نحوه سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی

سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی در خدمت نت
سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی در خدمت نت
مطالب مرتبط

در این مقاله ما قصد داشته به توضیح در رابطه با نحوه عیب یابی و نگهداری تاسیسات بپردازیم و به شما آموزش دهیم که چگونه اقدام به سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی خود نمایید. پس با ما همراه باشید.

چنانچه پمپ آب منزلتان خاموش نمی شود و یا بدون باز کردن شیری ناگهان پمپ شروع به کار کردن می کند، یا لرزش و صدای بالای پمپ آب برایتان آزاردهنده است، بایستی بگوییم که وقت آن رسیده که دست به کار شده و برای حل این مشکلات پمپ آب خانگی خود را سرویس و تعمیر نمایید.

در واقع ما قصد داشته اول ازهمه کمی در رابطه با پمپ آب خانگی توضیحاتی مقدماتی عنوان نموده و پس از آن به بررسی مشکلات رایج کارکردی این تجهیزات خواهیم پرداخت.

پمپ آب خانگی راهی برای افزایش فشار آب

پمپ آب در واقع دستگاهی بوده که جهت تقویت فشار آب در مصارف عادی و به طور معمول به صورت خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر تنوع پمپ های آب موجود در بازار بسیار زیاد می باشد. در زمان خرید پمپ آب خانگی برای داشتن انتخابی مناسب بایستی به مواردی چون تعداد شیرها، متراژ واحد، میزان مصرف و همچنین تعداد طبقات توجه نمود.

منبع تحت فشار به همراه پمپ آب خانگی

برای آن که پمپ بتواند به طور خودکار عمل نموده و دفعات خاموش و روشن شدن آن به حداقل رسیده و البته صدای آن نیز کاهش یابد در کنار آن مخزن تحت فشار همراه با درجه و کلید اتوماتیک نیز نصب خواهد شد.

این مخزن از طریق بستری که برای آب تحت فشار فراهم نموده باعث شده در پشت لوله یک فشار ثابت شکل گرفته که علاوه بر کم کردن تعداد دفعات خاموش و روشن شدن، باعث ایجاد جریان متناوب و یکنواخت آب در لوله ها نیز می گردد.

آیا پمپ های بی صدا وجود داشته و یا این که این موضوع صرفا یک تبلیغ می باشد؟

واقعیت امر این بوده که هر پمپ آبی که در بازار موجود بوده به هر حال در زمان فعالیت تولید کننده میزان صدایی نیز بوده و عناوینی نظیر پمپ های صدا تنها تبلیغ و بازارگرمی می باشد. البته ممکن بوده میزان صدا در برخی از برندها و مدل ها به نسبت سایرین کمتر باشد.

راهکارهایی برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری پمپ پس از خرید آن

  • جهت افزایش طول عمر پمپ آب خانگی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، بهتر بوده اقدام به تهیه یک منبع دیافراگمی با حجم بالاتر نمایید.
  • جهت مهار وزن لوله، بایستی تصمیم درستی گرفته شود. این را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان روی پمپ زمینی به عنوان تکیه گاه وزن لوله های سیستم لوله کشی که در معرض فشار بوده حساب نمود.

نحوه سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی در مجموعه خدمت نت

تعمیر پمپ آب آپارتمانی

نکته: براساس شانزدهمین مبحث مقررات ملی ساختمان، نمی توان پمپ را به انشعاب اصلی آب شهری وصل کرد و از این رو بایستی برای نصب پمپ از یک شیر یک طرفه در محلی جدا از لوله اصلی آب شهری کمک گرفت.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

سرویس پمپ آب خانگی

  • چک نمودن شیرفلکه
  • بررسی منافذ پروانه پمپ
  • بررسی مقدار روغن درون محفظه موتور و سیل و تعویض روغن این دو در صورت لزوم
  • بررسی صحت کارکرد آلارم ها جهت اطمینان از درستی عملکرد آنها. بدین منظور بایستی اقدام به انجام تست های الکتریکی اولیه نمایید.
  • از آن جایی که بر اثر گذر زمان پروانه و الکتروموتور پمپ دیگر کارایی اولیه خود را نداشته و دچار فرسودگی خواهند شد، پمپ نیز قادر به ایجاد هد حداکثری نخواهد بود. در چنین شرایطی بایستی خیلی سریع این قطعات سرویس گردند.

از کار افتادن موتورپمپ، تنها به منزله سوختن آن نمی باشد. در بیشتر اوقات می توان به کمک یک سرویس اصولی و درست مشکل پمپ را برطرف نمود.

