مینی چیلر جایگزینی مناسب برای سیستم های داکت اسپلیت

مینی چیلر و فن کویل جایگزینی مناسب برای داکت اسپلیت در مجموعه خدمت نت
مینی چیلر و فن کویل جایگزینی مناسب برای داکت اسپلیت در مجموعه خدمت نت
مطالب مرتبط

از بین رقبای اصلی سیستم های داکت اسپلیت می توان به مینی چیلر و فن کویل اشاره نمود. این سیستم به شما این امکان را خواهد داد که دمای کارکرد هر فن کویل را به صورت مجزا تنظیم نمایید. هر اتاق و سالن نیازمند به یک فن کویل می باشند که در تابستان در آن ها آب سرد جاری شده و در زمستان نیز آب گرم، و همچنین این سیستم توانسته به کمک یک پکیج یا بویلر (نظیر سیستم داکت اسپلیت که جهت فراهم نمودن گرمایش به آبگرم بویلر یا پکیج اتصال داده خواهند شد.) کارکردی همچون یک سیستم سرمایشی و گرمایشی مجزا و باکیفیتی مطلوب از خود نشان دهد.

در سیستم مینی چیلر و فن کویل به راحتی می توان در زمان عدم نیاز به استفاده از یک یا چند فویل اقدام به خاموش کردن آن نموده و میزان مصرف انرژی را به حداقل رساند. علاوه بر آن کوچک بودن سایز فن به کار رفته در فن کویل های این سیستم، صدای آن ها در زمان کار کردن بسیار پایین خواهد بود. نصب مینی چیلر در خارج از ساختمان و در جایی نظیر تراس، حیاط یا روی بام انجام شده و برای اتصال آن ها به فن کویل ها از لوله کشی ساده آب استفاده خواهد شد و از لحاظ حد فاصله بین این دو نیز هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.  در تصویر نیز می توانید نمونه ای از مینی چیلر که متصل شده به انواع گوناگونی از فن کویل ها است را ببینید.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله، در خصوص سیستم های داکت اسپلیت ، مینی چیلر ، چیلر و یا فن کویل نياز به مشاوره و راهنمايی بیشتری داشتید، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

بررسی و مقایسه فن کویل ، مینی چیلر و داکت اسپلیت از جنبه های گوناگون :

در این مقاله ما قصد داشته از 5 جنبه مختلفی به مقایسه دو سیستم مینی چیلر و داکت اسپلیت بپردازیم. این مقایسه از ابعاد کنترل مستقل دما ، از نظر کانال کشی و لوله کشی ، تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر سطح صدا و تامین هوای تازه صورت خواهد گرفت.

پیش از شروع بد نیست که کمی در رابطه با این دو سیستم آشنایی داشته تا بهتر بتوانید بین این دو دستگاه گزینه مناسب را انتخاب کنید.

آشنایی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت در واقع دستگاهی تشکیل شده از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی می باشد.  نصب یونیت خارجی این سیستم به طور معمول در بیرون از ساختمان انجام خواهد شد و یونیت داخلی یا همان اپراتور نیز در زیر سقف کاذب تعبیه می گردد. برای اتصال این دو یونیت نیز از لوله کشی مسی دارای مبرد استفاده می شود. یونیت خارجی که از کمپرسور، کندانسور و… برخوردار بوده با ارسال مبرد به به کویل از همان لوله های یونیت داخلی باعث خواهد شد که مبرد حرارت را از هوای دمیده شده به وسیله فن گرفته و موجب کاهش دمای هوا شود. یونیت داخلی نیز از طریق کانال کشی به بخش های مختلف یک ساختمان نظیر اتاق ها و سالن ها متصل شده تا به خوبی قادر به توزیع هوای سرد به تمامی بخش های خانه باشد. در شکل زیر نیز می توانید به خوبی زیر نمایی از این تجهیزات را ببینید.

سیستم های داکت اسپلیت

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه تعمیر سیستم های داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آشنایی با فن کویل و مینی چیلر

مینی چیلر دستگاهی برای سرد کردن آب می باشد که نصب آن در فضای بیرون از ساختمان نظیر پشت بام انجام می شود. آب سرد حاصله از این دستگاه از طریق لوله کشی و پمپاژ به فن کویل سقفی، دیواری یا زمینی موجود در بخش های گوناگون ساختمان نظیر اتاق ها، سالن ها و… وصل شده و در لوله های آن ها جاری خواهد شد.

