نکاتی در خصوص نگهداری از سالمند

نگهداری از سالمند
نگهداری از سالمند
مطالب مرتبط

هنگامی که صحبت از مراقبت و نگهداری از سالمندان می رسد، می توانیم آن ها را به دو گروه معین و مشخص تقسیم بندی کنیم. گروه اول شامل سالمندانی هستند که توانایی مراقبت و نگهداری از خود را دارند و در مقابل آن ها گروه دومی قرار دارند که توانایی نگهداری و مراقبت از خود را ندارند و نیاز به یک خانواده سالم و یا یک پرستار دارند تا بتواند در کار های روز مره به آن ها کمک کند. در ادامه می خواهیم به مهم ترین نکاتی اشاره کنیم که باید در خصوص نگهداری از سالمند توسط شما و یا پرستار استخدامی شما رعایت شود. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بررسی مهم ترین نکات نگهداری از سالمند:

  • گوش دل شنوای سالمندی که خوب نمی‌شنود، باشید.
  • ‌به اندازه محبت کنید
  • حس مفید بودن سالمند را تقویت کنید
  • خلقیات سالمندان را مراعات کنید
  • به استقلال‌شان احترام بگذارید
  • در همه حال به سالمندان احترام بگذارید
  • سالمندان را کودک ندانید

 

۱- گوش دل شنوای سالمندی که خوب نمی‌شنود، باشید.

  • هنگام تعامل با سالمندان به شرایط محیط گفت‌ و گو مانند: وجود عوامل مزاحم برای شنیدن یا حرف زدن توجه داشته باشید.
  • اگر سالمند شما مشکل شنوایی دارد، ضمن حفظ تماس چشمی، واضح و شمرده حرف بزنید. روبه‌روی او و چهره به چهره با وی ارتباط برقرار کنید، کلمات را تندتند یا بریده بریده بیان نکنید. حتی‌المقدور با زبان سالمند با وی سخن بگویید، چه بسا استفاده از کلمات عامیانه یا تکیه‌کلام‌های نسل جدید، گفتار را مبهم و نامفهوم می‌ کند.
  • در گفت‌وگو با افراد سالخورده‌ای که حافظه کوتاه‌مدت یا مشکل شنوایی دارند، هرگز از جملات و سوالات مبهم و غیرواضح استفاده نکنید.
  • سعی کنید عبارات و نظرات خود را به طور منطقی و معقول و با نگاه مستقیم در چشمان سالمند مطرح کنید، حواستان باشد از درهم آمیختن مطالب و موضوعات مختلف، به‌شدت خودداری کنید، چرا که اگر چند مساله متفاوت را با هم ترکیب کنید، ممکن است فهم آن برای سالمند سخت و دشوار شود.

 

سالمند
 نکاتی در خصوص نگهداری از سالمند

 

۲- به اندازه محبت کنید.

درست است که شما به‌عنوان فرزند وظیفه‌تان است از والدین کهنسالتان مراقبت کنید اما افراط و تفریط در این امر هرگز پسندیده نیست. از سر دلسوزی یا محبت زیاد، هرگز انجام امور شخصی سالمندان را به‌‌عهده نگیرید، رسیدگی‌های بدون ضرورت گاهی نتایج معکوس به بار می‌آورد.

۳- حس مفید بودن سالمند را تقویت کنید.

معمولا بسیاری از سالمندان با وجود ضعف قوای جسمانی و آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها‌ همواره در تلاشند که به خود و دیگران نشان دهند که هنوز هم مانند گذشته فردی موثر هستند.

۴- خلقیات سالمندان را مراعات کنید

سالمندان به موازات پیر شدن، تغییرات روانی و جسمی متفاوتی را تجربه می‌کنند که کاملا با احوال دوران میانسالی و جوانی‌شان متفاوت است و این جزء لاینفک زندگی هر فرد و طبیعت تکاملی بشر است.

۵- به استقلال‌ شان احترام بگذارید

نبود استقلال و سلب قدرت و اختیارات مدیریت خانه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری و روانی بسیاری از سالمندان است که به واسطه بیماری یا زندگی کردن در خانه فرزندان مجبورند از آن چشم بپوشند.

۶- در همه حال به سالمندان احترام بگذارید

حرمت گذاشتن به سالمندان نشانه قدرشناسی از زحمات بی‌دریغ آنان در یک عمر زندگی پربرکت‌شان است. وقتی پدر و مادر یا یکی از بستگان به پیری می‌رسند، هم به مراقبت بیشتری نیازمندند و هم متوقع‌اند که در این سنین علاوه‌بر برخورداری از احترام بیشتر، جایگاه‌شان نیز در خانواده محفوظ بماند.

۷- سالمندان را کودک ندانید

درست است که دوران سالمندی به لحاظ ناتوانی و ضعف آنها شباهت‌های زیادی به دوران کودکی دارد، اما یادمان باشد هر گز نباید با سالمندان‌مان چون کودک رفتار کنیم.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.