نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه در خدمت نت
نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

یکی از مهم ترین موارد در زمینه افزایش کارایی کارکرد حرارتی ساختمان نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه می باشد. پمپ سیرکولاتور در واقع در سیستم لوله کشی گرمایشی آب را پمپاژ خواهد نمود. در این مقاله ما قصد داشته نکاتی کلیدی در زمینه عیب یابی و تعمیر این تجهیزات را عنوان نماییم اما پیش از هر چیزی توضیح کوتاهی در زمینه پمپ های سیرکولاتور و اصول اجرایی راه اندازی و نصب آن ارائه خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

معرفی بخش موتور پمپ سیرکولاتور (جریانی) موتورخانه

وظیفه موتور پمپ های جریانی جاری نمودن آب در مداری بسته می باشد. این دستگاه متشکل از دو بخش موتور و پمپ می باشد. به طور عمده موتور این دستگاه برقی و از نوع آسنکرون قفس سنجابي و سیم پیچی شده با استاتور می باشد و دو نوع یک فاز و سه فاز آن را می توان در بازار پیدا نموده و همچنین دارای پمپ  گریز از مرکز یا سانتریفوژی است.

نحوه عملکرد پمپ سیرکولاتور

یک چرخه پردار به نام پروانه در تمامی پمپ های سانتریفوژی تعبیه شده که به وسیله موتور درون محفظه حلزونی شکلی در حال چرخش می باشد. ورود آب از راه دهانه مکش پمپ و نیز بخش میانی چرخ پره دار به فضای بین پره ها انجام خواهد شد، چنانچه پمپ روشن باشد آب به همراه چرخ پره دار شروع به چرخش نموده و پس از گرفتن انرژی جنبشی از طریق پروانه پمپ، حرکت آن بر اثر نیروی گریز از مرکز به سمت محیط خارجی پروانه آغاز خواهد شد و در نهایت از بخش لبه چرخ پره دار به بیرون خواهد رفت.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

چگونگی ساختار پروانه و محفظه حلزونی پمپ

در پمپ سیرکولاتور شکل محفظه درونی و نیز محل قرارگیری پروانه در آن موجب شده سرعت آب در درون محفظه به آرامی کم شده و بر اثر این کاهش انرژی، بخشی از انرژی جنبشی تبدیل به پتانسیل (فشار استاتیکی که در واقع هد پمپ می باشد) خواهد شد و در نتیجه خروج آب از سمت دهانه پمپ صورت خواهد گرفت. در تصویر زیر نیز می توانید یک چرخ پره دار به همراه محفظه حلزونی یک پمپ را مشاهده کنید.

آشنایی با انواع موتور پمپ های سیرکولاتور موتورخانه

موتور پمپ های جریانی را می توان از لحاظ میزان آب دهی یا دبی و نیز میزان فشار استاتیک که در واقع همان هد پمپ می باشد به دو گروه موتور پمپ های جريانی با قدرت های کم (مقدار دبی و هد کم) يا موتورپمپ های خطی و موتورپمپ های جريانی با قدرت هاي زياد (مقدار دبي و هد زياد) يا موتورپمپ های زمينی تقسیم نمود.

  • پمپ سیرکولاتور با دبی بالا
  • پمپ سیرکولاتور با دبی پایین

1. موتورپمپ سیرکولاتور خطی : (Inline)

پمپ های سیرکولاتور خطی در خط لوله قرار گرفته و نیز پمپ دارای ورودی و خروجی یکسان و در یک راستا می باشد. این پمپ ها وظیفه گردش آب گرم در یک مدار بسته از سیستم گرمایش مرکزی و یا مدار گردش آب سرد و گرم را برعهده دارند. الکتروپمپ های سیروکولاتور خطی به طور معمول در دو نوع کوپلینگ دار و بدون کوپلینگ موجود می باشند. پمپ های جریانی خطی با نام پمپ هوایی نیز شناخته می شوند.

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات مرتبط با عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

پمپ سیرکولاتور خطی موتورخانه

به طور معمول این نوع از الکتروپمپ ها در ساختمان های کوتاه و یا متوسط به کار برده شده و به منظور جاری نمودن آب در سیستم بسته تاسیسات گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. هد تولیدی پمپ نیز به طور عمده جهت افت فشار ناشی از اصطکاک لوله و اتصالات سیستم مصرف خواهد شد. از این رو تولید این پمپ ها در دور پایین (1500 دور بر دقیقه) انجام خواهد شد.

