چطور درجه دیگ و پمپ موتورخانه را تنظیم کنیم؟

نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در سامانه خدمت نت
نصب و راه اندازی و سرویس نگهداری و تعمیر در سامانه خدمت نت
مطالب مرتبط

تعمیرات موتورخانه یا سرویس ادواری موتورخانه از خدماتی است که مجموعه خدت نت با بهره مندی از توان بالای متخصصین خود توانسته است در حدود 2 دهه فعالیت خود را ارائه کیفیتی بالا، رضایت خاطر مشتریان خود را جلب نماید. یکی از خدمات مرتبط با سرویس موتورخانه که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه می باشد.

تنظیم بودن درجه دیگ و پمپ موتور خانه عملکرد مطلوب آنها را به همراه خواهد داشت که باعث تولید آب گرم با مدیریت صحیح مصرف انرژی می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به معرفی انواع ترموستات های مربوط به دیگ و پمپ موتورخانه بپردازیم و پس از آن نکاتی کلیدی در خصوص ترموستات ها با شما در میان بگذاریم.

به طور معمول دربیشتر موتورخانه ها، کنترل پمپ ها همچون مشعل ها به روش ترموستاتیک انجام می گیرد و در واقع همواره به صورت استاتیک و فارغ از شرایط فیزیکی ساختمان، آب و هوا، عملکرد مشعل، و نیاز واقعی ساختمان تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

یکی از موارد مهم در رابطه با پمپ ها، مقدار اختلاف دمای موجود بین دو دمای آب گرم چرخشی (آب دیگ) و دمای آب گرم مصرفی (آب منبع ) می باشد که تا زمان محاسبه این اختلاف درجه حرارت، پمپ مشغول به کار خواهد بود.

شاید خیلی مواقع بری اکثر شما این سوالا پیش آمده باشد که ترموستات چیست و چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که ، ترموستات در واقع دستگاه سنسور دما می باشد که با رسیدن به دمای تعیین شده دستور توقف ( قطع شدن ) را صادر می کند. به جهت آشنایی شما با ترموستات یا حسگرهای دمایی موتورخانه در ادامه به معرفی بر خی از این حسگرها خواهیم پرداخت.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تعمیرات موتورخانه یا سرویس ادواری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

ترموستات جداری (آکوستات جداری)

این مدل از ترموستات ها دارای حسگر اولیه بی متال بوده و به طور معمول به وسیله فنر یا سیم کاملا محکم بر روی جدار لوله برگشت موتورخانه بسته می شود.

پیش از نصب ترموستات جداری، نیاز است تا 2 مرحله ساده را انجام دهیم :

  • ابتدا باید لوله را از طریق سمباده زدن کاملا صاف نمود
  • سپس بر روی آن از خمیر مخصوص استفاده نمود

این ترموستات در سیستم حرارت مرکزی و موتورخانه، به منظور صدور فرمان به پمپ سیرکولاسیون کاربرد دارد و به طور معمول به نسبت ترموستات دیگ تقریبا از دمای 10 درجه کمتر برخوردار است (به عنوان مثال دمای 65 درجه سانتی گراد). در واقع در صورت کمتر بودن میزان دمای آب برگشت از رادیاتورها از مقدار مشخص شده (دمای 65 درجه سانتی گراد)، می توان دریافت که ترموستات وصل است و پمپ هم روشن می باشد.

اما دوباره بعد از مدتی که آب برگشت به درجه حرارت 65 درجه برسد، ترموستات قطع و پمپ موتورخانه نیز خاموش می شود. در صورت پایین تر بودن مقدار دمای تنظیم ترموستات جداری از ترموستات دیگ، صدور فرمان قطعی پمپ توسط ترموستات زودتر از موعد اتفاق خواهد افتاد.

