نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب ساختمان
لوله کشی فاضلاب ساختمان
مطالب مرتبط

نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان لوله کشی فاضلاب در واقع یکی از سیستم های مکانیکی اجرایی در واحدهای مسکونی و صنعتی جهت خروج فاضلاب از ساختمان به چاه و یا فاضلاب شهری می باشد. در صورت عدم انجام صحیح لوله کشی فاضلاب ساختمان احتمال بروز خسارت های جبران ناپذیری وجود داشته و همچنین آلودگی های محیطی بسیاری صورت خواهد گرفت. منظور از فاضلاب آب مصرف شده و آلوده به مواد می باشد.

در واقع هر نوع فاضلابی که دارای مواد آلی به شکل معلق و یا محلول بوده فاضلاب (Sewage) نام دارد. از سوی دیگر منظور از فاضلاب (Waste) هر نوع فاضلاب خروجی از لوازم بهداشتی و سایر دستگاه های مصرف کننده آب به غیر از فاضلاب توالت و آبریزگاه (پیسواریا Urinal) می باشد.
فاضلاب خاکستری (Gray water) نیز فاضلاب خروجی از وان، زیردوشی، کفشوی، لگن، ماشین لباسشویی و موارد مشابه بوده که می توان از آن ها در مواردی چون پرکن مخزن فلاش تانک توالت و آبریزگاه استفاده نمود.

به طور کلی شبکه فاضلاب از بخش های زیر تشکیل شده است:

شاخه های فاضلاب

لوله افقی فاضلاب که محتویات لوله های انشعاب فاضلاب لوازم بهداشتی در طبقات ساختمان به درون آن ریخته شده و پس از آن این لوله بوده که هدایت فاضلاب را به سوی لوله قائم فاضلاب انجام خواهد داد.
لوله قائم فاضلاب لوله ای بوده که به صورت قائم است و فاضلاب را پس از جمع آوری از شاخه های طبقاتی، آن ها را به سوی بخش پایین تر از طبقه و نیز لوله افقی اصلی انتقال خواهد داد.

سیفون ها

سیفون در واقع وسیله ای بوده که از طریق نگهداری آب در مسیر عبور فاضلاب، از انتشار هوای آلوده و گازهای موجود در درون شبکه لوله کشی فاضلاب در فضای ساختمان جلوگیری نموده و علاوه بر آن بر جریان عادی فاضلاب ساختمان نیز هیچ اثر سوء ای به جای نخواهد گذاشت.

لوله های هواکش

در واقع به مجوعه ای از لوله کشی فاضلاب ساختمان که جهت شکل گیری ارتباط شبکه لوله کشی فاضلاب با جریان هوای آزاد و حفاظت آب و هوابند بودن سیفون در مقابل فشار معکوس و یا فشار سیفونی به کار گرفته شده شبکه هواکشی گفته می شود.

  • لوله قائم فاضلاب
  • لوله افقی اصلی

محل قرارگیری این لوله در قسمت انتهایی شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان بوده و فاضلاب ساختمان را که از لوله های قائم یا لوازم بهداشتی پایین ترین تراز طبقه به درون آن ریخته شده را هدایت نموده و به خارج از ساختمان منتقل می نماید.

یک سیستم فاضلاب صحیح از قابلیت های گوناگونی برخوردار می باشد که از بین آن ها می توان تخلیه سریع، جلوگیری از رسوب گذاری، آب بند و هوابند بودن به منظور حفظ سلامت ساکنین ساختمان در برابر آلودگی های احتمالی و کنترل سطح فشار داخل شبکه در هنگام کار برای ایجاد هماهنگی مکش و رانش هوا در زمان تخلیه فاضلاب را نام برد که همگی بسیار حائز اهمیت می باشند.

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات لوله کشی آب و فاضلاب از تعرفه لوله کشی فاضلاب ساختمان آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب ساختمان، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

حتما بخوانید :نحوه تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی

لوله کشی فاضلاب ساختمان

تنوع بالای جنس لوله ها جهت انجام امور لوله کشی فاضلاب ساختمان به شما این امکان را داده تا با توجه به مزایا و معایبی که هر یک آن ها داشته بهترین لوله را برای محیطی که مدنظر داشته انتخاب نمایید.

