چگونه شیرآلات را تعمیر کنیم

چگونه شیرآلات را تعمیر کنیم
چگونه شیرآلات را تعمیر کنیم
مطالب مرتبط

تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی (تعمیر و نصب شیرآلات بهداشتی) یکی از خدمات پردرخواست مجموعه خدمت نت است. با توجه به آن که وظیفه توزیع آب در بخش های مختلف خانه برعهده شیرآلات بوده و نیز به منظور انجام کارهای مختلف کاربرد داشته لذا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. از این رو بسیار مهم بوده که شیرآلات بخش های مختلف نظیر حمام، دستشویی و آشپزخانه را سالم نگه داشته تا کارکرد مطلوبی را از خود نشان دهند.

گاهی بنابه دلایلی از قبیل نشتی آب، سروصدای اضافی و… ما نیاز داشته که شیرآلات را تعمیر کنیم. برخی مواقع نیز مشکلات به وجود آمده به دلیل گذشتن مدت زیادی از عمر شیرآلات می باشد. در چنین شرایطی که شیرآلات نیاز به تعمیر داشته به نظر شما چه کاری بهتر می باشد؟

شما می توانید در این زمان از یک تعمیرکار کمک گرفته و البته هزینه ای را نیز به عنوان دستمزد به او داده و یا این که خود با کمترین هزینه و خیلی سریع به راحتی شیرآلات را تعمیر کنید. بدون شک گزینه دوم مطلوب تر خواهد بود. لذا در این مقاله ما سعی نموده به صورت مرحله به مرحله نحوه تعمیر شیرآلات را به شما عزیزان آموزش داده تا خود به تنهایی از عهده تعمیر شیرآلات برآیید. با ما همراه باشید.

چگونه شیرآلات قدیمی را تعمیر کنیم؟

در شیرآلات قدیمی برای آب گرم و سرد دسته های جداگانه ای در نظر گرفته شده است. این شیرآلات به نام هایی چون پیچی، مخلوط یا کلاسیک نیز شناخته می شوند. در ساخت مغزی آن ها از فلز برنج استفاده شده و به منظور آب بندی دارای چند واشر می باشند. به طور معمول واشر یا مغزی شیر سبب به وجود آمدن مشکلاتی چون سفتی باز و بسته شدن شیر، هرز بودن و یا چکه کردن می گردند.

چنانچه در خصوص تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی جدید

این نوع از شیرها که در حال حاضر استفاده زیادی داشته در دو نوع چشمی (خودکار) و اهرمی یافت می شوند. نمونه های اهرمی تنها از یک دسته برخوردار بوده که که به منظور تعیین جهت آب گر و سرد بر روی آن ها پولکی به رنگ آبی و قرمز قرار گرفته است. خرابی در این شیرآلات مربوط به تعویض مغزی یا کارتریج می باشد. در نمونه های چشمی اما به طور معمول سنسور مادون قرمز باعث به وجود آمدن مشکل و خرابی شده و به منظور حل مشکل حتما باید از یک متخصص کمک گرفته شود.

تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی - شیرآلات

تعمیر شیرآلات به صورت مرحله به مرحله

بدون شک بعد از مدتی هر شیرآلاتی به تعمیر نیاز داشته و در واقع گریزی از آن نیست، چرا که به هر حال قطعات شیرآلات بعد از مدتی دچار فرسودگی شده و باید تعویض یا جایگزین گردند. در چنین مواقعی احتمالا شما با سروصدای زیاد از سوی شیر و متعلقات آن و یا چکه کردن آب مواجه خواهید شد. البته خرابی تنها در شیرآلات قدیمی مشاهده نشده و حتی ممکن بوده شیرآلات جدید نیز درگیر مشکلاتی گردند.

آب چکه می کند….

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در سیستم های لوله کشی به چشم خورده چکه کردن شیر می باشد که البته تعمیر این مشکل نیز بسیار ساده می باشد. هر چند خیلی از افراد نسبت به این مشکل بی توجه بوده و از این رو بعد از گذشت مدتی به ناچار هزینه های بسیار بیشتری را برای تعمیر این مشکل پرداخت می نمایند.

به طور کلی نفوذ آب ذخیره شده منجر به چکه کردن آب خواهد شد. این را باید در نظر داشت که با توجه به تحت فشار بودن همیشگی ذخیره آب ورودی خانه نیاز به نگهداری آب ورودی در زمان قرار گیری دسته شیر در موقعیت OFF وجود یک مسدود کننده مورد نیاز می باشد.  این مسدود کننده یا مغزی به طور معمول به وسیله واشر محکم به نشیمنگاه فشرده خواهد شد. طبیعی است که در صورت عدم کارکرد مطلوب واشر یا نشیمنگاه شیر دچار چکه می گردد. به منظور برطرف ساختن این مشکل بایستی واشر تعویض شده و یا این که نشیمنگاه تعمیر گردد.