چنانچه میزان تنظیم با ترموستات دیگ دارای اختلاف زیر 10 درجه بیشتر باشد، زمان قرارگیری پمپ سیرکولاسیون در مدار افزایش خواهد یافت. البته گفتنی است که این موضوع با افزایش مصرف برق، ایجاد صدایی نامطلوب و نیز فرسایش زود هنگام همراه خواهد بود.

از طرفی، در صورتی که میزان تنظیم ترموستات جداری از تنظیم ترموستات دیگ موتورخانه بیشتر و یا با آن یکسان باشد، پمپ سیرکولاسیون یکسره روشن می باشد که چندان نتیجه جالبی را به همراه نخواهد داشت.

تعمیرات موتورخانه و سرویس ادواری موتورخانه در خدمت نت

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیرات یا سرویس ادواری موتورخانه از تعرفه آن آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

ترموستات ديگ (آکوستات مستغرق)

این ترموستات که با عنوان آکوستات مستغرق نیز شناخته می شود، به منظور تنظیم میزان درجه حرارت مایعات مورد استفاده قرار می گیرد و در تاسیسات حرارت مرکزی و موتورخانه جهت صدور فرمان به مشعل های گازوئیلی و گازی در رابطه با تنظیم درجه حرارت آب دیگ کاربردی می باشد.

بخش حسگر اولیه این ترموستات هیدرولیکی می باشد. این دستگاه همچنین دارای غلافی است که به کمک آن بر روی دیگ نصب می شود. در درون غلاف نیز آبگرم موجود در دیگ و اطراف غلاف و مخزن حسگر وجود دارد.

جهت انتقال بهتر و سریعتر آب گرم دیگ به مخزن حسگر، به طور معمول فاصله میان غلاف و مخزن حسگر با مخلوط براده آلومینیوم و گریس یا پارافین پر می شود.

به منظور صدور فرمان قطع و وصل، در درون حباب اتر ریخته شده که با افزایش دما حجیم شده و به کمک فانوسی فرمان قطع و وصل شدن سیستم را ارسال می کند.

به طور معمول دمای ترموستات بر روی درجه ای مانند 75 درجه سانتی گراد قرار داده می شود.

با یکسان شدن میزان درجه حرارت آب درون دیگ با درجه حرارتی که بر روی آکوستات تنظیم شده، کلید درون آکوستات به واسطه مخزن حسگر قطع شده و باعث از کار افتادن مشعل خواهد شد و پس از آن که آب درون دیگ سرد شود، به مقدار اختلاف دمای قطع و وصلی (۵±) دوباره کلید در حالت وصل قرار گرفته و مشعل مجدد فعالیت خود را آغاز می کند.

تعمیرات موتورخانه و سرویس ادواری موتورخانه در خدمت نت

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تعمیرات موتورخانه یا سرویس ادواری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

ترموستات حد (آکوستات حد)

به منظور اطمینان از بهره برداری و ایمنی مطلوب سیستم حرارت مرکزی موتورخانه، تنها نمی توان به آکوستات دیگ اکتفا نمود. زیرا برخی مواقع ممکن است سیستم مکانیکی آکوستات دیگ موتورخانه که در طی 24 ساعت مدار را چند بار قطع و وصل کرده است، دچار اختلال یا خرابی شده باشد و بر این اساس عملکرد مورد انتظار را از خود نشان ندهد.

لذا در چنین شرایطی مشعل حتی با وجود افزایش درجه حرارت آب در دیگ باز هم خاموش نخواهد شد و در نتیجه رسیدن آب درون دیگ به نقطه جوش باعث بروز خسارت هایی خواهد شد.

از این رو برای ممانعت از بروز این مشکل، بر روی دیگ از ترموستات حد نیز استفاده می شود که در مدار با ترموستات دیگ به شکل سری می باشد. ترموستات حد به نسبت ترموستات دیگ بر روی چند درجه حرارت بیشتر تنظیم می گردد.

