چگونه موتورخانه را نگهداری و تعمیر کنیم؟

نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در مجموعه خدمت نت
نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در مجموعه خدمت نت
مطالب مرتبط

پس از نصب و راه اندازی هر موتورخانه گرمایشی یا سرمایشی یکی از مهم ترین موارد سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه می باشد. منظور از تعمیر و نگهداری موارد گوناگونی نظیر بررسی فشار و دمای اجزای موتورخانه تا تعویض و تعمیر بویلر می باشد. در رابطه با موتورخانه هایی که دارای ظرفیت بالاتری هستند و به طور معمول در مجموعه های گوناگون مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب به منظور تعمیر و نگهداری به صورت دائمی فردی متخصص در زمینه تاسیسات در محل حضور داشته تا قادر به مدیریت هر گونه مشکلی باشد. در زمینه نگهداری و تعمیر موتورخانه های کوچک اما امور سبک تر بوده و به منظور تعمیر یا تعویض قطعه ای می توان از تکنسین های تاسیساتی یا یک تعمیرکار کاربلد کمک گرفت.

در کل با تعمیر و نگهداری صحیح تجهیزات موتورخانه و نیز سرویس منظم آن می توان هزینه های مربوط به سیستم موتورخانه را در درازمدت به حداقل رساند.

زیرا به کمک سرویس و تعمیر به موقع تجهیزات، سیستم عمر مفید بیشتری داشته و کمتر احتیاج به تعویض آن ها خواهد بود.

 اجزای موتورخانه و ضرورت سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه

امور مختلفی در زمینه تعمیر و نگهداری از موتور خانه وجود داشته که باید مورد بررسی قرار گیرند، در ادامه چند نمونه از این موارد آورده شده اند:

  • تعمیر و نگهداری از پمپ آب
  • تعمیر و نگهداری از مشعل
  • تعمیر و نگهداری از منبع دوجداره
  • نگهداری از سیستم لوله کشی موتورخانه
  • عایق نمودن منبع و نیز لوله ها
  • سرویس به موقع فلکه و تعویض آن در صورت لزوم
  • تنظیم نمودن شیر برقی مشعل گازی
  • عوض کردن شیر فلکه موتورخانه
  • و…

چنانچه نیاز به خدمات سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست نصب و راه اندازی موتورخانه از تعرفه هزینه نصب و نیز سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در سامانه خدمت نت

نصب و راه اندازی موتورخانه

آشنایی با نحوه قرارگیری تجهیزات موتورخانه

در این بخش ما قصد داشته به توضیح در رابطه با نحوه چیدمان و مشخصه های عمومی تجهیزات موتورخانه برای نگهداری بهتر از آن ها بپردازیم:

  • چگونگی قرارگیری دیگ و ملحقات دیگر آن در موتورخانه؛ چنانچه موتورخانه دارای چند دیگ باشد به شکلی خواهد بود که بخش جلوی آن ها در یک راستا قرار گرفته و اختلاف طول آن ها نیز در انتها خواهد بود.
  • در صورت مشخص بودن کامل مدل دیگ موتورخانه، تعداد پره ها و یا ظرفیت حرارتی در دیگ های چدنی در جایی مطلوب، دیگر احتیاجی نیست که ابعاد نوشته شوند. اما در رابطه با دیگ های فولادی ابعاد باید به طور دقیق یادداشت گردند.
  • این را به خاطر داشته باشید که دو دیگ دست کم بایستی 1 متر از هم فاصله داشته باشند. علاوه بر آن به منظور تعمیر نیز بایستی از جلوی دیگ 1 متر فضای خالی در نظر گرفته شود.
  • فاصله ایمن بین دیگ تا سقف موتورخانه دست کم یک متر می باشد.
  • در زمان استفاده از دو دیگ آبگرم در موتورخانه و یا بیشتر، به منظور ایجاد تعادل فشار درون دیگ ها با هم، بایستی دیگ ها به واسطه لوله ای از بالا با هم ارتباط داشته و در واقع به گونه ای باشد که لوله هر انشعاب آب درون دیگ ها را احساس کند.
  • این لوله که به لوله متعادل کننده آب معروف است، طبق جداول مندرج در استاندارد ملی دارای قطر16000 می باشد.
  • در صورت استفاده از چندین دیگ در موتورخانه توصیه می شود برای هر دیگ، دودکش های جداگانه به کار برده شود. همچنین اگر قصد استفاده از دودکش مشترک را نیز داشته بهترین کار این است که به فکر استفاده از الگوی درج شده در استاندارد ملی به منظور طراحی دودکش مشترک باشید.
  • دیگر تجهیزات موتورخانه در مقابل و یا پشت دیگ ها بایستی به شکل قرار بگیرند که به راحتی بتوان به تعمیر و تعویض آن ها پرداخت.
  • شعله بایستی به نحوی تنظیم شده که با انتهای دیگ در تماس نباشد.
  • بهتر است همواره سعی نموده در تمیز نگه داشتن سطوح آتش خوار بکوشید.
  • حتما بخشی از دیگ را که در تماس با آب می باشد مرتب رسوب زدایی کنید.
  • مطمئن گردید که دیگ به درستی نصب و مونتاژ شده و در جای درستی قرار گرفته است.
  • مطمئن گردید که ترموستات عملکرد مطلوبی از خود نشان می دهد. برای اطمینان از صحت عملکرد آن کافی است مقایسه ای بین ترموستات دیگ و پمپ داشته باشید.

نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در خدمت نت

چنانچه نیاز به خدمات سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مراحل نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری دوره ای موتورخانه ساختمان

به منظور مشخص شدن میزان آلایندگی و نیز بهینه سازی مصرف سوخت در موتورخانه نیاز به معاینه فنی موتورخانه به صورت دوره ای و منظم می باشد. این کار از مراحل زیر تشکیل شده است:

  1. مراجعه به مدیر ساختمان به منظور معرفی گروه بازرسی و ارائه برنامه کاری آن
  2. مراجعه به موتورخانه به همراه مسئول تاسیسات
  3. روشن شدن مشعل و پمپ ها توسط مسئول تاسیسات به منظور تعیین وضعیت اولیه و نیز آغاز فعالیت بعد از اطمینان از سلامت مشعل و پمپ ها
  4. قطع مصارف دیگر و خواندن عدد کنتور
  5. ثبت عدد به نمایش در آمده در ترموستات دیگ و پمپ
  6. تعیین محل اندازه گیری محصولات سوختنی بر روی دودکش و نیز ایجاد سوراخی در آن متناسب با اندازه قطر دستگاه آنالیز محصولات احتراق
  7. اندازه گیری میزان غلظت محصولات احتراقی به وسیله دستگاه آنالیز محصولات احتراق

نکته: در رابطه با موتورخانه هایی با مشعل گازوییل سوز، در کنار اندازه گیری میزان غلظت محصولات احتراق نیاز به بررسی دود طبق استاندارد ملی 7594 نیز می باشد.

  1. اطمینان از خاموش نشدن ترموستات دیگ در هنگام اندازه گیری دبی گاز از طریق تنظیم آن در دمای مناسب، و نیز اندازه گیری دبی گاز ورودی به مشعل به وسیله كنتور طی 60 ثانیه از طریق قطع نمودن دیگر مصارف بسته به شرایط جوی ممکن است اصول نگهداری از موتورخانه نیز دستخوش تغییر گردد.

نکته: در صورت خاموشی مشعل برای مدت طولانی و کمتر بودن دمای آب درون دیگ از حد نرمال بایستی اول از همه مدتی مشعل روشن مانده تا آب به گرمای قابل قبولی ( دست کم 60 درجه) رسیده و بعد از آن شروع به اجرای مرحله 8 کنید.

  1. ثبت عدد کنتور برای مشعل های گازسوز به همراه زمان روشنی
  2. ثبت نتیجه بررسی اولیه احتراق در شناسنامه
  3. ارزیابی ظرفیت اسمی اولیه مشعل موتورخانه

نکته: در رابطه با موتورخانه هایی با مشعل گازوئیل سوز در صورتی که بتوان دبی مصرف سوخت را اندازه گیری نمود، بایستی ظرفیت اسمی مشعل نیز اندازه گرفته شود.

