قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

نصب دوربین مداربسته
نصب دوربین مداربسته
مطالب مرتبط

قوانین نصب دوربین مداربسته – همان گونه که همه ما به خوبی به آن واقف هستیم همواره امنیت یک جامعه از اصلی ترین نیاز ها به شمار آمده که این امنیت می تواند در نمونه های مختلف نظیر امنیت فردی، امنیت خانواده، امنیت ملی و… دسته بندی گردد.

دوربین های نظارتی در دهه گذشته با پیشرفت بسیار زیادی رو به رو بوده و خیلی از مراکز دولتی و نیز خصوصی برای افزایش سطح امنیت به دوربین های مدار بسته مجهز شده اند. قابلیت های بسیار مهمی که این روزها در دوربین های مدار بسته به چشم می خورد سبب شده از آن ها به عنوان کاربردی ترین و کم هزینه ترین راه ها جهت حفظ امنیت و به حداقل رساندن جرائم در محیط های مکان‌های مسکونی، اداری و حتی عمومی کمک گرفت.

از آن جایی که این گونه از دوربین ها در کنار نقش امنیتی که داشته ناظری نیز بر تمامی اعمال و رفتار ما بوده آیا واقعا این امکان وجود داشته که هر فردی در منزل و یا محل کار خود از دوربین مدار بسته استفاده نماید و یا این که برای این کار محدودیت هایی در نظر گرفته شده است؟

برای یافتن پاسخ این دسته از سوالات حتما تا این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

دوربین های بولت (بالت) Bullet

آیا منع قانونی نصب دوربین مداربسته حقیقت دارد؟

از آن جایی که در کاهش جرائم و بالا رفتن میزان امنیت محیط های گوناگون، استفاده از دوربین های مدار بسته بسیار موثر بوده لذا نه تنها نصب این دوربین ها هیچ گونه منع قانونی نداشته بلکه هر شخص به طور قانونی و تنها با رعایت چند قانون کوچک این امکان را داشته تا در محل زندگی یا کار خود اقدام به نصب دوربین های مدار بسته نماید.

بر اساس قانون اگر شما قصد داشته دوربینی را در ملک شخصی خود نصب نمایید ابتدا بایستی کلیه همسایگان و یا افرادی که به آن ساختمان رفت و آمد داشته را از وجود این دوربین آگاه سازید که البته شما می توانید خیلی راحت این موضوع را تنها به کمک نصب یک یا چند تابلوی کوچک به همه اطلاع دهید.

علاوه بر آن جهت نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان های مسکونی نظیر راه‌ پله، حیاط یا پارکینگ شما بایستی از سوی اعضای مجمع ساختمان یک تائیدیه کتبی داشت باشید؛ از این رو مدیر ساختمان بایستی بر کلیه مراحل تهیه و نصب دوربین های مدار بسته ناظر بوده و به عبارتی با در نظر گیری نیاز ساختمان، تعداد و محل نصب دوربین ها از سوی مدیر ساختمان مشخص خواهد شد.

جهت نصب دوربین در محیط های شخصی تری نظیر درون منزل و یا اتاق خواب ها به طبع حساسیت های بسیاری وجود داشته و طبق قانون شما بایستی حتما برای نصب دوربین در چنین مکان هایی حتما افراد آن محیط را از نصب دوربین آگاه نموده و بعد از آن نیز به سراغ گرفتن مجوز برای نصب دوربین ها بروید.

نصب دوربین های مدار بسته به صورت مخفی که هیچ کس از وجود آن ها اطلاعی نداشته باشد تنها برای مدتی کوتاه و نیز به همراه در اختیار داشتن مجوز از سوی مراجع قانونی ممکن بوده و در صورتی که شخصی بدون مجوز و مخفیانه اقدام به نصب دوربین نماید تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازاتی نیز برای او در نظر گرفته خواهد شد.

با این که دوربین های مداربسته تاثیر بسیار مثبتی در حفظ امنیت و کاهش جرائم و تخلفات داشته اما با این حال نصب مخفیانه و بدون مجوز این دوربین ها کاری غیر خلاقی و غیر قانونی به شمار می آید.

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱
نصب دوربین مداربسته

نصب مخفیانه دوربین مداربسته به صورت قانونی

بر اساس اصل 25 قانون اساسی استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران از هر نظر مخالف قوانین بوده و طبق این قانون نصب و استفاده مخفیانه دوربین مدار بسته جرم می باشد. حتی تصاویر ضبط شده توسط این دوربین مخفی به هیچ عنوان قابل استناد نبوده و صاحب این دوربین نیز مجرم بوده و مجازات خواهد شد.

اما در شرایط خیلی خاص که فردی قصد داشته از یک جرم بزرگ در ملک شخصی و اداری خود جلوگیری نموده این امکان را داشته تا با کسب مجوز از مراجع قانونی، در مدت زمان کوتاهی به صورت مخفیانه در محیط مورد نظر دوربین نصب نماید.

