نحوه سرویس نگهداری موتورخانه

سرویس نگهداری موتورخانه در خدمت نت
سرویس نگهداری موتورخانه در خدمت نت
مطالب مرتبط

از آن جایی که موتورخانه در هر ساختمان از نظر گرمایشی بسیار حائز اهمیت می باشد لذا بازدید، سرویس نگهداری موتورخانه از آن نیز باید مورد توجه بسیار قرار گیرد. اما واقعیت آن است که در کشور ما چندان به این موضوع توجهی نخواهد شد و از این رو مصرف انرژی ساختمان های مختلف اعم از مسکونی، تجاری و یا صنعتی بسیار بالا بوده و همچنین تجهیزات حرارتی نظیر بویلر، مشعل، منابع ذخیره آب گرم و سایر تجهیزات جانبی از عمر مفید کمتری برخوردار خواهند بود.

با توجه به بالا بودن هزینه مورد نیاز برای راه اندازی سیستم های تاسیساتی، تنها این عمر مفید این اجزا بوده که می تواند توجیحی اقتصادی برای به کارگیری این دستگاه ها باشد. برای بالا رفتن میزان عمر مفید موتورخانه نیاز بوده که به طور مرتب از آن بازدید و اجزای آن سرویس گردند.

امروزه اما متاسفانه اکثر سیستم های تاسیساتی به کار رفته در واحدهای مسکونی، تجاری، و صنعتی بنابر ضعف هایی که در طراحی، نصب و راه اندازی آن ها وجود داشته چندان بهره برداری مطلوبی نخواهند داشت. از طرفی بر اثر بررسی و محاسبات نادرست میزان بار حرارتی و نیز درنظر گیری ضرایب اطمینان بیش از حد نیاز و نادرست، هزینه های اولیه را بسیار افزایش داده و علاوه بر آن حتی هزینه های سرویس موتورخانه ، تعمیر و نگهداری را بالا خواهد برد.

برای برطرف نمودن مشکلات به وجود آمده در سیستم گرمایشی بایستی از تخصص و علم کافی در این زمینه برخوردار بود. گاهی اوقات احتمال داشته با وجود تمامی تلاش هایی که شما در زمینه هواگیری سیستم داشته و همچنین بررسی های صورت گرفته در رابطه با منبع انبساط به منظور اطمینان از عدم گرفتگی باز هم مشکل پابرجا باشد. لذا در چنین شرایطی بایستی از یک فرد متخصص و باتجربه کمک گرفت.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله، در خصوص نحوه سرویس نگهداری موتورخانه و به طور کلی خدمات موتورخانه نیاز به مشاوره و راهنمایی خاصی داشتید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات موتورخانه از تعرفه سرویس نگهداری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

 

سرویس نگهداری موتورخانه در سامانه خدمت نت

توصیه هایی در رابطه با سرویس موتورخانه

  • حتما در زمان سرویس موتورخانه دفترچه راهنمای دستگاه ها را مطالعه نموده و توصیه های ذکر شده در آن ها را در نظر داشته باشید. (در رابطه با موارد تخصصی حتما باید از فردی متخصص کمک گرفته شود.)
  • از جستجو در تجهیزات و نیز دستکاری بی دلیل آن ها خودداری کنید.
  • نیازی به تعمیر و سرویس دستگاه های بی مصرف نمی باشد و حتما در این باره از یک فرد متخصص کمک و راهنمایی بگیرید.
  • حتما به صورت دوره ای اقدام به سرویس و بازدید نمایید.
  • به کمک افراد متخصص بایستی کاربران نهایی سیستم آموزش های حداقلی را ببینند.
  • جهت شناسایی و نیز رفع مغایرت های ایجاد شده در بازدید های دوره ای سرویس موتورخانه حتما وضعیت اجزای موتورخانه بایستی مورد بررسی ظاهری قرار گیرند.
  • به منظور استفاده خود و دیگران حتما از تعمیرات دستگاه خلاصه ای به ثبت برسد.
  • مکانی مناسب را برای نگهداری اطلاعات و ملحقات دستگاه شامل دفترچه راهنما ، نقشه و… در نظر گرفته تا دیگر کاربران نیز به آن ها دسترسی داشته باشند.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات موتورخانه از تعرفه سرویس نگهداری موتورخانه آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

