همه چیز در رابطه با سرویس دیگ موتورخانه

سرویس دیگ موتورخانه در سامانه خدمت نت
سرویس دیگ موتورخانه در سامانه خدمت نت
مطالب مرتبط

می توان گفت یکی از اصلی ترین بخش های سیستم گرمایشی ساختمان، مشعل موتورخانه می باشد. از این رو سرویس و نگهداری دیگ از آن جایی که هزینه توقف عملکرد دیگ بسیار پرهزینه بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. لذا در این مطلب به طور کامل مراحل سرویس مشعل موتورخانه را شرح داده و با توجه به این که یکی از مهم ترین مراحل و پروسه های سرویس کاری را می توان اسیدشوییو سرویس دیگ موتورخانه دانست در این مقاله به به توضیح در این باره نیز خواهیم پرداخت.

سرویس مشعل موتورخانه دارای چه مراحلی می باشد؟

  • به منظور احتراق مشعل دیگ، باید اطمینان نمود که هوا به میزان کافی وجود دارد.
  • سیستم باید پر از آب بوده و چکه کردن آب نیز بایستی مورد بررسی قرار گیرد.
  • شیرها پس از رسیدن به فشار کار بایستی تحت کنترل قرار گیرند.
  • شیر آبنما در منابع انبساط بسته و نیز میزان آب درون آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • باید مطمئن شد که شیر اطمینان با کشیدن دسته، عملکرد مطلوبی را از خود نشان خواهد داد.
سرویس دیگ موتورخانه در سامانه خدمت نت

*این که آب تازه و گرم نشده درون دیگ برای مدتی طولانی مانده، دیگ بعد از مدتی دچار اکسید شدن، زنگ زدگی و سوراخ شدگی خواهد شد.

  • کل سیستم را نظافت کنید
  • پر کردن سیستم از آب و انجام هواگیری دستی
  • افزودن یک پوند محلول به ازای هر هزار پوند آب
  • تنظیم حرارت سیستم بر روی 190 درجه فارنهایت
  • گردش 5 ساعته آب در سیستم
  • خاموش نمودن مشعل و تخلیه آرام آب درون دیگ
  • باز نمودن درپوش های بزرگ دیگ بعد از تخلیه سیستم از آب و شستشوی سیستم
  • پر کردن دوباره سیستم و راه اندازی آن

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست خدمات تعویض و آبندی دیگ موتورخانه از تعرفه خدمات آن آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه سرویس دیگ موتورخانه دارید، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

دلایل رسوب گذاری اجزای سیستم گرمایشی

بعد از مدتی اجزای موتورخانه و سیستم های گرمایشی ساختمان درگیر رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی خواهند شد. منظور از رسوب لایه ای پیوسته و چسبنده می باشد که ناشی از تماس آب با سطح بدنه تجهیزات و لوله های تبادل حرارت می باشد. طی تحقیقات صورت گرفته رسوبات به طور معمول غیررسانا بوده و همچون یک عایق منجر به کاهش بازدهی دمایی و یا کاهش انتقال حرارت شده و در نتیجه انرژی زیادی به هدر خواهد رفت.

یکی از مهم  ترین عملکردهای یک مشعل، این بوده که حرارت را از شعله به آب منتقل نموده و دیگر تجهیزات سیستم گرمایشی و موتورخانه، نیز حرارت را از آب به محیط انتقال خواهند داد. اما همان طور که گفتیم رسوب همچون یک عایق حرارتی عمل خواهد نمود، مانع از انتقال حرارت مطلوب شده، منجر به افزایش دمای بیش از حد مشعل می شود و علاوه بر آن در دیگر تجهیزات، انتقال حرارت کاهش پیدا خواهد نمود. در صورت رسوب گرفتگی تجهیزات گرفتگي نقاط بحراني و حساس موتورخانه نظیر لوله ورودي آب تغذيه، شيشه هاي آب نما، سيستم كنترل سطح آب و كنترل كننده هاي فشار نیز دچار گرفتگی بیشتری خواهند شد.

