نحوه تعمیر و نگهداری موتورخانه

تعمیر و نگهداری موتورخانه در خدمت نت
تعمیر و نگهداری موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

نیاز به تعمیر و نگهداری  در هر موتورخانه گرمایشی و سرمایشی، پس از نصب، راه اندازی و استقرار موضوع کاملا طبیعی خواهد بود. منظور از تعمیر و نگهداری موتورخانه تمامی موارد از چک کردن فشار و دمای اجزای موتورخانه گرفته تا تعویض و تعمیر یک بویلر خواهد بود.

برای موتورخانه های مورد استفاده در مجموعه‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و صنعتی که از ظرفیت بالاتری برخوردار بوده، به طور معمول جهت تعمیر و نگهداری بایستی همواره یک نیروی متخصص و تاسیساتی در محل حضور داشته تا قادر به کنترل مشکلات احتمالی باشد. اما تعمیر و نگهداری موتورخانه های کوچک مورد استفاده در منازل جزئیات کمتری داشته و به طور معمول جهت تعمیر یا تعویض یک قطعه می توان از تکنسین تاسیساتی یا تعمیر کار کمک گرفته و در محل موتورخانه نسبت به حل مشکل اقدام نمود.

پیش از این در مقاله «نحوه سرویس نگهداری موتورخانه» به طور مفصل به بیان نکاتی در خصوص سرویس موتورخانه و نیز اهمیت بازرسی های دوره ای از تجهیزات موتورخانه پرداختیم. پس از بازدید و سرویس موتورخانه، از آن جایی که اولویت های تعمیر و نگهداری مشخص و آپدیت شده به راحتی می توان با توجه به این اولویت ها اقدامات لازم را انجام داد.

در واقع می توان گفت اقدام به موقع جهت تعمیر و نگهداری از تجهیزات موتورخانه و نیز انجام سرویس های دوره ای منظم سبب شده که در دراز مدت هزینه کلی سیستم موتورخانه کاهش یابد. زیرا از طریق سرویس و تعمیر به موقع تجهیزات می توان عمر مفید سیستم را افزایش داده و همچنین نیاز به تعویض آنها که هزینه های اولیه زیادی را به همراه داشته را کاهش داد.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات موتورخانه از تعرفه خدمات مرتبط با تعمیر و نگهداری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص سرویس موتورخانه و یا تعمیر و نگهداری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

به طور کلی تعمیر و نگهداری از موتورخانه فعالیت های گوناگونی را در برداشته که از بین آن ها میتوان موارد زیر را نام برد:

تعمیر و نگهداری پمپ
تعمیر و نگهداری مشعل
تعمیر و نگهداری منبع دوجداره
مراقبت از سیستم لوله کشی موتورخانه
عایق کاری منبع و لوله ها
سرویس و تعویض فلکه
تنظیم شیر برقی مشعل گازی
تعویض شیر فلکه موتورخانه
و…

 

سرویس و نگهداری موتورخانه

آشنایی با نحوه چینش و مشخصه های عمومی تجهیزات موتورخانه ساختمان

طریقه قرارگیری دیگ و دیگر ملحقات آن در موتورخانه چنانچه چند دیگ وجود داشته بایستی به شکلی باشد که بخش جلوی آن ها در امتداد یک خط قرار گرفته و تنها در انتها با یکدیگر تفاوت طول داشته باشند.

در صورت مشخص بودن مدل ديگ موتورخانه، تعداد پره ها و يا ظرفيت حرارتی در ديگ های چدنی در جایی مناسب، احتیاجی نبوده که ابعاد نوشته شوند. اما در رابطه با دیگ های فولادی حتما باید ابعاد به طور دقیق درج گردند.

در نظر داشته باشید که میان دو دیگ نبایستی کمتر از یک متر فاصله وجود داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام تعمیر آن نیاز بوده که جلوی دیگ دست کم یک متر فضای خالی گذاشته شود.

حتما فاصله ایمن بین سقف ديگ تا سقف موتورخانه رعایت شده و این فاصله از یک متر کمتر نباشد.

