آشنایی با پوشش رومالین و کاربردهای آن

نقاشی ساختمان و معرفی رنگ های بسیار پرکابرد
نقاشی ساختمان و معرفی رنگ های بسیار پرکابرد
مطالب مرتبط

چنانچه شما نیز علاقه زیادی به حیطه معماری و دکوراسیون داخلی داشته بی شک به این موضوع واقف هستید که طرح و رنگ دیوارها یکی از موثرترین شاخص های اصلی در طراحی فضای داخلی ساختمان به شمار می آید؛ با توجه به این موضوع در سال های گذشته و با پیشرفت روز افزون دانش طراحی و معماری و به دلیل اهمیت طراح و رنگ دیوارها، مواد و متریال جدیدی بدین منظور روی کار آمده و از آن ها استفاده می شود.

رومالین نیز یکی از این متریال محسوب شده که اولین بار به طور تخصصی در سال 1828 در زمینه معماری  و طراحی داخلی از آن بهره گرفته شد. در ابتدا کاربرد رومالین جهت عایق حرارت و برودت بوده و آن را به عنوان کاغذهای دیواری مورد استفاده قرار می دادند.  این ماده به عبارتی یک پوشش سلولزی بوده که به عنوان پوشش سقف و دیوارهای داخلی ساختمان ها کاربرد داشته و با توجه به الیاف طبیعی که در ساخت آن استفاده شده است مقاومت و استحکام بالایی داشته و در واقع یک عایق مطلوب در مقابل ضربه و فشارهایی که رویه بیرونی سقف و دیواره های داخلی ساختمان را تحت تاثیر قرار داده به شمار می آید.

 

حتماٌ بخوانید : آشنایی با آستر زدن دیوار و مزایای آن

رومالین و بلکا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پیش از هر چیزی لازم به ذکر است که رومالین و بلکا هر دو یک پوشش سلولزی بوده که در طراحی داخلی ساختمان ها مورداستفاده قرار می گیرند. رومالین و بلکا در واقع نام دو شرکت بوده که در زمینه تولید پوشش های سلولزی فعالیت دارند؛ ولی از آن جایی که در ساخت این پوشش های سلولزی از روش ها و متریال مخصوصی بهره گرفته شده است، اسم این دو کمپانی بر روی این محصولات در بازار آزاد نهادینه شده است.

برای ساخت این پوشش های سلولزی یا همان سیلک پلاسترها از حرارت بسیار بالا استفاده می گردد؛ ولی وجه تمایز بین رومالین و بلکا این است که برای تهیه رومالین از حرارت و دمای بیشتری بهره گرفته می شود. در تهیه بکا مواد سلولزی تا 130 درجه حرارت دیده این در حالی است که دمای مورد استفاده در تولید رمالین به 180 درجه سانتی گراد می رسد. علاوه بر آن چنانچه این پوشش سلولزی را به صورت عامیانه تری باز کنیم به خوبی متوجه قابلیت ها و برتری رومالین به بلکا خواهیم شد.

یکی از برجسته ترین مزایای رومالین امکان شست و شوی آن می باشد و این که بر اثر آب دیدن هیچ مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد البته گفتنی است که توصیه می شود در نظافت و تمیز کاری رومالین از مواد شوینده خشک استفاده شود. رومالین با توجه به نوع استفاده از آن، چسبندگی بالایی داشته و به کمک آن می توان سطوح مختلف را پوشش داد؛ به همین دلیل رومالین به عنوان پوشش سقف ها نیز کاربرد داشته و این در حالی است که بلکا چنین کارایی را نخواهد داشت.

علاوه بر آن با توجه به این که در ساخت رومالین از الیاف های طبیعی استفاده شده به خوبی قادر بوده به کمک رنگ های سلولزی طرح های مختلف و زیبایی را به خود بگیرد. از این رو رومالین ها نیز به لحاظ طرح در بازار تنوع بسیاری زیادی را دارا هستند. به همین جهت اکثر معماران ترجیح داده به جای بلکا در طراحی داخلی ساختمان از رومالین کمک بگیرند.

آشنایی با پوشش رومالین و کاربردهای آن*رومالین و بلکا در واقع نام دو شرکت بوده که در زمینه تولید پوشش های سلولزی فعالیت دارند؛ ولی از آن جایی که در ساخت این پوشش های سلولزی از روش ها و متریال مخصوصی بهره گرفته شده است، اسم این دو کمپانی بر روی این محصولات در بازار آزاد نهادینه شده است. 

