نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی

چگونه درب اتوماتیک پارکینگی را عیب یابی یا تعمیر کنم
چگونه درب اتوماتیک پارکینگی را عیب یابی یا تعمیر کنم
مطالب مرتبط

نحوه خلاصی جک ها جهت باز و بسته نمودن درب اتوماتیک در زمان قطعی برق

برای این کار شما بایستی یک آچار و یا کلید خلاص کن جک در اختیار داشته باشید. آچار یا کلید خلاص کن هر یک از جک های مکانیک و هیدرولیک به کار رفته در درب های اتوماتیک با دیگری متفاوت بوده و خاص همان جک می باشد. در ادامه به توضیح در رابطه با موقعیت قرار گیری قفل برخی از جک ها و چگونگی خلاص نمودن آن ها خواهیم پرداخت.

طریقه خلاص کردن جک مکانیک فک (FAAC) مدل 412

جهت خلاص نمودن جک 412، شما بایستی اول از همه اقدام به برداشتن درپوش پلاستیکی قفل مکانیکی نموده و بعد از آن طبق شکل بالا آچار خلاص کن را در محل قفل مکانیکی گذاشته و با چرخاندن حدود نیم دور آن (برخلاف جهت عقربه های ساعت)، آچار را به انتهای بازه حرکت خود رسانده تا جایی که دیگر امکان چرخیدن نداشته باشد. این کار باعث جدا شدن چرخ دنده خروجی موتور از ماردون و نیز آزاد شدن شفت جک شده و از این رو درب دیگر به راحتی با دست قابل باز و بسته شدن خواهد بود.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی

جهت قفل نمودن دستگاه نیز بایستی اول درب را با دست کاملا بسته و بعد با قرار دادن آچار خلاص کن در محل قفل مکانیکی آن را طبق شکل بالا نیم دور در جهت عقربه های ساعت چرخانده تا جایی که دیگر آچار امکان حرکت و چرخیدن را نداشته باشد. پس از آن با دست کمی درب را حرکت داده تا موتور و شفت جک کاملا با هم درگیر گردند. در آخر نیز با وارد نمودن نیروی بسیار کمی به کمک دست، چنانچه با مقاومت جک ها در برابر باز شدن رو به رو شدید این یعنی این که درب کاملا قفل شده است.

طریقه خلاصی جک مکانیک جنیوس (Genius) مدل Gbat 300 – 400

جهت خلاصی جک الکترومکانیک جنیوس مدل Gbat 300 و Gbat 400 از یک روش استفاده می شود. برای این کار اول از همه با گذاشتن آچار مخصوص بر روی علامت G بالای جک آن را همانند شکل بالا نیم دور به طرف چپ چرخانده و با این کار خواهید دید که اهرم خاکستری که لوگو Genius بر روی آن حک شده از جای خود بیرون خواهد آمد. اکنون جهت خلاصی دستگاه، اقدام به چرخاندن اهرم خاکستری تا انتها و به سمت چپ نموده و با این کار شاهد آزاد شدن شفت جک خواهید بود و با دست به راحتی می توانید درب را باز نمایید.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی
نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی

جهت قفل نمودن جک، اول از همه کاملا درب را بسته و بعد با چرخاندن کامل اهرم خاکستری بالای موتور به سمت راست آن را مجدد به وضعیت اول خود در آورید. حال با تکان دادن درب با دست، باعث ایجاد درگیری کامل بین موتور و شفت جک گردید. در آخر نیز با وارد نمودن نیروی اندکی در صورتی که درب کاملا قفل شده است جک ها در مقابل باز شدن درب از خود مقاومت نشان خواهند داد.

طریقه خلاص کردن جک هیدرولیک فک (FAAC) مدل 402

محل قرار گیری قفل مکانیکی جک هیدرولیک FAAC مدل ۴۰۲ درست در بخش میانی بدنه (محل اتصال سیلندر به مخزن روغن) و در زیر دستگاه می باشد. جهت خلاصی جک، پس از قرار دادن آچار مخصوص در محل قفل مکانیکی آن را در جهت مخالف عقربه های ساعت چرخانده و این کار را تا جایی ادامه داده که دیگر آچار امکان حرکت نداشته باشد. با این کار جک خلاص شده و امکان باز و بسته شدن درب از طریق فشار دست وجود خواهد داشت.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


جهت قفل نمودن دستگاه نیز، بایستی اقدام به چرخاندن آچار در جهت موافق عقربه های ساعت نموده و این کار را تا جایی ادامه داده که دیگر آچار قادر به چرخیدن نباشد. در این شرایط جک ها به طور کامل درگیر شده و به مقاومت در مقابل باز و بسته شدن درب خواهند پرداخت.
*به هیچ عنوان به آچار فشار زیاد از حد وارد ننمایید چرا که در صورت رسیدن خلاص کن به انتهای بازه حرکتی خود و همچنان تحت فشار بودن، صدمه ای به مغزی خلاص کن و یا آچار خلاص کن وارد خواهد شد.

