نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه

نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه در خدمت نت
نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی راهکارهایی جهت تعمیر و سرویس مشعل موتورخانه بپردازیم. بر این اساس در ابتدا به بیان توضیحات مختصری در رابطه با مشعل موتورخانه خواهیم پرداخت پس از آن مراحل تنظیم مشعل گازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد  و در ادامه نکاتی را جهت انجام سرویس دوره ای ارائه خواهیم نمود.

مشعل در واقع وسیله ای است که از آن به منظور انتقال نهایی سوخت مایع یا گاز به همراه هوا، به اتاق اشتعال دیگ یا هر دستگاه دیگر مصرف كننده سوخت و احتراق و كنترل آن استفاده خواهد شد.

نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه در خدمت نت

به طور معمول مشعل با هدف ایجاد گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بیشترین موارد استفاده از مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها می باشد.

در تمامی دیگ های موجود در موتورخانه مشعل هایی با ظرفیت کاری مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه عملکرد مشعل موتورخانه به طور کلی به این صورت است که از طریق ورودی، سوخت وارد شده و باعث ایجاد جرقه می شود و بعد از آن به واسطه شعله ایجاد شده حرارت مورد نیاز فراهم می گردد.

به طبع با تنظیم صحیح مشعل، می توان به کارایی بهتر آن و نیز بالا رفتن میزان بازدهی سیستم موتورخانه کمک زیادی نمود. علاوه بر آن مقدار در زمان سرویس یا تعمیر مشعل موتورخانه، از شیوه هایی اصولی استفاده شود، مطمئنا مشعل از دوام بالایی برخوردار خواهد شد و در نتیجه کارایی سیستم نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

چنانچه در خصوص هزینه تعمیر و سرویس مشعل نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  28425488-021

مراحل سرویس و تنظیم مشعل گازی موتورخانه

ما پیش‌تر در مقالاتی تحت عناوین “ تعمیر مشعل اتمسفر شمال تهران و شرق تهران ” و “ تعمیر مشعل ایران رادیاتور شمال تهران و شرق تهران ” به موضوع تعمیر مشعل پرداختیم و در خصوص هر یک از مشعل‌های گازی و گازوئیلی، به تفصیل مطالبی را بیان کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در این خصوص نگاهی به مقالات مذکور بیندازید.

در ادامه قصد داریم تا مراحل سرویس و تنظیم مشعل گازی موتورخانه را با شما در میان بگذاریم.

  • قطع نمودن کلید اصلی برق ورودی به مشعل
  • باز نمودن درب مشعل به واسطه آچاری مناسب
  • باز نمودن مهره ماسوره یا مهره لوله ورود گاز به درون مشعل و نیز شل نمودن دو عدد پیچ نگهدارنده لوله گاز که بعد از شیر برقی در بدنه مشعل قرار گرفته است
  • بیرون آوردن مجموعه لوله گاز، الکترود جرقه و الکترود یون شبکه احتراق و شل کردن پیچ روى بست الکترود جرقه و الکترود یون
  • تنظیم فاصله میان الکترود جرقه و شبکه احتراق و یا فاصله میان دو الکترود جرقه از هم در مدل هاى دیگر دست کم تا 3 میلی متر (به منظور جلوگیری از امکان جرقه زنی در بین الکترودها و بخش های فلزی)

در نظر داشته باشید که میله یونیزاسیون و بدنه مشعل نبایستی با هم در تماس باشند و دو میله زمین و میله یونیزاسیون نیز بایستی دارای فاصله هوایی 3 تا 5 میلی متر باشند.

  • بستن مجموعه در محل خود، شل کردن پیچ قفل کننده به منظور تنظیم شبکه احتراق و تنظیم مجموعه شبکه احتراق به کمک بادامک تنظیم شعله
  • سفت کردن پیچ قفل کننده بعد از تنظیم شعله، اقدام به متصل نمودن مشعل به برق ورودی و زدن استارت مشعل

در این مرحله به منظور مشاهده میزان جریان عبورى و مقایسه آن با آمپرنامی دستگاه، بایستی از یک دستگاه آمپرمتر انبری استفاده نموده و یکی از سیم های تغذیه را درون انبر قرار دهید.

