ضرورت هوشمند سازی موتورخانه

هوشمند سازی موتورخانه در تیم خدمت
هوشمند سازی موتورخانه در تیم خدمت
مطالب مرتبط

طی سال های گذشته به منظور افزایش استانداردهای رفاه و آسایش زندگی و نیز بالا بردن راندمان کارکرد تجهیزات و سیستم ها، هوشمندسازی تجهیزات و سیستم های ساختمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این بین ضرورت هوشمند سازی موتورخانه (کنترل هوشمند موتورخانه) با توجه به این که در مصرف انرژی در ساختمان بسیار موثر است امری مهم و ضروری به شمار می‌آید.

طراحی موتورخانه سیستم حرارت مرکزی هنوز به وسیله روش های قدیمی و رایج در کشور انجام می گردد، و با توجه به آن که بر روی کارکرد موتورخانه ساختمان ها سیستم های کنترلی مناسبی وجود نداشته هزینه های ناشی از مصرف انرژی در این سیستم ها بسیار بالا می باشد. اما می توان به کمک راهکارهای آورده شده در این مطلب مصرف انرژی ساختمان ها را با بهره گیری از روش کنترل هوشمند کارکرد موتورخانه های سیستم های حرارت مرکزی به میزان قابل توجهی کاهش داد.

این کار علاوه بر آن که بسیار مقرون به صرفه بوده از کاربری بسیار ساده ای نیز برخوردار می باشد و یک راهکار نوظهور به شمار آمده که در کشور ما فناوری آن رو به پیشرفت و تکامل می باشد. با کمی فرهنگ سازی در این زمینه می توان مانع  از هدر رفتن حجم عظیمی از انرژی در موتورخانه های تمامی نقط کشور شد. از دیگر دستاوردهای این سیستم هوشمند سازی موتورخانه می توان به فراهم نمودن رفاه حرارتی متناسب با نیاز اشاره نمود.

چگونه دستگاه مرکزی کنترل هوشمند موتورخانه ساخته می شود؟

کنترل هوشمند موتورخانه در واقع مجموعه ای تشکیل شده از سنسورها، رله ها و یک پردازشگر هوشمند مرکزی است که به منظور ثبت و کنترل کارکرد تجهیزات داخل موتورخانه با توجه به تخمین بار حرارتی لحظه ای مورد نیاز فضاهای داخلی ساختمان به کار برده می شود. به کمک این سیستم می توان با اطلاعات گرفته شده در رابطه با آب و هوا از سوی سنسورهای نصب شده در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان به صورت لحظه ای بار حرارتی مورد نیاز فضاهای ساختمان را برآورد و شناسایی نمود و در نهایت این اطلاعات به وسیله پردازنده هوشمند مرکزی این سیستم کنترلی مورد پردازش قرار خواهد گرفت.

بعد از شناسایی نیاز بار حرارتی ساختمان به صورت لحظه ای، عملکرد تجهیزات توسط سنسورها و رله های سیستم کنترل هوشمند موتورخانه نصب شده بر روی تجهیزات موجود در موتورخانه ساختمان تحت نظارت خواهد بود. از مزایای استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه می توان مواردی چون میزان مصرف انرژی در ساختمان مطابق با نیاز حرارتی ساختمان، جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی در موتورخانه هوشمند ساختمان، افزایش عمر مفید تجهیزات سیستم حرارت مرکزی ساختمان از طریق کاهش زمان عملکرد آن ها، هوشمند شدن و افزایش سطح رفاه حرارتی ساکنین و نیز بالا رفتن کیفیت زندگی را عنوان نمود.

از دیگر امکاناتی که به واسطه نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه حاصل شده امکان برنامه ریزی کارکرد تجهیزات هوشمند سازی موتورخانه به شکل روزانه، هفتگی و ماهانه می باشد که این قابلیت در ساختمان های اداری و ساختمان هایی که کاربری پاره وقت داشته بسیار کارآمد خواهد بود.