پمپ خطی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  •   الکتروموتور
  • شافت (محور)
  • یاتاقان
  • کاسه نمد
  • کوپلینگ
  • بخش روغن کاری
  • پروانه

پمپ سیرکولاتور خطی موتورخانه

این روزها با پیشرفت فناوری جهت پایین آوردن قیمت و نیز حجم این نوع از پمپ ها علی الخصوص قسمت پروانه و پمپ آن، به منظور تامین هدهای بالاتر از روش افزایش دور (تا 3000 دور بر دقیقه) کمک گرفته می شود. از این رو صنعتگران به منظور ممانعت از میزان افت شدید بازدهی پمپ در دبی های پایین، به فکر تولید پمپ های چند دور افتادند.

2. پمپ های زمینی

موتور پمپ های جریانی با میزان آب دهی و هد بالاتر، از موتور و پمپ بزرگ تری نیز برخوردار می باشند. از این رو نصب این نوع از موتور پمپ ها با توجه به وزن بالایی که داشته بایستی روی زمین و بر روی فونداسیون صورت گیرد. این پمپ ها پمپ های زمینی نام دارند.

پمپ سیرکولاتور زمینی با دبی و هد بالا

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

پمپ های سیرکولاتور در سیستم گرمایشی ساختمان چه کاربردهای دیگری دارند؟

از کاربردهای پمپ های سیرکولاتور می توان به استفاده از آن ها در سیستم گردش آب پکیج های گرمایشی، برگشت آب گرم مصرفی، مخازن آب گرم مصرفی و … اشاره نمود که در ادامه با چند مورد از آن ها آشنا خواهیم شد.

پمپ سیرکولاتور برگشت آب گرم مصرفی

این پمپ با به جریان انداختن آب در مدار لوله رفت، لوله برگشت و مخزن آب گرم مصرفی سعی در جبران میزان حرارت از دست رفته در رابطه با آب گرم مصرفی موجود در لوله ها خواهد شد. این موضوع باعث شده که به محض باز کردن شیر، آب گرم در اختیار داشت و در نتیجه آب زیادی به هدر نخواهد رفت و در مصرف آب صرفه جویی می شود.

پمپ سیرکولاتور به منظور گردش آب شوفاژ

منظور از پمپ گردش آب شوفاژ پمپی است که جهت گردش آب گرم در سیستم آب گرم منازل و سیستم گرمایش مرکزی کاربرد خواهد داشت.

پمپ سیرکولاتور آب گرم

در صورت استفاده از مبدل حرارتی یا منبع کویل دار آب گرم ایستاده جهت تامین آب گرم نیاز به استفاده مجزا از پمپ آب گرم برای سیرکولاسیون آب گرم شوفاژ در آن ها می باشد.

نکاتی جهت انتخاب پمپ سیرکولاتوری مناسب

همچون هر پمپ دیگری برای انتخاب این پمپ نیز نیاز به تعیین دو شاخص اصلی هر پمپ (مقدار دبی و هد پمپ)، نوع موتورپمپ از نظر نصب (خطی و یا زمینی) و نیز نوع برق آن (یک فاز و یا سه فاز) می باشد.

در ادامه شما را با پارامترهای اصلی مکانیکی و الکتریکی پمپ سیرکولاتور که در زمان خرید آن بایستی مورد توجه قرار داد آشنا خواهیم نمود:

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات مرتبط با عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

در زمان نصب پمپ سیركولاتور موتورخانه چه اصولی را باید رعایت نمود؟

به منظور نصب پمپ های سیرکولاتور موتورخانه در مدار آب گرم بهداشتی پمپ هایی با ظرفیت پایین مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این نمونه از پمپ ها به صورت گریز از مرکز و تک فاز می باشند. در هنگام نصب این پمپ ها بایستی در نظر داشت که بسته شدن پمپ حتما در مسیر جریان به مخزن انجام شود. به منظور اتصال درست به طور معمول بر روی بدنه پمپ یک علامت فلش درج خواهد شد.

 پیش از راه اندازی پمپ سیرکولاتور چه اقداماتی باید انجام داد؟

·        اجرای دستورالعمل های مکانیکی نظیر نصب و وارسی دستگاه های سیستم لوله کشی ساختمان (اتصالات، شیرآلات و …)

·        اجرای دستورالعمل های الکتریکی از جمله کنترل و روشن و خاموش کردن الکتروموتور از راه کلید راه انداز و یا  وسایل کنترلی پیش بینی شده دیگر

·        بررسی نوع و تعداد الکتروپمپ سیرکولاتور موتورخانه با توجه به کاربری و فضای نصب طبق استاندارد تعریف شده

·        آشنایی با اتصالات خط مکش، خط رانش، شیر تخلیه و فشارسنج و نیز شناخت چگونگی کارکرد آن ها و در نظر داشتن اصول نصب خطوط مکش و رانش در لوله کشی