کلا استفاده از دوربین های مداربسته تنها به دلایل امنیتی و نظارتی بوده و چنانچه استفاده از این دوربین به گونه ای بوده که کاربرد این دوربین از این دو جنبه خارج گردد، این کار غیرقانونی و غیر اخلاقی بوده و بر خلاف قوانین می باشد.
علاوه بر آن فیلم انتشار این فیلم ها و قرار گیری آن در اختیار شخص ثالث نیز غیر قانونی خواهد بود. به عنوان نمونه همین فیلم هایی که از دوربین مدار بسته نصب شده در مکانی ضبط و در شبکه های اجتماعی پخش شده اند.

اگر چه دوربین های مداربسته کاربرد های بسیاری داشته اما به هیچ عنوان نباید از آن ها جهت تجاوز به حریم شخصی افراد و نظارت بر زندگی مردم استفاده گردد.

نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته در آسانسور

از آن جایی که آسانسورها به طور معمول دارای رفت و آمد بسیار بیشتری بوده خیلی از افراد ساختمان و مدیر ساختمان ها مایل بوده برای بالا بردن سطح امنیت آپارتمان در آسانسور دوربین مدار بسته نصب گردد.

اما تحرک بالا و ساختار متفاوت آسانسورها، باعث شده که نصب دوربین در آن ها کار چندان ساده ای نیز نباشد، از این رو نصب آن به مهارت و تخصص کافی نیازمند است. برای نصب دوربین و گیرنده در آسانسور ها از روش های گوناگونی استفاده شده که از بین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از تراول کابل‌ها (تخت و گرد)، استفاده از فرستنده و گیرنده بی‌سیم (ترانسمیتر و گیرنده)، استفاده از آنتن وایرلس P2P (Point To Point) ، استفاده از دوربین بی سیم تحت شبکه (WIFI)، کابل انتقال تصویر در زیر آسانسور و کابل انتقال تصویر در بالای آسانسور.

علاوه بر این روش ها، شما این امکان را داشته تا با در نظر گیری ابعاد آسانسور، نوع کاربری و مقدار هزینه لازم، دوربین های مختلفی را به کار بگیرید. برخی از دوربین های مدار بسته در مقایسه با مدل ها دیگر در آسانسورها کارکرد مطلوب تری را از خود نشان داده که در این بین می توان به دوبین های مداربسته توکار، دوربین‌های مداربسته دام (Dome Camera)، دوربین‌های سه‌گوش مخصوص آسانسور و دوربین‌های مکعبی (Cube CCTV Camera) اشاره نمود.

اگر چه دوربین های دام و سه گوش، به نسبت دیگر دوربین ها در آسانسورها استفاده بیشتری دارند اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که ارتفاع کم سقف بیشتر آسانسورها باعث شده افراد سودجو به راحتی قادر به قطع و یا دزدیدن این دوربین ها باشند؛ از این رو برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر بوده از همان ابتدا از دوربین های توکار و مخفی برای آسانسورها استفاده نمایید.

البته این موضوع نیز قابل ذکر است که حتی در صورت نصب دوربین مخفی و توکار نیز شما بایستی از طریق برچسب هشدار افراد را از وجود دوربین در آن محیط آگاه سازید و عدم انجام این کار به منزله تجاوز به حریم افراد و نیز خلاف قانون می باشد.

چنانچه مایل بوده دوربین نصب شده در آسانسور قادر به نمایش تمامی بخش های فضای درون آسانسور بوده پیشنهاد می شود از دوربین‌هایی با لنز واید (2.8 میلی‌متر) کمک بگیرید.

از آن جایی که تجهیزات نصب دوربین مداربسته در آسانسور بسیار متنوع بوده لذا بهترین کار این است که برای این کار از یک فرد مختصص و دارای مجوز کمک گرفته تا کار در نهایت کیفیت انجام گردد.

هزینه نصب دوربین‌ مداربسته

این روزها تنوع دوربین های مداربسته موجود در بازار آن قدر بالا بوده که اگر بدون داشتن شناخت اقدام به خرید نمایید قطعا در انتخاب دچار سردرگمی می گردید. از بین دوربین های مدار بسته موجود در بازار می توان به دوربین های آنالوگ تیوی لاینی، آنالوگ نسل جدید، دوربین‌های تحت شبکه و… اشاره نمود.

در حال حاضر پایین ترین قیمت دوربین های مدار بسته متعلق به آن دسته از دوربین هایی است که تنها قادرند ابتدایی‌ترین انتظارات شما را از یک دوربین مدار بسته تامین نمایند.