طریقه خلاصی جک هیدرولیک فک (FAAC) مدل ۴۰۰

اول از همه درپوش بالای جک را که به رنگ مشکی بوده همچون شکل بالا به کمک سوئیچ مخصوص باز کرده و پیچ قرمز رنگ موجود در زیر درپوش را بر خلاف عقربه های ساعت تا جایی که دیگر امکان حرکات نداشته بچرخانید. این کار باعث خلاص شدن جک شده و از این پس می توان با دست درب را باز و بسته نمود. جهت قفل نمودن دستگاه اقدام به چرخاندن پیچ قرمز رنگ در جهت عقربه های ساعت نموده تا جایی که دیگر قادر به چرخیدن نباشد. این کار باعث قفل شدن جک شده و از این به بعد به مقاومت در مقابل باز و بسته نمودن درب خواهد پرداخت.
• با وجود باز شدن درب امکان بسته شدن آن وجود ندارد
در صورت باز بودن درب و همزمان فشردن دکمه ریموت، چنانچه با مشکل بسته نشدن درب مواجه شدید احتمالا این مشکل به دلیل وجود ایرادی در فتوسل (چشم ایمنی) درب اتوماتیک بوده و یا این که سیم کشی این قطعه دچار مشکل شده است. در چنین شرایطی بایستی ببینید که آیا عامل فیزیکی نظیر برگ درخت و یا کاغذ یا وسایل بازی کودکان بین چشم ایمنی دو طرف درب گیر کرده یا خیر؟ مطمئن گردید که چشم ها دقیقا رو به روی هم هستند.
• عدم کارکرد ریموت درب
اول بایستی ببینید که آیا تنها ریموت شما کار نمی کند یا این که همه ی ریموت های ساختمان از کار افتاده اند.
چنانچه تنها ریموت شما بوده که کار نمی کند باید ببینید که آیا با زدن دکمه ریموت، چراغ ریموت روشن شده یا خیر. اگر روشن نشده و یا کم نور بوده بایستی باتری ریموت تعویض شود.
در صورت غیر فعال بودن تمامی ریموت های ساختمان، اگر چراغ ریموت با زدن دکمه روشن شده اما دستگاه عکس العملی از خود نشان نداده، شما بایستی برای پیشگیری از مشکلاتی چون برق گرفتگی و رعایت ایمنی به هیچ عنوان اقدام به باز نمودن درب مدار فرمان ننموده و از یک تکنسین متخصص درخواست نمایید تا آن را بررسی نماید.
• گم شدن و یا دزدیده شدن ریموت
چنانچه ریموت شما دزدیده شد باید سریعا اقدام به غیر فعال سازی آن نمایید چرا که ممکن بوده سارق به وسیله آن قصد ورود به پارکینگ شما را داشته باشد. جهت حذف ریموت، شما بایستی به ریست نمودن رسیور دستگاه پرداخته و دوباره شروع به کد دهی ریموت های موجود نمایید. اگر نسبت به چگونگی ریست کردن رسیور بی اطلاع هستید از دست کاری رسیور خودداری نمایید چرا که احتمال داشته تنظیمات مدار فرمان تغییر پیدا کرده و به غیرفعال شدن دستگاه بیانجامد. از این رو به جای دست زدن به رسیور دستگاه از یک تکنسین برای ریست نمودن دستگاه کمک بگیرید.
• در زمان زدن دکمه ریموت با وجود آمدن صدای موتور، جک ها هیچ حرکتی ندارند
در چنین شرایطی شما اول از همع باید ببینید که آیا جک در حالت خلاص بوده یا خیر. پس از قفل نمودن جک ها در صورت پا برجا بودن این مشکل احتمالا این مشکل به دلیل وجود ایرادی در درون جک بوده و بایستی برای پیدا کردن قطعه مشکل دار و نیز تعمیر آن با یک تکنسین متخصص تماس برقرار نمایید.
• ضربه زدن درب در زمان باز و بسته شدن
طراحی نسل جدید مدار فرمان موجود در درب های اتوماتیک به گونه ای بوده که دارای دو سرعت مجزا بوده و با رسیدن به انتهای حرکت ترمز خواهد نمود. در بین عوامل به وجود آورنده این مشکل می توان به نظیر برخورد وسیله نقلیه با درب، اصطکاک لولای درب و خارج شدن درب از حالت استاندارد اشاره نمود. از این رو برای تنظیم زمان دهی دستگاه و بررسی تنظیمات مرکز کنترل از یک متخصص کمک بگیرید.
شما می توانید با ما تماس گرفته تا ما نیروهای متخصص و کاربلد خود را سریعا به محل مورد نظر جهت انجام تعمیرات لازم اعزام نماییم.
• عدم کارکرد فلاشر
این مشکل ناشی از سوخته شدن لامپ فلاشر بوده و بایستی در نظر داشته باشید که در زمان تعویض حتما لامپ سوخته را با لامپی با توان (وات) مشابه جایگزین نمایید، چرا که استفاده از لامپ با توان بالاتر باعث صدمه دیدن مرکز کنترل دستگاه خواهد شد. علاوه بر آن در زمان بستن فلاشر این نکته را در نظر داشته باشید که درپوش کاملا در جای خود و به صورت آب بند بوده تا مانع از نفوذ آب به داخل آن گردد. اگر پس از تعویض لامپ فلاشر نیز باز هم مشکل پا برجا بوده ممکن است فلاشر دچار قطعی سیم کشی شده و به همین دلیل کار نمی کند. جهت تعمیر فلاشر و یا تعویض سیم کشی آن حتما از یک تکنسین کاربلد کمک بگیرید.
• گیر کردن لنگه های درب در زمان باز و بسته شدن
در زمان راه اندازی درب اتوماتیک برای پیشگیری از گیر کردن لنگه های درب در زمان باز و بسته شدن، بین حرکت دو لنگه درب اختلاف زمانی لحاظ می گردد. اما پس از گذشت مدتی بر اثر مواردی چون بالا رفتن اصطکاک لولا و یا شرایط بد جوی احتمال داشته دو لنگه درب در زمان شروع باز شدن و یا اتمام بسته شدن به هم گیر کنند. برای حل این مشکل بایستی اول لولای درب روان کاری شده و مشکلات آهنگری رفع شده تا درب دوباره حرکت یکنواختی داشته و بعد از آن اقدام به تنظیم قدرت جک ها و زمان دهی مجدد دستگاه نمایید.
• نحوه خلاص شدن موتور درب ریلی (کشویی)
خلاصی گیربکس موتور های درب ریلی با توجه به مدل و برند دستگاه از روش های گوناگونی استفاده می شود. در ادامه برخی از روش های خلاصی عنوان خواهد شد. خلاصی موتورهای ریلی دیگر دستگاه ها نیز مانند زیر می باشد.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