در ساختمان های مجهز به موتورخانه هوشمند که دائم از آن ها استفاده نمی شود به منظور ممانعت از هدر رفت انرژی نیاز است که در روزهای تعطیل، تجهیزات مصرف کننده انرژی در سیستم حرارت مرکزی خاموش شده و یا این که به حالت آماده به کار بروند. به کمک این سیستم می توان با برنامه ریزی قبلی در روزهای تعطیل به خوبی کنترل کارکرد تجهیزات را به دست گرفت.

به منظور بررسی کارکرد دوره ای موتورخانه هوشمند ثبت کارکرد تجهیزات موتورخانه در بازه های زمانی مختلف نیز بسیار موثر خواهد بود.

هوشمند سازی موتورخانه چه کاربردی دارد؟

به طور کلی می توان ضرورت استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمان را در تاثیری که در کاهش میزان مصرفی انرژی در تامین بار حرارتی ساختمان و همچنین بالا بردن میزان آسایش حرارتی ساکنین به همراه داشته دانست.

در گذشته و حتی هنوز در خیلی از ساختمان ها با توجه به عدم به کارگیری موتورخانه هوشمند جهت تنظیم دمای آبگرم در گردش سیستم حرارت مرکزی ساختمان و نیز آبگرم مصرفی بهداشتی از ترموستات های دستی بهره گرفته می شد. نحوه کارکرد این ترموستات ها به این صورت است که نصب آن ها بر روی لوله های اصلی جریان آب گرم در گردش و آبگرم مصرفی بهداشتی انجام شده و نیز به وسیله اپراتور موتورخانه و براساس فصول سال دمای خاصی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد، در زمان کارکرد سیستم زمانی با رسیدن دمای آبگرم به دمای تنظیم شده ترموستات ها شروع به کار نموده و به وسیله ی رله ای با از کار انداختن سیستم مشعل و پمپ سیرکولاسیون و دور نمودن آبگرم از دمای تنظیمی، دوباره دستور روشن شدن تجهیزات را صادر خواهند نمود.

در ساختمان هایی که از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه برخوردار نیستند به طبع سیستم ترموستات دستی با توجه به آن که واکنش سریعی در برابر تغییرات آب و هوای خارج و دمای هوای درون ساختمان در ساعات مختلف روز از خود نشان نخواهد داد نمی توان تجهیزات مصرف کننده انرژی در سیستم حرارت مرکزی ساختمان را به صورت بهینه تحت کنترل قرار داد و چنانچه دمای محیط بیرون از ساختمان زیاد یا کم شود موتورخانه همچنان کارکرد خود را با دمای ثابت ادامه داده که به طور معمول این کار سبب گرم شدن ساختمان بیش از حد نیاز خواهد شد و در نتیجه انرژی زیادی در این بین تلف می گردد. علاوه بر آن با سرد شدن ناگهانی دمای هوای خارج از ساختمان سیستم حرارت مرکزی قادر به تنظیم سیستم به صورت اتوماتیک نخواهد بود و احتمال داشته از عهده تامین بار گرمایی لازم بر نیامده و نارضایتی هایی به بار آورد.

هوشمند سازی موتورخانه در خدمت نت

بررسی تفاوت های میان سیستم کنترل هوشمند موتورخانه با ترموستات

این روزها به منظور تنظیم دمای آب لازمه برای گرمایش و مصرفی ساختمان در موتورخانه، ترموستات های معمولی به کار برده می شود که از قابلیت تنظیم به وسیله مسئول موتورخانه بر روی دمای مورد نظر برخوردار می باشند و طبق نقطه تنظیم شده اقدام به روشن و خاموش نمودن مشعل ها خواهند نمود، اما نقطه ضعفی که در رابطه با این ترموستات ها وجود داشته این است که در برابر تغییرات هوای بیرون و نیز وضعیت کارکردی در ساعات گوناگون شبانه روز عکس العملی از خود نشان نخواهند داد.

با افزایش دمای هوای محیط به طبع ساختمان به گرمای کمتری نیاز خواهد داشت از این رو کارکرد موتورخانه در دمای بالا صورت گرفته و ساختمان درگیر دمای بیش از حد نیاز شده که در واقع نیازی به آن نمی باشد. علاوه بر آن در ساختمان های اداری در شب، فعالیت و تولید گرما توسط موتورخانه ادامه خواهد داشت. به منظور حل این مشکل، می توان از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه که از قابلیت برنامه ریزی به صورت ساعتی و هفتگی برخوردار بوده و نیز دارای حسگر دمای محیط می باشند استفاده نمود.