فن تعبیه شده در هر فن کویل با دمیدن هوا از بین لوله ها به کاهش دمای هوا کمک نموده و آن را به محیط اطراف خود پخش خواهد کرد. علاوه بر آن مینی چیلر از امکان برقراری اتصال به دستگاه هواساز مرکزی نیز برخوردار می باشد. در زمستان آب جاری در کویل فن کویل ها، آبگرم موتورخانه یا پکیج می باشد و عمل گرمایش توسط فن کویل صورت خواهد گرفت. اما در داکت اسپلیت نیاز به وجود کویل مخصوص آبگرم در یونیت داخلی می باشد تا در فصل زمستان امکان جریان آب گرم موتورخانه یا پکیج به منظور گرمایش هوا در آن وجود داشته باشد.

1- بررسی تفاوت های میان مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کنترل مستقل

اول از همه این دو سیستم را از نظر امکان کنترل مجزای یونیت های داخلی مورد بررسی قرار خواهیم داد. از آن جایی که در سیستم های داکت اسپلیت تمامی بخش های یک واحد ساختمانی نظیر اتاق ها و سالن به یونیت داخلی وصل می گردند، امکان تنظیم دمای هر اتاق یا سالن به صورت مجزا وجود نخواهد داشت و تمامی بخش ها از دمای یکسانی برخوردار می باشند و حتی روشن و خاموش شدن آن ها نیز با هم صورت می گیرد. تنها زمانی در این سیستم ها امکان انجام این کار وجود خواهد داشت که در هر کانال و پیش از محل ورود هوا از دریچه به درون اتاق یک دمپر برقی به کار برده شود و به کمک آن بتوان اقدام به باز و بست نمودن مسیر عبور هوا کرد. به نوعی می توان با اتصال هر دمپر به یک ترموستات و از طریق فرمان صادره از ترموستات، موتور الکتریکی روی دمپر مسیر هوا را برحسب نیاز، باز و یا بسته نمود.

این در حالی است که در سیستم فن کویل و مینی چیلر امکان کنترل دمای مجزای فن کویل ها وجود داشته  و به راحتی می توان دمای هر اتاق را طبق نیاز تنظیم نمود و در هر زمانی که مایل بوده سیستم را خاموش یا روشن کرد.

به عنوان نمونه ممکن است که در یک خانه پدر خانواده که مسن است به اتاقی با دمای 26 درجه برای خوابیدن نیاز داشته باشد اما جوان خانواده ترجیح داده که در اتاقش دمای هوا 20 درجه سانتی گراد باشد، در چنین شرایطی هر دو آن ها قادر به تنظیم مجزای دمای هوای خروجی فن کویل اتاق خود می باشند اما در داکت اسپلیت امکان چنین کاری وجود نخواهد داشت و تمامی اتاق ها به غیر از مواقع به کارگیری دمپرهای برقی از دمای یکسانی برخوردار می باشند. علاوه بر آن هر دو سیستم از قابلیت کاهش رطوبت هوا و نیز فیلتراسیون هوا برخوردار می باشند.

2- بررسی مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کانال کشی و لوله کشی

دومین مورد جهت مقایسه این دو سیستم، مزایا و معایب کانال کشی و لوله کشی در این دو می باشد. برای کانال کشی در داکت اسپلیت در مقایسه با لوله کشی مابین فن کویل و مینی چیلر به هزینه بیشتری نیاز می باشد و همچنین پاکسازی آن نیز کار به مراتب دشوارتری خواهد بود. همچنین در آینده نیز در صورتی که ساختمان نیاز به تغییرات داشته باشد سیستم فن کویل و مینی چیلر با توجه به لوله کشی و نیز عدم داشتن کانال راحت تر بازسازی خواهد شد.

