چطور لوله های موتورخانه را عایق کاری حرارتی کنیم؟

سرویس و تعمیر موتورخانه و عایق کاری موتورخانه در خدمت نت
سرویس و تعمیر موتورخانه و عایق کاری موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

با توجه به اهمیت و البته ضرورت عایق کاری موتورخانه، در این مقاله قصد داریم تا به بیان نکاتی چند در این خصوص بپردازیم؛ در موتورخانه ها به طور معمول در ناحیه سطوح داغ فاقد عایق از جمله دیگ، بویلر، لوله ها، کلکتورهای آب گرم، مبدل ها، دیگ های آب گرم، منابع ذخیره آب و سایر تجهیزات گرمایشی، انرژی زیادی اتلاف خواهد شد. این موضوع زمینه ساز آن شده که به منظور پیشگیری از اتلاف انرژی راه حل های مختلفی ارائه گردند. یکی از موثرترین راه ها بدین منظور اقدام به عایق کاری لوله های موتورخانه می باشد.

برای درک بهتر و داشتن یک ذهنیت در رابطه با انرژی هدر رفته، می توان این گونه گفت که حرارت اتلاف شده در هر ثانیه،  از یک متر لوله دو اینچی بدون عایق در دمای 100 درجه سانتی گراد 220 وات بوده و در هر ثانیه از یک متر لوله چهار اینچی این میزان هدر رفت 380 وات می باشد. از این رو و همچنین بنا بر دلایل این چنینی دیگر، این روزها به حداقل رساندن میزان مصرف انرژی بسیار مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و به یکی از سیاست های اصلی تبدیل شده است.

طبق آمارهای جهانی، تقریبا 60 درصد از درآمد سرانه جامعه به خرید انرژی اختصاص داده شده و به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای وسایل گرمایشی نیز بالغ بر 30 درصد انرژی تولیدی مصرف خواهد شد. لذا در حال حاضر در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان عایق کاری موتورخانه الزامی دانسته شده است.

عایق ها با توجه به نوع عملکردی که داشته در دسته بندی های عايق­هاي هدايت حرارتي، تشعشعي، رطوبتي، صدا و … قرار گرفته و از نظر نوع جنس نیز به دسته های زیر تقسیم خواهند شد:

  • فوم های آلی نظیر پلی ­استایرن، پلی­ یورتان، پلی­ اتیلن، فنولیک و …
  • مواد غیرآلی از جمله پشم شیشه، پشم سنگ، پشم سرباره، فوم شیشه، سیلیکات کلسیم، پشم سرامیک، ورمیکولیت، پرلیت و …

دسته بندی سیستم های نیازمند به عایق کاری مطابق با دما 

  • محدوده دمایی پایین (-75 تا 20- درجه سانتی گراد): شامل خنك ­كننده­ها، سيستم­هاي آب سرد يا يخ و سيستم­هاي صنعتي سرد کننده
  • محدوده دمایی متوسط (20- تا 350 درجه سانتيگراد): نظیر خطوط لوله بخار، لوله­ كشي قدرتي يا فرآيندي، كوره­ها، دوکش­ها و …
  • محدوده دمایی بالا (350 تا 1000 درجه سانتي­گراد و بالاتر): مانند دستگاه­ هاي توليد برق، توربين­ها، كــوره ­ها، كوره ذوب­ آهن، سيستم­ هاي هواكش لوله­ كشي قدرتي و …

نکته : از این رو در زمان انتخاب عایق مناسب حتما باید به میزان دمای عملکرد سیستم نیازمند به عایق توجه نمود.

برای پی بردن به این که آیا عايق نيازمند محافظت در برابر هوا، جو خورنده، آب و موادشيميايي، سوءاستفاده يا ديگر شرايط می باشد نیز باید بررسی نمود که سیستم در کجا قرار گرفته است (درون ساختمان، خارج ساختمان يا تركيبي از هر دو).

همچنین عواملی نظیر ثابت بودن يا نوسان داشتن دماي محيط نیز در انتخاب ضخامت مناسب عايق جهت محافظت در برابر تقطير، هدر رفتن گرما، گرماگيري يا ديگر مشكلات كنترل دما موثر می باشد.

منظور از عایق حرارتی در واقع ماده و یا چند ماده ترکیب شده با هم می باشد که منجر به کاهش نرخ انتقال حرارت شده و به میزان قابل توجهی مانع از اتلاف انرژی خواهد شد. با توجه به آن که در اصل عایق کاری برای به حداقل رساندن میزان انتقال حرارت به کار برده شده لذا بایستی از مشخصه های مطلوبی در كاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدايت، همرفت و تابش برخوردار باشند.