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات متورخانه آگاه شويد. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نياز به مشاوره در زمينه نحوه‌ هوشمندسازی موتورخانه داريد، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

نحوه کارکرد

اصول بهینه سازی میزان مصرف سوخت و انرژی به وسیله سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بر پایه ، کنترل گرمایش از مبداء و نیز محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) خواهد بود.

در واقع این سیستم اطلاعات مورد نیاز خود را از سنسورهای حرارتی نصب شده در ضلع شمالی ساختمان ( به منظور محاسبه دمای محیط خارج ساختمان)، خروجی دیگ آبگرم (محاسبه دمای آبگرم چرخشی)، ورودی دیگ آبگرم (محاسبه دمای آبگرم چرخشی) و رفت آبگرم مصرفی (جهت محاسبه دمای آبگرم بهداشتی) را دریافت خواهد نمود.

در کل می توان اصلی ترین دلایل اتلاف انرژی در سیستم حرارت مرکزی ساختمان های بدون موتورخانه هوشمند را موارد زیر دانست:

  • ممکن است تنظیمات به صورت صحیح انجام نشده و یا این که راندمان مشعل پایین باشد.
  • عایق بندی صورت نگرفته و در درون پره های دیگ رسوب گرفتگی رخ داده باشد.
  • ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل هماهنگی ندارد.
  • دودکش و طراحی آن نامناسب است.
  • ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی ساختمان منطبق نیست.
  • دیگ و لوله ها عایق بندی نشده باشند.
  • ترموستات به صورت صحیح تنظیم نشده است.
  • بر کارکرد تجهیزات، کنترلی صورت نمی گیرد.

در رابطه با دو مورد آخر لازم به ذکر است که این دو از نواقص سیستم های دستی که در نبود موتورخانه های هوشمند به کار برده می شوند به شمار خواهند رفت.
سیستم کنترل هوشمند ساختمان می تواند برای سیستم های دستی موجود در موتورخانه ها گزینه ایده آلی محسوب گردد زیرا از طریق عملکرد خود تمامی مشکلات نام برده را از بین خواهد برد.

کارکرد کنترل هوشمند سازی موتورخانه

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان از تعدادی حسگر دما در درون موتورخانه، یک حسگر دما در محیط خارج از ساختمان و تعدادی حسگر در درون فضاهای ساختمان (سردترین نقاط ساختمان نظیر فضاهای ضلع شمالی) برخوردار می باشد.

تمامی سنسورهای موتورخانه هوشمند به یک پردازنده هوشمند مرکزی وصل شده که به طور عمده نصب آن ها در درون موتورخانه انجام نخواهد شد. به منظور برآورد میزان بار حرارتی لازمه برای  فضاهای ساختمان جهت دستیابی به دمای مورد نیاز آسایش حرارتی (دمای تنظیم شده)، دمای محیط خارج ساختمان اندازه گیری شده و با توجه به دمای هوای داخل توسط پردازشگر مرکزی مورد پردازش قرار خواهد گرفت و همچنین تنظیم دمای آبگرم در گردش مورد نیاز از طریق خاموش و روشن کردن مشعل ها، به گونه ای انجام شده که به خوبی بار حرارتی مورد نیاز ساختمان فراهم شود.

به نوعی شیوه هوشمند سازی موتورخانه به وسیله سیستم کنترل هوشمند، مانع از اتلاف انرژی شده و براساس نیاز ساختمان انرژی گرمایی تولید خواهد نمود. به طور کلی حالت سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان به کمک ادوات زیر اطلاعات دمایی مورد نیاز را دریافت خواهد نمود:

1.     تعبیه سنسور دمایی در ضلع شمالی ساختمان (به منظور مقیاس دمای محیط خارج ساختمان)

2.     تعبیه سنسور دمایی روی لوله خروجی دیگ آبگرم (به منظور مقیاس دمای آبگرم چرخشی)

3.      تعبیه  سنسور دمایی روی لوله ورودی دیگ آبگرم (جهت مقیاس دمای آبگرم چرخشی)

4.      تعبیه یک سنسور دمایی روی لوله رفت آبگرم مصرفی (جهت مقیاس دمای آبگرم بهداشتی)

این چهار سنسور با اتصال به سیستم پردازشگر مرکزی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان، تمامی اطلاعات دمایی را به صورت لحظه ای به پردازنده ارسال خواهند نمود.