  • اقدام به خاموش نمودن مشعل در صورت وجود مغایرت و نیز عیب یابی دقیق (بررسی شفت الکتروموتور، دمنده و قسمت هاى گردنده)

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱
سرویس و تعمیر مشعل موتورخانه در سامانه خدمت نت

15 نکته کلیدی برای تعمیر و سرویس مشعل موتورخانه

هنگامی که تصمیم بر این است تا نسبت به تعمیر و سرویس مشعل موتورخانه اقدام نمایید، نیاز است تا برخی نکات را با دقت مورد توجه قرار دهید. عدم توجه به این نکات ممکن است باعث شود تا سرویس یا تعمیر به نحو احسن صورت نگیرد و حتی ممکن است که به مرور زمان آسیب های جدی تری به مشعل و حتی بخش های دیگر موتورخانه وارد گردد.

نکته اول : شعله باید تنطیم باشد . شعله باید به نحوی تنظیم شده که بین شعله و انتهای دیگ هیچ تماسی وجود نداشته باشد. برای این کار وجود شرایط زیر الزامی است :

  • راندمان دیگ و مشعل باید در بالاترین حد ممکن باشد
  • رعایت حد استاندارد محصولات احتراق باید طبق استانداردهای موجود باشد
  • هوای آزاد در کمترین میزان ایمن بایستی با استانداردهای ملی تطابق داشته باشد

*در موتورخانه هایی با مشعل های گازوئیل سوز، نیاز است علاوه بر آن که غلظت محصولات احتراق اندازه گیری می شود، طبق استاندارد ملی پروسه آنالیز دود نیز صورت گیرد.

نکته دوم : مورد بررسی قرار دادن وضعیت درزبندی و یا نشتی دیگ و اصلاح آن در نیاز. همچنین اقدام به درزبندی منافذ دیگر نظیر اطراف محل نصب مشعل با استفاده از چسب آلومینیوم یا خمیر دیگ

نکته سوم : اقدام به نصب دامپری مناسب بر روی دودکش و نیز هماهنگی با مسئول موتورخانه در صورت ضرورت تعویض برخی از دودکش ها

نکته چهارم : در صورت مثبت و یا صفر بودن مکش دودکش، نیاز است تا با دقت بررسی نمایید که مسیر دودکش دچار گرفتگی است یا خیر.

نکته پنجم : یون شعله و جرقه زن را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که نیاز به تعویض بود، حتما پیش از انجام این کار با مسئول تاسیسات ساختمان هماهنگی های لازم را انجام داد.

نکته ششم : شعله پخش کن و شعله پوش نیز بایستی بررسی شده و در صورت لزوم آن ها را تعویض نمایید.

*در موتورخانه هایی با سوخت مشعل گازوییلی، بایستی به صورت چشمی کارکرد پمپ و نازل گازوئیل مورد بررسی قرار گیرد.

نکته هفتم : در زمان سرویس، بررسی لقی و نصب صحیح مشعل در محل خود امری ضروری است. به منظور تنظیم مشعل موتورخانه، بایستی جهت اطمینان از استقرار و نیز تنظیم صحیح آن، حس كننده فشار گاز و هوا و رله مورد بررسی قرار گیرد.

نکته هشتم : برای آن که بین ظرفیت دیگ و مشعل هماهنگی وجود داشته باشد، نیاز است از طریق مقایسه میزان مصرف اولیه گاز و میزان مصرف بهینه، میزان گاز ورودی مشعل بسته به نیاز کاهش یا افزایش یابد. در چنین حالتی باید این را در نظر داشت که شعله به گونه ای باشد که با ته دیگ در تماس نباشد و همچنین تقریبا از عهده پوشش دهی 80 درصد طول دیگ برآید.