یکی از مهم ترین موارد که در انتخاب عایق باید مدنظر قرار داده شود مقدار مقاومت حرارتی عایق مورد نظر می باشد، در واقع هر چه عایق از مقاومت حرارتی بالاتری برخوردار بوده میزان حرارت رد شده از آن کمتر خواهد بود. لذا نیاز است که قبل از انتخاب ضخامت به منظور داشتن انتخابی مناسب در این زمینه حتما به مشخصه های اصلی مقاومت حرارتی توجه داشته باشید.

در صورت برابر بودن مقاومت حرارتی چند عایق مختلف از نظر صرفه جویی نیز با هم تفاوتی نخواهند داشت و تنها به لحاظ قیمت و محل استفاده با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در واقع عوامل مختلفی در زمینه عایق کاری موتورخانه دخیل بوده که در ادامه به معرفی چند مورد مهم از بین آن ها خواهیم پرداخت:

  • ضریب انتقال حرارتی
  • میزان ضریب تابش سطح
  • ضخامت عایق
  • چگالی عایق

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه تعمیرات و عایق کاری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

آیا به خدمات خاصی در این خصوص نیاز دارید؟

متخصصین مجموعه خدمت نت آماده پاسخگویی هستند

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۴۰۰۹۹۱

علاوه بر آن در عایق کاری لوله ها، سایر موارد از جمله درصد رطوبت محيط، مقدار و فضاي باز بين عايق­ها و … موثر خواهند بود در استانداردهایی نظیر EN ISO 23993 امکان یافتن فهرست کامل آن ها وجود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین موارد به منظور بهینه سازی سیستم گرمایشی و به حداقل رساندن میزان مصرف انرژی عایق کاری اصولی لوله ها و تجهیزات موتورخانه خواهد بود.

به کمک عایق کاری تاسیسات موتورخانه می توان مصرف انرژی را تا میزان بالغ بر 20 درصد به حداقل رساند.

اگر چه در گذشته تنها از پشم شيشه (مل و ماستيك)  به عنوان عایق کاری استفاده می شد اما در حال حاضر از معروف ترین و متداول ترین نمونه های عایق هدایت حرارتی می توان پشم شيشه، پشم معدني، پشم سنگ و عايق قالبي یا پیش ساخته را نام برد.

این روزها صنعت عایق کاری به نسبت گذشته بسیار پیشرفت نموده و جهت داشتن یک عایق کاری با بازدهی بالا می توان عایق­ های الاستومتری، فوم­های پلی­ یورتان، پشم سنگ و …استفاده نموده و بدین طریق مانع از هدر رفت انرژی شد. در ارزیابی و کارکرد عایق کاری لوله ها جنس عایق نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

سرویس و تعمیر موتورخانه و عایق کاری موتورخانه در خدمت نت

متریال مورد استفاده در عایق کاری

پشم معدنی

پشم معدنی نظیر پشم سرباره یا پشم سنگ متشکل از الیاف غیرارگانیک بوده که برای اتصال آن ها از رزین ارگانیک استفاده می شود. این نوع از پشم ها دارای مقاومت حرارتی زیادی بوده و به راحتی می توان آن ها را در همگی سایزهای استاندارد لوله های صنعتی پیدا نمود. پشم سنگ علاوه بر آن که به منظور عایق حرارتی کاربرد داشته به عنوان عایق صوتی و ضدآتش نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پشم شیشه

پشم شیشه نیز همچون پشم سنگ متشکل از الیاف غیرارگانیک شیشه بوده و با برزین ارگانیک به هم اتصال داده شده اند. این نوع مواد نیز همچون نمونه قبلی در کنار آن که به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار گرفته جهت عایق کاری صوتی نیز کاربرد خواهد داشت. می توان پشم های معدنی و پشم شیشه را عایق گرم دانست.

فوم های منعطف الاستومری

این نوع از فوم ها کاملا نرم بوده و از لاستيك الاستومر NBR یا EPDM و يا فوم­هاي پلي­اتيلني(EPE/XPE)   ساخته شده اند.

این دسته از فوم ها در واقع عایق سرد بوده در برابر نفوذ بخار مقاومت بسیار بالایی از خود نشان خواهند داد و به نوعی از پوشش بخار خارجی بی نیاز می باشند. این موضوع باعث شده که بتوان فوم های منعطف را با توجه به آن که همچنین دارای ضخامت بسیار کمی بوده بهترین گزینه به منظور ممانعت از چگالش و تبرید در عایق کاری لوله های سرد دانست.

از این رو استفاده از فوم های منعطف در محیط هایی از جمله يخچال­ها، مبردها، سردخانه­ ها و سيستم­هاي تهويه مطبوع بسیار رایج می باشد. در خطوط لوله گرم نیز فوم­هاي الاستومري و XPE   کاربردی می باشند.