اما در این بین دوربین هایی نیز وجود داشته که دارای قیمت‌های بالایی هستند و البته به نسبت قیمت بالای خود از قابلیت های بسیار شگفت انگیزی نظیر دید در تاریکی مطلق، مدیریت از طریق گوشی‌های هوشمند، گواهی IP66 (ضد آب و گرد و غبار)، تصویر فول اچ‌دی، امکان ضبط تصاویر روی فضای ابری، امکان تشخیص چهره، توان چرخش 360 درجه و… برخوردار می باشند.

نکته ای که در رابطه با دوربین های مداربسته قابل ذکر بوده این است که در کنار قیمت مشخص شده از سوی کارخانه، جهت افزایش کارایی بایستی تجهیزات دیگری چون دستگاه‌های DVR چهار تا شانزده کاناله، دستگاه‌های NVR چهار تا شانزده پورت، هارد دیسک، سیستم) UPS منبع تغذیه)، کابل دوربین و… را نیز در اختیار داشته باشند که شما بایستی بودجه ای برای تهیه نمودن این تجهیزات نیز در نظر گرفته باشید.

دوربین های مدار بسته موجود در بازار از نظر قیمت و مدل بسیار متنوع بوده و توصیه می شود در زمان خرید برای داشتن انتخابی مناسب حتما از افراد متخصص کمک گرفته و از مراکز معتبر خرید نمایید.

نصب دوربین مداربسته

آشنایی با قوانین نصب دوربین مداربسته در محیط‌های کاری

دوربین های مداربسته به دلیل برخورداری از قابلیت هایی کاربردی، برای استفاده در محیط های کاری نیز بسیار مناسب می باشند؛ از کاربرد های دوربین های مداربسته در محیط های کاری می توان نظارت بر ورود و خروج کارمندان، بهبود راندمان کاری پرسنل، جلوگیری از خرابکاری و سو رفتار کارکنان، حفظ امنیت افراد حاضر در محیط کار، نظارت بر رعایت قوانین از سوی پرسنل را عنوان نمود.

با وجود تاثیر مثبتی که دوربین ها در محیط های کاری دارند، اما شما حتما بایستی پیش از نصب دوربین در محل کسب و کار خود قوانینی و مواردی را در نظر داشته و از آن ها پیروی نمایید.

در وهله اول شما بایستی این نکته را به خاطر داشته باشید که نصب دوربین و نظارت توسط آن تحت هیچ عنوانی نبایست برای کارمندان مزاحمتی را به وجود آورد. علاوه بر آن شما بایستی به حقوق انسانی پرسنل توج داشته و به حریم شخصی آن ها تجاوز نکنید. و در کل شما بایستی پیش از نصب دوربین مدار بسته در محیط کاری خود، براساس قانون، کارمندان را از موارد زیر آگاه سازید:

1. هدف از نصب دوربین مداربسته
2. آگاه سازی کارمندان از نصب دوربین مداربسته
3. نحوه استفاده از تصاویر ضبط شده توسط دوربین
4. نحوه محافظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آن ها
5. آگاه سازی کارمندان از محیط های تحت پوشش دوربین

این نکته را به خاطر داشته باشید که با وجود تاثیر های مثبت دوربین های مداربسته در محیط های کاری اما شما به عنوان یک کارفرما به هیچ عنوان نباید آن را وسیله ای برای سوء استفاده از کارمندان خود قرار دهید.

حرف آخر

ما در این مقاله سعی نموده به توضیح در رابطه با مواردی چون هزینه‌های نصب دوربین مداربسته، قوانین مربوط به استفاده صحیح از آن بپردازیم. اگر بخواهیم تمامی مطالب عنوان شده را به طور خلاصه یک دور یادآوری نماییم بایستی بگوییم:

• توصیه می شود پیش از خرید و نصب دوربین مداربسته حتما با قوانین استفاده از آن آشنا شده و بعد سعی نموده به طور صحیح و قانونی از آن استفاده نمایید.

• طبق اصل 25 قانون اساسی هر نوع استراق سمع و نظارت بر زندگی افراد جرم محسوب می گردد. از این رو حتما پیش از نصب دوربین نسبت به کسب مجوز اقدام نمایید.

• با توجه به متنوع بودن دوربین های مداربسته و تجهیزات آن نظیر DVR، NVR، هارددیسک و… توصیه می شود در زمان تهیه این تجهیزات حتما از یک فرد متخصص و کاربلد کمک بگیرید.

• نصب این گونه از دوربین ها کار چندان ساده ای نبوده و بهتر بوده برای نصب آن ها از نصاب های حرفه و دارای مجوز کمک گرفته شود.

• پس از نصب حتما تمامی افراد ساکن آن محیط و یا کسانی که به آن محیط رفت و آمد داشته را از وجود این دوربین آگاه نمایید برای این کار می توانید از یک تابلو اطلاع دهنده استفاده نمایید.

چنانچه در خصوص قوانین نصب دوربین مداربسته ، و به طور کلی در خصوص دوربین مدار بسته نياز به مشاوره یا راهنمایی خاصی داريد، می‌توانيد با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشيد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.