*فارغ از نوع آب فشاری و این که برای آب گرم و سرد دسته های جداگانه در نظر گرفته شده و یا تنها یک دسته وجود دارد عملکرد هر دو مطابق با اصول اولیه خاصی خواهد بود.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه قطعات را جدا نموده و همچنین به بررسی مشکلات متداول در شیر آلات خانگی و نحوه تعمیر آن ها خواهیم پرداخت:

  1. به عنوان قدم اول باید اقدام به بستن منبع اصلی آب یا شیر فلکه خانه کرده و بعد از آن باز کردن پیچ داخلی درپوش ها با پیچ گوشتی نمایید. با توجه به پنهان بودن برخی از دکمه ها به وسیله دکمه فلزی یا پلاستیکی یا دیسکی با فشار دادن دکمه به راحتی می توان سوار شدن پیچ بالای دسته را مشاهده نمود. به منظور راحتی هر چه بیشتر جهت باز نمودن پیچ امکان استفاده از روغن موتور ماشین برای شما وجود خواهد داشت.

شیرآلات اهرمی در دو دسته شیرهای فشنگی دارای کارتریج (مغزی) و شیرهای گردان توپی وجود دارند. با این وجود نحوه تعمیر چکه کردن آب در این شیرآلات نیز تقریبا مانند شیرآلات پیچی خواهد بود. رنگ آبی و قرمز پولک موجود بر روی شیر اهرمی به خوبی نشان دهنده جریان آب گرم و سرد می باشد. برای باز کردن پیچ ها ابتدا نیاز بوده که این پولک ها برداشته شوند.

  1. بعد از این که پیچ ها باز شدند این بار نوبت به دسته خواهد رسید، با بیرون آوردن آن به سیستم داخلی شیر نگاه کنید. در شیرآلات پیجی یک مغزی مشاهده خواهد شد که باید آن را باز نموده و بیرون آورید. در کل خرابی واشر یا مغزی منجر به چکه کردن آب خواهد شد. به هر حال شما بعد از بیرون آوردن واشر خراب توانسته جای آن از یک واشر نو استفاده نمایید. در صورت خرابی مغزی نیز نیاز به تعویض آن خواهد بود. بعد از آن نیز مجدد اقدام به قرار دادن مغزی و درپوش ها در سر جای خود کنید.

در صورتی که شیرآلات مربوطه از نوع اهرمی باشد در چنین حالتی کارتریج مشاهده خواهد شد، پس از باز نمودن آن اقدام به بیرون آوردن آن از شیار نمایید. در شیرآلات اهرمی خرابی کارتریج بوده که باعث چکه کردن آب خواهد شد، چرا که فاقد واشر می باشند. بعد از آن نیز کارتریج جدید جایگزین نموده و درپوش را بگذارید.

*در ادامه به توضیح در رابطه با نحوه تعویض مغزی شیرآلات اهرمی و پیچی خواهیم پرداخت.

تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی - شیرآلات

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی از تعرفه خدمات مرتبط با شیرآلات بهداشتی آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

سر و صدای اضافی از شیرآلات به گوش می رسد…

در زمان باز و بسته کردن شیر احتمال شنیدن هر نوع صدایی وجود دارد. این صدا احتمال داشته به دلایل مختلفی رخ دهد. در صورتی که خانه قدیمی بوده احتمالا لوله آب باعث به وجود آمدن این صدا می گردد. در چنین حالتی باید اقدام به تعویض لوله نمایید. البته برای انجام این کار نیاز به کمک گرفتن از یک لوله کش باتجربه بوده و همچنین کاری زمان بر می باشد.

گاهی نیز عدم برخورداری واشر از اندازه ای مطلوب این صدا را باعث خواهد شد. پیش از آغاز کار حتما اقدام به بستن شیرفلکه نمایید.

به منظور از بین بردن سروصدا نیاز به تعویض واشر و سفت کردن آن می باشد. در صورت ادامه داشتن صدا این بار به بررسی نشیمنگاه واشر بپردازید. چرا که احتمال داشته بر اثر بسته شدن بخشی از نشیمنگاه با رسوب، محدودیتی در جریان آب به وجود آمده و شیر دچار سروصدا گردد. در چنین حالتی نیاز به نظافت و تمیزکاری نشیمنگاه می باشد.

گاهی اتصال میله‌های فلزی ساقه (Stem) به مقاطع اتصال‌دهنده نیز ممکن است این سروصدا را به وجود آورده باشد. بعد از بیرون آوردن ساقه و نیز حین پوشش ساقه ها اقدام به روغن کاری آن ها نمایید. احتمالا بعد از روغن کار دیگر مشکل صدا برطرف می گردد. اگر باز هم صدا به گوش رسید احتمال داشته ساقه ها دچار پوسیدگی شده باشند. بعد از تعویض ساقه اگر صدا ادامه داشت مغزی شیر را به طور کامل تعویض نمایید.

فشار آب کم است….

از دیگر مشکلات مرتبط با شیرآلات خانگی کم بودن میزان فشار آب می باشد. در صورت خارج شدن جریان آب از مخلوط به مقدار ناچیزی به جای جریان کافی و ثابت مورد استفاده شما، فشار آب کم می باشد.