تشخیص عیب و تعمیر پمپ آب خانگی

هر چند که نصب و راه اندازی صحیح پمپ آب خانگی در افزایش طول عمر کارکرد آن بسیار موثر بوده اما به هر حال این دستگاه نیز همچون هر تجهیزات مکانیکی دیگر پس از مدتی دچار مشکل شده و نیاز بوده که راهکاری برای رفع آن اندیشید.

لازم به ذکر است که در صورتی که افراد نابلد و غیرمتخصص اقدام به اجرای اصول تعمیر و عیب یابی نموده، ممکن بوده بعدها کارفرمایان و صاحب خانه متحمل هزینه های بیشتری گردند. لذا توصیه می شود حتما این کار را به افراد متخصص سپرده و از هزینه های بیشتر جلوگیری نمایید.

در واقع یک پمپ آب خانگی طی فعالیت خود ممکن بوده از بخش های گوناگون دچار آسیب دیدگی گردد؛ در ادامه لیستی از رایج ترین عیب های این تجهیزات مکانیکی آورده شده است:

  • خارج شدن دستگاه پمپ از تنظیم
  • یکسره شدن پمپ و عدم خاموشی آن
  • بالا بودن تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ
  • کم شدن باد درون مخزن تحت فشار
  • گیرپاژ نمودن پمپ
  • و…

در ادامه به توضیح بیشتر در رابطه با برخی از این عیب ها خواهیم پرداخت:

یکسره شدن پمپ آب خانگی

  • به طور معمول یکسره شدن پمپ و خاموش نشدن آن زمانی اتفاق افتاده که تغییرات فشار به قدری زیاد بوده که پمپ قادر به تامین آن نبوده و به ناچار تا زمان تامین این فشار به طور یکسره کار خواهد کرد.
  • به طور معمول یکسره کار کردن پمپ به علت عدم تنظیم اتومات مکانیکی بوده که باید به کمک یک سرویس کار انجام گردد. یکسره کار کردن پمپ، باعث گرم شدن تدریجی سیال، و تغییر شکل پروانه های نویل و از دست رفتن حالت اولیه آن می گردد.
  • هوا کشیدن پمپ
  • خرابی منبع انبساط و سوراخ شدن آن که موجب شده قادر به نگهداری باد نبوده و کم و زیاد شدن مکرر فشار را باعث گردد و به همین دلیل پمپ بدون خاموش شدن به فعالیت خود مشغول خواهد شد.
  • بروز نشتی در بخشی از سیستم

خراب شدن و عدم تنظیم بودن کلید اتومات

کلید اتومات پمپ در واقع از ملحقات آن بوده و به نوعی می توان آن را مرکز فرماندهی پمپ دانست و وظیفه آن صدور دستور قطع و وصل پمپ می باشد.

این بخش از پمپ در مقایسه با دیگر تجهیزاتی که به آن متصل بوده بیشتر دچار خرابی شده و در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی می توان آن را یافت. منظور از ست کنترل، کلید اتومات دیجیتالی می باشد.

درون کلید پمپ دو پیچ یا مهره وجود داشته که یکی از آن ها به منظور تنظیم فشار قطع و دیگری جهت تنظیم فشار استارت پمپ در نظر گرفته شده است.

به نوعی می توان گفت که از طریق این دو مهره کاهش و افزایش فشار یا بار پمپ میسر خواهد شد. زمانی که قصد تنظیم فشار آب را داشته بایستی اقدام به بستن تمامی شیرهای آب نموده و از طریق باز و بسته کردن یک شیر پمپ را تنظیم کرد.

بایستی در انجام این امر به همه واحدهای ساختمان توجه نموده و به گونه ای پمپ تنظیم شده که حتی دورترین نقطه نیز از فشار آب مطلوب بهره مند گردند.

در بیشتر موارد یکسره شدن پمپ و خیلی دیگر از مشکلات به وجود آمده در پمپ ناشی از عدم کارکرد مطلوب کلید اتومات خواهد بود. بر فعالیت پمپ موارد متعددی نظیر چسبیدن کنتاکت های کلید اتوماتیک و تنظیم نبودن آن ممکن بود اثر منفی به جای بگذارد.

به طور معمولی خراب شدن اتوماتیک مکانیکی بر اثر خرابی منبع تحت فشار و یا از کیفیت پایین اتوماتیک اتفاق می افتد.

نحوه سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی در تیم خدمت نت

پدیده کاویتاسیون در پمپ آب خانگی

یکی از مشکلات رایج در سیستم های آبی ساختمان وقوع پدیده کاویتاسیون و تشکیل حباب های بخار در پمپ ها می باشد که ممکن بوده به این سیستم صدمه بزند.

به طور معمول این مشکل بر اثر مکش پمپ اتفاق می افتد. در واقع در زمان کاهش قابل توجه فشار مکش، همراه با ورود مایع به پمپ آب، تشکیل حباب های بخار صورت خواهد گرفت.

