آشنایی با نحوه تعویض و تعمیر اتاق و کابین دوش حمام

اتاق و کابین دوش
اتاق و کابین دوش
مطالب مرتبط

تعویض و تعمیر اتاق و کابین دوش حمام موضوعی است که در این مقاله از مجله آموزشی قصد داریم به آن بپردازم؛ از این رو تصمیم داریم تا نکاتی را در خصوص آموزش تعمیرات متداول در رابطه با اتاقک ها و کابین ها در میان بگذاریم تا خود به تنهایی بتوانید از پس تعمیر آن ها برآیید.

کابین دوش در واقع اتاقی یک تکه بوده که دارای امکانات تمام سر خود بوده اما اتاقک دوش منفک و اغلب بدون تجهیزات اضافه می باشد.

اصلی ترین مزیت این اتاقک ها و کابین ها این بوده که آب از درون آن ها به هیچ عنوان به بیرون نفوذ نخواهد کرد. با در نظر گیری این موضوع به مرور مشکلات رایج در رابطه با کابین و اتاقک پرداخته و شرایط تعمیر آن ها را نیز عنوان خواهیم نمود، با ما همراه باشید:

نحوه تعویض و تعمیر اتاق و کابین دوش حمام

نفوذ آب از زیر اتاقک و یا کابین به بیرون

یکی از مشکلات رایج در کابین های دوش و اتاقک های دوش نفوذ آب از آن ها به بیرون می باشد. این مشکل که بیشتر در کابین دوش اتفاق افتاده بر اثر عدم انتقال آب کابین به درون فاضلاب رخ خواهد داد.

اگر چه به نظر رسیده که عیب این مشکل تشخیص داده شده اما در هر حال شما اول از همه بایستی ببینید که چرا آب از زیر کابین یا اتاقک به بیرون نفوذ پیدا می کند.

هر چند که مشکل گرفتگی فاضلاب در اتاقک دوش نیز مشاهده شده اما به هر حال حل آن بسیار راحت تر خواهد بود.
از آن جایی که اتاقک دوش کفی نداشته و به طور معمول دارای راه فاضلاب مستقل می باشد و این فاضلاب در همان اتاقک نیز قابل مشاهده بوده، در صورت بیرون زدن آب از زیر اتاقک مشکل از فاضلاب نخواهد بود و این اتفاق ناشی از عدم آب بندی زیر درب یا دیواره‌های اتاقک می باشد.

این مشکل به طور معمول بر اثر باز شدن چسب آب بندی در زیر درب و یا ایجاد سوراخی در آن می باشد. جهت رفع این مشکل تنها نیاز بوده که با کمی تراش دادن چسب، کمک نموده تا چسب هایی که شل یا خراب شده پاک گردند، حال چسب هایی که بر روی زمین ریخته را برداشته و بعد به کمک چسب آکواریوم یا سیلیکونی زیر درب را خوب با چسب پر نموده تا مشکل نشتی رفع گردد.

این مشکل گاهی نیز احتمال داشته در دیواره‌های اتاقک و یا حتی سقف اتاقک (در صورتی که اتاقک سقف داشته باشد) نیز مشاهده شود که باز نیز به کمک همین راهکار می توان مشکل را رفع نمود. پیش تر از این در مقاله جابه‌جایی اتاقک دوش در رابطه با نحوه باز و بسته شدن اتاقک به توضیح پرداختیم.

اما چنان چه نشتی از زیر کابین دوش اتاقک نیز مشاهده گردد تنها باز شدن درزها این مشکل را به وجود نمی آورد. یکی دیگر از دلایل این مشکل باز شدن درزهای شیشه بوده که البته کمتر اتفاق خواهد افتاد و برای حل آن نیز بایستی پس از تمیز کردن چسب های قبلی مجدد از چسب سیلیکونی استفاده نمایید.

اتاق دوش

کابین دوش دارای یک کفی بوده و این کفی مجهز به سیستم فاضلاب مستقل بوده که به وسیله یک سیفون و شیلنگ، آب را به سمت فاضلاب انتقال خواهد داد.