برای نمونه در صورتی که سنسور خارجی موتورخانه هوشمند، دمای محیط خارجی ساختمان را به پردازنده ۵- درجه سانتی گراد (در زمستان) اعلام کند، به منظور گرمایش ساختمان، پردازنده فرمان افزایش دمای آب را تا 80 درجه سانتی گراد خواهد داد که البته این تغییر دما به نوع ساختمان بستگی خواهد داشت.

چنانچه دمای هوای خارج از ساختمان در همان روز به 5+ درجه سانتی گراد برسد، از آن جایی که ساختمان به گرمایش کمتری نیاز داشته باشد پردازنده فرمان کاهش دمای آب گرمایش را به 65 تا 70 درجه سانتی گراد خواهد داد. از این رو انرژی مصرف شده در ساختمان به نیاز گرمایی ساختمان بستگی خواهد داشت.

به طور معمول در موتورخانه های سنتی که از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه بی بهره بوده از اول تا آخر فصل عدد ثابتی برای دمای دیگ در نظر گرفته شده و به طور دائم موتورخانه فشار زیادی را متحمل شده و مصرف انرژی در این نوع سیستم ها بسیار بالا خواهد بود. این در حالی است که در سیستم کنترل هوشمند موتورخانه مرتب دمای دیگ براساس دمای خارج از ساختمان و طبق نیاز تغییر پیدا خواهد نمود.

علاوه بر آن امکان کنترل کارکرد پمپ های سیرکولاسیون در موتورخانه هوشمند طبق گردش آبگرم وجود خواهد داشت و این موضوع تاثیر بسیاری در کاهش مصرف برق خواهد داشت.
سیستم کنترل هوشمند همچنین از قابلیت برنامه ریزی برخوردار بوده و می توان با توجه به ساعت کاری ادارات و شرکت ها تجهیزات هوشمند سازی موتورخانه را برای خاموش و روشن کردن تنظیم نمود. این کار سبب شده دستگاه را به گونه ای تنظیم کرده که پیش از شروع کار کارمندان روشن شده و با اتمام ساعت کاری سیستم موتورخانه هوشمند نیز خاموش شود، در واقع در زمان آمدن کارمندان گرما کاملا مطلوب باشد و همچنین این امکان وجود خواهد داشت که در ساختمان های مسکونی دستگاه را به گونه ای تنظیم نمود که دمای آب گرم مصرفی در ساعات 12 شب تا 4 صبح کم شود.

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات متورخانه آگاه شويد. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نياز به مشاوره در زمينه نحوه‌ هوشمندسازی موتورخانه داريد، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

از این رو سه کارکرد مهم سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان به صورت زیر می باشد:

1.     امکان کنترل هوشمند آبگرم چرخشی درون ساختمان (رادیاتورها، فن کویل ها و…) طبق نیاز ساختمان

2.     تحت نظارت قرار دادن مقدار آبگرم بهداشتی طبق نیاز

3.     نظارت بر عملکرد موتورخانه هوشمند طبق زمان کاربری و میزان استفاده از ساختمان، در ساختمان های با کاربری پاره وقت
البته امکان گسترش کارکرد کنترلی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان در سیستم حرارت مرکزی با نصب سنسورها و تجهیزات افزون تر و به ویژه به روزسازی سیستم نرم افزاری وجود خواهد داشت و می توان قابلیت های بیشتری را به کارکرد موتورخانه هوشمند افزود. علاوه بر آن در رابطه با تنظیم تجهیزات کنترلی در درون فضاهایی نظیر ترموستات اتاقی و شیر ترموستاتیک رادیاتور در سیستم های حرارت مرکزی با کنترل هوشمند موتورخانه دقت لازم را به کار برد.

