انتخاب گرمایش از کف یا رادیاتور

انتخاب گرمایش از کف یا رادیاتور
انتخاب گرمایش از کف یا رادیاتور
مطالب مرتبط

این روزها با پیشرفت روز افزون علم و فناوری راه های زیادی نیز برای گرم کردن ساختمان و رساندن آن به دمایی مطلوب وجود داشته و روز به روز نیز این راه ها به روزتر می گردند. ما در این مقاله قصد داشته دو نمونه از این روش ها که از همه شاخص تر بوده یعنی گرمایش از کف و رادیاتور را معرفی نموده و این دو را با هم مقایسه کنیم.

با توجه به این که خیلی از افراد بر سر انتخاب یکی از این دو روش جهت ساختمان خود دچار تردید بوده لذا ما تصمیم گرفته در این مقاله این دو روش را با هم بررسی نموده تا ببینیم که کدام یک بهتر است.

پیش از این در مقاله های مرتبط در بخش مجله آموزشی خدمت نت در خصوص مزایای هر دو روش سخن گفتیم؛ اما اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم واقعا کدام یک بهتر هستند؟
پیش از هر چیزی بهتر است در رابطه با هر یک کمی توضیح داده و بعد آن دو را مقایسه نموده و در رابطه با مزایا و معایب هر یک سخن بگوییم.

آشنایی با سیستم گرمایش رادیاتوری

رادیاتورها در واقع نوعی سیستم گرمایش مرکزی بوده و منبع تولید گرما در آن ها نیز همچون هر سیستم گرمایش مرکزی دیگری در مکانی به خصوص از ساختمان (بیشتر اوقات زیرزمین) قرار گرفته که موتورخانه نام دارد. در موتورخانه آب گرم شده و از طریق لوله کشی به رادیاتورهای موجود واحدها رسیده و از این رو فضای ساختمان به دمای مطلوب و گرمی خواهد رسید.
هر چند که این روزها برای گرم شدن رادیاتورها از سیستم گرمایش پکیج شوفاژ دیواری بهره گرفته شده که در واقع می توان گفت که یک موتورخانه کوچک می باشد. به طور معمول نصب پکیج ها در بالکن ساختمان و یا آشپزخانه انجام شده و از طریق یک پمپ سیرکولاتور و یک مبدل خاص آب، باعث ایجاد گرمایش و گرم شدن رادیاتورها خواهند شد. به زودی در مقاله آشنایی با پکیج ها و نحوه کار آن ها در رابطه با پکیج ها به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با سیستم گرمایش از کف

همان طور که از نام آن ها نیز به خوبی قابل حدس بوده در این نوع از سیستم های گرمایشی گرما به واسطه لوله های قرار داده شده در کف ساختمان در کل محیط توزیع شده و در نتیجه محیط ساختمان گرم خواهد شد. در این سیستم نیز جهت انتقال گرما از آب استفاده می گردد. در این سیستم منبع گرمایش پکیچ یا موتورخانه خواهد بود.
در مقالات گذشته در رابطه با نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف توضیح داده و گفتیم که نوع لوله کشی چه نقشی در گرمایش خانه خواهد داشت.
اکنون که تقریبا با ساختار این دو سیستم آشنایی پیدا کردیم، وقت آن رسیده که این دو را با هم مقایسه نموده و مزایا و معایب هر یک را از نظر بگذرانیم.

