چگونه شیر فلکه موتورخانه را تعویض کنیم؟

تعمیر شیرفلکه های موتورخانه در خدمت نت
تعمیر شیرفلکه های موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین اجزای موتورخانه ساختمان شیر فلکه موتورخانه می باشد که وجود نشتی در آن می تواند باعث ایجاد آسیبهایی به موتورخانه شود که تنها راه رفع آن این است که نسبت به  تعویض شیر فلکه موتورخانه اقدام شود.

شیرفلکه های مورد استفاده در هر موتورخانه با توجه عمر مفیدشان، نیاز دارند تا در بازه های زمانی مشخصی نسبت به تعویض آنها اقدام شود. واقعیت آن است که اگر در موتورخانه ای از بهترین تجهیزات استفاده نمایید، اما عملکرد شیرفلکه مناسب نباشد، نمی توان انتظار کارایی دلخواه را از سیستم تاسیساتی داشت.

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی انواع شیرفلکه و نیز آشنایی با کاربرد هر یک از آن ها اطلاعاتی را در خصوص نحوه تعویض آن ها با شما در میان بگذاریم، با ما همراه باشید.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تعویض شیر فلکه موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیر موتورخانه از تعرفه تعویض شیر فلکه موتورخانه و به طور کلی تعمیر موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

وظایف شیر فلکه در یک سیستم لوله کشی:

  • قطع و وصلی جریان
  • کنترل سطح
  • کاهش سرعت
  • تنظیم دبی
  • مشخص نمودن جهت حرکت
  • کنترل فشار
  • کنترل دما

وظایفی چون قطع، وصل و تنظیم دبی جریان سیالات در یک سیستم تاسیساتی بر عهده شیرفلکه می باشد و در موتورخانه می توان کاربردهای گوناگونی را برای آن در نظر گرفت. به طور معمول از شیرفلکه های یک طرفه، دروازه ای و کف فلزی در موتورخانه ها استفاده شده که اغلب چدنی یا برنجی بوده و از نظر سایز نیز ممکن است در اندازه های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

نکات قابل توجه در رابطه با طراحی، ساخت و تعویض شیر فلکه

  • نیرو و تجهیزات خاص مورد نیاز به منظور راه اندازی
  • توجه به تاثیر در جریان
  • ضرورت آب بندی و مواد مورد استفاده در آب بندها
  • تعمیر، نگهداری، نصب و تنظیم آسان آن ها
  • مزایای حوضچه های آرامش
  • مقدار تحمل فشار
  • اهمیت کاویتاسیون
  • توجه به ارتعاش شیرفلکه ها
تعویض شیر فلکه موتورخانه

دسته بندی انواع شیر فلکه موتورخانه به لحاظ عملکرد و نیز محل استفاده آنها:

  • مسدودکننده های جریان سیال از قبیل شیرهای بشقابی، شیرهای کشویی، پروانه ای
  • رهاکننده ها مانند شیرهای اطمینان
  • تنظیم کننده های دبی عبور سیال از جمله شیرهای زاویه دار، سوزنی و بشقابی
  • یک طرفه ها مثل سوپاپی و دروازه ای ها
  • هواگیری کننده ها نظیر دوروزنه و تک روزنه ها

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیر موتورخانه از تعرفه تعویض شیر فلکه موتورخانه و به طور کلی تعمیر موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

انواع شیرفلکه های موجود در موتورخانه ها

شیر فلکه های دروازه ای یا کشویی موتورخانه

این شیر فلکه ها را می توان متداول ترین و پراستفاده ترین شیر فلکه های مصرفی لوله کشی سرد و گرم و موتورخانه دانست. کاربرد این شیر فلکه ها تنها به قطع و وصل مسیر دربرگیرنده شیر محدوده شده و همواره در دو حالت کاملا باز و یا کاملا بسته قرار خواهند داشت. از نظر نوع دیسک می توان شیر فلکه های دروازه ای را به دو دسته تقسیم نمود:

  • دیسک یک تکه ای: در این حالت امکان نصب شیر در هر حالتی وجود خواهد داشت.
  • دیسک دو تکه ای: تنها در حالت افقی و در واقع در حالت عمود بر افق بودن شیر و میله آن، امکان نصب وجود خواهد داشت.