آشنایی با سیستم موتورخانه هوشمند زیمنس

هوشمند سازی موتورخانه در واقع پروسه ای است که  در آن به منظور بهینه سازی مصرف انرژی، مشعل ها و پمپ ها تحت کنترل قرار خواهند گرفت. سیستم موتورخانه هوشمند زیمنس هیچ وابستگی به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی نداشته و علاوه بر آن به منظور نصب آن احتیاجی به تخریب ساختمان و یا ایجاد تغییری در موتورخانه نخواهد بود. از این رو بهترین گزینه ای به صرفه برای به حداقل رساندن مصرف انرژی شناخته شده است.

در پروژه هایی که توسط این شرکت انجام شده مصرف گاز به میزان قابل توجهی (15% تا 40%) کاهش یافته است. با وجود بالا رفتن روز به روز قیمت گاز در صورتی که میزان کاهش مصرف گاز را به صورت حداقلی که همان 15 درصد می باشد در نظر گرفت طی هر دوره چیزی حدود 30 درصد کاهش رخ خواهد داد. در صورتی که این سیستم در ساختمان های اداری نصب شده مصرف گاز کاهش 40 درصدی داشته و در گاز بهای ساختمان مورد نظر 70 درصد کاهش صورت خواهد گرفت. همچنین این مسئله منجر به پایین آمدن میزان استهلاک تجهیزات تاسیساتی ساختمان خواهد شد.

هوشمند سازی موتورخانه در سامانه خدمت نت

چگونگی عملکرد سیستم کنترل هوشمند موتورخانه محصول شرکت زیمنس  SIEMENS

این سیستم از یک دستگاه کنترلر مرکزی، صفحه نمایشگر و تعداد چهار سنسور دمایی تشکیل شده که نصب سه سنسور در درون موتورخانه، یک سنسور در لوله رفت دیگ، یک سنسور در لوله برگشت دیگ، یک سنسور در منبع کویلی و یک سنسور نیز در بخش فضای خارج ساختمان انجام خواهد شد.

سنسور فضای خارج وظیفه داشته که به صورت لحظه ای دمای هوای خارج از ساختمان را به کنترلر انتقال داده تا دمای دیگ را متناسب با دمای خارج تنظیم نماید.

برای نمونه در صورتی که در زمستان دمای خارج از ساختمان منفی ده درجه سانتی گراد باشد، کنترلر به دیگ دستور داده که عملکرد خود را با آخرین ظرفیت داشته و نیز افزایش دمای آب گرمایش را نیز بسته به نوع ساختمان تا 80 درجه سانتی گراد انجام دهد. بعد صبح همان روز دمای هوای خارج به مثبت پنج درجه تغییر پیدا خواهد نمود و از آن جایی که ساختمان به گرمای کمتری نیاز داشته کاهش دما صورت گرفته و دمای آب گرمایش به 65 تا 70 درجه خواهد رسید.

از این رو سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس به صورت اتوماتیک با سرد شدن هوای بیرون دمای دیگ را بالاتر برده و در روزهای گرم تابستان نیز دمای آن را کاهش خواهد داد.

کاهش دمای آب در گردش، از آن جایی که دمای داخل افزایش پیدا نکرده به منظور پایین آوردن دمای ساختمان احتیاجی به باز کردن پنجره نخواهد بود، از طرفی به حداقل رسیدن اختلاف دما، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد چرا که نیازی به تولید گرمای بیشتر نخواهد بود. همچنین استهلاک تجهیزات موتورخانه نیز کمتر شده و تجهیزات مدام تحت فشار نخواهند بود.

از بین مزایای دیگر این سیستم می توان جلوگیری از یخ زدگی آب داخل لوله ها در زمان Standby دیگ ها را نام برد چرا که این سیستم ها به دلیل ممانعت از یخ زدگی سیستم دیگ و پمپ های سیرکوله گرمایش راه اندازی خواهند شد. از این سیستم در ساختمان های اداری استفاده زیادی خواهد شد.