انتخاب گرمایش از کف یا رادیاتور

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

کدام یک از این سیستم های گرمایشی مقرون به صرف تر می باشد؟

تا این جا به خوبی روشن شده است که برای اجرای هر یک از این دو سیستم گرمایشی هم می توان از سیستم مرکزی و موتورخانه استفاده نمود و هم این که از پکیج های شوفاژ دیواری در خانه ها بهره گرفت. این روزها دیگر استفاده از موتورخانه ها به حداقل رسیده است. در رابطه با اجرای سیستم های گرمایشی می توان به مزایایی نظیر هزینه و کیفیت بالاتر و نیز صرفه جویی در هزینه ها اشاره نمود که پیش از این در مقاله موتور خانه مرکزی در هزینه های ساختمان چه نقشی دارد؟ به توضیح در رابطه با آن ها پرداختیم.
علاوه بر آن در اجرای لوله کشی هر دو روش، از لوله های 5 لایه استفاده شده و در واقع شما توانسته هر دو را از لوله ای باکیفیت انتخاب نمایید.
در سیستم گرمایش از کف به لوله کشی بیشتری نیاز می باشد. در واقع می توان گفت که بایستی تمامی زوایا و مناطق خانه لوله کشی گردد، از این رو میزان لوله کشی بسیار بالا خواهد بود، این در حالی است که سیستم رادیاتور تنها نیاز داشته که مسیرهایی که رادیاتور قرار گرفته لوله کشی شود.
از این رو در سیستم رادیاتور لوله کشی کمتری انجام شده و به همین دلیل خیلی از افراد فکر می کنند که این موضوع باعث شده سیستم های رادیاتوری هزینه کمتری را به همراه داشته باشند اما در واقع در این سیستم ها اگر چه لوله کمتری استفاده شده اما به جای آن بایستی رادیاتور تهیه کرد که خود هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.
از این رو به خوبی می توان به این موضوع پی برد که احتمالا برای لوله کشی هزینه کمتری به نسبت خرید و اجرای رادیاتور نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که این هزینه برای زمانی است که شما بخواهید در زمان ساخت خانه سیستم گرمایشی را برای خانه اجرا نمایید.
به عنوان نمونه چنانچه قصد داشته به خانه خود سیستمی را از بین این دو سیستم بیفزایید و هر دو آن ها نیز از نظر قانونی امکان پذیر بوده بدون شک سیستم گرمایش از کف انتخاب مناسبی نخواهد بود چرا که هزینه خرابی و بازسازی نیز به آن اضافه می گردد در حالی که برای لوله کشی روکار برای رادیاتور هزینه بسیار کمتری نیاز خواهد بود.
از این رو با توجه به آن که این دو سیستم تقریبا از نظر ساختار کلی مثل هم بوده انتخاب گزینه بهتر از بین آن ها چندان راحت نخواهد بود. از نظر میزان هزینه، سیستم گرمایش از کف به نسبت رادیاتور به هزینه کمتری نیاز خواهد داشت.( البته این در حالی است که پیش از ساخت ساختمان نسبت به طراحی آن دست به کار شده باشید.)
اما هزینه تنها یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خواهد بود و ما باید ببینیم که آیا هر دو آن ها کیفیت و کارایی یکسانی را خواهند داشت؟ آیا در ساختمان های بزرگ سیستم های گرمایش از کف جوابگو هستند؟ و…

کیفیت و کارایی کدام یک از این دو سیستم بیشتر خواهد بود؟

اگر چه نمی توان به طور صریح گفت که یکی از این دو روش بر دیگری برتری داشته اما به هر حال خیلی از افراد مایل بوده که بدانند کدام یک از این روش ها از نظیر میزان گرمایش و یا کیفیت گرمایش از دیگری پیشی می گیرد.
اگر چه بایستی به هزینه کار نیز توجه داشت اما در واقع هزینه های این دو روش آن قدر زیاد نبوده که بخواهید مشکل عدم وجود گرمای مطلوب در خانه را به جان بخرید. خیلی از افراد به این موضوع اشاره دارند.
• در پاسخ به این سوال که کیفیت و کارایی کدام یک از این دو روش بیشتر بوده باید بگوییم که اگر چه سیستم گرمایش از کف جهت گرم کردن ساختمان در مقایسه با سیستم رادیاتوری به زمان بیشتری احتیاج داشته اما در عوض سیستم های گرمایش از کف گرما را به صورت یکنواخت تری توزیع خواهند نمود.
در حقیقت پس از دریافت هوای گرم از سوی رادیاتورها بدنه رادیاتور نیز گرم شده و بر اثر گردش هوا، هوا در نزدیکی رادیاتور قرار گرفته و در نتیجه محیط گرم خواهد شد.
در سیستم های گرمایش از کف نیز اگر چه به همین شکل بوده اما دارای یک تفاوت اصلی می باشند. در سیستم های گرمایش از کف در واقع تمامی کف ساختمان مانند یک رادیاتور به گرم شدن محیط کمک خواهند نمود.
• پایین تر بودن مصرف انرژی در سیستم گرمایش از کف