در صورت رسوب گرفتگی دیگ و دیگر تجهیزات موتورخانه چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

  • مصرف سوخت موتورخانه بالا رفته و بازدهی سیستم گرمایشی کاهش پیدا خواهد نمود.
  • از نرخ انتقال حرارت بین تجهیزات و محیط کاسته خواهد شد.
  • جریان آب در اجزای موتورخانه کم می شود.
  • شیرهای آب سیستم لوله کشی دچار انسداد خواهد شد.
  • تمامی نازل های درون تاسیسات صنعتی و موتورخانه های بزرگ بسته می شوند.
  • از ضخامت جداره های فلزی تجهیزات موتورخانه به دلیل آن که بر اثر افزایش ضخامت لایه رسوب حرارت بیش از حدی دیده کاسته خواهد شد.
  • هزینه های مربوطه در زمینه عملياتي تميزكاري شيميايي و برس كاري تجهیزات موتورخانه افزایش خواهد یافت.
  • لوله ها احتمال داشته بر اثر گرفتگی، فشار زیادی متحمل شده و در نهایت دچار ترکیدگی شوند.
  • فرآیند الکترولیز مابین فلز بدنه و لایه رسوب منجر به خوردگی خواهد شد.
  • فعالیت های سیستم متوقف شده و هزینه ها افزایش می یابند.
  • سطح آلودگی محیط زیست بیشتر می شود.
  • فشار و دبی جریان آب در لوله ها کاهش پیدا خواهد نمود.
  • لوله های موتورخانه دوام کمتری خواهند داشت.
  • لوله های سیستم گرمایشی دچار گرفتگی می شوند.
  • بازدهی مبدل ها و موتورخانه ها کاهش می یابد.
  • بر اثر استفاده از مواد شیمیایی به منظور رسوب زدایی، لوله ها سوراخ خواهند شد.
  • در کویل ها و المنت ها با توجه به وجود لایه ای از رسوب عایق حرارت، انرژی زیادی تلف می شود.

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست خدمات تعویض و آبندی دیگ موتورخانه از تعرفه خدمات آن آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه سرویس دیگ موتورخانه دارید، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

آشنایی با روش های رسوب زدایی تجهیزات موتورخانه

از بین روش های موثر به منظور رسوب زدایی، جرمگیری تجهیزات گرمایشی و سرویس اجزای موتورخانه از جمله دیگ ها و منابع آب گرم می توان به شستشو با بخار و یا دمیدن هوا و… اشاره نمود.

سرویس دیگ موتورخانه در خدمت نت

نحوه اسیدشویی دیگ و دیگر تجهیزات موتورخانه

این روزها به طور معمول روش های شیمیایی به نسبت دیگر روش ها بسیار متداول می باشد. در این روش به طور معمول ترکیبات دارای ساختار اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر اسیدهای قوی قادر به جداسازی تركيبات و پيوندهاي بين مولكولي رسوبات جداره ها بوده و با حل آن ها درون خود به عنوان یک تجزیه گر رسوبات را از بین خواهند برد.

*بعد از تجزیه رسوبات توسط این اسیدهای قوی، احتمال داشته فلزات نیز تجزیه شده و دچار خوردگی شوند. از این رو به اسیدها کمی بازدارنده افزوده شده که از حمله اسید به فلز بدنه و دیگر تجهیزات جلوگیری خواهد نمود.

از این رو در صورتی که یک اسید فاقد بازدارنده بوده به هیچ عنوان به منظور رسوب زدایی و جرمگیری موثر نخواهد بود.

به طور معمول به منظور شستشوی کویل آبگرم از اسید کلریک یا جوهر نمک استفاده خواهد شد. این ماده با اثرگذاری بر روی اکثر رسوبات منجر به از بین رفتن آن ها خواهد شد.

به منظور شستشوی اسیدی دیگ های بخار موتورخانه اغلب از روش سیرکولاسیون بهره گرفته می شود. در این روش دیگ را از اسید حفاظت شده 12 – 5 درصدی پر نموده و دمای آن را نیز به 40 تا 50 درجه سانتی گراد خواهند رساند. به عنوان دومین مرحله نیز به کمک پمپ و مدار سیرکوله، در مدار اسید به گردش در خواهد آمد.

برخی مواقع، براساس آنالیز رسوب و به جهت افزایش اثربخشی اسید روی ماده رسوب، به اسید مقدار کمی مواد ترکیبات کمکی نظیر نمک های فلوئوردار افزوده خواهد شد.

بعد از آن که شستشوی اسیدی پایان یافته و به کمک آزمایشات انجام شده از تمیزی دستگاه اطمینان حاصل شد، بایستی ضمن داشتن دقت کافی و رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی، اقدام به تخلیه اسید، شستشوی دستگاه با آب، خنثی سازی محیط دیگ به کمک مواد قلیائی از جمله هیدروکسیدها و یا فسفات ها و قلیائی نمودن تجهیزات آن نمود.