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات متورخانه آگاه شويد. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

امکانات و قابلیت های کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس

•   امکان برنامه ریزی روزانه، هفتگی و سالیانه
•    قابلیت کنترل دمای دیگ و آب گرم مصرفی به صورت مجزا و به صورت مینیموم و ماکسیمم
•     امکان متصل شدن به تمامی بویلرهای گازی و گازوئیلی، پانل های خورشیدی، پمپ های حرارتی
•    امکان تغییر حالت کنترلی از خودکار به دستی
•    ممانعت از یخ زدگی در ساعات خاموش پمپ سیرکولاسیون
•    هزینه مقرون به صرفه و نیز بازگشت دوباره و سریع سرمایه
•    فراهم سازی آبگرم مصرفی حتی با وجود افزایش مصرف در طول هفته
•    برخورداری از صفحه نمایش گرافیکی
•    و…

نصب این دستگاه از نظر هزینه مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

•    به حداقل رساندن گاز بهای مصرفی
•     مصرف برق کمتر
•    هزینه تعمیرات و نگهداری کمتر
•    دوام بیشتر تجهیزات
•    بازگشت سریع سرمایه براساس نوع پروژه

از نظر فنی تاسیساتی نیز می توان به مزایای زیر اشاره نمود:

•    دوام تجهیزات (دیگ، مشعل، پمپ)
•    نیاز کمتر به تعمیرات تاسیساتی
•    به حداقل رساندن میزان توزیع گازهای گلخانه ای CO2 بر اثر سوخت گاز
•    فراهم نمودن محیط آسایش ساختمان

علل ضرورت هوشمند سازی موتورخانه توسط موتورخانه هوشمند زیمنس

جهان در حال حرکت به سمت بهره برداری بیشتر از منابع و انرژی های پاک و خودداری از اتلاف و هدر رفت انرژی های تجدید ناپذیر می باشد که البته تا به حال نیز موفقیت هایی در این زمینه داشته است. یکی از عوامل اصلی پیشرفت در هر کشور را می توان مصرف صحیح انرژی و صرفه جویی در آن دانست.

در ایران نیز به تازگی در راستای برنامه های اقتصادی دولت، بحث هدفمندسازی یارانه ها به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است. با این قانون توجه بسیاری به تجهیزات کم مصرف و بهینه ساز مصرف انرژی در کشور شد. در این بین بخش مسکن نیز دور از این مسئله نبوده است و در این بین به منظور بهینه سازی صرف انرژی در جامعه راهکارهای مختلفی ارائه گشت که از بین آن ها می توان به اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و هوشمند سازی موتورخانه اشاره نمود. اما اولویت اجرای این راهکارها نیز اهمیت بالایی خواهد داشت.

طبق تحقیقات انجام شده اجرای مبحث 19 هزینه زیادی را می طلبد. به عنوان نمونه مبحث 19 استفاده از پنجره های دوجداره را ضروری داشته که البته هر چه بنای ساختمان بیشتر باشد تعداد این پنجره ها نیز بیشتر خواهد بود. در حالی که سیستم کنترل هوشمند موتورخانه درگیر تعداد طبقات و واحدها نمی باشد و به تخریب ساختمان نیز نیازی نمی باشد از این رو بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

از آن جایی که بیشترین میزان مصرف مربوط به موتورخانه ها می باشد لذا موارد زیر کارایی موتورخانه را کاهش داده و نیز مصرف سوخت را بالا خواهد برد:

·        طراحی قدیمی موتورخانه

·        دیگ ها و لوله های فاقد عایق

·        بی توجهی به تنظیمات فصلی که منجر به افزایش انرژی خواهد شد

·        مناسب نبودن مشعل ها و تنظیمات آن ها

·        کاهش دمای آبگرم در تعطیلات به دلیل بالا بودن میزان مصرف

·        عدم رعایت اصول مهندسی در لوله کشی

·        عدم استفاده از موتورخانه هوشمند

·         در کشورهای پیشرفته اتوماسیون ساختمان موضوع بسیار مهمی به شمار خواهد آمد زیرا با در نظر داشتن افزایش هزینه های انرژی و رویکرد جوامع از بهره برداری از انرژی های نوع مصرف انرژی حائز اهمیت می باشد.

·         امکان معرفی اتوماسیون ساختمان به هوشمند سازی مدیریت منابع ساختمان در یک جمله وجود خواهد داشت. از این هوشمند سازی می توان به منظور کنترل دقیق و حذف خطای انسانی بهره برد.