این طور به نظر آمده که تفاوت میان طول لوله ها در لوله کشی رادیاتورها ممکن بوده مانع از یکنواخت بودن سیکل گرمایش شده و در نتیجه برای گرم شدن رادیاتورهای دورتر نیاز بوده که پکیج یا موتورخانه انرژی بیشتری را مصرف نماید.
در سیستم های گرمایش از کف به طور معمول طول لوله ها به یک اندازه بوده و این موضوع باعث گردش متناسب آب و توزیع گرما و کاهش مصرف انرژی خواهد شد.
سیستم گرمایش از کف جهت فراهم نمودن دمای مطلوب به میزان حرارت کمتری به نسبت سیستم رادیاتوری احتیاج داشته و در نتیجه در این سیستم ها مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
• با استفاده از سیستم گرمایش از کف در چیدمان دکوراسیون منزل نیز آزادی عمل بیشتری خواهد بود.

این ویژگی نیز یکی از نقاط قوت سیستم های گرمایشی منزل خواهد بود. با توجه به این که در اکثر سیستم های گرمایشی فضایی نیز به وسیله گرمایشی نظیر بخاری یا رادیاتور اختصاص داده خواهد شد و به همین دلیل بایستی سعی زیادی به هماهنگی میان این وسایل با دیگر بخش های دکوراسیون خانه می شد این در حالی است که با حذف این عوامل علاوه بر آن که دکوراسیون منعطف تری داشته فضای بهتری برای چیدمان لوازم وجود خواهد داشت.

استهلاک کدام یک از این دو روش بیشتر خواهد بود؟

یکی دیگر از مهم و قابل توجه در رابطه با تاسیسات ساختمان استهلاک ملزومات می باشد.

بعد از گذشت مدتی سیستم های گرمایشی منزل دچار فرسودگی و استهلاک شده و روز به روز مشکلاتی چون نشتی آب ، گرفتگی مسیر و سرد بودن رادیاتورها و یا گرمایش از کف ، سیستم های مکمل و … در آن ها بیشتر نمود پیدا خواهند کرد. برای به حداقل رساندن این مشکلات علاوه بر به کار گیری اتصالات و تجهیزات باکیفیت انتخاب بهترین راه برای اجرای سیستم گرمایشی نیز نقش مهمی خواهد داشت.
لذا با توجه به یک اصل قدرتمند در سیستم های ساخت تجهیزات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی که می گوید با کمتر شدن اجزا و تشکیلات یک سازه میزان خرابی نیز به حداقل خواهد رسید لذا با این وجود بهترین کار این بوده که از سیستم گرمایش از کف استفاده شود چرا که در این روش برای گرمایش تنها از لوله 5 لایه استفاده خواهد شد.
اما اجرای سیستم های رادیاتور نیازمند لوله ، رادیاتور ، شیر یا والو رادیاتور ، حوله خشک کن و … بوده و از این رو احتمال خرابی و تعمیرات در این سیستم بسیار بیشتر خواهد بود.
لذا استهلاک رادیاتورها از سیستم گرمایش از کف بیشتر می باشد.( علاوه بر آن یک رادیاتور به طور متوسط 10 سال ماندگاری خواهد داشت.)
یکی دیگر از مشکلات این بوده که نصب رادیاتور بر روی دیوار باعث شده که پس از گذشت مدتی دیوار سیاه گردد این در حالی است که این مشکل در سیستم های گرمایش از کف وجود نخواهد داشت. حتی در صورت عایق بندی صحیح سیستم گرمایش از کف این سیستم کمترین تاثیر را بر روی مصالح ساختمان اجرا شده بر روی لوله ها خواهد گذاشت.
تا به این جا این طور به نظر می رسد که سیستم گرمایش از کف از سیستم های رادیاتوری بهتر می باشد اما حال بهتر است کمی نیز با معایب این روش آشنا شویم و راهکارهای ارائه شده برای آن ها را با هم مرور کنیم هر چند که گفتنی است که مضرات این سیستم ها هنوز اثبات نشده است.