یکی از ویژگی های این نوع از شیرها، پایین بودن میزان افت فشار در طول شیرفلکه می باشد و از این رو استفاده از این شیرفلکه ها در مسیر لوله های با طول زیاد بسیار متداول است. به طور معمول در سیستم های لوله کشی موتورخانه اتصال لوله و شیرفلکه از راه جوشکاری یا توسط پیچ انجام می گردد. در کل شیرفلکه و لوله به وسیله فلنچ و پیچ و مهره به هم متصل می شوند و جهت ممانعت از نشتی بین لوله فلنج از شیر لائی آب بندی یا Gasket استفاده خواهد شد.

به منظو باز کردن و بستن شیرفلکه کشویی جهت تنظیم آن، نیاز به استفاده از فلکه یا آچار مخصوص (در صورت نصب در یک محفظه) و یا یک محور (در صورت نصب در زیر زمین) می باشد. برای آن که مطمئن شوید شیرفلکه کشویی را به صورت استاندارد بسته اید نیاز است تا آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

شیرفلکه های گلویی موتورخانه

کنترل جریان آب در این شیرفلکه ها به واسطه یک دیسک مدور رانده شده به طرف جایگاه مدوری دیگر توسط فلکه و میله مرتبط با شیر صورت خواهد گرفت. این نوع از شیرفلکه ها در جریان سیال تلاطم به وجود آورده که این موضوع چندان مطلوب نخواهد بود. این شیرها در کلیه شبکه های سرد و گرم و لوله کشی موادشیمیایی کاربرد داشته و بسته به نیاز می توان آن ها را تا قطر 12 اینچ تهیه نمود.

شیر فلکه های گازی یا توپی

این شیر فلکه‌ها نیز در موتورخانه ها پراستفاده و رایج می باشند. شیرفلکه های گازی یا توپی همچون شیر سماور به شکل چرخش 90 درجه ای باز و بسته می شوند. در این شیر از بین سوراخ یک ساچمه کروی قرار گرفته در جایگاهی کروی و صیقلی شده، جریان آب عبور داده خواهد شد.

این شیر در لوله کشی های آب سرد و گرم و نیز لوله کشی گاز فشار ضعیف کاربرد دارد. به طور معمول از سوی این شیرفلکه ها در مقابل جریان آب مقاومت کمی به وجود خواهد آمد.

معمولا شیرفلکه توپی از یک بدنه، یک عضو کروی (دارای سوراخی به منظور عبور سیال)، دو سیترینگ، یک یا دو درپوش (کلوژر) آب بندی و یک ساقه تشکیل شده اند.

این شیرفلکه ها که به نوعی شیرفلکه قطع و وصل کننده جریان به شمار می آید در صورتی که نیم باز بماند، احتمال خراب شدن آن ها وجود خواهد داشت. علاوه بر آن، عضو مسدود کننده کانال جریان (کره یا گاهی نیم کره) باز و بسته نمودن شیرفلکه را عهده دار است و از راه ساقه شیرفلکه امکان حرکت 90 درجه ای را دارد.

شیرفلکه های سماوری

ساخت این شیرفلکه ها به شکل سه راه بوده و در رابطه با جریان های کم، کاربرد خواهند داشت. این شیرفلکه همچون شیر دروازه ای در برابر جریان آب، کمی مقاومت به وجود آورده و در صورت ایجاد استهلاک زیاد، نیاز استتا آن را تعویض نمایید.

جهت باز و بسته نمودن شیر فلکه سماوری و  نیز تنظیم آن تنها نیاز است که 90 درجه دسته شیرفلکه را بچرخانید. به طور معمول این شیرفلکه ها به منظور کنترل دو حالته (قطع/ وصل) کاربرد دارند. پس از تنظیم در همان حالت باقی می ماند و به راحتی می توان تشخیص داد که  شیرفلکه باز است یا بسته.

این شیرفلکه ها بسته به نیاز و ظرفیت موتورخانه، دارای اندازههای 3 اینج به بالا می باشند.

