تعمیر مبلمان در خانه

تعمیر مبلمان در خانه
تعمیر مبلمان در خانه
مطالب مرتبط

اگر شما نیز فکر می‌کنید مبلمان منزلتان دیگر جذابیت گذشته را نداشته و یا به تعمیر نیاز دارند، حتماً مقاله حاضر را که در آن به موضوع تعمیر مبلمان می پردازیم تا انتها دنبال کنید؛ چرا که ما برای این مشکل راهکارهایی کاربردی خواهیم داشت که قطعاً به شما کمک خواهد کرد تا مقداری در خصوص تصمیم خود تجدید نظر کنید.

به‌طور معمول پس از چند سالی که از خرید مبل‌ها گذشت، مبل‌ها به بازسازی، ترمیم و نوسازی احتیاج پیدا می‌نمایند. اگر در زمان خرید لوازم منزل به‌خوبی زوایای مختلف آن نظیر سایز و ظاهر آن را بررسی نموده، رویه و جنس آن را به‌خوبی لمس نموده و مواردی چون اتصالات، وزن و قیمت را با دقت کامل در نظر بگیرید قطعاً دوام آن‌ها بیشتر شده و دیرتر به ترمیم و یا تعویض احتیاج خواهند نمود.

این نکته را در نظر داشته باشید که حتی مبلمانی که در زمان خرید آن تمام زوایا در نظر گرفته‌شده و پس از خرید نیز در بهترین جای خانه نگهداری شده و مراقبت‌های زیادی نیز از آن صورت گرفته بازهم به‌هرحال تا زمانی برای شما کارایی داشته و درنهایت کهنه خواهند شد و یا حتی با توجه به شرایط زندگی ناچار به تغییر شکل‌های کامل یا جزئی در آن شده و یا هم دیگر شکل و سبک مبلمان برای شما جذابیت نداشته و دلتان را خواهد زد، در این شرایط شما باید اقدام به بازسازی و ترمیم مبلمان خودنمایید تا به آن‌ها رنگ بخشیده و نونوار نمایید.

بازسازی و تعمیر مبلمان

جهت بازسازی مبلمان راهکارهای مختلفی وجود داشته که ما در این مقاله قصد داشته کاربردی‌ترین و رایج‌ترین نوع آن‌ها را معرفی نموده و شرح دهیم. به‌طورمعمول این روش‌ها ابداعی خود تولیدکنندگان مبل و یا طراحان بازسازی بوده و بایستی برای آن‌ها دقت کافی را به‌کاربرده و نیز بودجه‌ای را صرف آن‌ها نمود، اما قطعاً هزینه انجام  این کار درازای خرید مبلمانی جدید بسیار ناچیز خواهد بود و شما توانسته با هزینه‌ای اندک تغییراتی در دکوراسیون خانه ایجاد نموده و مبلمان خود را شیک و نو نمایید.

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

سنباده‌زنی و رنگ کردن

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ترمیم و نوسازی مبلمان انجام‌شده سنباده‌زنی و رنگ کردن مبلمان بوده که البته این راهکار برای وسایل دیگری نظیر کاناپه، تخت خواب، کابینت، بوفه، کتابخانه، میز تلویزیون و… نیز کاربردی خواهد بود.

برای این کار ابتدا بخش‌های شیشه‌ای یا پارچه‌ای وسایل را جدا نموده به کمک یک سمباده خوب همه‌ی بخش‌های چوبی را سمباده زنی نموده تا رنگ آن پاک‌شده و سطح موردنظر کاملاً صاف و صیقلی گردد. در بخش‌هایی که شکافی یا سوراخی وجود داشته کمی بتونه ریخته و مجدداً سمباده زنی نمایید. درنهایت کافی است که سطح چوبی را یکرنگ آستری و بعد رنگ اصلی بزنید. تأثیری که سمباده زنی بر روي چوب جهت برداشتن لايه ‌جلا كه با سيلر، كيلر يا روغن جلا اجراشده و آوردن دوباره رنگ قبلي بر روی آن، بر مبلمان خواهد داشت به‌هیچ‌عنوان از عهده پولیش‌های کارگاه‌های مبلمان سازی برنخواهد آمد.

