نگهداری و سرویس کولر آبی

 نگهداری و سرویس کولر آبی
 نگهداری و سرویس کولر آبی
مطالب مرتبط

نگهداری و سرویس کولر آبی، یکی از نکات قابل توجه و البته بسیار ضروری برای استفاده کنندگان از این سیستم سرمایشی است که می‌بایست نسبت به رعایت آن در فصل گرما و همچنین با ورود به فصل زمستان جدیت لازم را لحاظ داشت؛ زیرا ضریب فرسایش بعضی از این قطعات بالاست و ممکن است بر اثر فرسوده شدن، مصرف کولر را بالا ببرند.

ما پیشتر در مقالات زیر، به تشریح نکاتی در خصوص نگهداری و سرویس کولر آبی و نیز افزایش کارایی و بهینه سازی مصرف انرژی پرداخته ایم. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به این مقالات بیندازید.

همچنین می‌توانید از بخش «مقالات کولر آبی» به مقالات متعدد دیگری در خصوص این سیستم سرمایشی دسترسی داشته باشید.

اما در این مقاله از سلسله مقالات مزتبط با سیستم‌های سرمایشی، قصد داریم به بیان و بررسیچندین نکته مهم و کلیدی بپردازیم که می‌توان از آن‌ها جهت نگهداری اصولی کولر آبی بهره برد.

قطعات و تجهیزات کولر آبی

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان قطعات و تجهیزات کولر آبی را به سه دسته تقسیم‌بندی نمود:

الکتریکی: شامل یک کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر

مکانیکی: شامل توربین هوا و تسمه، شناور

ثابت: دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

 نگهداری و سرویس کولر آبی

نگهداری و سرویس کولر آبی

نگهداری کولر آبی

پوشال ها را به موقع عوض کنید

خیلی ها تصور می کنند نیازی نیست همه ساله پوشال های کولر را تعویض کنند. ولی این موضوع در جایی که لوله کشی های آب بدون املاح باشد صدق می کند. پس از خرید پوشال و قبل از این که پوشال ها را در پوشال گیر کولر بیندازید بهتر است آنها را خوب خیس کنید. این طوری پوشال ها خرد نمی شود و بهتر در جایشان قرار می گیرند.

کولر را با دقت بشویید

وقتی با کولری که حدود چند ماهی خاک خورده است روبه رو هستید، برای راه اندازی دوباره آن چاره ای جز شست وشو ندارید. ابتدا فیوز مربوط به کولر را قطع کنید .حالا  می توانید  شستن داخل بدنه کولر کارتان را شروع کنید. احتمالا داخل کولر پر از خاک خواهد بود، پس در شستن این بخش از کولر دقت بیشتری داشته باشید. بعد نوبت کف کولر است تا حسابی تمیز شود.

روغن کاری یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش ها

روغن کاری یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های راه اندازی مجدد کولر است، هر چند روغن کاری کولر جزو مواردی است که در طول تابستان نیز باید در هر ماه به طور مرتب انجام شود. پمپ آب، دینام و یاتاقان ها بخش های متحرک کولر هستند که نیاز به روغن کاری دارند.  روغن کاری نکردن این قطعات باعث سفت کار کردن آن ها و گاهی سوختن شان می شود.

تسمه کولر را چک کنید

اگر می خواهید دینام کولرتان سالم بماند باید از سلامت تسمه کولر هم مطمئن شوید. برای اطمینان از این موضوع کافی است به ظاهر تسمه نگاه کنید. اگر تسمه ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید.

نکته : محکم یا سفت بودن تسمه کولر .. اگر تسمه کولر بیش از حد محکم باشد یعنی هنگامی که با دو انگشت شصت و انگشت اشاره تسمه را از دو طرف به داخل فشار می دهیم دو الی سه سانتیمتر جای بازی داشته باشد .