از این رو در صورت خرابی سیفون کابین، پارگی و یا تا شدن شیلنگ و یا گرفتگی فاضلاب آب به بیرون نفوذ پیدا کرده و نشتی ایجاد خواهد شد. به ویژه این که به طور معمول کابین در جایی که گذاشته شده با چسب کفی آن به زمین آب بندی نشده و در نتیجه آب به راحتی به بیرون نفوذ خواهد کرد.

جهت بررسی این مشکل بایستی اقدام به جا به جا نمودن کابین کنید. از این رو بایستی به آرامی کابین را خم نموده و از شخص دیگری بخواهید که علت این مشکل را بررسی کند.

چنانچه مشکل بر اثر یکی از موارد پاره شدن لوله خرطومی، تا شدن لوله، شکستن سیفون و یا گرفتگی فاضلاب به وجود آمده بود سیفون را باز نموده و کابین دوش را بلند کنید.
چنانچه حمام دارای جای کافی بوده بدون باز کردن کابین به آرامی آن را در همان جا خوابانده و کاملا راه فاضلاب را باز کرده و پاک کنید.
در صورت شکسته شدن سیفون بایستی اقدام به تعویض آن با سیفونی جدید نمایید، چنانچه لوله خرطومی نیز دچار پارگی شده باید حتما لوله خرطومی را عوض نمایید که به طور معمول همراه با سیفون بوده و بهترین کار این بوده که هر دو با هم تعویض گردند.

اما در صورتی مشکل از گرفتگی فاضلاب بوده اول از همه شما باید به کمک فنر و یا ابزاری دیگر راه فاضلاب را باز نموده و پس از آن مجدد لوله خرطومی را به درون فاضلاب بفرستید.
جهت تعویض لوله خرطومی این را به خاطر داشته باشید که به طور معمول این لوله در زمانی که فاضلاب وارد شده اطراف آن را با استفاده از چسب سیلیکونی آب بندی می نمایند.

در صورتی که این گونه بوده شما باید در وهله اول به وسیله یک کاتر اقدام به برش دادن چسب ها نمایید تا لوله ها بیرون آمده و در آخر نیز حتما مجدد به کمک چسب سیلیکونی یا آکواریوم اطراف لوله خرطومی را آب بندی نمایید.
پس از آن خیلی آرام کابین را در جای خود بگذارید. شخص کمکی بایستی از زیر به شکلی لوله خرطومی را هدایت نموده که تا نشده و فشار باعث له شدن آن نشود.
کابین برعکس اتاقک دوش احتیاجی به آب بندی نخواهد داشت.

عدم بیرون آمدن آب از دوش

اول ازهمه باید مطمئن گردید که تنها دوش حمام این مشکل را داشته و در دیگر نقاط این مشکل وجود ندارد.
در صورت اطمینان از خرابی آب دوش، جهت تعمیر اتاقک توصیه می کنیم حتما سری به مقاله راهنمای تعمیر و نصب دوش حمام بزنید چرا که دوش درون اتاقک نیز همان دوش حمام بوده و اجرای آن نیز همچون دیگر دوش ها می باشد.

اما دوش کابین حمام دارای تفاوت هایی می باشد. این نوع از دوش ها اگر چه شباهت بسیاری به دوش های حمام داشته اما از طریق یک رابط به دوش وصل می گردند. برای آن که از عدم گرفتگی و یا رسوب گرفتی دوش اطمینان حاصل نمایید اول از همه باید سری دوش و بعد از آن صافی دوش را باز کرده و بررسی نمایید.

اگر مشکل از این دو نبوده گزینه بعدی که بایستی بررسی شود مغزی دوش خواهد بود و اگر باز هم مشکل به قوت خود باقی بود باید دوش را باز کرده و به بررسی رابط بین کابین و لوله‌کشی بیرون کابین بپردازید.

گاهی بر اثر گیر کردن رسوبات لوله در پشت شیر دوش و یا پشت لوله رابط کابین، آب امکان حرکت نخواهد داشت. با از بین بردن این رسوبات به راحتی مشکل حل خواهد شد.