خلاصی موتور ریلی FAAC مدل 740 و 741 و جنیوس 14-8-5 FALCON

جهت خلاص نمودم این دستگاه اول از همه به کمک کلید، قفل دستگاه را باز نموده و پس از آن شروع به چرخاندن خلاص کن برخلاف عقربه های ساعت نموده و آن را تا 90 درجه بچرخانید. این کار باعث خلاص شدن گیربکس شده، از این رو پس از آن می توانید به کمک دست نیز درب را باز نمایید. جهت درگیر ساختن موتور بایستی تا 90 درجه و در جهت عقربه های ساعت شروع به چرخاندن اهرم نموده و آن را دوباره به وضعیت اولیه برگردانده و بعد به کمک سوئیچ اهرم خلاص کن را قفل نمایید.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


نحوه خلاصی موتور ریلی FAAC مدل 844 و 746

جهت خلاص نمودن دستگاه اول اقدام به باز نمودن درپوش روی مغزی سوئیچ نموده و بعد با استفاده از کلید به آزاد سازی اهرم خلاص کن بپردازید. پس از آن بایستی تا 90 درجه اهرم را همچون شکل بالا به بیرون بکشانید. این شرایط باعث خلاص شدن گیربکس شده از این رو امکان باز نمودن درب با دست وجود خواهد داشت. جهت درگیر نمودن موتور، مجدد اهرم را به وضعیت اولیه بازگردانده و به کمک کلید آن را قفل سازید.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


نحوه خلاصی موتور ریلی FAAC مدل 720 و 721

جهت خلاصی دستگاه طبق مراحل موجود در شکل های بالا پیش بروید. اول از همه با استفاده اهرم، اقدام به آزاد نمودن خلاص کن کرده و بعد تا 90 درجه اهرم را به طرف پایین بکشانید. این کار باعث خلاصی گیربکس شده و به همین دلیل درب از این به بعد به کمک دست باز خواهد شد.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی



جهت درگیر ساختن موتور و خارج نمودن دستگاه از وضعیت خلاصی، با حرکت دادن اهرم خلاص کن به بالا آن را به وضعیت اولیه برگردانده و بعد با استفاده از آچار مخصوص، اقدام به قفل نمودن اهرم خلاص کن نمایید.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


خلاص نمودن موتور ریلی FAAC مدل 884

از آن جایی که در دستگاه لیمیت سوئیچ خلاص کن در زیر درب موتور تعبیه شده به همین دلیل با باز شدن درب دستگاه، موتور نیز خلاص شده و پس از آن می توان درب را با دست باز و بسته نمود. جهت باز نمودن درب دستگاه بایستی از آچار مخصوص استفاده شود. اول از همه با استفاده از آچار مخصوص اقدام به آزاد نمودن قفل کرده و پس از آن درب را همچون شکل بالا باز نمایید و جهت درگیر ساختن موتور نیز درب دستگاه را بسته و قفل سازید.