مراحل پایانی سرویس کولر را فراموش نکنید

در بخش پایانی سرویس کولر باید به ریزه کاری های آن توجه کنید تا از کارآیی درست این وسیله خانگی مطمئن شوید. دقت داشته باشید که سبد پمپ آب شکستگی نداشته باشد چرا که باعث ورود آشغال  به داخل پمپ و سوختن آن خواهد شد. در این مرحله هم به عملکرد شناور توجه داشته باشید و اگر دیدید خوب کار نمی کند می توانید آن را تعویض کنید. پس از مرحله آبگیری، پوشال گیرهای سمت چپ و راست را سرجایشان قرار دهید و پمپ آب را بزنید. در این مرحله آب باید به صورت مساوی در در هر ۳ بخش جریان داشته باشد.

چند باور غلط درباره کولرها

هر چه آب موجود در کولر بیش تر باشد، باد خنک تری ایجاد می کند

میزان آب داخل کولر هم حد استانداردی دارد و اگر بیش تر از آن باشد، برای کولر خوب نیست. میزان آب باید به اندازه ۲ یا ۳ بند انگشت از کف کولر بالاتر باشد.

روغن کاری برای کولر لازم نیست

تعریف سرویس کردن کولر در ذهن بعضی ها تنها به مرحله شست وشوی آن خلاصه می شود اما روغن کاری کولر جزو ملزومات هر ساله این وسیله پراستفاده است. اگر می خواهید عمر کولرتان بالا رود، در طول تابستان حداقل ۳ بار آن را با روغن مناسب روغن کاری کنید.

سرویس کولر آبی

یکی اولین و اساس‌ترین روش‌های نگهداری و مراقبت اصولی از کولر آبی، سرویس به موقع و البته اصولی آن است. در ادامه مراحل اصولی و بسیار ساده‌ای که نیاز است که در هنگام سرویس کولر آبی به آن‌ها توجه داشت خواهیم پرداخت.

۱ – برای سرویس کولر آبی قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. اگرکولر دارای فیوز جداگانه است آن را قطع کنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید.

۲ – پس از اطمینان از مراحل قبل ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را در اتاق‌ها و سالن‌های منزل باز کنید تا در صورت شروع به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود. بعد از اینها می‌بایست دریچه‌های خود کولر را باز کنید و در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آنها را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود.

نکته : برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال هم‌سایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید، تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز، موجب اختلال در سیستم گردش هوای کولرمی‌شود و هوا به درستی به کولر نمی‌رسد.

۳ – در حالی که آب کولر تخلیه شده است،  از سلامت پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل نمایید. توری دور پمپ لازم است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل کنید که از جایی چکه نداشته باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است.

۴ – برای سرویس کولر آبی قطعات مکانیکی می‌بایست کنترل و بازدید شود. محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ‌ها لازم است روغن‌کاری گردد. تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک وضعیت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور فشار وارد کند که موتور دچار گیرپاژی شود و نه چندان شل باشد که هرز بگردد . در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض کنید.

۵- در حالی که شیر تخلیه باز است با اب شروع به شستن کف کولر و توربین داخل حلضونی کنید تا تمیز شود. در غیر اینصورت با شروع کار موتور گرد و غبار روی پره های توربین در خانه شما پخش می شوند.

۶ – الان نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را باز کنید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل کنید. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می‌پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی‌شود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمی‌شود شناور می‌بایست تعویض گردد.

۷ – پس از کنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر تخلیه و آبگیری کولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه آن را کنترل کنید که از زیر چکه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم کنید.

نکته : دقت داشته باشید که سطح کولر نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب در یک طرف آن جمع نشود.

۸ – پس از آبگیری کولر پمپ را روشن کنید تا از صحت سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل کنید.

۹حالا دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن کنید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را ببینید. گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد، به جای آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب می‌پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد. در صورتی که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید که درب جعبه تقسیم برق داخل کولر به درستی بسته شده است.

اکنون کولر آبی شما آماده است و می‌توانید از سرمای مطلوب آن خود لذت ببرید.

چنانچه در خصوص نگهداری و سرویس کولر آبی نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.