چنانچه تعداد دیگ های آبگرم مورد استفاده در موتورخانه از یکی بیشتر بوده جهت متعادل سازی فشار داخل ديگ ها با يكديگر، بایستی به طور مستقیم و به واسطه لوله ای از بالا، دیگ ها به هم وصل گردند، به گونه ای که لوله هر انشعاب با سطح آب داخل ديگ ها مستقیما در تماس باشد. این لوله های متعادل کننده آب بایستی طبق استاندارد ملی 16000 باشند.

در صورت وجود چندین دیگ در موتورخانه بهتر بوده هر دیگ دارای یک دودکش مجزا باشد. اگر قصد استفاده از دودکش مشترک را داشته توصیه می کنیم جهت طراحی آن از الگوی درج شده در استاندارد ملی استفاده نمایید.

دیگر تجهیزات موتورخانه در برابر و یا پشت دیگ ها بایستی به گونه ای قرار گرفته که به راحتی بتوان عمليات تعمير و تعويض را انجام داد.

شعله بایستی به گونه ای تنظیم شده که شعله با انتهای دیگ تماس نداشته باشد.

توصیه می شود همواره سعی نموده سطوح آتشخوار را تمیز نگه دارید.

همواره بخشی از ديگ كه در مجاورت آب بوده را رسوب زدایی نمایید.

حتما مطمئن گردید که قرارگیری، نصب و مونتاژ دیگ به درستی انجام شده است.

مطمئن گردید که ترموستات عملکرد صحیحی از خود نشان می دهد. برای این کار می توان ترموستات ديگ و پمـپ را با یکدیگر مقایسه نمود.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات موتورخانه از تعرفه خدمات مرتبط با تعمیر و نگهداری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص سرویس موتورخانه و یا تعمیر و نگهداری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

معاينه فنی و نگهداری دوره ای موتورخانه ساختمان دارای مراحلی به شرح زیر می باشد:

به طور کلی معاينه فنی دوره ای موتورخانه و نگهداری از آن، جهت تعيين میزان آلايندگی و بهينه سازی مصرف سوخت در موتورخانه به صورت زیر انجام خواهد شد:

مراجعه به مدیر ساختمان برای معرفی گروه بازرسی و ارائه برنامه کاری آن

مراجعه به موتورخانه به همراه مسئول تاسیسات

روشن شدن مشعل و پمپ ها به وسیله مسئول تاسیسات جهت تعیین وضعیت اولیه و آغاز کار پس از اطمینان از سلامت مشعل و پمپ ها

قطع کردن حدالامکان دیگر مصارف و خواندن عدد کنتور

ثبت عدد نشان داده شده در ترموستات ديگ و پمپ

تعیین محل اندازه گيری محصولات سوختنی بر روی دودكش و ایجاد سوراخی به اندازه قطر دستگاه آناليز محصولات احتراق

اقدام به اندازه گیری میزان غلظت محصولات احتراقی به وسیله دستگاه آناليز محصولات احتراق

نکته:در موتورخانه هایی که در آن ها مشعل گازوييل سوز نیز استفاده شده بایستی به غیر از آن که غلظت محصولات احتراق اندازه گیری شده، دود نيز مطابق با استاندارد ملی 7594 آنالیز گردد.

8.چنانچه ترموستات دیگ در دمای مناسب تنظیم گردد می توان در زمان اندازه گيری دبی گاز از عدم خاموش شدن آن آسوده خاطر بوده و با قطع نمودن دیگر مصارف نیز طی 60 ثانیه دبی گاز ورود به مشعل به کمک کنتور اندازه گرفته شود. بعضی از اصول نگهداری از موتورخانه بسته به شرایط جوی حاکم بر موتورخانه تغییر پیدا خواهند نمود.

نکته:چنانچه مشعل برای مدت طولانی خاموش بوده و دمای آب  درون دیگ از دمای معمول کمتر بود بایستی اول از همه اقدام به روشن نمودن مشعل نموده و کمی صبر کرده تا آب گرم شده و دست کم به دمای 60 درجه رسیده و بعد به سراغ مرحله 8 بروید. 

9.ثبت عدد كنتور برای مشعل های گازسوز همراه با زمان روشن بودن

10.ثبت نتایج آناليز اوليه احتراق در شناسنامه فنی

11.محاسبه ظرفيت اسمی اوليه مشعل موتورخانه

8878

نکته:در موتورخانه هایی که مشعل گازوئیل در آن ها استفاده شده، چنانچه امكان اندازه گيري دبی مصرف سوخت وجود داشته می توان ظرفیت اسمی مشعل را حساب کرد.