دیگ موتورخانه و ورودی و خروجی های آن

اقدام به بازرسی و نیز سرویس موتورخانه در کنار آن که بازدهی اجزا را بالا برده به لحاظ ایمنی، مراقبت و آگاهی از نشت های احتمالی آب ، گاز، گازوئیل نیز بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. این در حالی است که عدم توجه و رسیدگی به هر یک از این موارد خطراتی چون تخریب و آتش سوزی را در پی خواهد داشت. در ادامه به معرفی برخی از جزئیات سرویس اجزای موتورخانه خواهیم پرداخت:

  • به منظور اطمینان از سلامت پمپ، مشعل و کنترل گرهای مشعل، دیگ و سایر اجزا بررسی و کنترل صدای آن ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  • دیگ بایستی به صورت مرتب مورد بازدید قرار گیرد و مطمئن گردید که شیرها (از نظر وجود نشتی)، پره های دیگ، دودکش، ارتفاع آب ، هماهنگی بین درجه حرارت مانومتر و ترمومتر دیگ و عملکرد صحیح مشعل با شعله نارنجی مایل به سفید همگی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
  • از عدم تماس مشعل های گازوئیلی با بدنه اطمینان حاصل نمایید.
  • مطمئن گردید که هیچ گونه وسایل اضافی نظیر کاغذ و مقوا، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، نفت و میعانات گازی و در واقع تمامی مواد اشتعال زا در موتورخانه وجود نخواهند داشت.
  • بین آکوستات و مشعل و ترمومتر بایستی ارتباط وجود داشته باشد. در صورت گازوئیلی بودن مشعل، حتما فتوسل بایستی دوره ای و به فاصله هر چند روز یک بار نظافت شود. در حالت عادی مشعل صدای آرام و رنگی طبیعی خواهد داشت لذا به محض مشاهده تغییر در رنگ و صدای آن نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.
  • ماهیت مکانیکی پمپ ها منجر به عملکرد دائمی آن ها خواهد شد از این رو این که زودتر خراب شوند نیز کاملا طبیعی خواهد بود. لذا حتما به منظور افزایش دوام و کارایی آن ها بایستی در زمان بازدید و سرویس موتورخانه، پمپ ها نیز سرویس و روغن کاری شوند. همچنین کنترل پمپ های سیرکولاسیون (صدای کارکرد، سلامت کوپلینگ و فنرها) نیز الزامی است. پمپ های زمینی نصب شده در مجتمع های مسکونی نیز بایستی حتما هر چند وقت یک بار روغن کاری شوند. آب چکه شده و قطره ای از سوی میل پمپ های زیرزمینی به معنای خرابی پمپ نمی باشد و جای هیچ نگرانی نخواهد داشت. اما در صورت زیاد بودن این آب چکه شده بهتر است اقدام به تنظیم پیچ تنظیمی مختص به این کار نمایید.
  • در رابطه با مخزن دوجداره، حتما باید اختلاف درجه حرارت آب گرم ورودی و خروجی مورد بررسی قرار گیرد. در صورت زیاد بودن این اختلاف حتما به دنبال دلیل بروز این مشکل باشید. به احتمال قوی تر این مشکل به دلیل وجود رسوب در جداره های منبع دوجداره می باشد و البته گاهی نیز وجود سوراخ در منبع این مشکل را به وجود خواهد آورد.
  • در رابطه با منبع انبساط، نیز بایستی به صورت متناوب آن را کنترل نمود. همچنین به کمک بازدید، نگهداری و سرویس منبع انبساط از مشکلاتی چون زنگ زدگی و پوسیدگی، خرابی شیر شناور و نیز سرریزی آب از آن جلوگیری شده و همچنین مانع از کاهش دمای آب واحدهای ساختمان و افزایش مصرف انرژی و نیز تخریب بخشی از فضای پشت بام یا کل آن خواهد شد. حتما در زمان بازدید از منبع انبساط مطمئن گردید که آب جاری است و نیز کاملا گرم می باشد.
  • به طور مرتب مخزن گازوئیل را کنترل نموده و همچنین در صورتی که منبع روزانه داشته نیز مرتب آن را کنترل نمایید و همچنین مطمئن گردید که دارای نشتی نمی باشد. بعد از هر بار پر نمودن منبع، فیلتر گازوئیل را تمیز نمایید تا به راحتی گازوئیل به مشعل برسد.
  • نصب دستورالعمل سختی گیر حتما باید درون موتورخانه و در نزدیکی سختی گیر انجام شود. همچنین کنترل آب خروجی سختی گیر و نیز تست آن توسط معرف های مخصوص الزامی است و در صورت زیاد بودن میزان سختی آب حتما باید به شستشوی بستر رزین درون سختی گیر بپردازید.
  • از انشعاب گیری از تابلوی برق موتورخانه خودداری نمایید. کنترل چراغ های سیگنال آن و بازدید کلیدهای مینیاتوری نیز ضروری می باشد و در صورت عدم اطلاع کافی در زمینه موارد برقی به هیچ عنوان تابلوی برق را دستکاری نکنید.
  • نصب دست کم یک کپسول ضد حریق در موتورخانه در جایی مناسب الزامی می باشد.
  • در بازرسی های مطمئن گردید که جایی از موتورخانه به انبار تبدیل نشده باشد.
  • کنترل و باز و بست نمودن شیرآلات موتورخانه نیز به منظور اطمینان از عدم گرفتگی ناشی از املاح و رسوبات موجود در آب بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به هیچ عنوان فلکه شیرفلکه های موتورخانه را برنداشته و علاوه بر آن به منظور جداسازی شیرهای مختص هر طبقه از علائم مخصوص استفاده نمایید.

