آشنایی با داکت اسپلیت و معایب آن

آشنایی با داکت اسپلیت و معایب آن
آشنایی با داکت اسپلیت و معایب آن
مطالب مرتبط

داکت اسپلیت و معایب آن – داکت اسپلیت در واقع همان اسپلیت یا کولر گازی می باشد و تنها تفاوتی که بین آن ها وجود داشته این است که کولرهای گازی، دارای یونیت داخلی دیواری یا سقفی روکار می باشند، اما در داکت اسپلیت یونیت داخلی یا هواساز توکار و درون سقف می باشد.

نصب داکت اسپلیت در درون سقف کاذب یا بخشی از سقف نظیر راهرو یا ورودی اتاق ها انجام خواهد شد و بعد برای اتصال آن به اتاق ها یا بخش های دیگر یک واحد ساختمانی از کانال کشی استفاده شده و از این طریق هوای تازه پس از فیلتر شدن تنظیم دما در آن ها منتشر می گردد. در شکل زیر نیز می توانید اتصال یونیت داخلی با یونیت خارجی را به وسیله لوله کشی مسی مشاهده نمایید.

البته گفتنی است که کارکرد داکت اسپلیت فقط در زمینه سیکل سرمایش نظیر کولر گازی می باشد و در سیکل گرمایش عملکرد متفاوتی از یکدیگر دارند.

در واقع داکت اسپلیت ها در یونیت داخلی خود دارای کویل آب گرم می باشند که در زمستان، آب گرم ایجاد شده به وسیله پکیج یا موتورخانه به درون کویل ها وارد شده و منجر به گرم شدن کویل می گردد و از طریق چرخش فن یونیت داخلی و برخورد هوا با سطح گرم کویل، هوا نیز گرم شده و همچون کولر گازی نیازی به استفاه از سیکل تبرید تراکمی (انرژی برق و کمپرسور) در گرمایش نمی باشد و در واقع در زمستان یونیت خارجی دستگاه داکت اسپلیت به طور کامل بلااستفاده و خاموش می باشد.

این روزها می توان انواع داکت اسپلیت های اینورتر (دور متغیر) و معمولی (دور ثابت) و نیز تک فاز و سه فاز را در بازار مشاهده نمود.

داکت اسپلیت ها در مقایسه با اسپلیت ها از ظرفیت سرمایش و گرمایش بیشتری برخوردار بوده و فضای بزرگ تری را جهت تهویه پوشش خواهند داد.

تنوع طرح کانال ها و یونیت های داخلی این امکان را به شما خواهد داد تا به راحتی اقدام به نصب آن ها در ساختمان هایی که سقف کاذب آن ها ارتفاع کمی داشته نمایید. جهت نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت نیازی به پوشیده شدن کل ساختمان با سقف کاذب نمی باشد و در بخشی از سقف به طور معمول در راهروها و ورودی ها نیز با ارتفاع 25 سانتی متر امکان نصب آن وجود خواهد داشت.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص داکت اسپلیت و معایب آن دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

معایب اصلی داکت اسپلیت

1. فضای داخلی را منطقه بندی نمی کند

منطقه بندی در واقع به منزله این است که دمای اتاق ها و سالن ها به شکل مجزا کنترل شود. این در حالی است که امکان برخورداری چندین اتاق که به داکت اسپلیت متصل هستند از دمای مجزا وجود نخواهد داشت و دمای تمامی آن ها به صورت یکسان خواهد بود و گرمی و سردی آن ها همزمان صورت خواهد گرفت. از این رو در صورتی که در یک ساختمان نیاز بوده که دما به صورت مستقل و جدا کنترل شود بایستی سیستم مینی چیلر و فن کویل و یا دیگر دستگاه ها را جایگزین داکت اسپلیت نمود.