چنانچه در خصوص سیستم های داکت اسپلیت ، مینی چیلر ، چیلر و یا فن کویل نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

3- بررسی تفاوت های بین مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ محدودیت در لوله کشی

همان طور که پیش از این نیز گفتیم در داکت اسپلیت برای اتصال به یونیت داخلی از لوله کشی دارای مبرد استفاده خواهد شد و به علت محدودیت طول لوله کشی مبرد و با توجه کاهش کارایی، به طور معمول نصب یونیت خارجی در تراس انجام  می شود. (امکان نصب بعضی از نمونه ها بر روی پشت بام نیز وجود خواهد داشت) اما در مینی چیلر با توجه به آبی بودن نوع لوله کشی حداکثر طول لوله کشی با محدودیت مواجه نشده و برای خودداری از قرارگیری یوینت خارجی در دید و برهم خوردن شکل ظاهری ساختمان می توان نصب آن را بر روی پشت بام انجام داد.

4- بررسی تفاوت های میان مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ سطح صدا

در یونیت داخلی وصل شده به داکت اسپلیت، یک فن بزرگ تعبیه شده که در مقایسه با فن های کوچک  درون فن کویل ها از صدای بیشتری برخوردار می باشند و در صورت عدم نصب صحیح آن ها این صدا باعث مزاحمت خواهد شد اما نصب مهندسی و رعایت نکات لازم جهت کاهش میزان صدا و لرزش به راحتی این مشکل را از بین خواهد برد.

5- بررسی تفاوت های بین مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ تامین هوای تازه

هواساز به دستگاهی گفته می شود که یک طرف آن در تماس با هوای آزاد و سمت دیگر آن به واسطه کانال با بخش های مختلف یک واحد و نیز هوای برگشتی از درون ساختمان در ارتباط می باشد و چنانچه در یک ساختمان به هوای تازه زیادی نیاز باشد بایستی هواساز یا داکت فن کویل به کار برده شود. داکت فن کویل (فن کویل کانالی) عملکردی نظیر هواساز از خود نشان داده و از یک سو به هوای آزاد و از سوی دیگر نیز به بخش های مورد نظر ساختمان راه خواهد داشت. در صورتی که در بخش هایی از واحد ساختمانی به مقدار زیادی از هوای تازه نیاز باشد بایستی در آن بخش، فن کویل کانالی جایگزین فن کویل دیواری یا زمینی گردد تا امکان اتصال مینی چیلر به آن وجود داشته و بتوان از مزایای آن استفاده نمود.

داکت اسپلیت ها نیز از امکان اتصال به هوای آزاد برخوردار بوده و برای فراهم ساختن هوای تازه مورد نیاز ساختمان از طریق کانال کشی ، فیلتراسیون و تنظیم دمای آن عمل خواهند نمود.

مینی چیلر و فن کویل جایگزینی مناسب برای داکت اسپلیت در خدمت نت

با این اوصاف مینی چیلر بهتر است یا داکت اسپلیت ؟

براساس مواردی که در این مقاله توضیح داده شد بدون شک شما نیز راحت تر می توانید بین مینی چیلر و سیستم های داکت اسپلیت گزینه مناسب تری را انتخاب نمایید. در واقع شما بایستی در زمان انتخاب به نیاز ساختمان خود توجه داشته باشید به نوعی نیاز هر ساختمان ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد.

به صورت مختصر می توان این گونه گفت که داکت اسپلیت تنها برای محیط هایی با فضای یکپارچه مناسب می باشند که نیاز به سرمایش یا گرمایش یکسان در کل محیط باشد. به عنوان نمونه در یک  سالن بزرگ تجاری یا اداری در صورتی که قصد داشته کل سالن را با دمای یکسانی گرم یا سرد نمایید بهترین گزینه داکت اسپلیت ها خواهند بود اما در یک ساختمان اداری یا مسکونی که از اتاق های متعددی برخوردار بوده و افراد درون هر اتاق نیز خواهان دمای هوای مختلفی می باشند نیاز است که از سیستم مینی چیلر و فن کویل یا سیستم چیلر مرکزی و فن کویل استفاده شده تا امکان تنظیم جداگانه دما وجود داشته باشد.

چنانچه در خصوص سیستم های داکت اسپلیت ، مینی چیلر ، چیلر و یا فن کویل نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 11 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.