سرویس نگهداری موتورخانه در تیم خدمت نت

ضرورت بازدید از شیرفلکه های موتورخانه

  • بعد از هر استفاده از شیر سیرکولاسیون حتما مجدد شیر بای پس را ببندید.
  • روشنایی و تهویه موتورخانه باید در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. در صورت نبود تهویه کافی نیز می توان به واسطه یک لوله به موازات دودکش شرایط را برای تهویه، مناسب نمود.
  • درب موتورخانه باید به اندازه ای بوده که به راحتی بتوان تجهیزات را وارد یا خارج نمود.
  • دیگ حتما باید از دودکشی استاندارد برخوردار باشد. نصب دیگ بایستی بر روی فونداسیون انجام شده و چنانچه نیاز بوده می توان برای زیر دیگ از ضربه گیر استفاده نمود. پمپ های زمینی بر روی فونداسیون نیز باید بر روی فونداسیون انجام شود.
  • در صورت عدم گرم نمودن سیستم گرمایشی، سیستم لوله کشی موتورخانه مسدود شده و در چنین شرایطی بایستی بررسی گردد که آیا به شکل ناگهانی این سرد شدن صورت گرفته و یا تدریجی بوده است؟ با مشخص کردن این موضوع خیلی راحت تر می توان تعمیر و سرویس اجزای موتورخانه را انجام داد. در صورت توقف گرم کردن به صورت ناگهانی، بایستی برای یافتن مشکل، دستگاه ها و اجزای موتورخانه را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان نمونه احتمال داشته این مشکل ناشی از خرابی پمپ و یا بسته بودن شیر باشد. در صورت سرد شدن اتاق به صورت آرام و از یک سو و نیز تنها گرم ماندن بخش کمی از رادیاتور باید خیلی زود به هواگیری رادیاتور بپردازید.

باز هم لازم به ذکر است که به منظور بازدید و سرویس موتورخانه باید از یک فرد متخصص کمک گرفته شود. این را به خاطر داشته باشید که که اجزای سیستم یک موتورخانه مناسب باید دارای شرایط زیر باشند:

  • بهره ورداری مطلوب و قابلیت استفاده از آن ها در هر زمان
  • کارکرد ایمن و مطمئن
  • دارای حداکثر راندمان در زمان کارکرد و مصرف انرژی بهینه
  • برخورداری از طول عمر مطلوب و دوام کافی

چنانچه در خصوص نحوه سرویس نگهداری موتورخانه و به طور کلی خدمات موتورخانه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید –  ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.