اسیدشویی دارای موارد قابل توجه و بسیار مهمی از جمله دماي مناسب عمليات، زمان چرخش اسيد در مدار، انتخاب ماده رسوب زداي مناسب، بررسي ضرورت افزودن مواد كمكي، آزمايش هاي زمان عمليات براي تعيين زمان پايان شستشو ، پيروي از رويه هاي ايمنی، عمليات تكميلي بعد از اسيدشويي و … می باشد که این کارها از عهده یک فرد عادی برنخواهد آمد و بدین منظور باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود.

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست خدمات تعویض و آبندی دیگ موتورخانه از تعرفه خدمات آن آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه سرویس دیگ موتورخانه دارید، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

به منظور سرویس موتورخانه، شستشوي شيميايي و اسيدشويي کویل و ديگ بخار در موارد زیر ضرورت دارد:

  • پیش از راه اندازی و یا بعد از انجام تعمیراتی نظیر تمیز نمودن روغن، گریس و دیگر ذرات و آلودگی های ناشی از زمان ساخت نیاز بوده که دیگ شستشوی شیمیایی و سرویس گردد.
  • پس از راه اندازی و یک دوره عملکردی به منظور برداشتن لایه های رسوب بایستی اسیدشویی انجام شود.
  • بعد از راه اندازی مشعل و دیگ بخار موتورخانه بایستی بخش دود به منظور از بین بردن ترکیبات اسیدی سوخت های مایع در بخش دود دیگ شستشوی شیمیایی انجام شود.

پیچیدگی شستشوی اسیدی که در زمان راه اندازی تعمیر و سرویس دستگاه ها و تجهيزات موتورخانه و سيستم هاي گرمايشي مانند مبدلهاي حرارتي، رادياتورها، كويل هاي حرارتی صورت گرفته حتی از شستشوي بويلر و ديگ بخار نیز بیشتر خواهد بود. چرا که این دستگاه ها از فلزات بسیار بیشتری تشکیل شده و از این رو در انتخاب اسید و حلالی مناسب برای آن ها باید دقت بیشتری به کار برد.

در صورتی که یک دستگاه از چندین فلز تشکیل شده باشد اسیدشویی آن نیز کار سخت تری خواهد بود چرا که احتمال داشته بخشی از دستگاه که قابل دسترسی نباشد ساخته شده از فلزی چون فولاد و مس بوده که در مقابل اسید آسیب پذیری بالایی داشته و خیلی سریع دچار خوردگی خواهد شد.

از این رو با وجود آن که احتمال داشته حجم و وزن تجهیزات و دستگاه های مختلف در مقایسه با دیگ های بخار بیشتر باشد، اما پیچیدگی شستشوی اسیدی آن ها نیز بیشتر می باشد و باید این کار بادقت بسیار بالایی انجام شود.

نکات قابل توجه در زمان شستشوی شیمیایی

  • برخورداری مواد شیمیایی از درصدی از مواد بازدارنده از خوردگی به منظور ممانعت از آسیب های مربوط به خوردگی محلول اسیدی روی فلز
  • برخورداری ماده شیمیایی از ترکیباتی به منظور جذب و دفع گازهاي حاصل از فرآيند رسوب زدايي تجهیزات موتورخانه (تركيب اسيد با رسوب)
  • استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب نظیر دستکش، عینک، چکمه، ماسک تنفسی و…
  • انجام آبکشی بعد از پایان کار اسیدشویی به منظور پاک شدن هر گونه مواد شیمیایی از تمامی مسیرها به منظور جلوگیری از ایجاد خوردگی در تجهیزات موتورخانه
  • تعویض جهت چرخش به صورت متناوب به منظور خروجی گاز، هوا يا هرگونه ذرات جامد گیر کرده در سیستم
  • تخلیه محلول اسیدی از مدار سیستم پس از اتمام اسیدشویی و نیز آبکشی به همراه خنثی سازی سیستم

با وجود آن که یکی از رایج ترین روش های شستشو، تميزكاري و سرویس ديگ بخار و ديگر تجهيزات موتورخانه و سيستم هاي گرمايشي شستشوی شیمیایی با اسید و دیگر حلال ها می باشد اما هنوز نیز امکان استفاده از روش های تمیزکاری مکانیکی نیز بدین منظور وجود خواهد داشت. در این روش به منظور از بین بردن رسوبات از مراحلی چون ضربه زنی، ارتعاش، برس زني، جت زني با آب فشار قوي و سندبلاست براي زدودن رسوبات کمک گرفته خواهد شد.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه سرویس دیگ موتورخانه و نیز خدمات تعویض و آبندی دیگ موتورخانه دارید، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.