·        براساس نوع کاربری هر ساختمان، امکان تعریف اتوماسیون ساختمان براساس چارچوب های گوناگون وجود خواهد داشت. که البته تمامی این چارچوب ها به نوعی با هم دارای اشتراکی می باشند و همگی به منظور بهینه سازی مصرف انرژی و راهبری بهره گیری صحیح از تجهیزات تعریف خواهند شد.

·        در کل تقسیم بندی اتوماسیون ساختمان به 6 بخش انجام خواهد شد:

– نظارت بر روشنایی
– نظارت بر سیستم موتورخانه
– نظارت بر رفت و آمد
– سیستم های اعلام حریق هوشمند
– سیستم های صوتی و تصویری هوشمند
– نظارت بر تجهیزات نظیر آسانسورها ، پله برقی ها و …
با نظر به افزایش قیمت بالای حامل های انرژی و نیز میزان هدر رفت انرژی در درصد بالا در موتورخانه ها، کارشناسان این کمپانی طبق رویکرد اصلاح سیستم موتورخانه دست به ساخت تولید سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به نام SES  زدند.

علل هدر رفت انرژی در موتورخانه ها

·        نامتناسب بودن مشعل ( تنظیم نبودن صحیح و نیز گاهی راندمان پایین)

·        نامتناسب بودن دیگ ( وجود رسوب در درون پره ها و عایق نبودن آن ها)

·        نامتناسب بودن ظرفیت حرارتی دیگ و مشعل

·        کثیف بودن موتورخانه

·        نامناسب بودن دودکش و اشتباه بودن طراحی آن

·        منطبق نبودن ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی ساختمان

·        تنظیم نبودن صحیح به صورت مناسب

راهکارهای حل این مشکل

·        رسیدگی به امور مربوط به بهینه ساختن موتورخانه ها

·       تعبیه سیستم کنترل محیطی هوشمند موتورخانه

·       تنظیم نمودن موتورخانه

·       هماهنگی دیگ و مشعل

·        تعبیه دمپر بارومتریک عایق کاری لوله و دیگ

·        برداشتن رسوب دیگ و شستشوی آن

هوشمند سازی موتورخانه پروسه ای است که به منظور بهینه سازی مصرف انرژی مشعل ها و پمپ ها را تحت کنترل قرار خواهد داد. سیستم موتورخانه هوشمند SES وابسته به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی نخواهد بود و نیز به منظور نصب آن نیز احتیاجی به خرابی ساختمان یا تغییر موتورخانه نخواهد بود. از این رو در کاهش مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

boiler

شما هم اکنون مي‌توانيد با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه خدمات متورخانه آگاه شويد. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

موتورخانه های هوشمند چه مزایای به همراه خواهند داشت؟

·        امکان کنترل و نظارت بر گرمایش از مبدا و محل تولید گرما

·        طراحی آن طبق شرایط بومی و اقلیمی کشور انجام شده و با فرهنگ مصرف انرژی ایران متناسب خواهد بود.

·        در ساختمان های غیرمسکونی تا 40 درصد و در ساختمان های مسکونی تا 15 درصد هزینه ها و میزان مصرف سوخت را کاهش خواهد داد.

·        روشی موثر در بهینه سازی میزان مصرف انرژی در ساختمان به شمار آمده که کوتاهترین زمان بازیافت هزینه ها به استناد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور را به خود اختصاص داده است.

·        برخورداری از مدت زمان موثر دوره بهینه سازی 12 ماه سال

·        به حداقل رساندن آلاینده های زیست محیطی و هزینه های اجتماعی

·        امکان تطابق و کنترل محیطی مطلوب همراه با به ثبت رساندن محدوده رفاه حرارتی هماهنگ با تغییرات دمای محیط خارجی از ساختمان

·        کنترل میزان گرمایش و دمای آب گرم مصرفی به شکل لحظه به لحظه و در تمامی ساعات شبانه روز

·        قابلیت استقلال کارکرد سیستم از مساحت بنا

·        به حداقل رسیدن میزان استهلاک و بالا رفتن میزان راندمان و نیز ضریب ایمنی تاسیسات حرارتی

·        کاربری ساده و قابلیت تنظیم برنامه نرم افزاری سیستم با توجه به نوع کاربری ساختمان