فوم­های صلب

این نوع از فوم ها نظیر فنوليك و پلي­يورتان و يا پلي­استايرن  (EPS/XPS) به منظور عایق کاری لوله ها به کار برده خواهد شد. این نوع از فوم ها، دارای ضریب انتقال حرارت پایینی بوده و خواص ضد آکوستیکی در آن ها فوق العاده کم خواهد بود. این فوم ها را می توان به شکل تزریقی یا پیش شکل های آماده و در سایز استاندارد لوله ها پیدا کرد.

ايروژل

ضریب انتقال حرارت این نوع از عایق ها به نسبت دیگر عایق های تجاری بسیار کمتر می باشد. با وجود آن که این نوع از عایق ها را نمی توان در بازار به صورت لوله ای شکل پیدا نمود اما با این حال امکان پیچیدن رول های ایروژل به دور لوله ها وجود خواهد داشت. گفتنی است که این عایق ها چندان استفاده ای ندارند.

به طور معمول عایق کاری در مورد لوله ­هاي رفت و برگشت سيستم گرمايش محيط، سيستم رفت و برگشت آب مصرفي گرم و منبع دو جداره و كويلدار کاربرد خواهد داشت. پشم شیشه تا به حال به عنوان مواد عایق کاری بیشترین استفاده را در این زمینه داشته است.

البته به تازگی به کارگیری سایر شیوه ها از جمله عايق­هاي الاستومتري نیز رو به افزایش بوده که علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه در مقایسه با پشم شیشه از بازدهی بالاتری برخوردار می باشد. این عایق ها در واقع به این صورت به کار برده شده که ورقه ای از آن ها روی بدنه تجهیز گرمایشی نظیر منبع آب گرم گذاشته شده و یا هم به گونه ای بوده که از نظر قطر درونی با قطر بیرونی لوله یکسان بوده و لوله را خواهند پوشاند.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه تعمیرات و عایق کاری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه عایق کاری لوله موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – 28425488-021

سرویس و تعمیر موتورخانه و عایق کاری موتورخانه در خدمت نت

چگونه به وسیله پشم شیشه و مل و ماستیک عایق کاری انجام خواهد شد؟

عایق کاری موتورخانه به کمک این مواد را می توان بهترین گزینه به منظور عایق کاری لوله ها و تجهیزات موتورخانه های گرمایشی دانست.

به منظور عایق کاری لوله ها با این مواد، اغلب پشم شيشه با ضخامت دو و نیم سانتي­متر به کار برده خواهد شد.

سرویس و تعمیر موتورخانه و عایق کاری موتورخانه در خدمت نت

مواردی که باید درعایق کاری با پشم شیشه و مل اجرا نمود

  1. تمیزکاری سطح کار و زنگ زدایی آن با استفاده از سنباده زنی
  2. زدن دو دست ضدزنگ
  3. پیچیدن روی سطح با عایق انتقال حرارتی همراه با روپوش کاغذ نظیر پشم سنگ یا پشم شیشه
  4. ثابت و محکم نمودن پوشش عایق از طریق پیچاندن یک لایه نایلون یا مقوا و به کمک سیم مفتولی نازک از جنس گالوانیزه
  5. انجام ماستیک کشی نهایی بر روی پارچه
  6. رنگ آمیزی و نشانه گذاری

به منظور پارچه پیچی نیاز بوده که کمی پودر مل و چسب چوب و سریش را در بشکه ای از آب ریخته و خوب با هم ترکیب نمایید تا یک چسب غلیظ داشته باشید.

بعد از آن به اندازه کافی مقداری از پارچه ای متقال را آماده نموده و در بشکه برده تا آغشته به چسب گردد. حال پارچه را دور عایق پیچانده و در آخرین مرحله نیز لبه های آن را به روی هم آورده به گونه ای که هیچ چروکی به چشم نخورده و روزنه های پارچه نیز به خوبی پوشیده شده باشند.

بعد از آن که پارچه خشک شد می توانید رنگ آمیزی را آغاز نمایید.

حال دو دست رنگ (استر و روکش اصلی) بر روی پارچه بزنید. به منظور رنگ آمیزی لوله ها و منبع انبساط بایستی از رنگ روغنی سفید شیری استفاده شود.

*به منظور رعایت اصول ایمنی و بهداشتی باید این موضوع را مدنظر داشت که احتمال داشته که پشم­هاي معدني (پشم شيشه و پشم سنگ) حساسیت هایی بر روی پوست، چشم، بيني و گلو به وجود آورند، لذا توصیه می شود حتما در زمان کار با آن ها از لباس کار مناسب استفاده نموده و حتما دستكش، ماسك و عينك ايمني را نیز داشته باشید.