شیرفلکه های کروی

علت نامگذاری این شیرفلکه ها، شکل بدنه آن ها بوده که کروی شکل می باشد. ساختمان داخلی این شیرفلکه ها به گونه ای است که از زمان ورود آب به شیر تا خروج از آن، آب یک تغییر 180 درجه ای خواهد داشت. دریچه و نشیمنگاه این شیرفلکه دارای ساختاری است که به محض تماس با یکدیگر دچار قطعی خواهند شد.

علاوه بر آن، گفتنی است که بر اثر نیمه باز بودن شیرفلکه کروی فرسودگی رخ نخواهد داد و از این رو این شیرفلکه در موتورخانه به منظور تنظیم و کنترل جریان کاربرد خواهد داشت.

در این نوع از شیرفلکه ها با قطع شدن اتصال میان صفحه انتهایی ساقه و نشیمن گاه سیال به طور کامل جریان پیدا می کند. در شیرفلکه های کروی در مقایسه با نمونه های کشویی فرسودگی بر اثر اصطکاک بسیار کمتر خواهد بود. این شیرفلکه ها بسیار راحت تر تعمیر شده و به راحتی می توان این کار را بدون نیاز به بیرون آوردن شیرفلکه از مسیر لوله کشی انجام داد. به طور معمول شیرفلکه های کروی از نیکل یا فولاد ضدزنگ ساخته می شوند.

شیر فلکه های یک طرفه

این شیرها به منظور ممانعت از برگشت مایع فرستاده شده به مقصد کاربرد دارند. این شیرها بر روی ورودی آب به سوی ساختمان قرار داده می شوند تا در صورت قطعی آب از برگشت آب ذخیره شده در وسایل خانگی و داخل لوله ها به لوله اصلی جلوگیری شود.

علاوه بر آن نصب این شیرها بر روی مسیر لوله ورودی آبگرمکن ها انجام می شود تا  در زمان قطع شدن آب و یا شکستگی لوله درون ساختمان، مانع از خالی شدن آب ذخیره شده در مخزن آبگرمکن شود. زیرا در چنین حالتی احتمال دارد عملکرد کوره همچنان ادامه داشته و آبگرمکن دچار سوختگی شود.

شیر فلکه های پروانه ای

این شیرفلکه ها که در موتورخانه ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به سیالی که از آن ها عبور می کند،  از جنس هایی چون چدن، فولاد، استنلیس استیل و پلیمری ساخته می شوند. نمونه های چدن داکتیل و چدن خاکستری بیشترین استفاده را دارند.

این نوع شیر دارای اجزایی نظیر بدنه، دیسک، لاینر و عملگر(دستی، هیدرو لیکی و یا پنوماتیکی) می باشد. جهت آب بندی هر چه بهتر نیز بین بدنه و دیسک یک لاستیک تعبیه شده است.

این شیرها جهت استفاده در موتورخانه های ساختمانی و صنعتی بسیار مناسب است، زیرا اولا به خوبی جریان آب با دمای بالا را عبور داده و حجم کمتری را در مقایسه با نمونه های کشویی به خود اختصاص می دهد و ثانیا دارای قیمت مناسبی می باشند.

کاربرد این شیر فلکه ها در قطع و وصل و یا کنترل جریان سیال می باشد.  در صورت قرار گیری سیال عبوری آب (تا دمای ۸۰ درجه سانتی گراد) و سرعت عبوری در حالت حداکثری امکان استفاده از این شیرها وجود خواهد داشت. این شیرها به منظور استفاده در موتورخانه های خانگی و صنعتی در اندازه های گوناگون از ۲ اینچ به بالا و در خطوط آب گرم و سرد بسیار کاربردی خواهند بود. علاوه بر این با استفاده از این شیرها به عنوان جایگزینی برای شیرهای کشویی اندازه موتورخانه و در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا خواهد نمود.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست تعمیر موتورخانه از تعرفه تعویض شیر فلکه موتورخانه و به طور کلی تعمیر موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

سرویس و تعمیر موتورخانه در خدمت نت

نحوه تعویض شیر فلکه موتورخانه

در ادامه قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید به صورت مرحله بر مرحله شیرفلکه های دروازه ای را تعویض نمایید. البته لازم به ذکر است که از این روش به منظور تعویض دیگر شیرفلکه ها نیز می توان استفاده نمود. اما به جهت جلوگیری از طولانی شدن مطلب، به بیان جزئیات نخواهیم پرداخت.