تعویض رویه مبلمان

عوض کردن رویه مبلمان نیز تأثیر بسیاری در بازسازی و تعمیر مبلمان خواهد داشت. این روش برای كاناپه‌، تختخواب و صندلي‌هايي كه دارای قسمت پارچه‌اي يا چرم کوب بوده نیز کارایی خواهد داشت. در این روش درواقع بخش پارچه‌ای مبلمان با پارچه نو و جدیدتر تعویض خواهد شد. البته گفتنی است که این کار در رابطه با مبلمان کمی دشوار بوده ولی برای صندلی‌هایی که زیرسازی کف آن‌ها تغییر نداده شده باشد کاربردی خواهد بود، چراکه به‌راحتی می‌توان کفی صندلی را از آن جدا نموده و پارچه جدید را روی آن روکش کرد و مجدد آن را در سر جای خود قرار داد.

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

تغییر افکت چوب مبلمان

تغییر افکت چوب مبلمان نیز یکی دیگر از راه‌های ترمیم، بازسازی و تعمیر مبلمان بوده که این روزها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.  به‌طورمعمول این تغییر به کمک رنگ صورت می‌گیرد.

شما این امکان را داشته تا با این روش یکی یا دو مبل کلاسیک قدیمی و ارزان پیدا نموده و آن‌ها را به مبلمانی شیک تبدیل نموده و در گوشه‌هایی از خانه نظیر کنار شومینه گذاشته و به خانه خود جلوه‌ای ویژه ببخشید. در این روش وايت‌ واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنيه‌هاي مختلف بسیار کاربردی خواهند بود.

نحوه استفاده از ورق طلا برای بازسازی و تعمیر مبلمان

برای انجام این کار ابتدا به کمک روش اول، بخش چوبی مبل را ترمیم نموده و بر روی کار نیز رنگ‌روغنی اُخرا زده و یکی دو روز آن را به حال خود رها نموده تا کاملاً خشک شود. پس‌ازآن، بر روی کار چسب ورق طلا زده و پنج دقیقه منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود.

حال ورق را به‌آرامی از روی سطح مبل برداشته و یکپارچه یا قلم‌موی نرم آن را روی کار محکم نمایید. هیچ اشکالی ندارد که کمی بین ورق‌های طلا رنگ اُخرا به چشم بخورد. برای آن‌که کار یک جلوه طلایی آنتیک به خود گرفته، بر روی ورق طلا با یک دستمال تنظيف، شاپن قهوه‌اي سوخته بکشید. در آخر نیز تنها کافی بوده بر روی مبلمان آنتیک و جذاب خود یک لاک‌الکل بزنید. این روش برای قاب آينه‌هاي بزرگ و كنسول و ميزها نیز کاربردی خواهد بود. برای قدیمی‌تر جلوه دادن سطح‌های کنده‌کاری‌شده می‌توان روی کار را آب‌کپکی زده و دستمال کشید.

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

بهر گیری از تکنیک پاپیه ماشه

ممکن است شما تاکنون استفاده از این روش را بر روی کارهایی با حجم کوچک‌تر نظیر گلدان یا قلمدان به چشم دیده باشید. جالب است بدانید که این روش و یا دیگر روش‌های این‌چنینی برای وسایلی چون صندلی نیز کاربردی بوده و می‌تواند از یک صندلی کهنه و به‌دردنخور یک صندلی شیک و زیبا بسازد. برای این کار شما تنها به خرده‌های روزنامه و چسب‌کاغذ احتیاج خواهید داشت.

برای این کار ابتدا کل سطح صندلی را به کمک خرده‌های روزنامه به‌گونه‌ای پوشانده که تنها روزنامه دیده شود. برای محکم، سبک و تردتر شدن کار می‌توانید از سریش استفاده کنید. با چند بار پوشاندن سطح کار با خرده‌های روزنامه به کار ضخامت داده و پس از خشک شدن چسب‌ها، شروع به سمباده زنی نرم نمایید، تا روی کار کاملاً صاف گردد.

درنهایت بر روی کار بتونه زده و پس از خشک شدن مجدد سمباده زنی نموده تا سطح کار کاملاً صیقلی گردد. اکنون سطح کار کاملاً آماده بوده تا شما آن را رنگ‌آمیزی نموده و یا طرح زیبایی را روی آن نقاشی کنید.