فیبرهای سلولزی تا به حال در افراد بسیاری موجب حساسیت های چشمی و نیز مشکلات تنفسی شده اند و علاوه بر آن در زمان به کارگیری این مواد نیاز بوده که حتما از مواد مهارکننده آتش به منظور جلوگیری از پیشرفت آتش استفاده نمود.

از آن جایی که ورقه های بازتابشی خطرات بسیاری را به همراه داشته لذا حتما در زمان کار با آن ها عینک مخصوص به چشم داشته باشید. پلي ­استايرن قابل اشتعال بوده و نیاز است که از هر دو طرف از مواد ضدآتش استفاده شود.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر موتورخانه از تعرفه تعمیرات و عایق کاری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

عایق کاری الاستومری به چه صورت است؟

عایق های الاستومری با وجود آن که در مقایسه با پشم سنگ و یا پشم شیشه از قیمت بالاتری برخوردار بوده اما از آن جایی که نیازی به پوشش اضافي (Jacketing)  نداشته و بسیار پایدار می باشد و همچنین دارای مشخصه های برجسته دیگری نظیر مقاومت حرارتي بالا، مقاومت در برابر جذب رطوبت، آساني نصب و … بوده در رابطه با موارد با دمای پایین انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود به منظور عايق­كاري لوله ها و کلکتورهای آب گرم، منابع ذخيره آب، مبدل­ها، ديگ­هاي آبگرم با دماي سطح بالا و … با ضخامت های مختلف کاربرد دارند.

عایق های الاستومری را می توان بهترین گزینه به منظور عایق کاری سیستم های لوله کشی موجود و اجرا شده دانست. انعطاف این عایق ها بالا بوده و برای محیط هایی با فضای کاری پایین انتخابی ایده آل خواهند بود. این نوع از عایق ها را دو نمونه لوله ای و ورقه رول شده در سایز و ضخامت های متنوع می توان یافت.

لبه های عایق (لوله ­اي يا ورق پتويي) با استفاده از چسب مخصوص و با چسبندگی بالا چسبانده شده و درزهاي جدايش عايق از نوارهاي درزگير ويژه عايق الاستومري را به خوبی خواهد پوشاند.ساخت عايق­هاي ورقه­اي به شکل ساده، پشت­ چسبدار، پشت آلومينيوم، پشت چسبدار پشت آلومينيوم انجام خواهد شد.

در عایق های پشت چسبدار، لایه ای از چسب مسلح نخدار به پشت عایق وصل شده و به منظور قرارگیری آن بر روی سطح کار، تنها نیاز به جدا نمودن لایه کاغذی چسب بوده و بعد به راحتی می توان آن را به سطح چسباند و پس از آن نیز می توانید اقدام به درزگیری خط جدايش يا تماس دو سر عايق به کمک نوار درزگیری نمایید. البته گفتنی است که قبل از آن که عایق به سطح مورد نظر چسبانده شده حتما باید سطح مورد نظر را گردگیری و تمیز نمایید.

عایق پشت چسبدار دارای نصب و اجرای سریع و ساده ای بوده و در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد نمود. در صورت قرارگیری عایق در محیط بیرون از ساختمان توصیه می شود به منظور مقاومت بیشتر در مقابل نور خورشید عايق پوشش­ دار آلومينيوم/ پلي­ اتيلن به کار برده شود.

سرویس و تعمیر موتورخانه در سامانه خدمت نت

نکات قابل توجه در زمان نصب این نوع از عایق ها

  • انتخاب ضخامت عایق براساس دمای کاری سطح و جدول پیشنهاد شده از سوی سازنده
  • استفاده از لوله های زیر دو اینچ به منظور عایق کاری لوله ای و به کارگیری لوله های بالای دو اینچ در زمینه عایق کاری مخازن، كانال­ها و … از عايق­هاي صفحه­اي (رول)
  • اقدام به اندازه گیری دقیق موقعیت عایق کاری و بریدن عایق طبق آن، توجه به عدم وجود فشردگی و یا کشیدگی در عایق
  • به کارگیری الگوها يا شابلون­هاي هندسي مناسب برای اشکال پیچیده
  • استفاده از چسب مناسب برای نصب عایق و نظافت سطح کار پیش از شروع عایق کاری
  • درزگیریدرز جدايش دو سر عايق به کمک نوارهاي درزگير و توجه به فشرده نشدن عایق
  • استفاده از عايق روكش­دار آلومنيوم/پلي­ اتيلن با ضخامت بالاتر از 250 میکرون برای محیط های در معرض نور خورشید

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه عایق کاری لوله موتورخانه و یا به طور کلی عایق کاری موتورخانه دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – 28425488-021

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.