·        نصب راحت و سریع بدون نیاز به تغییرات مکانیکی در موتورخانه

·        برخورداری از گارانتی واقعی 24 ماهه و نیز خدمات پس از فروش 10 ساله

کنترل پکیچ یا موتورخانه از راه دور چیست؟

خیلی از مواقع در زمستان به منظور اقامت در ویلا و یا محیط های تفریحی قشلاقی نگرانی هایی از بابت سردی داخل ویلا و گرم نشدن سریع محیط داخلی آن وجود خواهد داشت. حتی خیلی از افراد به دلیل مشکلات و بیماری هایی که داشته به خاطر همین مدت زمانی که برای گرم شدن ویلا نیاز بوده دور رفتن به ویلای خود را خط می کشند. در حالی که به کمک راهکاری ساده می توان این مشکل را از سر راه برداشت.

راهکار موثر حل این مشکل به کارگیری سیستم های تله متری می باشد. این سیستم ها به شما این امکان را داده تا از فاصله صدها کیلومتری نیز تنها به واسطه استفاده از سیگنال های مخابراتی تجهیزات الکتریکی دستگاه خود را خاموش و روشن نمود. این سیستم ها که به صورت اختصار imc نامیده می شوند از خروجی هایی برخوردار بوده که کارکردی همچون کلید برق داشته اما می توان از طریق موبایل آن را کنترل نمود.

این سیستم با اتصال به موتورخانه به صاحب خانه این امکان را داده تا پیش از رفتن به ویلا تنها با ارسال یک پیام اقدام به روشن کردن موتورخانه و یا پکیج ویلا نموده تا در زمان رسیدن به ویلا دمای کاملا گرم و مطلوب شده باشد.

علاوه بر آن در مناطق سردسیر به دلیل عملکرد دائمی دستگاه احتمال ترکیدن لوله ها وجود داشته به کمک این سیستم می توان دستگاه را ساعات محدودی از روز روشن نموده و از مشکل ترکیدگی لوله ها بر اثر سرمای شدید جلوگیری نمود.

همچنین نمونه ها مجهزتر آن ها همچنین به منظور آبیاری ویلا در روزهای گرم سال نیز کاربرد داشته و می توان به راحتی بدون کمک باغبان فضای مورد نظر را به صورت متناسب آبیاری نمود.

علاوه بر آن خروجی های اضافه موجود در این سیستم امکان فعال سازی سیستم خنک کننده در فصل گرم سال را پیش از رسیدن به ویلا فراهم نموده است.

از خروجی های اضافه آن همچنین می توان به منظور روشنایی محیط بیرونی و یا درون ویلا به صورت موقتی و از راه دور استفاده نمود تا سارقان فکر حمله به ویلا را از سر خود بیرون کنند.

از مزایای این سیستم می توان به کاهش مصرف انرژی، ارتقای کیفیت شرایط آسایشی، افزایش سطح امنیت، ایمنی و اعمال مدیریت بر تمامی اجزای داخل ساختمان در یک واحد مسکونی اشاره نمود. کاربر به کمک این سیستم توانسته به واسطه پنل های اتاقی به صورت محلی، از طریق پنل مرکزی و با استفاده از ریموت و از راه دور اجزای مختلف سازمان را تحت کنترل قرار دهد و همچنین توانسته با کمک آیپد یا موبایل خود واحد خود را به خوبی کنترل نماید.

این سیستم علاوه بر مزایای سیستم های مدیریت خانگی در کاهش مصرف انرژی و تامین امنیت واحد مسکونی، از امکانات دیگری از جمله ارتباط با اینترنت، استفاده از امکانات صوتی تصویری (Multimedia) و کنترل تجهیزات خانگی نیز برخوردار است و یا این که می توان از طریق تعریف سناریوهای عملکرد مختلف (مانند سناریوی خواب، عدم اشغال واحد، مسافرت و …) و برنامه ریزی عملکرد اجزا، به کمک این سیستم برای خود و سایر خانواده راحتی بیشتری به بار آورد.

چنانچه نياز به مشاوره در زمينه نحوه‌ هوشمندسازی موتورخانه داريد، مي‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد –  28425488-021

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.