شکستگی شیشه کابین یا اتاقک دوش

نحوه تعویض و تعمیر شیشه اتاقک

به طور معمول طراحی شیشه های اتاقک دوش به شکل جداگانه انجام شده و یا به شکل مستقل و یا این که به کمک چهارچوبی مشخص در کنار هم قرار داده می شوند. این شیشه معمولا تا سقف ادامه داشته و یا این که با قرار دادن شیشه ای بر روی آن ها دارای سقف خواهند شد.

اما در صورت ترک برداشتن و یا شکستگی این شیشه ها به هر دلیلی، چاره چیست؟
چنانچه شیشه ترک خورده باشد با در نظر داشتن میزان ترک می توان به کمک چسب های سیلیکونی به طور موقت آن ها را آب بندی نمود و مدتی با آن ها سر کرد. اما در صورت عمیق بودن ترک و یا شکستگی شیشه چاره ای جز تعویض نخواهد بود.

جهت تعویض این شیشه ها اول از همه باید شیشه را کف حمام جدا نمایید( خواه دارای گارد و چارچوب بوده و خواه نباشد). برای این کار باید به کمک یک کاتر یا تیغ به آرامی چسب ها را تراش دهیم.

پس از آن بایستی اقدام به باز کردن بست های اطراف نمایید. اتصال آن ها احتمال داشته با توجه به این که کدام یک از دیوارهای شیشه ای و یا درب اتاقک بوده به شکل خشابی بوده و یا این که از بست های مخصوص استفاده شده است.
در صورت استفاده از اتصال خشابی باید اول از همه به کمک بست های کناری، اقدام به جدا نمودن اتصال شیشه با دیگر شیشه ها کرده و به طور کامل شیشه را بلند کنید.

پس از آن از طریق جدا کردن یکی از چهارچوب ها شیشه را به شکل خشابی از جای خود بیرون آورید. در صورتی که اطراف شیشه چسب زده شده است ابتدا باید چسب ها را بتراشید.

پس از آن شیشه ای را با همان ویژگی ها و اندازه شیشه قبلی تهیه نموده و جایگزین آن نموده و با چسب اطراف آن را خواهیم پوشاند. اکنون شیشه یا دیوار شیشه ای را در جای خود گذاشته و بست های کناری آن را وصل می کنیم.
لازم به ذکر است که به طور معمول این شیشه ها جهت آب بندی دارای لاستیک هایی بوده و یا این که بایستی به کمک چسب سیلیکونی آن ها را آب بندی نمود.

اما در صورتی که درب اتاقک دچار شکستگی شده اول از همه باید ببینید که درب جزو کدام یک از انواع لولایی، ریلی و کشویی می باشد. به هر حال این درب ها برای آب بندی از یک لاستیک و یا واشر مخصوص برخوردار می باشند.

کابین دوش


در صورت کشویی بودن درب به طور معمول در بخش پشتی آن و یا این که جلوی آن یک بست در بالا و پایین قرار داشته که پس از باز کردن این بست ها به راحتی می توان درب را برداشت.

درب های تاشو به طور معمول دارای بازوهایی بوده و شما بایستی برای برداشتن درب این بازوها را باز نمایید. درب های ریلی نیز همچون نمونه های کشویی بایستی بست های آن ها که در پشت بوده باز شوند.
به هر حال این تفاوت میان تعویض شیشه درب با شیشه دیواره اتاقک ها به این خاطر بوده که به طور معمول درب اتاقک دستگیره ای داشته که در دو سوراخ شیشه پیچ گشته است.

در صورتی که به این دستگیره نیاز داشتید بایستی در زمان خرید شیشه جدید حتما این موضوع را با شیشه بر در میان بگذارید تا مطابق با اندازه داده شده، سوراخ ها بر روی شیشه اعمال گردند.
به طور معمول درب اتاقک با کمک همان ریل، محفظه کشویی و یا با یک لاستیک آب بندی شده و دیگر نیاز به چسب کاری آن نخواهد بود.

نحوه تعمیر و تعویض شیشه کابین دوش

از آن جایی که کابین های دوش یک تکه بوده کمی باز کردن شیشه ها در این کابین ها دشوارتر می باشد. اما گفتنی است که کلیه کابین ها را می توان همچون اتاقک دوش ازهم منفک نمود.