به عنوان نمونه در یک واحد مسکونی ممکن است نیاز باشد که اتاق کودک دارای دمای 22 درجه سانتی گراد یا 71 درجه فارنهایت، سالن دارای دمای ۱۹ درجه (۶۶ درجه فارنهایت) و اتاق زوج دارای دمای ۱۷ درجه (63 درجه فارنهایت) باشد. لذا در این شرایط می توان با تنظیم دمای هوای خارج شده از هر فن کویل را به طور مجزا انجام داد این در حالی است که با داکت اسپلیت امکان چنین کاری وجود نخواهد داشت و دمای تمامی اتاق ها به یک میزان می باشد.

راهکاری برای کنترل دما

البته جهت کنترل دمای هر اتاق و در واقع مقدار هوای ورودی به هر اتاق یک راهکار وجود خواهد داشت. به نوعی شما می توانید دریچه های موتور دار یا دریچه های ترموستاتیکی (دمپر) را در هر اتاق جایگزین دریچه های ثابت ورودی هوا نموده و هر دریچه نیز به ترموستات نصب شده در درون هر اتاق اتصال داده شود و از طریق فرمان ترموستات، کنترل میزان باز بودن دریچه و نیز میزان هوای سرد یا گرم ورودی به هر اتاق را انجام داد.

از طریق کنترل میزان هوا، دمای هوای اتاق موردنظر یا سالن را نیز می توان به نسبت دیگر اتاق ها از لحاظ سردی و گرمی کنترل نمود. از این رو در سیستم داکت اسپلیت نیز راهی برای کنترل میزان هوا و دمای هر بخش وجود خواهد داشت تنها نیاز بوده که برای این کار اقدام به نصب دریچه های ترموستاتیکی کنید، البته باید به هزینه نصب نیز توجه داشت.

2. برق مصرفی بیشتر در مقایسه با دیگر سیستم ها

همان گونه که پیش از این نیز گفتیم میزان تهویه در تمامی بخش های خانه به یک شکل و به صورت همزمان خواهد بود و به عنوان نمونه در صورتی که فردی نیاز داشته باشد که درون اتاقش تهویه هوا صورت گیرد بایستی تهویه در سایر اتاق ها و بخش های خانه نیز با توجه به اتصال آن ها به سیستم نیز به راه بیفتد و مسلما در چنین شرایطی میزان انرژی مصرفی بسیار بالا خواهد بود. از این رو این موضوع در افزایش هزینه برق نیز نقشی جدی خواهد داشت.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص داکت اسپلیت و معایب آن دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر داکت اسپلیت از تعرفه خدمات داکت اسپلیت آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

راهکاری به منظور کاهش مصرف برق

  • نصب ترموستات در هر اتاق و همچنین نصب دریچه های ترموستاتیکی که فرمان ترموستات موجب باز و بسته شدن خودکار آن ها می شود و این امکان را فراهم نموده تا در هر اتاق بسته به نیاز میزان هوای ورودی را کم و زیاد نمود، باعث خواهد شد علاوه بر کنترل مجزای دمای هر اتاق، مانع از ارسال هوای سرد یا گرم به اتاقی که نیازی به تهویه نداشته شد و از این رو میزان مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و در نتیجه مصرف برق در داکت اسپلیت ها نیز همچون سیستم هایی نظیر مینی چیلر و فن کویل از تعادل برخوردار خواهد بود.
  • یکی دیگر از راه ها نیز این است که برحسب نیاز کمپرسور، از داکت اسپلیت اینورتر و کنترل هوشمند استفاده نمود.

3. مقدار سروصدای سیستم

از آن جایی که یونیت داخلی در سقف کاذب تعبیه می گردد و به منظور ارسال هوا به تمامی اتاق ها و سالن ها دارای فن بزرگی می باشد و و نیز برای عبور هوا کانال های مختلفی در نظر گرفته شده است لذا در فضای داخل نیز صدای عملکرد فن یونیت داخلی پخش می گردد.

