تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت
تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت
مطالب مرتبط

تعمیر – تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت و بررسی اینکه کدامیک بهتر است، شاید موضوعی باشد که از منظر صاحب نظران حوزه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیازی به بیان نداشته باشد. اما قطعاً از منظر مخاطبان عام، که هیچ تخصصی در حوزه سیستم‌های تهویه مطبوع ندارند و در واقع تنها به عنوان مصرف کننده می‌باشند، می‌تواند علاوه بر جذابیت هایی، تا حدی آن‌ها را با برخی از قابلیت‌های هر یک از این دو سیستم آشنا نماید.

فن کویل و داکت اسپلیت چیست؟

در چنین مقالاتی که قصد بر آن است تا تفاوت های میان دو دستگاه مورد بررسی قرار گیرد، قاعدتاً می‌بایست ابتدا تعریفی جامع از هر یک ارائه نماییم و بعد به سراغ تفاوت ها برویم.

اما از آنجایی که ما پیش‌تر در مقالاتی به صورت مفصل در خصوص فن کویل و نیز داکت اسپلیت مقالاتی را وب سایت مجموعه خدمت نت منتشر نموده‌ایم، ترجیح می‌دهیم که دیگر به معرفی فن کویل و داکت اسپلیت نپردازیم و از شما عزیزانی که اطلاعات دقیقی در خصوص این دو سیستم تهویه مطبوع ندارید، با جستجوی عبارات «فن کویل» و «داکت اسپلیت» در سایت مجموعه، ابتدا شناخت دقیقی را از این سیستم‌ها کسب نمایید و سپس به مطالعه ادامه این مقاله بپردازید.

ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت خیلی خلاصه، تفاوت میان فن کویل و داکت اسپلیت را از چهار منظر زیر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

  • ویژگی‌های نصب
  • هزینه ها
  • مصرف انرژی
  • عملکرد
تعمیر فن کویل در خدمت نت

ویژگی‌های نصب

قطعاً قبل از هر چیزی لازم است تا ویژگی‌های این دو سیستم، یعنی فن کویل و داکت اسپلیت را از نظر موقعیت‌هایی که امکان نصب آن‌ها هست مورد بررسی قرار دهیم.

چنانچه با قابلیت‌ها و ویژگی‌های داکت اسپلیت آشنا باشید، به این واقعیت واقف هستید که یونیت داخلی داکت اسپلیت ها تنها این امکان را دارند تا درون سقف قرار گیرند و هیچ گونه فضای مفیدی از محیط را اشغال نمی‌کنند. این در حالی است که یونیت های داخلی فن کویل دارای قدرت مانور بالاتری هستند و شما می‌توانید با توجه به نیازتان در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

ممکن است شما بخواهید فضای مفیدی از محیط را اشغال نکنید، اینجاست که می‌توانید از مدل های سقفی، داکتی یا کانالی فن کویل استفاده نمایید. یا ممکن است امکان تعبیه در سقف را نداشته باشید، در این حالت می‌توانید با توجه به موقعیت موجود، یکی از مدل های دیواری یا زمینی مورد استفاده قرار دهید.

بر این اساس، از نظر ویژگی‌های نصب، قطعاً می‌توان نمره بالاتری را برای فن کویل در نظر گرفت.

چنانچه در خصوص تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر فن کویل از تعرفه تعمیر و سرویس فن کویل آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

هزینه ها

اگر بخواهیم تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت را از نظر هزینه مورد ارزیابی قرار دهیم، نیاز است هزینه را به 3 بخش تقسیم نماییم:

  • هزینه خرید و راه اندازی
  • هزینه نگهداری و تعمیرات
  • هزینه انرژی مصرفی

هزینه خرید و راه اندازی

واقعیت امر این است که بررسی هزینه خرید و راه اندازی هر یک از دو سیستم، نیازمند این است که حساب شده و بر اساس میزان فضایی که قرار است هر یک از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند، محاسبه شود.

اما اگر بخواهیم به صورت غیر حرفه ای و غیر تخصصی و اصطلاحا سرانگشتی محاسبه کنیم، قطعاً با توجه به هزینه‌هایی که سیستم مرکزی و چیلر فن کویل در بر خواهد داشت، هر اندازه که تعداد واحدهایی که قرار است پوشش داده شود بیشتر باشد، می‌تواند توجیه اقتصادی بهتری برای استفاده فن کویل داشته باشد. اما اگر قصد دارید تا مثلاً برای یک مجتمع 10 واحدی از میان فن کویل و داکت اسپلیت یکی را انتخاب نمایید، قطعاً پیشنهاد هر اهل فنی به شما، استفاده از داکت اسپلیت است.

