آشنایی با دزدگیر اماکن و نحوه کارکرد آن

انواع دزدگیرهای اماکن
انواع دزدگیرهای اماکن
مطالب مرتبط

سیستم اعلام سرقت یا همان دزدگیر ، ابزاری بوده که در صورت رد شدن از مرز و حریم شخصی در نظر گرفته‌شده، از طریق آلارمی که داشته شمارا از این عمل غیرمجاز مطلع می‌سازد.
دزدگیرها اگرچه ازنظر نوع و شکل بسیار گوناگون بوده اما تمامی آن‌ها از یک ساختار مشترک پیروی می‌کنند، درواقع می‌توان گفت که تمامی دزدگیرها از خط تحریک باز و بسته برخوردار بوده تا سنسور باز و بسته به یکدیگر وصل شده و کلید معمولی یا سوئیچ آلفا و یا قفل رمزی و یا کلید کنترل آن باعث شده امکان روشن و خاموش نمودن دستگاه از راه دور نیز وجود داشته باشد. علاوه بر آن در مدارات دزدگیر برای قطعی برق دستگاه از یک مدار شارژ باتری استفاده‌شده و مجهز به مدار آژیر نیز بوده و بسته به نوع کاربردی که داشته دارای شمار ورود، شمار خروج و شمار آژیر بوده و برخی از دزدگیرها نیز از یک تلفن کننده اتوماتیک به هنگام تحریک برخوردار می‌باشند.

دزدگیر اماکن و نحوه کارکرد آن


اجزای تشکیل‌دهنده جعبه دزدگیر اماکن

بهترین کار این بوده که برای ایمنی دستگاه دزدگیر، مدار اصلی آن در جعبه‌ای آهنی و 30* 25*10 (طول، عرض و پهنا) سانتی‌متری قرارگرفته بر روی دربی دارای لولا و باز و بسته شونده (نظیر جعبه پستی) گذاشته‌شده و برای خروج سیم‌ها نیز سوراخی تعبیه شود و علاوه بر آن توصیه می‌شود که سیم‌ها از درون لوله‌ای پلاستیکی همچون شلنگ رد شده و سیم‌کشی دزدگیر از نوع توکار بوده تا ایمنی دستگاه بیشتر گردد. بهتر بوده دیودهای نوری قرارگرفته بر روی مدار دزدگیر نیز به روی جعبه دزدگیر منتقل‌شده و به کمک سیم به مدار دزدگیر اتصال داده شوند. بر روی جعبه دزدگیر برای قطع و وصل نمودن سیستم یک سوئیچ آلفا در نظر گرفته‌شده است. چنانچه مایل بوده اقدام به نصب مدار شماره‌گیر خودکار تلفن به مدار دزدگیر نمایید باید بلندگوی کوچکی را نیز در نقطه SP بلندگو نصب نموده و آن را درون جعبه دزدگیر و در مجاورت میکروفون مدار شماره‌گیر خودکار بگذارید. علاوه بر آن برای آن‌که قطعات درون جعبه خیلی بهتر خنک شده بایستی برای ورود و خروج هوا به درون مدار، سوراخ‌هایی را در دو طرف تعبیه نمود.
دزدگیر لباس نیز نوع دیگری از دزدگیرها بوده و از شکل کاملاً متفاوتی برخوردار می‌باشد. این دزدگیرها که درواقع همان گیت‌های هوشمند موجود در فروشگاه‌ها بوده در بخش خروجی فروشگاه قرارگرفته و هرگونه خروج غیرمجاز کالا که دارای تگ یا برچسب غیرفعال نشده بوده را تشخیص داده و آلارم آن‌ها به صدا درخواهد آمد.