چگونه محل گریس کاری بر روی bonnet شیر فلکه را تنظیم کنیم؟

به کمک این محل روانکاری شیر انجام می شود و در زمان سرویس شیر، نیاز است که این بخش نیز حتما بازرسی گردد و در صورت لزوم نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

مراحل تعویض شیرفلکه به صورت زیر می باشد :

  • بستن شیرفلکه به طور کامل
  • باز کردن درپوش مرتبط با محل گریسکاری
  • قرار دادن میله ای باریک درون آن
  • قرار دادن دوباره درپوش بر روی آن به منظور خروج فشار از درون شیر (در چنین حالتی اگر فشار قطع نشود، نشان از وجود نشتی در شیر می باشد)
  • باز کردن محل گریس کاری در صورت قطعی فشار
  • نصب اتصال گریس کاری جدید به جای اتصال قبلی

نحوه تعویض بخش Thrust Bearing

  • باز کردن درپوش این بخش
  • بیرون آوردن پین به کمک یک عدد پانچ
  • بیرون آوردن تبدیل Stem
  • بیرون آوردن اورینگ ها و بیرنگ ها موجود در زیر آن و بررسی آن ها
  • جایگزینی قطعات نو به جای قطعات فرسوده و گریس کاری بر روی آن ها
  • قرار دادن قطعات نو روی Stem
  • وصل کردن تبدیل Stem به وسیله پین مربوطه

نحوه تعویض نگهدارنده میله Stem Packing شیرفلکه

  • بستن شیرفلکه به طور کامل
  • قرار دادن دسته شیر در حالت باز
  • باز کردن درپوش قرار گرفته بر روی بانت
  • بیرون آوردن پین مربوط به تبدیل Stem به وسیله پانچ
  • برداشتن تبدیل از روی Stem
  • بیرون آوردن بیرینگ های آن
  • باز کردن Packing gland
  • بیرون آوردن واشر زیر آن

در صورت بیرون آوردن نگهدارنده میله به راحتی، اقدام به باز کردن آن نمایید و اگر نه بر روی آن یک لوله محافظ قرار داده و از محل گریسکاری، به گونه ای به پمپ کردن گریس درون آن پرداخته که گریس به صورت پرفشار خارج شود.

  • جایگزینی یک نگهدارنده میله جدید به جای قبلی

برای برگرداندن شیر به حالت اولیه و قرار دادن در حالت باز تنها نیاز بوده که این بار مراحل فوق را به صورت برعکس پیاده نمایید.

چگونگی تعویض دروازه و نشیمنگاه شیر فلکه دروازه ای

  • ایزوله سازی از دو سوی شیرفلکه
  • خالی کردن فشار درون شیر از محل تزریق گریس روی بانت
  • باز کردن شیر به طور کامل به منظور اطمینان از قرارداشتن Stem درون دروازه
  • باز کردن مهره های بانت
  • چرخاندن دسته شیر در جهت عقربه های ساعت به منظور بیرون آمدن کامل Stem از درون دروازه شیر
  • بیرون آوردن بخش بانت
  • بیرون کشیدن دروازه از درون دروازه
  • بیرون آوردن نشیمنگاه
  • بیرون کشی صفحات نگهدارنده از درون بدنه شیر
  • بازرسی بدنه از درون به منظور اطمینان از سلامت آن
  • بررسی دروازه و نشیمنگاه و صفحات نگهدارنده جهت اطمینان از عدم خرابی آن ها

گفتنی است که در زمان تعویض دروازه و نشیمنگاه، به هیچ عنوان نباید گریس اضافی به کار برده شود، بلکه تنها به اندازه یک فیلم نازک بر روی دروازه گریس بزنید. در آخر نیز می توانید قطعات را به ترتیب ببندید.

ما در این مقاله از سری مقالات آموزشی خدمت نت تلاش کردیم تا ابتدا به معرفی انواع شیر فلکه موتورخانه ساختمان بپردازیم و سپس نکاتی را برای تعویض آنها بیان نماییم. توصیه می شود که جهت انجام هر گونه تعویض شیر فلکه ها، حتما از افراد متخصص در این حوزه کمک بخواهید.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تعویض شیر فلکه موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.