راهکاری جهت کاهش صدا

  • خودداری از تعبیه یونیت داخلی در ورودی اتاق ها و نصب آن در بخش بالای سقف کاذب ورودی ها و راهروها
  • جایگزین نمودن دو یا چند دستگاه به جای دستگاهی با ظرفیت بالا و مناسب اماکن بزرگ ( به عنوان نمونه می توان دو دستگاه 3 تن تبریدی را جایگزین یک دستگاه 6 تن تبریدی نمایید. هر تن مساوی است با ۱۲۰۰۰ BTU/h)
  • نصب دریچه مکش یا دریچه برگشت هوا در جایی مطلوب و به کارگیری کانال های عایق کاری شده (صوتی و حرارتی) و منعطف و در واقع نصب آن توسط متخصصین کاربلد (در شکل زیر نمونه ای از کانال های منعطف و مورد استفاده در حال حاضر آورده شده است. )
  • تهیه دستگاه های معتبر ایرانی یا خارجی با اجزای داخلی نظیر فن و الکتروموتور متصل به فن به صورت کم صدا یا Super Silent
  • به  کارگیری داکت اسپلیت اینورتر
  • جا به جایی شیر انبساط دستگاه از بخش پشتی یونیت داخلی به درون یونیت بیرون از ساختمان در نسل جدید داکت اسپلیت ها (این کار مانع از شنیده شدن صدای گاز مبرد از شیر انبساط شده و به منظور پیشگیری از هدر رفت انرژی در مسیر لوله ها، بر روی لوله های مسی، عایق حرارتی مناسب به کار برده می شود.)

4. عدم قابلیت پوشش دهی فضای زیاد جهت تهویه

در صورت استفاده از این سیستم در ساختمان های چند طبقه و نیز زیاد بودن حجم فضای نیازمند به تهویه نیاز می باشد که مانند اسپلیت اقدام به استفاده از چندین دستگاه و چند سری لوله کشی مابین یونیت های داخلی و خارجی شود.

علاوه بر آن با توجه به مسی بودن بین یونیت داخلی و خارجی لوله کشی و جریان گاز فریون (مبرد) بین یونیت ها امکان نصب یونیت خارجی به نسبت یونیت داخلی از متراژی دورتر از حد مشخص شده وجود نخواهد داشت چرا که در لوله های طویل گاز مبرد با افت فشار زیاد مواجه شده و کارایی سیستم کاهش خواهد یافت و از این رو به طور معمول نصب یونیت خارجی در تراس انجام می گردد و احتمال داشته کمی در زیبایی نمای بیرونی ساختمان اختلال ایجاد کند.

در حالی که سایر سیستم های مرکزی نظیر مینی چیلر و فن کویل یا چیلر و فن کویل، ارسال گاز مبرد به یونیت های داخلی ساختمان صورت نگرفته و به جای آن آب سرد و گرم به وسیله چیلر یا مینی چیلر که تولید کننده آب سرد می باشد و پکیج یا بویلر که تولید کننده آّب گرم است و نیز توسط پمپ به فن کویل های داخلی پمپاژ شده و از نظر حداکثر طول لوله کشی نیز هیچ گونه محدودیتی وجود نخواهد داشت و به راحتی می توان بر روی بام یا فضایی دورتر از ساختمان نیز نصب آن را انجام داد.

راهکار نصب یونیت خارجی بر روی بام

از این رو بایستی به بررسی امکان نصب یونیت های خارجی بر روی بام بدون کاهش کارایی پرداخته و همچنین اندازه گیری هزینه های لوله کشی مسی نیز باید براساس ابعاد ساختمان انجام شود. در شکل زیر نیز می توانید نمونه هایی از یونیت های بیرونی نصب شده بر روی بام را مشاهده نمایید.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص داکت اسپلیت و معایب آن دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مزایا و مشخصه های داکت اسپلیت

برخورداری از قیمت پایین

یکی از مهم ترین نکاتی که باعث شده از این سیستم استقبال زیادی شود قیمت آن می باشد که در مقایسه با سیستم هایی نظیر مینی چیلر و فن کویل 30 درصد ارزان تر است.

