شناخت انواع پارچه و مدل های آن

شناخت انواع پارچه و مدل های آن
شناخت انواع پارچه و مدل های آن
مطالب مرتبط

شناخت انواع پارچه و مدل های آن امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی بسیار بسیار مناسب و حائز اهمیت می باشد زیرا در نهایت می توان زیباترین و باکفیت ترین لباس ها را در لا به لای آن ها استخراج نمود، این زحمت بیش از پیش بر روی طراحان و خیاطان است که با تمامی انواع پارچه و مدل های آن آشنا شوند تا بتوانند محصول بسیار مناسب و موثری را تولید کنند، از این رو لطفا در این مقاله از خدمت نت با ما همراه باشید.

 

شناخت انواع پارچه و مدل های آن

منشا اصلی پارچه ها را به خوبی بشناسید:

پارچه ها بر اساس نوع مواد اولیه و تولید کننده آن ها به 4 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

1- پارچه هایی که سرمنشا آن ها گیاهی است، مانند: کتان، پنبه، کنف و غیره

2- پارچه هایی که سرمنشا آن ها حیوانی است.  مانند: ابریشم، پشم، خز طبیعی و غیره

3- پارچه هایی که سرمنشا آن ها معدنی است. مانند: آزبست ( پنبه­‌ی نسوز) و پارچه­‌های شیشه­‌ای

4-پارچه هایی که سرمنشا آن ها شیمیایی است. مانند: نایلون، داکرون و ترگال

 

با پارچه های الیاف طبیعی بیشتر اشنا شوید:

پارچه های الیاف طبیعی از پارچه های الیاف گیاهی تشکیل می شوند که شامل موارد زیر است:

1- الیاف میوه­‌ای – دانه­‌ای مانند پنبه

2- الیاف ساقه­‌ای مانند کتان و کنف

3- الیاف برگی مانند سیسال

4- پارچه­‌ های نخی – پنبه‌­ای

پارچه های نخی و پنبه ای را بهتر بشناسیم

پارچه های نخی و پنبه ای دارای طرفداران بسیار زیادی هستند و به دلیل عدم ایجاد حساسیت از پرمصرف ترین پارچه های صنعت لباس به شمار می روند. این نوع از پارچه ها باعث ایجاد جریان هوا و تنفس بدن می شوند و به همین دلیل در هوای گرم تابستان و در مناطق خشک ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما در سوی دیگر لباس هایی که با استفاده از الیاف های پنبه ای تهیه و ساخته می شوند به نوعی ضخیم تر بوده و در فصول سرد سال از آن ها استفاده می شود زیرا توانایی گرم نمودن بدن را با خود دارند. جالب است بدانید پارچه های نخی در برابر چروک شدن بسیار حساس هستند و بهتر است از آن ها در لباس های راحتی منازل، لباس های نوزاد و…به کار رود اما چنانچه این نوع از پارچه ها در جای مرطوب و تاریک باشند، کپک خواهند زد، با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی چندین نمونه از پارچه های نخی بپردازیم.

 

تصویر مرتبط

 شناخت پارچه متقال:

پارچه متقال از آن دسته از پارچه های ضخیمی می باشد که تراکم نخ های تار و پود آن بسیار زیاد است و عموما رنگ پذیری نامطلوبی را دارند و اکثرا در رنگ های سفید و شیری در دسترس می باشند. استفاده از این نوع از پارچه ها برای تهیه لباس و.. مناسب نمی باشد و تنها از آن ها در تهیه روبالشی و ملحفه و غیره استفاده می شود.

 

شناخت پارچه چلوار

این نوع از پارچه ها بسیار خنک بوده و به طور معمول از آن ها در طرح های گل دار استفاده می شود که برای تهیه لباس بسیار مناسب هستند،  از این رو با استفاده از پارچه چلوار اقدام به طراحی و ساخت انواع پیراهن، زیرجامه، ملحفه و روبالشی می کنند.