نحوه تعمیر و عیب یابی درب اتوماتیک پارکینگی


• عدم بروزعکس العمل از سوی اپراتور درب اتوماتیک کشویی پس از زدن دکمه ریموت
در این شرایط شما باید اول ببینید که آیا صدای موتور شنیده می شود یا خیر. در صورت به گوش نرسیدن صدای موتور، اول از همه به بررسی برق ورودی و سیم کشی دستگاه پرداخته و اگر همه چیز درست بوده این بار به بررسی فیوز روی مدار فرمان بپردازید. چنانچه فیوزها سالم بوده اما مدار فرمان باز هم خاموش می باشد احتمالا مشکل از یکی از قطعات مدار بوده و بایستی نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.
در صورت روشن بودن مدار فرمان و عدم روشن شدن موتور بایستی به بررسی سیم کشی مدار فرمان پرداخته تا از وصل بودن صحیح اتصالات (جامپرها) اطمینان پیدا نموده و نیز کارکرد مگنت ابتدا و انتهای حرکت را چک نموده تا مطمئن گردید که کاملا درست به مدار کنترل وصل شده باشد. اگر تمامی اتصالات و کارکرد تجهیزات الکترونیکی بدون اشکال بوده ممکن است اشکال از موتور و گیربکس باشد.
• عدم خاموشی موتور با وجود باز شدن درب تا انتها
چنانچه پس از باز شدن درب ریلی به طور کامل، موتور باز هم روشن بوده و برق آن قطع نمی گردد، احتمالا مشکل از عدم فعال بودن مگنت انتهای روی ریل است. در واقع مگنت ها سر جای خود نبوده و شما باید مطمئن گردید که ابتدا و انتهای دنده شانه ای روی درب مگنت متصل بوده و علاوه بر آن بایستی حتما مگنت بر روی ریل و در محل صحیح به صورت فعال قرار داشته باشد.
• باز و بسته نشدن درب تا انتها
در صورت بسته نشدن درب تا انتها، اول از همه اقدام به خلاص نمودن دستگاه و بستن کامل درب به کمک دست نموده و مطمئن گردید که در راه بسته شدن کامل درب هیچ مانعی وجود نخواهد داشت و درب در تمامی مسیری حرکتی روان و یکنواخت خواهد داشت. در صورت مشکل داشتن چرخ های زیر درب، بایستی برای حل مشکل از یک آهنگر کمک بگیرید. تقریبا می توان گفت که چیزی حدود 9 درصد از مشکلات چرخ های زیر درب کشویی ناشی از زنگ زدگی و یا خورد شدن بلبرینگ می باشد و از جایی که در ایران وضعیت درب های کشویی چندان مطلوب نبوده و با مشکلاتی چون عدم سرویس دهی مناسب و بازبینی وضعیت درب نیز رو به رو هستیم لذا پس از مدتی گیربکس دستگاه کم کم دچار خوردگی شده و از آن جایی که در جلوی چشم نبوده ما زمانی پی به این مشکل خواهیم برد که دیگر تقریبا کار از کار گذشته است. برای جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می شود اقدام به بازدید ادواری و سرویس دوره ای مرتب و منظم نمایید.
• در جا کار کردن موتور درب ریلی
اول از همه از خلاص نبودن دستگاه مطمئن گردید. این مشکل احتمالا ناشی از خوردگی گیربکس موتور به دلیل عدم دریافت سرویس ادواری می باشد.
• با وجود باز شدن درب اما بسته شدن آن اتفاق نمی افتد
این مشکل به دلیل وجود ایراد در فتوسل دستگاه رخ خواهد داد. مطمئن گردید که هیچ مانعی بر سر راه میدان دید در فتوسل های نصب شده وجود نخواهد داشت. در صورت عدم وجود مشکلی در این بخش، از یک تکنسین برای رفع مشکل کمک بگیرید.
• درب در زمان باز یا بسته شدن به دیوار یا چهار چوب ضربه می زند
به بررسی محل قرارگیری مگنت ها پرداخته و برای انجام تنظیمات مجدد و بررسی درب از نظر سلامت، حتما با ما تماس گرفته تا ما نیروی های متخصص خود را برای حل مشکل نزد شما اعزام نماییم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.