فراهم نمودن هوای تازه

داکت اسپلیت ها به خوبی قادر به  تامین هوای تازه به همراه میزان اکسیژن مورد نیاز در زمستان و تابستان از بیرون ساختمان و از طریق کانال می باشند.

برخورداری از فناوری دور متغیر یا اینورتر

تمامی داکت اسپلیت ها به دو دسته اینورتر (موتور الکتریکی دور متغیر که سبب گردش کمپرسور می گردد) و معمولی ( دور موتور الکتریکی ثابت می باشد) تقسیم می گردند که در نمونه های اینورتر امکان عملکرد داکت اسپلیت با حداکثر توان وجود نخواهد داشت و در واقع این نمونه تنها قادر به تامین تهویه مطبوع براساس نیاز درخواستی از طریق کاهش یا افزایش دور موتور محرک کمپرسور  می باشد.

در این دستگاه به طور معمول کمپرسور اسکرال مورد استفاده قرار گرفته، چرا که نمونه اسکرال در مقایسه با دیگر کمپرسورها از قیمت پایین تری برخوردار می باشد و به دلیل آن که دارای قطعات متحرک کمتری است از دوام بیشتری برخوردار بوده و نیز به نسبت سایرین صدا و لرزش کمتری خواهد داشت. همچنین در سایر سیستم ها نظیر مینی چیلر و فن کویل کمپرسور مورد استفاده از نوع اسکرال و اینورتر می باشد.

فیلترینگ هوا

این سیستم ها به واسطه فیلترهای قابل شستشویی که داشته دارای امکان فیلترسازی هوای ورودی به محیط می باشند.

هزینه مستقل شارژ هر واحد از ساختمان

این سیستم برعکس سیستم های مرکزی نظیر چیلر، این امکان را فراهم نموده تا هزینه انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش هر واحد از هزینه شارژ عمومی ساختمان جدا شده و هر واحد کنترل بهتری بر روی میزان مصرف خود داشته باشد.

امکان استفاده به جای چند اسپلیت

می توان به جای صرف هزینه برای خرید چندین اسپیلت یا کولر گازی تنها یک دستگاه داکت اسپلیت تهیه نموده که این کار علاوه بر کاهش هزینه خرید اولیه منجر به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری نیز خواهد شد.

به حداقل رساندن رطوبت هوا

کارکرد این سیستم نیز بر مبنای سیکل تبرید می باشد و در تابستان موجب کاهش میزان رطوبت هوای رد شده از دستگاه به دلیل تقطیر بخار آب موجود در هوا به وسیله کویل سرمایشی می گردد.

تامین هوای گرم مطبوع و پرقدرت

داکت اسپلیت ها نیز نظیر اسپلیت در سیکل گرمایشی قادر به نشان دادن عملکرد مطلوبی از خود بوده و با استفاده از انرژی برق توانسته گرمایش مطبوعی را نیز مانند سیکل سرمایش تامین نمایند.

اما از آن جایی که در ایران انرژی گاز به نسبت برق ارزان تر می باشد لذا در مناطق سردسیر و نیمه سرد کشور جهت گرمایش یک کویل آبگرم در یونیت داخلی دستگاه تعبیه شده که این کویل آبگرم با اتصال به آبگرم ارسالی از طرف پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه گرمای مطلوبی را فراهم خواهد نمود. از این رو در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد می باشد با باز شدن مسیر آبگرم ورودی به یونیت داخلی دستگاه داکت اسپلیت و وارد شدن آب گرم به درون کویل و نیز چرخش فن دستگاه، هوای درون اتاق ها و سالن ها به خوبی گرم می گردد.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص داکت اسپلیت و معایب آن دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.