شناخت پارچه کرباس

پارچه کرباس نوعی از پارچه های بسیار ضخیم آهارداری می باشد که تراکم نخ های تار و پود آن بسیار کم است و به دلیل ضخامت بسیار بالای موجود در نخ های آن، برای تهیه و ساخت لباس به هیچ عنوان از آن استفاده نمی شود.

شناخت پارچه کتان

پارچه های کتان از معروف ترین پارچه های موجود در صنعت مد و لباس است که از الیافی خشن و خشک تهیه گردیده اند و به سرعت چروک می شوند، پارچه های کتان از آن دسته از پارچه های خنکی می باشند که استفاده از آن در هوای گرم بسیار مناسب است و به دلیل الیاف به کار رفته احتمال چروک در آن ها بسیار کم است. جالب است بدانید که پارچه های کتان را قبل از دوخت به خوبی شستشو می دهند. توجه داشته باشید که پارچه هایی که جنس آن ها 100 در 100 کتان باشد، رنگ پذیری بسیار خوبی ندارند و در هنگام شستشو رنگ پس می دهند. شناخت انواع پارچه

شناخت پارچه مخمل

جنس این پارچه یا نخی یا ابریشمی است.

شناخت پارچه مخمل نخی راه راه

پارچه مخمل نخی راه راه یک پارچه بسیار مقاوم و پردوام است و از پارچه های پنبه ای به دست می آیند.

شناخت پارچه ململ

نوعی پارچه­‌ نخی لطیف، نازک و سفید است.

شناخت پارچه کریشه

پارچه­‌ سبک نخی فرمی است که دارای گل­‌ های برجسته می باشند.

شناخت پارچه آغبانو

پارچه­‌ای نازک و پنبه­‌ای است که بیش‌­تر برای چارقد و چادر ساخته می شود.

شناخت پارچه دبیت

پارچه‌ای نخی است که اکثرا به عنوان آستر لباس و رویه‌ لحاف دوخت می شوند.

 

پارچه های الیاف حیوانی را بهتر بشناسیم:

در این نوع از پارچه ها از مو، کرک و پشم حیوانات استفاده شده است، البته در برخی از پارچه های این خانواده همانند پارچه­‌ ابریشم از تارهای کرم ابریشم تهیه گردیده اند. شناخت انواع پارچه

پارچه های پشمی:

کیفیت پارچه های پشمی بر اساس نوع حیوانی که پشم از آن گرفته، تعیین می شود. به عنوان مثال پارچه پشمی کشمیر که از نوعی بز گرفته می شود از مرغوب ترین پشم ها است که بسیار سبک، ظریف، گرم و لطیف هستند اما در سویی دیگر پارچه های تهیه شده از پشم گاو دارای ضخامت و خشنی بیشتری نسبت به پارچه های تولید شده توسط بز می باشند. بهتر است برای تهیه­‌ی لباس‌­های پشمی از پارچه­‌ی آستری استفاده کرد تا پارچه به طور مستقیم با سطح پوست تماس پیدا نکند. ماده­‌ی شیمیایی ویسکوز در ترکیب پارچه­‌ی پشمی به کار می­‌رود و مقاومت آن را بیش­‌تر می­‌کند. پارچه­‌های پشم ویسکوز که درصد پشم بیش­‌تری دارند، مرغو‌ب­‌تر، گران­‌تر و بهترین پارچه­‌های مناسب برای کت و شلوارهای مردانه هستند و ظاهر و دوام بسیار خوبی دارند.

%D9%81%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C 3

جمع بندی:

در این مقاله از خدمت نت به معرفی مهم ترین جنس های پارچه پرداختیم و شما عزیزان را با انواع پارچه های موجود در صنعت دوخت و دوز اشنا ساختیم، توجه داشته باشید که باید برای کسب بهترین نتیجه در دوخت و دوز لباس از پارچه های مناسبی استفاده کنید. شناخت انواع پارچه

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + سیزده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.