نحوه تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی

نحوه تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی
نحوه تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی
مطالب مرتبط

لوله کشی فاضلاب چدنی موضوعی است که در این مقاله از مجله آموزشی خدمت نت قصد داریم تا به بیان نکلتی در خصوص آن بپردازیم. اما پیش از پرداختن به آن، لازم به ذکر است که همان طور که در مقالات گذشته بیان کردیم، نحوه اجرای لوله کشی فاضلاب به دو شکل لوله کشی فاضلاب از نوع زیر سقفی و لوله کشی فاضلاب از نوع سنتی یا کف خواب در ساختمان ها انجام خواهد شد. به غیر از نوع لوله کشی فاضلاب لوله های به کار رفته در این رابطه نیز انواع مختلفی خواهند داشت.

از بین لوله های مورد استفاده در لوله کشی فاضلاب ساختمان می توان به مواردی چون لوله های چدنی، لوله های فلزی، لوله های پلی اتیلن، لوله های پلیکا و لوله های پوشفیت اشاره نمود. لوله های چدنی دارای قیمت بالاتری بوده و بیشتر در گذشته و در ساختمان های قدیم از آن ها در سیستم فاضلاب ساختمان ها استفاده می شده است.

اما این روزها معایبی که این لوله ها داشته سبب شده دیگر کمتر کسی بنا به دلایلی خاصی که داشته حاضر به استفاده از این لوله ها خواهد شد.

معایب لوله های چدنی

1. داشتن وزنی بالا

بدون شک وزن بالای لوله باعث شده نصب و اتصال آن به سختی انجام شود از این رو وزن بالای این لوله ها عیب بزرگ برای آن ها به شمار خواهد رفت.
از سوی دیگر با توجه به آن که این لوله ها بایستی به خوبی توسط بست هایی مطمئن و در فاصله طولی منظم مهار گردند لذا جهت نصب این لوله ها حتما بایستی از افراد متخصص کمک بگیرید.

2. بالا بودن احتمال شکنندگی

این لوله ها اگر چه قوی و قابل اعتماد بوده اما چنانچه ضربه محکمی به بدنه آن ها وارد شده خیلی زود شکسته خواهند شد. این موضوع در رابطه با لوله های فاضلابی خارج از ساختمان که تا چاه تخلیه فاضلاب هدایت شده اهمیت بیشتری پیدا خواهد نمود چرا که بر اثر عبور و مرور ماشین آلات سنگین احتمال شکسته شدن لوله نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

3. بالا بودن قیمت

لوله های چدنی نیز جزو لوله های آهنی بوده و از این رو بالا رفتن قیمت لحظه ای آهن در بازار باعث افزایش قیمت این لوله ها نیز می گردد.
علاوه بر هزینه خرید بالای این لوله ها، سختی کار نصب این لوله ها سبب شده که نصب آن ها نیز هزینه بیشتری را به نسبت لوله های پلاستیکی به همراه داشته باشد.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات لوله کشی آب و فاضلاب از تعرفه لوله کشی فاضلاب ساختمان آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب چدنی، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

4. سخت بودن برش لوله

برای برش زدن لوله های چدنی بایستی از قیچی های بزرگ صنعتی یا کاتر استفاده شود و برای آن که پس از برش سطح لوله کاملا صاف بوده بایستی حتما به طور دقیق اندازه گیری شوند.

5. سختی نصب لوله

برای نصب لوله های چدنی بایستی لوله درون اتصال یا اتصال به لوله وصل شده و در فضای اتصال لوله و اتصال به یکدیگر شیاری تعبیه شده که که بایستی برای پر نمودن آن از کنف استفاده شود.
پس از آن با سرب حرارت دیده و آب شده اقدام به آب بندی درون شیار می شود. از این رو پروسه نصب لوله های چدنی به هیچ عنوان کار راحتی نخواهد بود.

6. پوسیدگی و خوردگی لوله

یکی از بزرگ ترین معایب لوله های چدنی این بوده که خیلی زود بر اثر تماس با مواد اسیدی موجود در فاضلاب ساختمان دچار خوردگی خواهند شد.
به عبارتی عمده ترین دلیل نیاز به بازسازی و تعویض لوله های چدنی پوسیدگی لوله و نیز خوردگی سطح درونی آن ها می باشد.
پس از ایجاد خوردگی درون لوله، لوله های فاضلاب دچار نشتی شده که این موضوع می تواند مشکلات مهمی را در برداشته باشد و بایستی حتما این نشتی را برطرف نمود.

حتما بخوانید : نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان

همان طور که دیدید لوله های چدنی معایب زیادی با خود به همراه داشته و به همین دلیل استفاده از آن ها در لوله کشی فاضلاب ساختمان ها به حداقل رسیده است.

نحوه تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی

اما چنانچه در لوله های به کار رفته در سیستم فاضلاب ساختمانی چدنی بوده و پس از مدتی لوله کشی دچار مشکل شد چه باید کرد؟

در چنین شرایطی شما دو راه جهت برطرف نمودن مشکل ایجاد شده در لوله کشی فاضلاب چدنی ساختمان خواهید داشت:

راهکارهای برطرف نمودن مشکل لوله های فاضلاب چدنی

1. اقدام به تعویض مقطعی لوله های فاضلاب چدنی
2. تعویض کلی لوله های فاضلاب چدنی

این که از بین این دو راهکار کدام را انتخاب نمایید کاملا وابسته به نظر شما و یا تعمیرکار لوله کشی ساختمان خواهد بود. اما برای آن که انتخاب برای شما راحت تر بوده در ادامه با هر یک از این راهکارها به توضیح پرداخته و مزایا و معایب هر یک را عنوان خواهیم نمود.