12.تعیین ظرفیت دیگ موتورخانه

13.تعیین ظرفيت اسمی (Nominal) بهينه مشعل

14.تعیین دبی مصرفی گاز یا گازوييل در حالت بهينه

15.بررسی وضعيت درزبندی جداره ها و اتصالات و يا نشتی ديگ موتورخانه و اقدام به اصلاح و مرمت آن ها در صورت امکان

16.انجام درزبندی دیگر منافذ (نظیر اطراف محل نصب مشعل) در صورت امكان با استفاده از چسب آلومينيوم يا خمير ديگ

17.اقدام به نصب دامپر مناسب روی دودكش در صورت امکان

18.اقدام به تعویض بخشی از دودکش (در صورت نیاز) پس از هماهنگی با مسئول موتورخانه

19.اطمینان از عدم وجود گرفتگی در مسير دودكش در حالت مثبت یا صفر بودن مكش دودكش از طریق بازبینی یا گرفتن draught در حالت خاموش

20.بازبینی خط سوخت و تعیین اشکالات آن

21.بازبینی فیلتر و تعویض آن درصورت لزوم

22.سرویس و نگهداری دوره ای مشعل؛ سرویس مشعل شامل موارد زیر می باشد:

پس از باز کردن درپوش اصلی مشعل، فن و لوله حسگر فشار هوا تمیز شود.

جرقه زن و يون شعله بازبینی شده و در صورت لزوم پس از هماهنگی با مسئول موتورخانه تعویض گردد.

شعل پخش کن و شعله پوش بازبینی شده و در صورت نیاز تنظیم گردد.

نکته: بررسی عملكرد پمپ و همچنین نازل گازوييل در موتورخانه هایی که از مشعل گازوييل سوز در آن ها استفاده شده به شکلی چشمی صورت می پذیرد.

23.لقی مورد بررسی قرار گرفته و مشعل نیز در محل خود به صورت صحيح و اصولی نصب گردد.
24.حس كننده فشار گاز و هوا و رله کنترل شده و نسبت به استقرار و تنظيم صحيح آنها اطمینان حاصل شود.
25.کم و زیاد کردن متناسب مقدار گاز ورودی به مشعل پس از مقايسه مقدار مصرف اوليه گاز و مقدار مصرف بهينه حاصل جهت ايجاد هماهنگی نسبی ميان ظرفيت ديگ و مشعل
26.این کار باعث عدم تماس شعله با ته دیگ و نیز پوشش دهی حداکثر 80% طول ديگ خواهد شد.
27.تنظیم دریچه هوا بعد از تنظيم اوليه دبی گاز یا گازوييل جهت قرارگیری مقدار کربن مونوکسید در محدوده استاندارد و نیز رسیدن هوای اضافه به کمترین میزان ممکن (بهتر بوده این میزان به کمتر از 30 درصد برسد.)
28.در صورتی که از طریق تنظیم دريچه هوای مشعل امکان رسیدن به این نقطه وجود نداشته از طریق كم كردن تدريجی و اندك دبی گاز یا گازوييل و تغيير دريچه هوا نیز می توان به این نقطه رسید.
29.چنانچه امکان رسیدن به این نقطه در ظرفیت های پایین تر وجود نداشته بهتر بوده به طور تدریجی ظرفیت افزایش پیدا نموده تا در نهایت به نقطه ایده آل رسید. در این حالت بایستی در نظر داشت که شعله به انتهای دیگ تماس پیدا نکند.
30.ثبت نتایج آنالیز و قرارگیری مشعل در حالت خاموش پس از رسیدن به نقطه مطلوب عملکردی
31.قرائت و ثبت عدد کنتور
32.تکمیل شناسنامه فنی پس از جمع آوری تمامی وسايل و اتمام كار و گرفتن امضای مسؤول موتورخانه ساختمان
33.خروج از موتورخانه و مراجعه به مدیر ساختمان (چنانچه مسؤوليت موتورخانه با مدير ساختمان نباشد) و امضای شناسنامه فنی به همراه متصدی موتورخانه و تکمیل تاییدیه نهایی

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص سرویس موتورخانه و یا تعمیر و نگهداری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 20 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.