روش‌های مختلف بازسازی و تعمیر مبلمان

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

استفاده از شابلون‌های آماده موجود در بازار نیز می‌تواند در بازسازی مبلمان و حتی تاج تخت، مبل يا صندلي، قاب پنجره يا دیوارهای منزل نیز بسیار مؤثر باشد. شما حتی این امکان را داشته تا خود دست‌به‌کار شده و به کمک یک تلق شابلونی را درست نمایید، برای این کار تنها کافی است که بر روی تلق طرحی کشیده و به کمک کادر اقدام به بریدن دور آن نمایید.

اکنون شابلون خود را روی سطح موردنظر گذاشته و به کمک اسفنج بر روی آن رنگ آکریلیک زده تا طرح شابلون بر روی سطح موردنظر بیفتد. برای آن‌که کار زیباتر و طبیعی‌تر جلوه نموده می‌توانید رنگ آکریلیک را بسیار شبیه به رنگ زمینه انتخاب نمایید و البته استفاده از رنگ‌های متضاد نیز می‌تواند ایده جالبی بوده و باعث یک تغییر اساسی در کار گردد.

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

نقاشی کردن

یکی دیگر از راه‌های بازسازی مبلمان، کمد، میز یا کشوی کشیدن نقاشی بر روی آن‌ها می‌باشد. برای این کار شما می‌توانید از سبک‌های مختلف نقاشی کمک گرفته و منظره یا موضوع خاصی را روی سطح کار نقاشی کشیده و یا این‌که همچون نقاشی‌های سبک شرقی خطوط نرم و نازکی را روی کار بیاورید.

تکنیک دکوپاژ

برای بخشیدن جلوه بصری و آنتیک به مبلمان و دیگر لوازم منزل خود می‌توانید به سراغ تکنیک دکوپاژ بروید. به‌عنوان نموده دکوپاژ نمودن تصویر فرشتگان بر روی تخت خواب کودک می‌تواند فضای لطیف و آرامش بخشی را به اتاق کودک ببخشد.

برای ایجاد تغییر و تنوع در مبلمان، میز، عسلی، و صندلی‌هایی با چوب ساده نیز استفاده از تکنیک دکوپاژ ایده بسیار جالبی خواهد بود.

روش پیاده‌سازی تکنیک دکوپاژ به این صورت بوده که ابتدا تصویر موردنظر بر روی سطح کار چسبانده شده و بعد برای یک سطح شدن تصویر و سطح زیرین، اطراف کار سمباده کشی خواهد شد تا هیچ برجستگی به چشم نیاید. در آخر نیز توانسته برای خاص‌تر نمودن کار ترک‌هایی روی آن ایجاد نموده و یا جلا بکشید.

استفاده از مواد مختلف

یکی از روش‌های رایج جهت ایجاد تغییر در مبلمان و میز و عسلی‌ها استفاده از مواد مختلف برای پوشاندن سطح آن‌ها می‌باشد. به‌عنوان نمونه به کمک سرامیک، گوش‌ماهي، خرده‌سنگ و…  شما توانسته یک میز عسلی بلااستفاده را به میزی جذاب و خاص تبدیل کنید.

تغییر کاربری

شما می‌توانید شی‌ء ای را که دیگر قابل‌استفاده نبوده در موارد دیگری به کار بگیرید. به‌عنوان نمونه شما می‌توانید کشوهای دراور منزل خود که دیگر قابل‌استفاده نبوده، را بیرون آورده و از آن‌ها به‌عنوان فلاورباكس يا باكسي براي ديوار اتاق‌خواب استفاده کنید.

استفاده از استنسیل‌ها و شابلون‌ها

و یا شما این امکان را داشته تا قطعات و تزئینات لوستر بدون استفاده خانه خود را برای زیباتر ساختن بخش‌های دیگر خانه به کار بگیرید.  حتی از چوب‌هاي به‌جامانده از مبلمان قديمي و پايه‌هاي آن نیز می‌توان برای بخش ورودی یک چراغ تزئینی ساخته و آن را بارنگ کردن، زیبا و شیک نمود.

استفاده از روش‌های ارائه شده جهت بازسازی و تعمیر مبلمان به شما این امکان را می‌دهد تا با کمترین هزینه ممکن، فضای خانه خود را دوباره نو و زیبا ساخت و تا مدت‌ها نیز خود و خانواده را از خرید مبلمانی جدید معاف نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.