تعویض مقطعی لوله های فاضلاب چدنی

در راهکار تعویض مقطعی لوله های چدنی از لوله های پلیکا یا پوشیفت استفاده می شود. در این روش پس از یافتن لوله صدمه دیده فاضلاب چدنی در ساختمان، نسبت به جدا نمودن بخش آسیب دیده از مسیر خط لوله اصلی فاضلاب اقدام می گردد.

حال بایستی لوله پلیکا یا پوشفیت متناسب با اندازه لوله چدنی را به کمک فیتینگی مناسب به لوله اصلی اتصال داد. جهت اتصال لوله چدنی به لوله پلیکا بایستی از مقدار زیادی چسب مخصوص لوله فاضلاب استفاده نمود تا لوله بار دیگر نشتی پیدا نکند.

البته براساس تجربه می توان گفت که بهتر بوده برای آن که لوله چدنی به لوله پلیکا بهتر اتصال داده شود از مخلوط چسب تارگت و سیمان سیاه استفاده شود.
در این شیوه تنها بخش آسیب دیده جدا شده و جای آن را لوله پلیکا یا پوشیفت خواهد گرفت و کل سیستم فاضلاب چدنی عوض نمی شود.

مزایای این روش:

• کاهش کنده کاری ها در صورت استفاده از لوله کشی فاضلاب به روش کف خواب
• کاهش هزینه ها
• اجرای سریع کار

معایب این روش:

• احتمال آسیب دیدگی دوباره لوله تعویض شده
• عدم تناسب ساختار لوله های چدنی با لوله و اتصالات پلیکا و پوشفیت طی مسیرهای افقی

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

تعویض کلی لوله های فاضلاب چدنی

در این روش پس از مشاهده مشکل در سیستم لوله کشی فاضلاب چدنی اقدام به تعویض کل لوله های فاضلاب چدنی ساختمان خواهد شد. جهت انجام این کار بایستی به جای تمامی مسیر لوله کشی فاضلاب نظیر لوله های افقی و لوله های عمودی بایستی لوله جدید پلیکا یا پوشفیت کار گذاشته شود.

از این رو بایستی ابتدا کل لوله های فاضلاب چدنی ساختمان را جمع نموده و پس از آن در صورت استفاده از لوله پلیکا بایستی برای اتصال لوله ها به یکدیگر از چسب مخصوص استفاده نمود.
اما اگر قصد استفاده از لوله های پوشیفت را داشته احتیاجی به چسب جهت اتصال لوله ها نخواهد بود. این لوله ها به راحتی در هم قفل شده و آب بندی این لوله ها به کمک حلقه اورینگی موجود در دور لوله انجام خواهد شد.

مزایای این روش:

• اطمینان خاطر از بابت نتیجه نهایی کار

• به حداقل رسیدن ضریب ایجاد خسارات احتمالی در ساختمان
• نصب آسان لوله های پلیکا و پوشیفت به نسبت لوله های چدنی

معایب این روش:

• بالا بودن هزینه انجام کار
• نیاز به انجام کنده کاری در این روش
• نیاز به زمان بیشتر

لوله کشی فاضلاب چدنی

جمع بندی

با در نظر گیری مزایا و معایب هر یک از این راهکارها، می توان گفت که برای انتخاب بهترین راه جهت تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی در ساختمان بایستی به نوع ساختمان توجه شود.

در این صورت چنانچه قصد بازسازی کلی ساختمان را داشته استفاده از روش تعویض کلی لوله های چدنی مناسب تر خواهد بود.

اما از سوی دیگر احتمال داشته پس از بررسی لوله ها به این موضوع پی برد که لوله های چدنی شدیدا صدمه دیده اند. در این شرایط بایستی با متحمل شدن تمامی سختی کار و هزینه های بالای انجام آن سریعا به حل این مشکل پرداخت.
اما در غیر این صورت احتمال داشته حتی پس از تعویض مقطعی لوله های چدنی نیز کمی بعد لوله ها مجدد دچار خوردگی و نشتی شده و این بار شما بایستی در رابطه با تعویض لوله ها هزینه بیشتری متحمل گردید.

از این رو توصیه می شود با توجه به بالا بودن میزان حساسیت سیستم فاضلاب در ساختمان و ارتباط مستقیمی که با آسایش و سلامت ساکنین داشته چنانچه مشکلی نظیر پوسیدگی و نشتی در سیستم لوله کشی فاضلاب چدنی در ساختمان وجود داشته بایستی به طور اساسی نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

در واقع بهترین روش در رابطه با بازسازی لوله های فاضلاب چدنی این بوده که اقدام به تعویض کلی لوله ها نموده و لوله های پلیکا و پوشفیت را جایگزین آن ها نمایید.
در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره داشتید کافی است با ما تماس گرفته تا همکاران متخصص ما شما را راهنمایی نموده و در صورت لزوم اقدام به ثبت سفارش شما جهت تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی نمایند.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب چدنی، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.