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4 %D8%A7%D8%B2 %DA%A9%D9%81

معایب سیستم های گرمایش از کف در مقایسه با رادیاتور

خراب شدن بتن یا سازه رویی ساختمان

به هر حال همان طور که خود به آن واقف هستید گرم و سرد شدن لایه زیرین ساخت که لوله های گرمایش از کف بر روی آن اجرا شده بر روی بتن ، چوب و یا پارکت نیز اثر گذاشته اما در صورت ایجاد عایقی مناسب به راحتی می توان این مشکل را بر طرف نمود.

رشد میکروب در محیط های گرم

یکی از مشکلات رایج که عده ای از پزشکان نیز به بر روی آن تاکید داشته این است که در محیط هایی که گرما بیشتر بوده میکروب ها و باکتری های بیشتری رشد خواهند نمود. در این رابطه باید گفت که به هر حال خانه برای آن که قابل زندگی کردن بوده بایستی گرم باشد. و اگر این گونه بوده پس رادیاتور و بخاری نیز ایجا گرما می نمایند.
مسئله بعدی که وجود داشته این است که کف پا و یا دست با قرار گیری بر روی سنگ و یا سرامیک داغ دچار تعریق شده و پس از آن که این سطح از بدن که عرق کرده بر روی قالی گذاشته شود میکروب ها و باکتری به قالی منتقل خواهند شد. با وجود آن که هنوز این نظیریه به مرحله اثبات نرسیده اما در صورتی که واقعیت داشته باشد نیز می توان کل سطوح را با قالی یا موکت پوشاند.

باردار شدن پرز های قالی و موکت توسط سیستم گرمایش از کف

واقعیت این است که این موضوعی تقریبا صحت دارد. برای جلوگیری از این مشکل یکی از موثرترین راه ها این بوده به طور دوره ای اقدام به شستشوی قالی ها نمایید. علاوه بر آن همواره میزان گرمای گرمایش از کف را در حد استاندارد حفظ نموده تا پرزها تحریک نگردند.

پوکی استخوان و واریس

در این رابطه هنوز نظریه علمی روشنی به ثبت نرسیده است. اما به هر حال بهترین کار این بوده که در این رابطه اطلاعات خود را افزایش دهید.
در حقیقت به طور قاطع نمی توان این موضوع را بد دانست و صرف نظر از این که این ادعا بی پایه و اساس بوده باید بگوییم بر اثر تحقیقات صورت گرفته خیلی از افراد درگیر پوکی استخوان و یا بیماری واریس اصلا در خانه سیستم گرمایشی نداشته اند و از این رو می توان خیلی راحت گفت که این نظریه توخالی و کذب می باشد.
اما به هر حال از آن جایی که در تخصص ما نبوده ما نیز به هیچ عنوان قصد داشته در این مقاله این ادعا در رابطه با تاثیر این روش گرمایشی بر روی سلامتی را رد و یا قبول نماییم.

همان طور که دیدید به طور کلی سیستم گرمایش از کف در مقایسه با سیستم های رادیاتوری هم از هزینه کمتری برخوردار بوده و هم از نظر زیبایی شناسی فضایی از خانه را اشغال نخواهد کرد. مصرف انرژی این روش کمتر بوده و با وجود شایعاتی که در خصوص افزایش احتمال ابتلا به بیماری های استخوانی و واریس در استفاده از این روش باز هم این روش، یکی از روش های گرمایشی امن، مدرن و به صرفه محسوب می گردد.
علاوه بر آن با توجه به آن که در بعضی از ساختمان ها و طبقات آن ها محیط سردتر بوده پیشنهاد می شود که از سیستم گرمایش از کف استفاده شود چرا که در این روش گرمای بهتری حاصل خواهد شد.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 3 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.