 

دلایل برتری رومالین بر کاغذ دیواری

تفاوت های زیادی بین رومالین و کاغذ دیواری وجود داشته و شاید تنها وجه اشتراک میان این دو کاربرد آن ها جهت پوشش دیوار و سقف ساختمان ها به شمار آید. کاغذ دیواری بیشتر به دلیل جنبه تزئینی که داشته مورد استفاده قرار می گیرد و به هیچ عنوان در نقش یک عایق حرارت، برودت و البته ضربه موفق نخواهد بود. و همچنین کاغذ دیواری تنها قادر به پوشاندن دیوارهای داخلی می باشد؛ در حالی که رومالین به عنوان دیوارپوش جهت پوشش دیوارهای بیرونی ساختمان در خیلی از پروژه های ساختمان سازی کاربرد دارد.

کاغذ دیواری ها به شکل رول های چند متری بسته بندی شده و برای چسباندن آن ها به دیوار از یک چسب مخصوص به نام ترمولینا استفاده می شود؛ اما طرز استفاده از پوشش رومالین کاملا متفاوت بوده و در واقع این مواد سلولزی پودری بوده و در کیسه هایی با سایز و وزن های مختلف بسته بندی و به فروش می رسد. کاغذ دیواری یک پوشش موقت به شمار آمده چرا که کاغذ دیواری چسبیده شده به دیوار را به آسانی و با کمی آب و سرکه می توان از دیوار جدا نمود. ولی خواص رومالین کاملا متمایز از کاغذ دیواری بوده و یک پوشش دائمی محسوب می گردد. جداسازی رومالین از دیوار برعکس کاغذ دیوار کار آسانی نبوده و ممکن است در صورت ناوارد بودن در کندن این پوشش از دیوار، لایه رویی دیوار صدمه ببیند.

یکی از برجسته ترین مزایای رومالین آن است که برای استفاده از آن هیچ نیازی به زیرسازی نخواهد بود. به همین دلیل طی سال های گذشته رومالین طرفداران بسیار بیشتری به نسبت کاغذ دیواری داشته است. چرا که برای استفاده از کاغذ دیواری بایستی دیوارها و سقف کاملا زیرسازی شده و نسبت به ترمیم و بازسازی و سوراخ و ترک های دیوار اقدام شود. علاوه بر آن با توجه به قیمت پایین رومالین در مقایسه با کاغذ دیواری سبب شده کمتری کسی تمایلی به استفاده از کاغذ دیواری از خود نشان دهد.

چگونگی دیوار‌ها و سقف داخلی ساختمان‌ به کمک رومالین پوشش داده می شوند؟

همان طور که قبل نیز گفتیم برای پوشش ساختمان با رومالین نیاز بوده که از یک فرد متخصص و باتجربه کمک گرفته شود؛ چرا که در صورت استفاده غیراصولی از رومالین برای پوشش دیوارها و یا سقف، احتمال تخریب قسمتی از پوسته خارجی دیوار یا سقف ساختمان وجود دارد.

*رومالین یک پوشش سلولزی با قابلیت شستشو بوده که از آن می توان جهت پوشش سقف نیز استفاده نمود و از آن جایی که بسیار مقاوم و مستحکم بوده برای دیوارهای خارجی ساختمان نیز کاربردی می باشد.

 

  • جهت استفاده از رومالین بایستی در ابتدا این مواد سلولزی پودری را درون یک ظرف بزرگ بریزید.
  • پس از آن به ازای هر کیلو پودر، سه لیتر آب اضافه نموده و مواد و آب را به خوبی با هم ترکیب نمایید.
  • اکنون به کمک لیسه یا کاردک نقاشی مواد درون ظرف را به دیوار کشیده و با کاردک آن قدر بر روی دیوار کشیده تا رومالین به خوبی بر روی دیوار صاف و یکدست گردد. گفتنی است که برای استفاده از رومالین به عنوان پوشش های چند لایه نیاز بوده که به لایه اول اجازه خشک شدن داده و از به کارگیری این پوشش در قالب لایه های قطور خودداری نمایید.
  • برای خشک شدن کامل رومالین 4 تا 6 ساعت زمان احتیاج بوده و توصیه می شود طی این مدت سطح پوشش داده شده را تمیز و به دور از هر آلاینده ای نگه دارید.
  • با خشک شدن اولین لایه شما این امکان را داشته تا لایه جدیدی از رومالین را مجدد بر روی دیوار بزنید.

همان گونه که پیش از این نیز گفتیم استفاده از این پوشش برای دیوارها و سقف نیاز به تجربه و دانش لازم داشته و به همین دلیل بهترین کار این بوده که به جای آن که خود بدون در اختیار داشتن اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه دست به این کار بزنید از یک فرد کاربلد برای این کار کمک بگیرید.

تیمم تخصصی ما با در اختیار داشتن نیروهای کاربلد و با تجربه ای که داشته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد، با ما تماس بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.