از این رو چنانچه شیشه نیاز به تعمیر داشته و شیشه نیز به کمک نواری به کابین وصل شده و با باز شدن این نوار شیشه نیز رها خواهد شد دیگر احتیاجی به باز کردن کابین نمی باشد.

باز کردن این نوار به راحتی انجام شده و معمولا یا پیچ شده و یا با بست اتصال داده شده است. پس از آن باید خوب چسب اطراف بیرون شیشه را تراش داده و اقدام به بیرون آوردن شیشه کرده و آن را تعویض نمایید.

اما در صورتی که امکان باز کردن شیشه ها از رو وجود نداشته باید با برداشتن سقف کابین دیوارهای کابین دوش را آزاد کنید. پس از آن از داخل شروع به باز کردن بست شیشه ها و دیوارها نموده تا دیوار باز شده و پس از آن با باز کردن رویه درب شیشه را بیرون آورده و آن را با شیشه ای جدید عوض کنید.

به طور معمول درب این کابین ها نیز همچون دیگر بخش های کابین باز خواهد شد به جز در مواقعی که به کمک دو لولا از دیگر قسمت ها تفکیک شده باشد.

کف کابین ترک برداشته و یا سوراخ شده است

اتاقک های دوش دارای کفی نبوده و این مشکل تنها در کابین های دوش رخ می دهد. گاهی اوقات بخشی از کفی کابین بر اثر ضربه و یا سقوط بعضی از اشیا، خش برداشته و یا سوراخ می شود. به دنبال این اتفاق کابین دچار نشتی شده و آب در زیر آن و شاید حتی جعبه ابزار آن نفوذ پیدا خواهد کرد.

راه های مختلفی برای تعمیر شکستگی کابین دوش و یا برطرف نمودن سوراخ کابین دوش وجود خواهد داشت. چنانچه سوراخ مورد نظر خیلی ریز بوده شما توانسته پس از خشک شدن کابین توانسته به کمک چسب سیلیکونی سوراخ و ترک را پر نموده و تا خشک شدن آن منتظر بمانید.

یکی دیگر از راه های حل این مشکل استفاده از خمیر نشت گیر لوله فاضلاب که خمیر اپوکسی نام داشته می باشد. نحوه استفاده از این خمیر به این صورت است که ابتدا بایستی آن را خیلی خوب بر روی سوراخ قرار داده و بعد به کمک یک نوار فایبرگلاس روی آن را بپوشانید.

کابین دوش

چسب های سیلیکونی نیز می توانند حلال این مشکل باشند. این چسب ها را که همراه با نوعی نوار مخصوص در بازار موجود بوده بایستی بر روی سوراخ و یا ترک ریخته و پس از آن وصله یا نوار مخصوص را بر روی آن بگذارید تا خوب محکم شود.

اما راه ساده تری نیز وجود داشته و آن این است که شما ترک و یا سوراخ را به کمک بتوانه مخصوص ضد آب پر نموده و بعد از آن بر روی آن به کمک چسب سیلیکونی و رنگ روغنی هم رنگ کابین نقاشی کنید.

وجود بوی فاضلاب در کابین حمام

به طور معمول این مشکل زمانی رخ داده که در مسیر فضلاب کابین گرفتگی رخ داده باشد. به کمک روش ذکر شده در قسمت نشتی آب در زیر کابین و اتاقک دوش کابین را جا به جا نموده و اقدام به تمیز کردن فاضلاب آن نمایید.

مشکل گرفتگی لوله خرطومی زیر کابین دوش

دیگر مشکلات و خرابی ها کمتر در کابین و اتاقک دوش مشاهده خواهند شد اما به هر حال از بین آن ها می توان به باد کردن کاشی‌ها که به دلیل نشتی کناره اتاقک اتفاق می‌افتد، لق بودن کابین به دلیل شکستن و یا کج شدن پایه کابین، اتصال در برق کابین، سوختن چراغ‌های کابین و … نموده که البته به راحتی نیز می توان آن ها را رفع نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.