در خصوص نصب دودکش نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

مطالب مرتبط

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.