·        بررسی وضعیت نصب و استقرار بر روی شاسی فلزی و فنداسیون مناسب و تثبیت آن

·        توجه به پمپ سیرکولاتور سیستم حرارتی ساختمان

·        بررسی چشمی (Visual Test) یا دقیق نحوه چیدمان و هم راستا و هم تراز بودن نصب الکتروپمپ ها

·        بازدید از اتصالات برقی و کنترل کننده و نیز جداسازی وسایل حساس از سیستم پیش از شروع تست

·        مهیا نمودن آزمایش آب بندی و بررسی کلیه اجزای پمپ به ویژه آب بند و پوسته و همچنین تجهیزات و اتصالات مربوط به خط مکش و رانش آن

*براساس مواردی که در بالا ذکر شد پیشنهاد می شود حتما نسبت به ثبت کلیه موارد در زمان راه اندازی در لاگ شیت اقدام نموده تا در صورت بروز نقص فنی بتوان به منظور حل مشکلات به وجود آمده از دستورالعمل های مناسب و ارائه شده توسط سازنده پمپ استفاده نمود.

اصول نصب پمپ سیرکولاتور

یکی از مهم ترین موارد در زمان نصب پمپ در خط لوله چگونگی قرارگیری پمپ سیرکولاتر به نسبت خط لوله می باشد. در شکل زیر نصب صحیح این پمپ ها به شکل شماتیک آورده شده است:

قرارگیری صحیح پمپ نسبت به خط لوله

در صورت ورود آب به پمپ با دمای بالا، کارکرد پمپ دچار لرزش و صدای زیادی خواهد شد. در چنین حالتی احتمال خوردگی پروانه و یا همان پدیده کاویتاسیون بسیار بالا خواهد رفت. به منظور ممانعت از این مشکل بایستی تا جایی که امکان داشته مسیر لوله کشی را کوتاه تر ساخت و یا از لوله هایی که از درجه زبری کمتری برخوردار می باشند استفاده نمود. علاوه بر آن یکی دیگر از راه های موثر استفاده حداقلی از اتصالات در سیستم لوله کشی و کاستن زانویی های به کار رفته در مدار می باشد.

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

حتما نیاز می باشد پیش از شروع به کار نسبت به هواگیری پمپ سیرکولاتور اقدام شود. به منظور هواگیری پمپ بایستی از راه پیچ موجود بر روی پوسته پمپ سیرکولاتور که با شماره یک مشخص شده عمل نمود. در قسمت بعدی بیشتر در زمینه هواگیری توضیح خواهیم داد.

در پمپ سیرکولاتور پیچ های هواگیری به شکل شماتیک مشخص می گردند.

پیش از اقدام به راه اندازی پمپ سیرکولاتور بایستی مطمئن گردید که جهت جریان آب در درون پمپ با فلش ثبت شده بر روی بدنه پمپ مطابقت دارد. پمپ های سیرکولاتور چند دور دارای سوئیچ انتخاب دور می باشند. در بیشتر مواقع می توان بدون کاهش گرمایش ساختمان دور پمپ را کم نمود. این مسئله سبب کاهش چشمگیر مصرف برق در این نمونه از پمپ ها خواهد شد.

·        سوییچ انتخاب دور در پمپ های سیرکولاتور چند دوره

·        بررسی صحت وضعیت شیرهای ورودی و خروجی در جهت مسیرهای تخلیه، هواگیری و …

·        بازدید از سیستم روغن کاری و یاتاقان ها و اقدام به سرویس آن ها

·        بررسی فشارسنج ها و اطینان از وضعیت شیر سماوری

·        بررسی بسته و یا باز بودن مسیر هواگیری و تخلیه پمپ سیرکولاتور

·        بررسی و اطمینان از هواگیری پمپ به طور کامل

·        گرمایش آرام و یکنواخت پمپ (تحت نظر داشتن دمای دیگ موتورخانه در مرحله راه اندازی)

·        استفاده از وسایل استحفاظی و ایمنی مطلوب

·        سرویس سیستم خنک کاری در صورت لزوم

·        مطمئن شدن از درستی الکتروموتور، آماده بودن شرایط شروع به کار و نیز زیر نظر داشتن تجهیزات الکتریکی

·        مطمئن شدن از صحت عناصر راه اندازی مرتبط با روشن و خاموش شدن پمپ یا سیستم کنترل دور

ترتیب مراحل پروسه هواگیری در راه اندازی پمپ سیرکولاتور

·        مطمئن گردید که پمپ طبق نقشه و اصول اجرایی نصب شده است.

·        پمپ و محور آن بایستی کاملا تراز باشد.

·        بایستی پس از آب گیری سیستم شیرهای هواگیری بر روی پمپ های زمینی و نیز شیرهای هوا گیری روی مخازن و روی خطوط لوله رفت و برگشت آب گرم برای عمل هوا گیری باز شوند چرا که این کار مانع از جمع شدن هوا در درون پمپ و سیستم بسته شده و نیز از ایجاد خلا و وارد شدن ضربه قوچ جلوگیری خواهند نمود.

