معلولیت ذهنی چیست و راهکار های تشخیص آن

معلولیت ذهنی چیست
معلولیت ذهنی چیست
مطالب مرتبط

در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم معلولیت ذهنی بپردازیم و شما را با این مورد از ناتوانی ها و اختلالات عقلانی آشنا کنیم. شاید سوالات بسیار زیادی را در سر داشته باشید و از خودتان بپرسید که معلولیت ذهنی چیست و حتی چگونه می توان به این موضوع پی برد؟ آیا عوامل ژنتیکی در این اختلال تاثیر گذار هستند یا عوامل محیطی؟ آیا راه درمانی برای این عارضه وجود دارد یا خیر و ده ها سوال دیگر، لطفا تا انتهای این مقاله با خدمت نت همراه باشید تا پاسخی مناسب به پرسش های ذهنی خود به دست بیاورید.


معلولیت ذهنی در کودکان چیست


معلولیت ذهنی چیست ؟

نام دیگر معلولیت ذهنی، ناتوانی عقلانی است که در واقع این ناتوانی در طول دوره رشد شروع می شود و موجب کمبود های عقلانی و تاثیر بسیاری در عملکرد های فرد در زمینه های اجتماعی، مفهومی و… دارد.


راه های تشخیص معلولیت ذهنی عبارتند از:

اگر قصد دارید بدانید که کودک شما دارای معلولیت ذهنی است باید سه معیار زیر در آن وجود داشته باشد، این سه معیار عبارتند از:

۱-  نقص در عملکرد ذهنی

۲ – نقص در عملکرد سازگارانه

۳ – شروع نقص های ذهنی و سازگارانه در طول دوره رشد (قبل از ۱۸ سالگی)


توضیح و بررسی نقص در عملکرد ذهنی:

نقص در عملکرد ذهنی بدین گونه است که فرد در استدلال و حل مسائل، برنامه ریزی، قضاوت، یادگیری و آموزش و… دچار مشکل می شود. البته این نقص ها باید توسط سنجش بالینی و به کمک آزمون های استاندارد تایید شده باشند.


توضیح و بررسی نقص در عملکرد سازگارانه:

نقص در عملکرد سازگارانه فرد را در رسیدن به استاندارد های رشدی و اجتماعی  – فرهنگی که در نهایت منجر به استقلال شخصی می شود، ناتوان می سازد. در واقع عدم وجود این استاندارد ها موجب می شود که فرد در فعالیت های روزمره خود مانند صحبت کردن با دیگران، ارتباط برقرار کردن با دیگران، شرکت در فعالیت های گروهی و… محدودیت عملکرد داشته باشد.


معلولیت ذهنی در کودکان


 بررسی علت های به وجود آورنده معلولیت ذهنی :

بررسی علل به وجود آورنده این عارضه می تواند کمی پیچیده و دشوار باشد اما علت اصلی به وجود آورنده ناتوانی های ذهنی بیولوژیک است. اما برخی از روان شناسان بالینی معتقند که عوامل محیطی نیز در به وجود آوردن این عارضه دخیل می باشد.


بررسی عامل بیولوژیک در شکل گیری معلولیت ذهنی :

عوامل بیولوژیک همان طور که گفته شد، به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عامل به وجود آورنده اختلالات ذهنی است که شاما عواملی مانند عوامل کروموزومی، متابولیک و جنینی است که روان شناسان پس از مطالعات دقیق به این نکته پی برند که این عوامل ارتباط مستقیمی با ناهنجاری های کروموزوم X دارند. ( ناهنجاری های کروموزومی علت ۲۵ تا ۳۰ درصد معلولیت های ذهنی هستند.) در ناهنجاری ها و اختلالات متابولیکی، بدن در تولید و یا تجزیه مواد شیمیایی دچار نقص می شود و توانایی خود را از دست می دهد که این مورد نیز در توانایی ذهنی افراد تاثیر می گذارد. عوامل جنینی از جمله بیماری های عفونی، سوء مصرف مواد و سوء تغذیه مادر باردار می تواند باعث معلولیت ذهنی دایمی شوند.


بررسی عامل محیطی در شکل گیری معلولیت ذهنی :

کودک ممکن است سالم به دنیا بیاید ولی در اوایل کودکی در اثر بعضی عوامل محیطی در معرض معلولیت ذهنی قرار بگیرد. از جمله عوامل محیطی می توان به حوادث و آسیب ها، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، عفونت های کودکی و فقر و محرومیت اشاره کرد. از رایجترین حوادث و آسیب های دوران کودکی که می تواند به نقص ذهنی دایم و غیر قابل ترمیم منجر شود عبارتند از افتادن از ارتفاع، تصادفات رانندگی، خفگی و مسمومیت. همچنین در معرض مواد سمی مانند سرب قرار گرفتن منجر به ناتوانایی ذهنی می شود. عفونت های کودکی نیز می تواند باعث آسیب های عصبی می شوند. محرومیت اجتماعی و فقر نیز به ایجاد معلولیت ذهنی کمک می کند.


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.