برای حل این مشکل در صورت در اختیار داشتن ابزار مورد نیاز به راحتی خود از عهده این کار برخواهید آمد. به طور معمول رسوب گرفتگی و یا آلودگی لوله اصلی آب منجر به کاهش فشار آب خواهد شد. برای برطرف نمودن این مشکل تنها کافی است قطعات گوناگون شیر را تمیز نمایید. اول از همه اقدام به باز نمودن بخش های گوناگون شیرآلات علی الخصوص بخش سرشیر کرده و با آب و سرکه تمیزکاری کنید.

اما در صورت ادامه دار بودن مشکل احتمالا لوله اصلی آب دچار مشکل شده و نیاز به کمک گرفتن از یک لوله کش متخصص می باشد.

شیرآلات دچار زنگ زدگی شده اند…

مشکل زنگ زدگی حتی در بهترین نوع شیرآلات بهداشتی نیز بعد از مدتی ممکن است به وجود آید. عملکرد شیر بر اثر زنگ زدگی دستخوش تغییر می گردد. این مشکل احتمال داشته ناشی از رسوب گرفتگی، پر شدن آب و قرار گرفتن بخش های فلزی در مجاورت و تماس با آب و رطوبت رخ دهد. احتمال پیشرفت و بیشتر شدن زنگ زدگی در داخل و بیرون شیرآلات وجود دارد. در چنین شرایطی بهترین کار این بوده که قطعات زنگ زده را با قطعاتی نو تعویض کنید.

شیرآلات به صورت درست نصب نشده اند….

نصب نامطلوب شیرآلات نیز گاهی مشکلاتی از قبیل زنگ زدگی، کاهش فشار آب و یا نشتی آب را به همراه خواهد داشت. از این رو نیاز بوده مراحل باز و بسته نمودن قطعات به خوبی انجام گیرد.

مطمئن گردید که واشر و مغزی در سر جای خود بوده و به خوبی محکم شده اند. در شیرآلات اهرمی نیز کارتریج باید در شیارهای خود قرار گرفته روکش حلقوی آن نیز بر سر جای خود محکم سفت شده باشد.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

چنانچه در خصوص تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

چگونه مغزی شیرآلات را تعویض کنیم؟

در ادامه نحوه تعویض شیر اهرمی و پیچی توضیح داده شده است.

برای تعویض مغزی شیرآلات ابتدا باید ابزاری چون آچار فرانسه متوسط، آچار آلن سایز 2/5 و پیچ گوشی دو سو در اختیار داشته باشید.

نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی

  1. جداسازی پولکی پلاستیکی رنگی قرمز و آبی موجود در زیر دسته اهرم به کمک پیچ گوشتی
  2. باز کردن پیچ ریز پشت پولک پلاستیکی با آچار آلن یا پیچ گوشتی
  3. جدا نمودن پیج و بیرون کشیدن دسته شیر از طریق وارد کردن فشاری رو به بالا به آن
  4. باز کردن روکش حلقوی به کمک آچار فرانسه (به منظور خارج نمودن کارتریج)
  5. بالا کشیدن مغزی و خارج نمودن آن
  6. توجه به مغزی و شیارهای زیر آن (چرا که برای نصب، این دو شیار موجود در زیر آن باید درون برآمدگی کف شیر جای بگیرند.)
  7. رسوب زدایی و تمیزکاری دسته و بدنه شیر پیش از قرار دادن مغزی نو (به منظور این کار استفاده از سرکه مفید می باشد.)
  8. قرار دادن مغزی نو در سر جای خود و انجام معکوس مراحل

چگونه شیرآلات را تعمیر کنیم در سامانه خدمت نت

نحوه تعویض مغزی شیر قدیمی

  • باز کردن پیچ موجود بر روی درپوش شیر به کمک پیچ گوشتی
  • بیرون آوردن درپوش و مشاهده مغزی
  • خارج نمودن مغزی شیر به کمک آچار فرانسه
  • قرار دادن مغزی جدید و انجام معکوس مراحل ذکر شده

تعمیر و نصب شیرآلات بهداشتی در خانه

در این مقاله ما سعی نموده مشکلات رایج مربوط به شیرآلات بهداشتی را برای شما شرح داده و راهکارهایی نیز برای حل آن ها عنوان نماییم.

اگر چه خیلی از افراد ترجیح داده در شرایط بروز مشکل از یک متخصص کمک بگیرند اما واقعیت آن است که در صورت یادگیری نحوه تعویض شیرآلات شما به راحتی توانسته خود به تنهایی و با کمترین هزینه ممکن از عهده این کار برآیید.

برخی از مشکلات با توجه به سهولتی که داشته تنها با دانستن نکاتی به راحتی قابل حل می باشند. همین طور که در این مقاله نیز به آن پرداختیم در رابطه با شیرآلات منزل نیز بسیاری از مشکلات قابل حل بوده و تنها با در اختیار داشتن ابزارهایی ساده می توانید در سریع ترین زمان ممکن مشکلات را حل کنید.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات تعمیر و نصب شیرآلات بهداشتی از تعرفه خدمات مرتبط با شیرآلات بهداشتی آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه در خصوص تعمیر و نصب شیرالات بهداشتی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.