لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا و پوش فیت

لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا یا پوش فیت
لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا یا پوش فیت
مطالب مرتبط

لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا و پوش فیت – از آن جایی که به کار گیری لوله های قدیمی در سیستم های فاضلاب نظیر لوله های فلزی و سیمانی تقریبا منسوخ شده، امروز ساختمان سازان بیشتر مایل هستند تا از لوله های جدید، یعنی لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا و نیز لوله کشی فاضلاب با لوله پوش فیت استفاده نمایند.

ما در این مقاله قصد داریم تا مقایسه‌ای میان لوله کشی فاضلاب با پلیکا و پوش فیت داشته و بررسی نماییم که کدام یک بهتر می باشند.

برای تحقق هدف این مقاله، لازم است تا پیش از هر چیزی ابتدا به بررسی کیفیت هر یک از این لوله ها در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان بپردازیم.

لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا و پوش فیت

برای این کار لوله کشی فاضلاب با هر لوله را از نظر فاکتورهایی چون سرعت و سهولت نصب، دوام و مقاومت این لوله ها در لوله کشی، میزان هزینه و کیفت لوله کشی دسته بندی می نماییم. حال ببینیم که در هر مورد کدام یک از این لوله ها بر دیگری برتری دارند:

مقاومت در مقابل فشار و ضربه

جهت مقایسه این دو لوله از نظر میزان مقاومت نگاهی به جنس مواد تشکیل دهنده آن ها خواهیم انداخت. لوله های پلیکا ساخته شده از مواد UPVC یا پلیمری بوده و در سه دسته معمولی، نیمه قوی و قوی قرار گرفته که جهت استفاده در فاضلاب داخلی ساختمان، پلیکا نیمه قوی کاربرد خواهد داشت. این لوله ها در مقابل جریانات الکتریکی نارسانا بوده و علاوه بر آن از ویژگی ضد زنگ زدگی و خوردگی توسط مواد اسیدی برخوردار می باشد. مقاومت لوله پلیکا در مقابل ضربه بالا بوده و منعطف می باشد.

اما این لوله ها در مقابل اشعه UV خورشید مقاومت پایینی داشته و این موضوع سبب شده که احتمال شکستگی این لوله ها بالا برود. به همین دلیل در صورتی که قصد داشته از لوله پلیکا در محیط های سرباز و در معرض نور خورشید نصب نمایید حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

این لوله به کمک چسب مخصوص اتصال داده شده و و خیلی از مواقع با از بین رفتن حالت چسبی لوله ها این لوله ها دچار نشتی شده و از این رو این موضوع را می توان نقص مهمی در لوله پلیکا دانست.

از سوی دیگر همین نوع اتصال لوله های پلیکا سبب مقاومت بیشتر آن در مقابل فشار و تکان های پرقدرت با توجه به حالت کشسانی که ایجاد نموده می گردد.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا ، لوله کشی فاضلاب با لوله پوش فیت، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

در ساخت لوله های پوش فیت اما مواد پلی پلیتینی به کار رفته که اگر چه مقاومت بالایی داشته اما به پای لوله های پلیمری نمی رسند. در حقیقت بیشتر سازندگان ایرانی برای ساخت این لوله از پی وی سی استفاده نموده و به همین دلیل لوله های پلیکا در مقایسه با لوله های پوش فیت مقاومت بیشتری خواهند شد.

جنس لوله های پوش فیت نرم بوده و این موضوع باعث کمتر شدن میزان مقاومت آن ها شده و از این رو نحوه اتصال آن ها که در واقع به وسیله یک اورینگ از درون خود لوله به لوله بعدی چفت شده فشار را تحمل نداشته و احتمال داشته که در زمان فشار ها و تکان های شدید مانند زلزله این حالت از بین رفته و ظاهر آن ها به شکل بیضی تغییر پیدا کند.

لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا یا پوش فیت
نصب راحت تر

همان گونه که پیش از این گفتیم در لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا، لوله های پلیکا به کمک چسب به هم اتصال داده شده و در واقع پس از صاف و صیقلی کردن سطح داخلی لوله و تمیز کردن آن، آن بخش را به کمک چسب مخصوص پوشانده و با فرستادن آن به درون لوله ای دیگر بایستی صبرنمود تا سرد شده و به اصطلاح جوش سرد داده شود.

این در حالی است که لوله پوش فیت نیازی به ابزاری برای نصب نخواهد داشت زیرا خود دارای اورینگی بوده که با اورینگ لوله بعدی چفت شده و به واسطه حلقه آب بندی موجود درون لوله، آب بندی خواهند شد.

البته برای نصب لوله های پوش فیت برای مهار ساختن لوله در مقایسه با لوله های پلیکا نیاز به بست بیشتری خواهد بود.

از سوی دیگر لوله های پوش فیت به نسبت لوله های پلیکا دارای تنوع سایز و شکل بیشتری بوده و از این رو تنوع سایز و نیز اتصال سریع این لوله ها باعث شده که این لوله ها به راحتی در لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده شوند.