اغلب کاویتاسیون به دو شکل مکش (در چشم پروانه) و تخلیه (در نوک پروانه) رخ خواهد داد.

راهکارهایی جهت جلوگیری از کاویتاسیون مکشی در پمپ آب خانگی:

  • اقدام به پوشش درزها و بکارگیری رینگ های آب بند و آب بند های ساقه اتصال داده شده به صفحه شیر در لوله مکش
  • آب بندی و بستن کلیه سطوح، واشرها و صفحه های فلنج ها
  • ثابت نگه داشتن میزان سرعت سیال در حدود هشت فوت بر ثانیه از طریق افزایش قطر لوله
  • استفاده از آب بندهای مکانیکی دوبل در پمپ آب

با بالا رفتن میزان هوای درون شبکه پمپ از حد مشخص، بایستی در اولین فرصت به کمک یک سرویس کار با تجربه اقدام به انجام کارهای مورد نیاز نمایید. در واقع این هوای اضافی با به وجود آوردن فضایی همچون خلاء به آب اجازه فرآیند مکش را نخواهد داد.

  • پمپ قادر به پمپاژ سیال نمی باشد

برخی مواقع با وجود آن که پمپ کار کرده اما قادر به پمپاژ آب نمی باشد. این موضوع ممکن بوده بنابر دلایل زیر صورت گرفته باشد:

  • عدم هواگیری پمپ
  • عدم پر شدن پمپ یا لوله مکش از سیال به طور کامل
  • بالاتر بودن مکش پمپ از حد مجاز آن
  • تفاوت کم میان فشار بخال سیال و فشار مکش
  • قرار داشتن جسمی خارجی بین پره ها
  • تفاوت کم میان فشار مکش و فشار بخار سیال
  • بالا بودن میزان گاز یا هوا در سیال
  • عدم کیفیت مطلوب اتومات مکانیکی
  • مشکلات مکانیکی پمپ آب و ملحقات آن

مشکل لرزش و صدای بالا در پمپ

• به طور معمول مشکل لرزش و صدای بالای پمپ به دلیل وجود جسمی خارجی در پروانه یا شل بودن قطعه ای بر روی محور می باشد. علاوه بر آن چنانچه محل قرار گیری پمپ نیز محکم نبوده و یا این که روتور دچار لقی شده باشد نیز صدا و لرزش در پمپ بیشتر خواهد شد.

• جهت تشخیص این که صدای بالای پمپ ذاتی بوده و یا این که بر اثر فرسودگی قطعات به وجود آمده باید مقایسه ای بین حالات فعلی پمپ و نیز حالات قبلی آن داشته باشید. در صورتی که پمپ از اول سر و صدا نداشته و بعد از گذشت زمانی صدای آن بیشتر شده این سروصدای بیشتر بر اثر فرسودگی قطعات می باشد.

• نحوه تعمیر یاتاقان های پمپ: در صورتی که پمپ صدای بیشتری در مقایسه با حالت عادی خود داشته احتمال داشته که یک یا چند یاتاقان پمپ دچار فرسودگی شده باشد. یاتاقان های پمپ این امکان را مهیا نموده که بتوان محور متحرک (شفت) از طریق پمپ به پروانه را به هم متصل نمود. در حقیقت صدای ناشی از یاتاقان ها، به معنای آسیب پذیر شدن یاتاقان ها در مقابل فرسایش یا شکسته شدن می باشد.

تجربیات نشان داده که بهترین کار این بوده که نسبت به تعویض یاتاقان فرسوده یا پرسر و صدا هر چه سریع تر اقدام نمود تا قطعات مرتبط با آن نیز دچار صدمه نشوند. در صورت بی توجهی به موضوع یاتاقان هایی با این وضع در نهایت همگی آن ها دچار فرسودگی شده و بایستی حتما تعویض گردند. برای دسترسی به یاتاقان ها بایستی حتما پمپ باز شود.

• اقدام به تعمیر پروانه: در صورت عدم استفاده از فیلتری مناسب در بخش ورودی پمپ، احتمال ورود گرد و خاک به سینی پمپ بسیار بالا خواهد بود. این ذرات سبب شده پروانه آسیب دیده و در زمان پمپاژ نیز صدای زیادی ایجاد خواهد شد.

چنانچه ذرات آشغال را در پمپ مشاهده نموده سریعا اقدام به خاموش نمودن پمپ کرده و آشغال های درون آن را پاک نمایید. از این رو پیشنهاد ما این بوده که به کمک سرویسکاری حرفه ای فیلتر مناسبی را برای پمپ در نظر گرفته تا با بررسی مرتب آن مانع از بر هم خوردن عملکرد روتین دستگاه گردید.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

تاثیر جنس پروانه ها در خرابی پمپ

به طور معمول پروانه های پمپ ساخته شده از نوریل و یا فلز برنج می باشند. وزن پروانه های نوریلی بسیار کم بوده و از این رو اینرسی آن ها کمتر بوده و این موضوع باعث شده که شفت بر اثر گردش سیال دچار تاب خوردگی نگردد. اما پروانه های برنجی، دارای اینرسی بالایی بوده و خیلی زود نیز خار گشاد خواهند کرد.