  • لوله های چدنی
  • لوله های پلیکا در دو نوع قوی و نیمه قوی
  • لوله های پوش فیت
  • لوله های گالوانیزه
  • لوله پلی اتیلن
  • لوله های پلی ونیل کلراید

لوله های چدنی

در گذشته در لوله کشی ساختمان ها لوله های چدنی به کار برده می شد اما این روزها دیگر با توجه به اجرای سخت، سنگینی این لوله ها، هزینه بالا، عدم وجود نیروی کار، طولانی بودن مدت اجرا، رسوب پذیری، جرم گرفتن و نیز کوچک شدن اندازه داخلی این لوله ها دیگر در ساختمان ها از آن ها استفاده ای نمی شود، لوله های چدنی در دو نوع با سرکاسه و بدون سرکاسه دسته بندی می گردند.

لوله های پلیکا

این روزها در ساختمان ها با توجه به سبک بودن لوله و اتصالات، کم هزینه بودن اجرا، ارزان بودن لوله و اتصالات آن، کم هزینه بودن ابزار مورد نیاز برای اجرای لوله کشی فاضلاب، سرعت بالای اجرای لوله کشی بیشتر از لوله های پولیکا استفاده خواهد شد.
نحوه استفاده از لوله های پلیکا به این شکل بوده که آن سر لوله که کونیک نبوده به کمک پیک نیک داغ شده (احتمال سوختگی در این بخش وجود دارد) و پس از آن سطح بیرونی لوله دیگری به مقدار کافی به چسب آغشته نموده و پس از قرار دادن لوله ها در یکدیگر با دقت اقدام به چسباندن لوله ها به یکدیگر نمایید.

لوله های پوشفیت

از نظر کیفیت این نمونه از لوله ها از لوله های پلیکا قوی تر ظاهر شده اند، لوله های پوشیفت به کمک یک گیره به شکل سه پایه برش داده می شوند، پوشیفت ها بر خلاف لوله های پلیکا دارای اتصالاتی بوده که به کمک چسب به هم چسبانده شده و در درون هر اتصال یک اورینگ بوده که پس از وصل شدن دو اتصال به یکدیگر آب بندی اتصالات را انجام خواهند داد.

برای وصل کردن این لوله و اتصالات از مایعی روان کننده استفاده می شود، جهت اجرای لوله کشی پوشفیت بایستی شاسی کشی توسط یک نبشی انجام شده و به کمک بست تی و یا بست رایزر اقدام به مهار نمودن لوله و اتصالات کرد.
برای تست لوله های پوشیفت به دستگاه استاپر نیاز بوده اما این در حالی است که لوله های پلیکا تنها به صورت آب روان تست می گردند.

لوله های گالوانیزه

این لوله ها جهت تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک مورد استفاده قرار گرفته که در واقع ساخته شده از فولاد نرم بوده و مقاومت بالایی را در مقابل اسیدها و زنگ زدگی ها از خود نشان داده و همچنین ممکن بوده این لوله ها بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری دچار خوردگی گردند.

لوله های پلی اتیلن

این نوع از لوله ها از سه چگالی متفاوت یعنی پایین، متوسط و بالا ساخته شده که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند، لوله هایی که دارای چگالی بالا بوده سنگین هستند اما دو نمونه دیگر با توجه به مقاومت، سختی، زبری و قابلیت انبساطی که داشته بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

لوله های پلی ونیل کلراید (PVC)

این لوله ها در دو نمونه فشار قوی و فشار ضعیف وجود داشته و بهتر بوده در سیستم های فاضلاب ساختمانی از نمونه های فشار قوی آن استفاده شده و شکننده بودن در برابر سرما و گرما و مقاومت کم مواردی بوده که می توان به عنوان معایب این لوله ها نام برد.

حتما بخوانید :لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا یا پوش فیت

شما هم اکنون می‌توانید با ثبت درخواست خدمات لوله کشی آب و فاضلاب از تعرفه لوله کشی فاضلاب ساختمان آگاه شوید. جهت اطلاع از تعرفه کليک نماييد

انواع روش های لوله کشی فاضلاب در ساختمان

  • لوله کشی فاضلاب به صورت سنتی
  • لوله کشی فاضلاب به صورت زیر سقفی

امکان اجرای لوله کشی فاضلاب در داخل ساختمان به کمک لوله های چدنی، پوشفیت و پلیکا در هر دو شیوه لوله کشی فاضلاب وجود خواهد داشت.
البته حساسیت استفاده از لوله های چدنی در لوله کشی های زیر سقفی بالا بوده و بایستی به خوبی لوله ها را مهار نمود. به همین دلیل این روزها بیشتر در لوله کشی فاضلاب از لوله های پلیکا و پوشفیت استفاده خواهد شد.

نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان به صورت سنتی

لوله کشی فاضلاب ساختمان

دراین روش لوله ها به شکل خوابیده در کف ساختمان گذاشته خواهند شد. علت نامگذاری این روش این بوده که از گذشته از آن جهت لوله کشی فاضلاب در ساختمان استفاده می گردد.
در روش لوله کشی فاضلاب ساختمان سنتی پس از آن که لوله های هواکش و سیفون ها به لوله فاضلاب اتصال داده شدند، بایستی اقدام به پوشاندن آن ها در کف ساختمان در حال ساخت یا بازسازی شده در زیر مصالحی همچون سیمان نمود.

نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان به شیوه زیر سقفی

لوله کشی فاضلاب ساختمان


در این روش لوله کشی فاضلاب ساختمان لوله ها به جای آن که در کف قرار داده شوند از زیر سقف عبور داده خواهند شد. در حقیقت می توان تنها تفاوت میان اجرای لوله کشی سنتی و زیر سقفی را نحوه قرار گیری آن ها در ساختمان دانست.
سرعت حرکت مواد فاضلابی، عدم انتشار بوهای فاضلابی، دسترسی راحت به لوله ها در مواقع ضروری و طول عمر لوله ها از مواردی بوده که نشان دهنده یک لوله کشی فاضلاب مناسب در ساختمان ها می باشند.

چنانچه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص لوله کشی فاضلاب ساختمان، یا به طور کلی در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب (لوله کشی آب و شوفاژ) دارید، می‌توانید با مجموعه خدمت نت در ارتباط باشید – ۲۸۴۲۵۴۸۸-۰۲۱

مطالب مرتبط

13 Responses

  1. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون در زمینه لوله کشی فاضلاب و اطلاعات کامل و جامع در این زمینه

    کاش اپلیکیشن برای موبایل هم داشتید که کار رو برای همه راحت تر می کرد

    تشکر می کنم از تیم خوب شما.

    1. سلام دوست عزیز ممنون بابت همراهی. روی اپلیکیشن موبایل داریم کار میکنیم انشاالله بعد از عید در دسترس شما عزیزان قرار میگیره

  2. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون در زمینه لوله کشی فاضلاب و اطلاعات کامل و جامع در این زمینه

    کاش اپلیکیشن برای موبایل هم داشتید که کار رو برای همه راحت تر می کرد

    تشکر می کنم از تیم خوب شما.

    1. سلام دوست عزیز ممنون بابت همراهی. روی اپلیکیشن موبایل داریم کار میکنیم انشاالله بعد از عید در دسترس شما عزیزان قرار میگیره

  3. سلام وقتتون بخیر ممنون از اطلاعات خوبتون.
    من در باغ میخوام لوله کشی فاضلاب برای یک سرویس بهداشتی فرنگی و روشویی و ونت برای هواکش بزارم در ضمن کف این سرویس هم نیاز به کفشور دارم.لطف میکنین یک نقشه برای اجرای لوله کشی بمن بدین.

    1. سلام دوست عزیز
      جهت دریافت راهنمایی بیشتر از بخش پشتیبانی آنلاین و یا تماس با کارشناسان مجموعه اقدام بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

کد تخفیف 10 درصدی

مجموعه‌ خدمت نت هموراه تلاش دارد تا حد امکان بستری را فراهم نماید تا کاربران و مشتریان مجموعه بتوانند با کمترین هزینه ممکن، بیشترین خدماتِ با کیفیت را دریافت نمایند.

از این رو ما این امکان را فراهم نموده‌ایم تا تمامی همراهان این مجموعه از طریق دنبال کردن حساب کاربری اینستاگرام خدمت نت، از 10درصد تخفیف برای اولین سفارش خود بهره‌مند گردند.

جهت بهره‌مندی از تخفیف، بر روی دکمه زیر کلیک نمایید و سپس صفحه رسمی خدمت نت در اینستاگرام را فالو نمایید. پس از فالو، در کمتر از 24 ساعت، کد تخفیف برای شما دایرکت خواهد شد.