گفتنی است که با وجود همه نقاط مثبت و منفی لوله های پوشیفت نسبت به لوله پلیکا، نمی توان تنوع شکل و اندازه این لوله ها را نسبت به لوله پلیکا نادیده گرفت. این لوله ها را می توان به راحتی در کنار دیگر لوله ها مانند لوله های فلزی، چدنی و حتی پلیکا نصب نمود. از این رو چنانچه لوله های مختلف نیاز به تعمیر داشته شما می توانید برای تعمیر و رفع نشتی آن ها بخش آسیب دیده را به راحتی با لوله های پوشیفت جایگزین نمایید چرا که این لوله ها این امکان را داشته تا به هر نوع لوله ای متصل شوند.

همچنین در حال حاضر بهترین نوع لوله کشی، روش زیر سقفی بوده که از آن جایی که لوله های پلیکا بسیار سبک بوده و لوله های پوش فیت نیز از قابلیت نصب راحت برخوردار بوده هر دو روش گزینه مناسبی به شمار می آیند.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

قیمت مناسب

عواملی چون هزینه خرید بالا، بالا بودن تعداد بست ها در زمان نصب و اجرت بالای نصب باعث شده تا لوله کشی فاضلاب با لوله پوش فیت در مقایسه با لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا هزینه بیشتری را به همراه داشته باشد.

در حالی که لوله پلیکا دارای قیمت خرید و هزینه نصب پایین تری بوده و علاوه بر آن برای نصب آن ها به بست کمتری نیاز می باشد و در واقع در فواصل طولی بالاتری مهار خواهد شد.

همچنین لوله پلیکا یک لوله بسیار سبک به شمار آمده و همان طور که می دانید وزن لوله نیز در قیمت آن بسیار موثر بوده و به همین دلیل هزینه های حمل و نگه داری آن در مقایسه با لوله های دیگری چون پوش فیت کمتر خواهد بود.

تخلیه آسان مواد فاضلابی

اگر چه لوله های پوش فیت در دو نوع معمولی و بی صدا تولید شده اما با این وجود باز هم صدای ناشی از لوله های پلیکا خیلی کمتر از لوله های پوش فیت است. اما از نظر روان بودن سیالات در تخلیه فاضلابی، هر دو این لوله ها با توجه به سطح صاف و صیقلی که داشته به راحتی قادر به تخلیه مواد فاضلابی می باشند.

در صورتی که سطح درونی لوله صیقلی نبوده و زبر باشد، این زبری باعث شده مواد باکتریایی رسوب کرده و پس از گذشت مدتی لوله مسدود می گردد که در ساخت لوله های پوش فیت و پلیکا از بروز این اتفاق جلوگیری شده است.

همان گونه که می دانید لوله های فاضلاب اجزای گوناگونی نظیر سیفون، پرکن سیفون، کف خواب، دریچه بازدید، کف شور و لوله هواکش را در برگرفته که تمامی این موارد باید حتما در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان نصب گردند.

گفتنی است که هر دو لوله های پوشفیت و پلیکا از دریچه بازدید برخوردار بوده تا در صورت گرفتگی بدون دردسر راحت به درون لوله دسترسی داشت.

لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا یا پوش فیت
مقاومت در برابر مواد شیمیایی

لوله های پلیکا ساخته شده از مواد پلیمری بوده و از این رو در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم می باشند. لوله های پوش فیت نیز اگر چه دارای مقاومت بالایی بوده اما مسئله ای که در این میان وجود داشته این است که ممکن بوده حلقه اورینگ درون این لوله ها ممکن بوده با توجه به مقدار PH موجود در مواد فاضلابی با آن ها واکنش دهد.

جمع بندی و حرف آخر

حقیقت آن است که لوله های پلیکا توانسته با وجود چندین دهه مورد استفاده واقع شدن در لوله کشی فاضلاب ساختمان ها حرفی برای گفتن داشته باشند. اما لوله های پوش فیت یک نوع لوله جدید بوده که هنوز کیفیت آن ها به همه افراد نشان داده نشده است.

این موضوع باعث شده که کسی زیاد به این لوله ها اعتماد نداشته و از سوی دیگر با استفاده از مواد نه چندان مرغوب در ساخت آن ها، سبب شده که کیفیت این لوله ها پایین آمده و بیشتر تبلیغات گسترده بوده که فروش این لوله ها را بالا برده است.

اما در صورتی که در ساخت این لوله ها نیز از موادی مرغوب استفاده گردد بدون شک لوله های پوش فیت با توجه به نصب راحتی که داشته ممکن بوده بر لوله های پلیکا نیز برتری یابند.

اما با این وجود این مصرف کننده بوده که بایستی تصمیم نهایی را گرفته و با توجه به نوع نقشه و مصالح و کاربرد ساختمان، خود یکی از این لوله ها را انتخاب نماید.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب با لوله پلیکا ، لوله کشی فاضلاب با لوله پوش فیت، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.