بهترین نوع انتخاب هر یک از دو سیستم برای پروژه شما، مشاوره با متخصصین این حوزه است. زیر می‌توانند با ارائه اطلاعاتی دقیق از موقعیت و شرایط پروژه، بهترین گزینه را به شما معرفی نمایند.

هزینه نگهداری و تعمیرات

یکی دیگر از موارد هزینه‌ای که می‌بایست در بررسی تفاوت های میان فن کویل و داکت اسپلیت مورد توجه قرار بگیرد، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات است، که ذیلاً به صورت خلاصه بیان می‌شود:

  • هزینه نگهداری فن کویل به مراتب بالاتر از نگهداری داکت اسپلیت است.
  • هزینه بالای تعویض اتصالات در فن کویل، به خاطر آسیب‌پذیری بالا در مقابل رسوبات بیشتر است.
  • کمبود قطعات یدکی فن کویل ها باعث افزایش قیمت قطعات می‌شود.
  • کمبود نیروی متخصص برای تعمیر فن کویل، باعث افزایش دستمزد می‌گردد.
  • اشغال فضایی جداگانه در پشت‌بام و یا در زیرزمین جهت نصب چیلر و برج خنک کن. این امر علاوه بر اشغال فضا، نیاز به انجام هزینه‌هایی دارد.

چنانچه در خصوص تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

هزینه انرژی مصرفی

از آنجایی که تمامی بخش های داکت اسپلیت ها، (یونیت خارجی و یونیت داخلی) بر خلاف فن کویل ها تنها مصرف برق دارند، لذا می‌بایست از نظر مصرف انرژی تنها برق را لحاظ کنیم. بر این اساس مصرف برق داکت اسپلیت ها قطعاً بیشتر از فن کویل است.

در فن کویل قضیه متفاوت است. یعنی یونیت های داخلی با برق کار می‌کنند؛ اما یونیت های خارجی آن انرژی های دیگری را نیز مصرف می‌کنند. برای مثال بخش‌هایی که وظیفه سرد کردن آب و ارسال آن به فن کویل ها را دارند، با برق و بویلر کار می‌کنند. یعنی چیلر و مینی چیلر.

اما بخش‌هایی که وظیفه گرم کردن آب را دارند، با توجه به مدل های موجود، هم با گاز شهری کار می‌کنند و هم با برق.

با توجه به انواع انرژی هایی که در فن کویل مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد چنانچه مدیریت درستی در استفاده از انرژی لحاظ گردد، در کل و در مقیاس مشابه، میانگین مصرف انرژی فن کویل در مقایسه با داکت اسپلیت پایین تر باشد.

منبع انرژی

با توجه به توضیحاتی که در بخش هزینه‌های انرژی هر یک از این دو سیستم ارائه شد، مشخص گردید که منابع انرژی هر یک چیست.

بر اساس توضیحات ارائه شده، فن کویل ها می‌توانند استفاده مشترکی از منابع انرژی برق و گاز شهری داشته باشند. اما داکت اسپلیت ها فقط از برق استفاده می‌نمایند.

عملکرد

اگر بخواهیم عملکرد هر یک از دو سیستم را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان چنین گفت که، فن کویل ها در زمستان آب گرم مورد نیاز مدار را از طریق پکیج و یا موتورخانه تأمین می‌کنند. همچنین آب مورد نیاز جهت ایجاد هوای سرد و خنک برای روزهای گرم سال را از طریق چیلرها دریافت می‌کنند.

این در حالی است که داکت اسپلیت ها برای تولید هوای خنک، درون محفظه‌ی کمپرسور عمل متراکم سازی گاز مبرد را انجام می‌دهد.

به بیانی ساده عملکرد فن کویل ها، بر اساس سیال انتقال حرارت یا سرما صورت می‌گیرد، در صورتی که در داکت اسپلیت انتقال حرارت یا سرما از طریق هوا صورت می‌گیرد.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر فن کویل از تعرفه تعمیر و سرویس فن کویل آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه در خصوص تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت نياز به مشاوره و راهنمايی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.