  1. تعیین ظرفیت دیگ موتورخانه
  2. مشخص نمودن ظرفیت اسمی بهینه مشعل
  3. مشخص سازی دبی مصرفی گاز یا گازوئیل در حالت بهینه
  4. بررسی وضعیت درزبندی جداره ها و اتصالات و یا نشتی دیگ موتورخانه و اصلاح و ترمیم آن ها در صورت امکان
  5. اقدام به درزبندی منافذ دیگر نظیر اطراف محل نصب مشعل به کمک چسب آلومینیوم یا خمیر دیگ (در صورت امکان)
  6. اقدام به نصب دامپری مناسب بر روی دودکش
  7. تعویض بخشی از دودکش (در صورت لزوم و با هماهنگی مسئول موتورخانه)
  8. اطمینان از گرفته نبودن مسیر دودکش از طریق بازبینی و یا draught گرفتن در حالت خاموشی در صورت مثبت و یا صفر بودن مکش دودکش
  9. بازبینی خط سوخت و تعیین اشکالات آن
  10. بازبینی فیلتر و تعویض آن در صورت لزوم
  11. نگهداری و سرویس دوره ای مشعل؛ برای سرویس مشعل باید مراحل زیر را اجرا نمود:
  • درپوش اصلی مشعل را باز کرده و فن و لوله حسگر فشار هوا را تمیز کنید.
  • جرقه زن و یون شعله را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم بعد از هماهنگی با متصدی موتورخانه، آن را عوض کنید.
  • شعله پخش کن و شعله پوش را بررسی نموده و در صورت نیاز اقدام به تنظیم نمایید.
نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در سامانه هوشمند خدمت نت

نکته: در موتورخانه های با مشعل گازوئیل سوز، می توان به صورت چشمی کارکرد پمپ و نیز نازل گازوئیل را مورد بررسی قرار داد.

  1. لقی را مورد بررسی قرار داده و مطمئن گردید که مشعل در محل خود به صورت صحیح و اصولی نصب شده است.
  2. حس کننده فشار گاز و هوا و رله را کنترل کرده و مطمئن گردید که در جای مناسبی قرار داشته و به خوبی تنظیم شده است.
  3. کم و زیاد نمودن متناسب میزان گاز ورودی به مشعل، از طریق مقایسه میزان مصرف اولیه گاز و میزان مصرف بهینه حاصل، جهت هماهنگی نسبی بین ظرفیت دیگ و مشعل
  4. در چنین شرایطی شعله نبایستی با ته دیگ تماس داشته و بتواند تقریبا تا 80 درصد طول دیگ را تحت پوشش خود قرار دهد.
  5. تنظیم دریچه هوا بعد از تنظیم اولیه دبی گاز یا گازوئیل بایستی به گونه ای انجام شود که میزان کربن مونوکسید در رنج استاندارد بوده و نیز هوای اضافه نیز تا حدالمقدور کاهش یابد. (بهترین حالت کمتر از 30 درصد می باشد.)
  6. در صورت عدم دستیابی به این نقطه از طریق تنظیم نمودن دریچه هوای مشعل، می توان برای نزدیکی به نقطه مورد نظر دبی گاز یا گازوييل را به صورت تدریجی کم نموده و نیز دريچه هوا را تغییر داد.
  7. در صورت عدم دسترسی به این نقطه در ظرفیت های پایین تر می توان برای رسیدن به نقطه ایده آل کم کم ظرفیت را بالاتر برد. در چنین شرایطی نبایستی شعله با انتهای دیگ تماس داشته باشد.
  8. قرار گیری مشعل در حالت خاموشی و نیز ثبت نتیجه حاصل از بررسی پس از دستیابی به نقطه ایده آل کارکردی
  9. خواندن و ثبت عدد کنتور
  10. تکمیل شناسنامه فنی و امضا شدن آن توسط مسئول موتورخانه بعد از جمع آوری تمامی وسایل و پایان یافتن کار
  11. خروج از موتورخانه و مراجعه به مدیر ساختمان (در صورت یکی نبودن مسئول موتورخانه و مدیر ساختمان) و تکمیل تاییدیه نهایی و امضای شناسنامه فنی به همراه مسئول موتورخانه

در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان در خصوص سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه، به بیان مراحلی از سرویس و تعمیر دیگ موتورخانه اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت:

  • قرار دادن کلید برق مشعل موتورخانه در تابلوی برق به حالت خاموش
  • جداسازی رله مشعل از روی پایه آن و شروع به باز نمودن سیم های فاز و نول همراه با رعایت نکات ایمنی؛ علاوه بر آن به منظور ایمنی بیشتر، حتما به طور موقت با چسب برق سر سیم های فاز و نول را بپوشانید.
  • بستن شیر فلکه خط گازوئیل موتورخانه و جداسازی مشعل از شیلنگ های گازوئیل به کمک آچار تخت یا آچار فرانسه

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست نصب و راه اندازی موتورخانه از تعرفه هزینه نصب و نیز سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به خدمات سرویس نگهداری و تعمیر موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − ده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.