از این رو همواره ترموستات حد در حالت وصل قرار خواهد داشته به غیر از شرایطی که دیگر آکوستات از خود عملکردی نشان نداده و دمای آب درون دیگ با دمای ترموستات حد یکسان شود، که در این زمان این کنترل منجر به خاموش شدن مشعل شده و مانع از خسارات احتمالی خواهد شد.

انواع ترموستات های حد معمول

به طور معمول ترموستات های حد به دو شکل زیر ساخته خواهند شد :

ترموستات حد بالا

این ترموستات مانند ترموستات دیگ است و مشعل را در زمانی که درجه حرارت انتخاب شده برای دستگاه بالاتر برود و یا این که آب به میزان مورد نظر سرد شود، به صورت خودکار روشن خواهد نمود.

ترموستات قطع کننده درجه حرارت بالا

این ترموستات از دکمه ریست برخوردار است، این امکان در آن وجود دارد که در صورتی درجه حرارت آب دیگ پایین بیاید و به درجه مطمئنی برسد، از طریق دکمه ریست نسبت به روشن نمودن مجدد مشعل اقدام نمود.

از این رو ترموستات نوع دوم گزینه مناسب تری خواهد بود چرا که بلافاصله بعد از خاموشی مشعل، مسئول مربوطه متوجه خرابی آکوستات دیگ شده و اقدام به تعویض آن خواهد نمود.

گفتنی است که این امکان وجود دارد که یک دستگاه ترموستات دوتایی را جایگزین یک آکوستات دیگ و یک آکوستات حد به صورت مجزا کرد.

ترموستات دوتایی که در درون دیگ قرار می گیرد، دو بالب دارد که یکی از آن ها مربوط به آکوستات معمولی دیگ و دیگری نیز مرتبط با آکوستات حد می باشد.

گفتنی است که با گرم شدن آب درون دیگ، این آب برای رسیدن به درون ساختمان و رادیاتورها وارد پمپ سیرکولاتور شده و در نهایت منجر به گرم شدن محیط درون ساختمان خواهد شد. در صورت برخورداری محیط از گرمای کافی، گرمای آب مورد استفاده قرار نگرفته و طی مسیر برگشت با رسیدن به ترموستات جداری، پمپ سیرکولاتور را خاموش خواهد نمود.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیرات یا سرویس ادواری موتورخانه از تعرفه آن آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

2 نکته مهم در خصوص درجه دیگ و پمپ موتورخانه

نکته اول

به هیچ عنوان نبایستی آب گرم مصرفی خارج شده از شیر، از حد مجاز بیشتر باشد، زیرا منجر به سوختگی فرد استفاده کننده خواهد شد. به طور معمول دمای بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد مناسب می باشد.

در اکثر موتورخانه  ساختمان های مسکونی به واسطه نصب ترموستات روی پمپ سیرکوله آب شوفاژ منبع تولید آب گرم مصرفی، این کنترل دما صورت خواهد گرفت.

 البته روش فوق به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، زیرا :

  1. این کار علاوه بر اینکه عمر مفید پمپ را کاهش می دهد، ساعات کارکرد مشعل را افزایش داده و در نهایت منجر به مصرف سوخت بیشتری خواهد شد.
  2. امکان استفاده از آن در روزهای سرد سال که پمپ سیرکوله شوفاژ در مدار است وجود نخواهد داشت.
  3. سیستم مذکور بر روی درجه حرارت آب گرم مصرفی به صورت دقیق کنترل نخواهد داشت.

توصیه می شود چنانچه سیستم کنترلی موتورخانه شما از این نوع می باشد، حتما به کمک یک کارشناس آن را با شیر سه راهه کنترلی قابل نصب بر روی ورودی آب شوفاژ منبع تولید آب گرم مصرفی تعویض نمایید.

نکته دوم

همیشه به خاطر بسپارید که نیاز است تا به صورت مرتب نسبت به روغنکاری پمپ های سیرکوله شوفاژ اقدام شود.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تعمیرات موتورخانه یا سرویس ادواری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.