با وجود مزیت هایی که پروانه نوریلی داشته اما باز هم پمپ هایی با پروانه نوریلی به یک مخزن احتیاج خواهند داشت. چرا که در صورت کار کردن پمپ بدون آب، خیلی سریع داغ شده و پروانه ها نیز با این افزایش درجه حرارت دچار تغییر شکل خواهند شد.

نحوه سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی در سامانه خدمت نت

خرابی سیل مکانیکی پمپ آب خانگی

یکی از قطعاتی که خیلی زود دچار خرابی شده سیل مکانیکی می باشد. این قطعه به کمک آب روانکاری شده و در صورت خرابی بایستی حتما تعمیر یا تعویض گردد.

افزایش تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ آب خانگی

در صورت مواجهه با افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ، احتمالا بلبرینگ صدمه دیده و بایستی اقدام به تعویض آن نمود. بر اثر انتخاب آور پمپ آمپر کشیده و در نتیجه الکتروموتور آن خواهد سوخت.

خراب شدن بلبرینگ ها

یکی از قطعات پمپ که دارای استهلاک بالایی بوده بلبرینگ ها می باشند. به طور معمول بلبرینگ ها دارای عمر مفیدی بوده که این عمر بستگی به تعداد دور آن در ساعت داشته و پس از خراب شدن نیز بایستی نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

مشکل گیرپاژ کردن پمپ

پمپ ممکن بوده بر اثر عوامل مختلفی دچار گیرپاژ گردد که در مقاله دلایل گیرپاژ کردن پمپ آب خانگی و نحوه تعمیر آن به طور کامل در رابطه با آن ها توضیح دادیم. در ادامه به طور مختصر این دلایل را خواهیم آورد:

• وجود ذرات ریز و معلق و گیر کردن پروانه باد به محفظه
راه حل: اقدام به نظافت پره ها و محفظه

• قطعات فلزی پمپ نظیر محفظه و پروانه پمپ دچار زنگ زدگی شده و پروانه باد به محفظه گیر خواهد کرد.
راه حل: اقدام به زدودن زنگآب و سرویس و شستن قطعات

• خراب شدن بلبرینگ های موتور
راه حل: اقدام به عوض کردن بلبرینگ های جلو و عقب الکتروموتور

دیگر مشکلات رایج در پمپ آب خانگی

• در صورتی که پمپ طی یک دقیقه بیشتر از 5 بار خاموش و روشن شده احتمالا خود منبع تحت فشار یا تیوب آن خراب شده است.

• یکی از دلایل خرابی فیبروفنر کار کردن در حالت خشک و بی آب شدن می باشد.( فیبروفنر در واقعی مانعی بر سر راه نشتی آب از روی شافت به درون الکتروموتور می باشد.)

نحوه استفاده صحیح از پمپ آب

به کمک یک سرویسکار اقدام به تنظیم برنامه ای قابل اجرا جهت نگهداری و جلوگیری از خرابی پمپ نموده و حتما راهکارهایی سازنده نیز درون آن وضع کنید.

رایج ترین سوالات در رابطه با سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی

سوال: پمپ ما با رسیدن به حد پایین تنظیم دیگر کار نمی کند. برای مثال اگر حد پایین برای روشن شدن پمپ 2 بوده و حد بالا نیز 4 در نظر گرفته شده است با این که بیشتر اوقات روش شده و عملکرد روتین خود را دارد اما گاهی اوقات نیز عمل نمی کند.

در واقع با رسیدن درجه به 2 کار خود را آغاز ننموده و عقربه مجدد به صفر رسیده و بعد از گذشت یک دقیقه دوباره از کار خواهد افتاد. (این مشکل تنها در مواقع اوج مصرف اتفاق می افتد) این مشکل حتی با تنظیم کلید اتومات هنوز پا برجا می باشد.

جواب: بایستی بررسی شود که آیا شیر یک طرفه در خروجی پمپ بعد از شیر تعبیه شده و یا این که پیش از سه چهار راهه که فشارسنج بر روی آن نصب می گردد.ممکن است این مشکل به خاطر شیر یک طرفه رخ داده باشد.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

7 Responses

  1. بسیار ممنونم از توضیحات جامع و کاملتون من قصد خرید دارم و به راهنمایی بیشتری احتیاج دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.