نکته نهم : بعد از انجام تنطیمات اولیه دبی گاز یا گازوئیل، باید تنظیم دریچه هوا به گونه ای انجام شود که میزان CO در حالت نرمال (طبیعی) و استاندارد باشد و میزان هوای اضافه به کمترین حد برسد. (بهترین حالت برای این مقدار، زیر 30 درصد خواهد بود).

در صورت عدم دسترسی به این نقطه از طریق تنظیم دریچه هوای مشعل، شما می توانید به صورت تدریجی دبی گاز یا گازوئیل و نیز دریچه هوا را تغییر دهید تا در نهایت نتیجه دلخواه حاصل شود.

نکته دهم : همواره از طریق تهویه مناسب در موتورخانه بایستی به منظور احتراق هر چه بهتر مشعل، هوای تازه و مطلوب وجود داشته باشد.

نکته یازدهم : شیر قطع و وصل و فیلتر گاز در لوله کشی گاز مشعل بایستی با قطر لوله گاز در تناسب باشد. علاوه بر آن شیلنگ و اتصالات گاز مصرفی باید دارای تائیدیه شرکت ملی گاز و استاندارد باشد.

محل نصب قبلی باید کاملا مناسب باشد. در واقع شیرگاز بایستی به مشعل نزدیک بوده و دست کم شیلنگ متصل شده به مشعل باید دارای طول یک تا یک و نیم متر باشد و نزدیکی آن در حدی هم نبوده که برای نصب و یا سرویس مشعل مزاحمت به وجود آورد.

سرویس دیگ موتورخانه در خدمت نت

نکته دوازدهم : در زمان سرویس بایستی گاز ورودی به موتورخانه از فشار کافی برخوردار باشد. در صورت تغذیه همزمان دو یا چند مشعل از یک خط لوله گاز، به منظور یکسان بودن میزان جریان و نیز کنترل افت فشار گاز نیاز به نصب یک بالانسر می باشد.

نکته سیزدهم : برای برقراری اتصال میان فیلتر و مشعل باید از شیلنگی محکم و منعطف استفاده شود. شلنگ باید به اندازه ای باشد که نه روی زمین افتاده و نه حرارت و گرمای بدنه دیگ به آن بخورد و علاوه بر آن به منظور سرویس مشعل به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت.

نکته چهاردهم : مطمئن شوید که در بیرون از موتورخانه یک کلید قطع برق اضطراری وجود داشته باشد، تا در زمان بروز خطری نظیر نشت گاز یا آتش سوزی این امکان وجود داشته تا خیلی سریع برای قطعی برق از بیرون موتورخانه اقدام نمود.

علاوه بر آن مدارهای برقی بایستی طبق استانداردهای تعریف شده پیاده سازی شده و انجام موارد ایمنی نظیر برقراری اتصال زمین و كاركرد درست و مطمئن فیوزها و … نیز به صورت ایده آل صورت گرفته و بررسی شود.

نکته پانزدهم : بعد از اتمام عملیات سرویس، یک بار مشعل را خاموش و روشن نموده تا از کارکرد مطلوب آن اطمینان پیدا نمایید. این را به خاطر داشته باشید که در صورت مطلوب بودن شرایط احتراق هیچ گونه بو و دودی مشاهده و استشمام نخواهد شد. از دلایل کارکرد نامطلوب مشعل می توان به  دود كردن مشعل، صدای بیش از حد مشعل، احساس خفگی در موتورخانه، روشن نشدن مشعل و … اشاره نمود.

یادآوری : سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه از آن جایی که کارکرد کلی سیستم حرارتی را مورد تاثیر قرار می دهد، از اهمیت ویژه ای برخودار است و بایستی حتما توسط یک فرد با تجربه و متخصص انجام شود، در غیر اینصورت ممکن است آسیبهای جدی به مشعل و سایر بخش‌های موتورخانه وارد گردد.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات مشعل از تعرفه تعمیر مشعل موتورخانه و نیز سرویس مشعل موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.