·        بر روی محل تعیین شده بر روی پمپ ها بایستی به کمک روغن و روغندان روانسازی نمود.

پمپ سیرکولانور و جزئیات هواگیری

  • شیر بر روی خط مکش و رانش
  • پیچ روی بالا و پایین پمپ ها
  • پیش از راه اندازی پمپ بایستی شیر خروجی پمپ سیرکولاتور بسته شود.

*بایستی برای ممانعت از ایجاد ضربه قوچ و صدمه دیدن الکتروموتور به ویژه در توان های بالا شیرفلکه خروجی بسته شود. در این شرایط پمپ در زمان عملکرد به نقطه دبی صفر رسیده و برای راه اندازی جریان کمتری را می طلبد.

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

· پس از راه اندازی نیز بایستی شیر فلکه خروجی مجدد باز شود.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

*** نکته:

·        از آن جایی که پروسه هواگیری بسیار مهم به شمار آمده لذا نیاز است که حتما پیش از هر بار راه اندازی به شکل مرکزی و محلی طبق شکل این کار را انجام داد.

·        به کمک نیروی دست شیرفلکه های هواگیری را ببندید.

·        در زمان نصب شیر هواگیری به کفشوی موتورخانه باید به شکل غیرمستقیم و با توجه به فاصله هوایی عمل نمود.

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه

فهرست اولیه تعمیر و عیب یابی پمپ سیرکولاتور

·        وارسی فشارهای ورودی و خروجی پمپ موتورخانه

·        وارسی نشتی بدنه پمپ و آب بندها

·        اطمینان از بیشتر بودن میزان دبی پمپ موتورخانه از دبی حداقلی

·        بررسی فشار و دمای آب

·        چک کردن دمای یاتاقان ها

·        وارسی وضعیت لرزش و میزان سروصدا (در رابطه با خلازایی و ضربه قوچ)

·        بررسی مقدار آمپر الکتروموتور

·        اطمینان از کارایی مطلوب سیستم کوپلینگ و بسته نبودن مسیر

تجربه هایی عملی در زمینه عیب یابی پمپ سیرکولاتور

یکی از گزینه هایی که در رابطه با پمپ سیرکولاتور موجب اذیت ساکنان واحدهای مسکونی خواهد شد صدای زیادی ناشی از سیستم گرمایشی ساختمان می باشد. در یکی از موارد بعد از چک کردن و بررسی دلایل گوناگون، تشخیص داده شده که ظرفیت بیش از حد پمپ سیرکولاتور موجب بالا رفتن میزان سرعت آب و در نتیجه سروصدا خواهد شد. از این رو با توجه به این مشکل بهترین گزینه اقدام به عوض نمودن الکتروپمپ یا تراشیدن پروانه تشخیص داده شد. این در حالی است که فردی که تجربه بیشتری در این زمینه داشته به راحتی در خواهد یافت که تنها به کمک  شیر کنارگذر و با بازکردن تدریجی این شیر می توان کاملا این مشکل را حل نمود.

در سیستم گرما دهی که چندین سال از آن استفاده شده بود، گرمای برخی از رادیاتورها به میزان کافی نبوده و آب نیز در آن ها به خوبی جریان نداشت و این موضوع دریافت آب کافی را با مشکل رو به رو کرده بود. در صورتی که این سیستم در سال های قبل کارکرد بسیار مناسبی را از خود نشان می داد.

بعد از بررسی های اولیه مشخص شده که باز ماندن شیر بای پاس چنین مشکلی را به وجود آورده بود، در واقع با توجه به آن که شیر بای پس باز مانده بود هد پمپ کاهش یافته و مانع از گردش آب در کل سیستم به وسیله پمپ شده بود و از این رو برخی از رادیاتورها با کمبود آب مواجه گشته بودند.

نکته: با وجود آن که به ظاهر سرویس کردن پمپ های خطی کار ساده ای به نظر می رسد و برای تعویض کامل آن ها تنها به باز کردن چند پیچ و تقسیم پمپ به سه قسمت مجزا نیاز می باشد (که این کار شرایط را به گونه ای فراهم نموده تا بتوان بدون باز کردن اتصالات از لوله های سیستم لوله کشی پمپ را سرویس کرد.) اما با این وجود برای همین کارهای ساده نیز رعایت برخی از جزئیات شرط است و بایستی این کار توسط یک سرویس کار باتجربه انجام شود.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه قصد خرید محصولات گرمایشی و سرمایشی را دارید و در این خصوص نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان مجموعه آماده ارائه راهنمایی های لازم به شما هستند.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − پنج =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.