اشتباهات متداول و خطرناک در سیم کشی برق ساختمان

ticthumb-lypcda02
ticthumb-lypcda02
مطالب مرتبط

در سیم کشی برق ساختمان مواردی وجود داشته که بی اطلاعی از آن ها ممکن است برای شما عواقب خطرناک و پردردسری را در این کار به وجود آورد. لذا اگر شما نیز قصد داشته سیم کشی ساختمان خود را به تنهایی انجام دهید نیاز است که از این موارد به خوبی آگاه بوده تا از بروز خطراتی چون آتش سوزی جلوگیری نمایید. مجوعه خدمت نت در این مقاله قصد داشته شما را از رایج ترین اشتباهات در سیم کشی برق ساختمان آگاه نماییم، با ما همراه باشید.

رایج ترین اشتباهات در سیم کشی برق ساختمان

رایج ترین اشتباهات در سیم کشی برق ساختمان

• اتصالات بد در سیم کشی برق

برای متصل نمودن دو سیم حتما بایستی از جعبه اتصال استفاده گردد و عدم استفاده از جعبه اتصال کار بسیار خطرناک و غیرمجازی خواهد بود (مگر در مواقع عیب یابی و یا جهت روشنایی موقتی). برای عدم ارتکاب این اشتباه خطرآفرین اقدام به نصب یک جعبه اتصال نموده و بعد سیم را درون آن بگذارید. جهت تکمیل اتصالات از سیم پیچ کمک گرفته و جهت تکمیل فرایند نصب نیز نسبت به تعویض روکش کاور اقدام نمایید.

• کشیدن سیم در حفره های شلوغ

جهت عبور سیم ها در سیم کشی ساختمان تا جایی که ممکن است از حفره های 7/8 اینچی استفاده نمایید. چرا که بر اثر کشیدگی سیم ها احتمال داشته که عایق سیم آسیب دیده و بر اثر برخورد سیم ها به یکدیگر جرقه ایجاد شده و در نتیجه احتمال آتش سوزی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. از حفره های 7/8 اینچی جهت عبور بیش از سه سیم استفاده ننمایید.

• استفاده از پریز برق قدیمی

این روز های نوعی از سوکت های پریز برق هوشمند به بازار آمده که به کمک نرم افزار نصب شونده آن ها بر روی گوشی های موبایل به راحتی می توان کنترل آن ها را به دست گرفت. این دسته از سوکت ها به شما این اجازه را داده تا به خوبی بر سوکت لوازم خانگی، چراغ ها، لوازم صوتی خود در منزل، حتی اگر دور از منزل هستید نظارت داشته باشید. شما در صورت استفاده از این سوکت های هوشمند توانسته به خوبی مانع از بروز آسیب های احتمالی به لوازم الکتریکی متصل به آداپتور شوید.

استفاده از پریز برق قدیمی

• لوله گذاری اشتباه در سیم کشی ساختمان

در قدیم لوله های آب زیرزمینی فلزی گزینه بسیار مناسبی برای الکترود زمینی به شمار می رفتند. اما از آن جایی که به طور معمول لوله کشی های امروزی پلاستیکی بوده لذا شما بایستی جهت الکترود زمینی از یک میلگرد یا بتن کمک بگیرید. بهترین زمان انجام این کار در همان اوایل پروژه بوده چرا که با اتمام مرحله بتن کاری دیگر به سختی می توان به میلگرد دسترسی داشت.

• انتخاب قطع کننده مداری اشتباه در سیم کشی

با یک انتخاب اشتباه در انتخاب مدار قطع کننده احتمال بروز آتش سوزی و برق گرفتگی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در مجموع قطع کننده های مدار به سه دسته تقسیم شده که هر یک مختص به کاری می باشند. قطع کننده های استاندارد تنها جهت وسایل بزرگ کاربرد داشته و گزینه خوبی برای جلوگیری از آتش سوزی به شمار نمی آیند.

قطع کننده مدارخطای زمین برای محیط هایی همچون آشپزخانه و حمام که درون آن ها وسایل خانگی کوچک و آب بوده مناسب می باشد. گزینه آخر نیز قطع کننده مدار خطای جرقه بوده که برای محیط های زندگی کامل مناسب بوده و محافظ خوبی در برابر آتش سوزی به شمار می آید.

• اشتباه در نصب سوئیچ

برای آن که سوئیچ ها کارکرد مطلوبی از خود نشان دهند نیاز به جریان ثابت برق بوده و بایستی یک سیم خنثی نیز در اختیار داشته باشند. در صورت نصب یک سوئیچ جدید حتما یک سیم خنثی را نیز به آن بیفزایید (حتی در صورت عدم احتیاج سوئیچ به آن).

اشتباه در نصب سوئیچ


• عدم انتخاب صحیح پوشش های بیرونی

یکی دیگر از متداول ترین اشتباهات در سیم کشی ساختمان اقدام به نصب پوشش بیرونی نامناسب برای محیط های باز می باشد. استفاده از پوشش های مسطح تنها برای زمانی مناسب بوده که چیزی به برق اتصال نداده شده باشد و تنها در چنین شرایطی به خوبی قادر به محافظت می باشند.

شما می توانید از طریق انتخاب یک پوشش جایگزین مناسب برای پوشش های مسطح علی الخصوص در محیط های مرطوب و جایی که احتمال نشتی رطوبت وجود داشته باعث جلوگیری از بسیاری از خطرها گردید.

• عدم رعایت فاصله مناسب بین اتصالات و عایق

از تماس و برخورد روشنایی رو به پایین با عایق جلوگیری نمایید. برای جلوگیری از آتش سوزی بایستی دست کم فاصله بین اتصالات و عایق 3 اینچ در نظر گرفته شود. عدم رعایت این فاصله پس از مدتی باعث صدمه دیدن محافظ های حرارتی می گردد.

• ترکیب اشتباه سیم ها

به هیچ عنوان سیم های با ولتاژ پایین را در سیم کشی های موازی با هم ترکیب نکنید. چرا که با این کار احتمال بروز اختلال در ارتباطات و الکترونیک ها وجود خواهد داشت.

دست کم بین خطوط سیم کشی بایستی 6 اینچ فاصله وجود داشته و به هیچ عنوان از یک جعبه اتصال یکسان برای آن ها استفاده نشود. سیم های با ولتاژ متفاوت بایستی در جعبه های جداگانه قرار داده شوند.

مطالب مرتبط

2 Responses

  1. عدم دانش فنی کافی برقکار می تونه برای خودش و ساکنین اون ساختمان خطرساز باشه. به همین دلیل هست که باید سیم کشی ساختمان حتماً توسط متخصصین ماهر شرکت های تاسیساتی انجام بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دوازده =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.