دزدگیر اماکن و نحوه کارکرد آن


نحوه اتصال سیم‌های دزدگیر اماکن

به‌طورمعمول در بیشتر دزدگیرها جعبه حاوی مدار دزدگیر، دارای هشت سیم خروجی می‌باشد. چهار سیم از این سیم‌های خروجی متعلق به چشم نوری فروسرخ (حسگر نوری) بوده که از این چهار سیم دوتای آن به ولتاژ مثبت و منفی ۱۲ ولت تغذیه چشم فروسرخ مربوط بوده و دو سیم دیگر برای نقطه رله چشم در نظر گرفته‌شده که در زمان تحریک، این دو سیم به هم اتصال داده خواهند شد. هر چه تعداد چشم‌ها از این مقدار نیز بیشتر شده بازهم تعداد سیم‌های خروجی همین چهارتا بوده که باعث شده تمامی چشم‌ها از سمت مثبت و منفی ولتاژ دریافت نموده و دو سیم باقی‌مانده نیز به باقی چشم‌ها که دوپایه آن‌ها با دوپایه سایر چشم‌ها به‌صورت سری در کنار هم قرارگرفته‌اند اتصال داده‌شده و علاوه بر آن دو سیم نیز از مدار دزدگیر به ولتاژ 220 ولت برق شهر اتصال داده‌شده و دو سیم خروجی دیگر نیز برای اتصال به بلندگو می‌باشند. اما بیشتر چشمی‌های جدید دارای 6 سیم بوده که دراین‌بین دو سیم جهت برق چشمی (12 ولت dc)، دو سیم برای اعلام وضعیت مابین چشمی و دستگاه مرکزی normally close و دو سیم باقی‌مانده نیز برای tamper جهت خرابکاری روی سیم یا بریدن آن حتی در زمان غیرفعال بودن دستگاه، به کار می‌روند.

دزدگیر اماکن و نحوه کارکرد آن


بلندگوی دزدگیر اماکن

به‌طورمعمول یکی از نقاط قوت یک دستگاه دزدگیر، قدرت بالای صدای آژیر آن بوده و بیشتر افراد خواستار دزدگیری با آژیر قوی هستند. لذا بهترین کار این بوده که از بلندگوهای بوقی استفاده شود. این بلندگو را در جعبه‌ای فلزی و محکم قرار داده که بخش جلویی آن کاملاً باز باشد و درنهایت این جعبه در خارج از ساختمان و درجایی بلند تعبیه‌شده تا افراد غیرمجاز امکان دسترسی راحت به آن را نداشته باشند. با انتخاب سیم‌کشی توکار برای بلندگو از مشکلاتی چون قطعی سیم‌های بلند آن و درنتیجه ازکارافتادن خبرکننده دستگاه نیز جلوگیری خواهد شد. برای امنیت هر چه بیشتر شما توانسته از چند بلندگوی هم‌راستا استفاده نمایید. علاوه بر آن استفاده از بلندگوهای بی‌سیم به‌طورکلی مشکل قطعی سیم را از بین خواهند برد. در مدارات الکترونیکی بلندگو از یک مدار ایجاد پالس و یک مدار تقویت‌کننده (امپلی فایر ) استفاده‌شده که این مدارات درنهایت به بلندگو اتصال داده می‌شوند. در این مدارات بیشتر ترانزیستورها و اسی‌های قدرت با توان بالا به کار گرفته می‌شوند.

باتری تغذیه دزدگیر اماکن

در جعبه دزدگیر از یک باتری 12 ولتی اسیدی استفاده‌شده تا در زمان قطع برق یا خرابکاری احتمالی در سیم‌های برق ورودی سیستم، این باتری‌ها تقریباً تا 48 ساعت برق دستگاه را تأمین نمایند.

مرکزآلارم (Alarm Center)

این مرکز درواقع جهت تحقق یافتن هدف تجمیع، پایش و پالایش آلارم های ارسال‌شده توسط تجهیزات اعلان سرقت اصناف، فروشگاه‌ها و نیز اماکن تجاری و مسکونی تشکیل می‌گردد. این مرکز همچنین در کنار آلارم های اعلان سرقت، قادر به نگهداری انواع آلارم های اورژانس پزشکی و آتش‌نشانی نیز می‌باشد. این روزها ازآنجایی‌که شهرنشینی و صنعت گسترش و توسعه پیدا نموده، تنوع و پیچیدگی جرائم نیز بسیار بیشتر شده است و به همین دلیل روش‌های پیشگیری و مقابله با جرائم به طبع بایستی همگام با آن‌ها پیش رود. از روش‌های تکنیکی و فنی درزمینهٔ مهندسی سیستم‌های حفاظتی (Security Engineering) و فناوری حفاظتی (Security Technology) که با توسعه و پیشرفت IT در صنعت سیستم‌های حفاظتی به وجود آمده می‌توان به مراکز کنترل حفاظتی (Security Central Station) اشاره نمود. مرکز آلارم به‌طورمعمول به ازای تعداد مشخصی مشترک یک اپراتور 24 ساعته و شیفتی قرار داده و یکسر شیفت نیز به‌صورت اداری تعیین نموده است. اکنون این مرکز تحت مدیریت بنیاد تعاون ناجا در تهران مشغول به فعالیت می‌باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.